Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoogtemeters bij de verschillende routeplanners... - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hoogtemeters bij de verschillende routeplanners...

willem.m schreef:
za 09 okt, 2021 22:10

Op asfalt misschien wel. Onverhard, en zeker op tracks met veel (losse) stenen is het een ander verhaal. Dan moet je niet alleen een goede conditie hebben, maar ook kracht.
...en een stukje handigheid in het fietsen. Net als niet teveel kilo's mee. Anders wordt het toch eerder lopen.
Toch nog even terug naar de waarneming van de TS.

Als ik in Komoot een route maak kan ik het aantal meters stijgen zien.
Als ik in Basecamp een route maak over dezelfde wegen krijg ik ook het aantal meters stijgen te zien en dat is vaak 20 tot 30% groter dan de waarde in Komoot.
Als ik de route van Komoot exporteer en importeer in Basecamp als track krijg ik een vergelijkbaar aantal hoogtemeters als volgens de route in Komoot.

Als ik de grafieken in Basecamp bekijk zie ik spikes waarvan de plaats en hoogte bepaald lijkt te worden door het aantal punten in de route.
De Komoot track in Basecamp heeft de minste spikes.

Iemand hier al eens zijn licht over laten schijnen?

gr, Leo
Wat die meters stijgen een dalen aangaat: het is de vraag wat er wordt weergegeven. Het verschil tussen het hoogste punt en het laagste punt over een bepaald afstand of worden alle kleine klimmetjes en afdalinkjes (een metertje hier en een metertje daar) die daartussen zitten daarbij opgeteld? Als je met de ruwe hoogte-info van een track aan de slag gaat krijg je een sommatie van alle hoogteverschillen (dus meer stijgen en dalen). Als je deze hoogte-informatie wat uitmiddelt (de rode draad zeg maar) dan krijg je minder stijgen en dalen. Mogelijk zit daar het verschil tussen Komoot en Basecamp in.
Ik vind overigens de hoogte-info die mij ter beschikking staat, best nauwkeurig.

Hieronder een plot van de ruwe GPS-track (die dus onbewerkt uit de GPS kwam) van een gereden tocht over de Veluwe. Mijn GPS (eentje met een barometrische hoogtemeter) geeft op een paar procent nauwkeurig de hoogte aan (97 meter terwijl de hoogtelijn van OpenTopoMap 100 meter aangeeft), zie de twee rode cirkels.
hoogte.jpg
Kijk ik wat een achterliggende hoogtedatabase aangeeft, dan zie ik een afwijking in de publieke data van 8%. De hoogtelijn (OpenTopoMap) is immers op 100 meter en de hoogteprikker geeft 92 meter aan.
hoogte-data.jpg
Een PDOK TOP25raster kaartblad (Publieke Dienstverlening Op de Kaart) geeft een andere hoogte aan dan OpenTopoMap maar 97 m op de GPS t.o.v. 92 meter in werkelijkheid is nog steeds een geringe afwijking. Kennelijk geeft de hoogteprikker uit de achterliggende database een nauwkeurigere waarde dan die op OpenTopoMap staat aangegeven. Maar over de GPS mag ik niet klagen.
pdok.jpg
Willem, gebruik je voor het eerste plaatje GPX-see? Dan kun je in de settings aanpassen hoe sterk de ruis uit de metingen gefilterd wordt. Probeer maar eens, dan krijg je heel andere grafiekjes.
Waar je nu naar kijkt zijn denk ik niet de ruwe data.
Leon schreef:
za 15 jul, 2023 17:32
Waar je nu naar kijkt zijn denk ik niet de ruwe data.
Bedankt voor de reactie Leon. Ik bedoelde met "ruwe data" dat ik de gpx niet eerst bewerkt heb in bijvoorbeeld Ride with GPS maar dat dit de gpx is zoals hij uit de GPS kwam (onaangeraakt). Inderdaad kan je GPXSee de lijn wat laten uitmiddelen (smoothing) maar die instellingen heb niet aangepast. Hij staat standaard op 3. Ik heb hem eventjes op 1 gezet en de hoogtelijn wordt er maar iets korreliger door. Wel heeft het veel invloed op de totale stijging en daling (wat ik in post ervoor bedoelde). Ik weet niet waar men verstandig aan doet. Teveel uitmiddelen poetst de kleine hoogteverschillen weg maar in de praktijk is telkens een paar meter omhoog en een paar meter omlaag wel degelijk vermoeiend en zou je ze moeten meenemen in het totaalplaatje van stijgen en dalen. Wat ik met de tweede post bedoelde te zeggen dat de GPS nauwkeurige hoogte info kan genereren (in GPXSee maak ik geen gebruik van DEM, het hoogteprofiel is dus op basis van GPS-data).
Ik heb routes en tracks door RidewithGPS en Strava gegooid, ik merk dat ze redelijk overen komen, maar niet exact hetzelfde zijn. GPS en navigatietoestellen slaan idd allemaal wilde waardes in het rond die niet echt realistisch zijn. Barometrische metingen die in je track terecht komen zijn sowieso erg onnauwkeurig gedurende een dag fietsen, soms zie je dat je ineens 100m 'naar beneden bent gevallen' na een pauze. Je hebt meer aan hoogte-informatie die in het kaartmateriaal is verwerkt.

Ik denk dat dit niet erg is. Hoogtemeters zegt sowieso maar beperkt iets over hoe zwaar een route is. Bijvoorbeeld, in Frankrijk met rollende heuvels en doorlopende wegen zijn hoogtemeters veel makkelijker te maken dan in Tjechie waar je onderaan elke heuvel moet stoppen.
bast1aan schreef:
za 15 jul, 2023 22:27
Barometrische metingen die in je track terecht komen zijn sowieso erg onnauwkeurig gedurende een dag fietsen, soms zie je dat je ineens 100m 'naar beneden bent gevallen' na een pauze.
Die ervaring heb ik dus niet. Zolang het weer niet plotseling veranderd (onweersbui) zie ik in mijn track vrij nauwkeurige en consistente waarden.
Ik denk dat dan je automatische calibratie aan staat.

Zonder automatischa calibratie kom je bij een rondje standaard op een andere hoogte thuis dan je vertrokken bent.
Leon schreef:
zo 16 jul, 2023 10:53
Ik denk dat dan je automatische calibratie aan staat.
Ja, klopt. Dat is een must zou ik bijna zeggen. Wel is het zo dat, wat ik al schreef, het na een periode uit staan even duurt voordat de juiste hoogte weergegeven wordt. Je kunt dus niet meteen wegrijden na aanzetten GPS als je waarde hecht aan de hoogte-info in het eerste zeg half uur.
Dat laatste effect is me wel eens opgevallen. Toen heb ik de automatische calibratie maar uitgezet.