Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 57 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
Zweden staat inderdaad op oranje maar de duitsers gaan er al volop heen en je kan ook zonder problemen weer terug. Ik ga begin augustus via Duitsland naar zweden om te kamperen. Test geregeld trein geregeld hotelletje en dan op de boot. Dat lukt allemaal net binnen 48 uur. Je hoeft in Zweden niet in quarantaine verplicht en op de terug weg via Duitsland naar NL en dan komen we natuurlijk uit Duitsland en dan ontloop he zo ook weer die quarantaine. Zo zullen veel mensen het doen maar ik verwacht dat het dan wel weer geel is in augustus. In Nl in het OV en in de supermarkt en op het werk loop ik meer risico dan wildkamperen in Zweden. Kortom het moet wel heel crazy worden dat we niet gaan.
Leon schreef:
ma 07 jun, 2021 21:58
Wim schreef:
ma 07 jun, 2021 20:30
Wat we ons denk ik moeten realiseren is dat met de toenemende vaccinatiegraad alles heel snel gaat veranderen. Nu kan en mag er terecht nog niet veel maar als je naar de trend van besmettingen etc kijkt zie je dat vaccinatie zijn werk heel goed doet en we binnen een paar weken in een totaal andere wereld zullen zitten, althans in Europa.
Hopelijk slaat de deltavariant niet zijn slag in mogelijk ondergevaccineerde groepen zoals kanswijkbewoners, bepaalde geloofsgemeenschappen, jongeren, kinderen, vakantiegangers zoals op cruiseschepen, thuislandbezoekers e.d.
Het is zover:
"WHO waarschuwt voor nieuwe coronagolf in Europa
Aan de gunstige ontwikkeling van de coronacijfers in Europa is na ruim twee maanden een einde gekomen. Dat zegt de Europese tak van de Wereldgezondheidsorganisatie, die waarschuwt dat een nieuwe besmettingsgolf onvermijdelijk is als burgers en overheden geen discipline tonen.
Het aantal nieuwe coronabesmettingen vertoonde tien weken op rij een dalende lijn, maar inmiddels gaat het volgens de WHO toch weer de verkeerde kant op. "Het aantal gevallen steeg vorige week met 10 procent", zei regionaal topman Hans Kluge van de gezondheidsorganisatie."
https://www.trouw.nl/nieuws/who-waarsch ... n~b9b9719e
Gelukkig is er voor iedereen wat te vinden in het nieuws:
Het aantal coronapatiënten dat in een ziekenhuis moet worden opgenomen, blijft dalen. In de afgelopen 24 uur zijn slechts negen mensen nieuw op een verpleegafdeling beland vanwege Covid-19, de ziekte die door het coronavirus wordt veroorzaakt. Eén persoon ging vanwege corona naar de intensive care. Dat was de eerste opname daar in drie dagen. https://www.telegraaf.nl/nieuws/8994017 ... rijgekomen
Ik heb vertrouwen in de effectieve werking van vaccinaties op macroniveau en laat me door berichtgeving van het WHO geen angst aanpraten. Ik schat zo in dat de meeste bezoekers van dit forum en vakantiefietsers in het algemeen niet het type mensen is dat in grote groepen dicht op elkaar klef gaat zitten doen en daarmee als brandhaard zal gaan fungeren. Een ding is zeker: de hele dag achter je beeldscherm zitten is funest voor je gezondheid. De kans dat ik daarvan chronische klachten krijg (eerst fysiek, en als gevolg daarvan mentaal) is denk ik een stuk groter dan dan ik een infectie oploop (of iemand anders infecteer) als ik met twee prikken in de arm en met inachtneming van afstandsregels in Europa ga fietsen. Na de zomer zie ik wel weer verder.
Lees er in wat je er in wilt lezen. Ik wens vooral iedereen een spoedige vakantie. Ik zou niet te lang wachten.
Leon schreef:
do 01 jul, 2021 15:15
... Ik zou niet te lang wachten.
Dank voor dit advies. Helaas zijn velen gebonden aan de schoolvakanties. Die voor de regio Zuid valt heel laat dit jaar.
Leon schreef:
do 01 jul, 2021 15:15
Lees er in wat je er in wilt lezen. Ik wens vooral iedereen een spoedige vakantie. Ik zou niet te lang wachten.
Dat laatste is sowieso altijd een goeie tip, Leon. Maar toch, vanwaar die neiging je als onheilsprofeet op te werpen en een tamelijk willekeurig bericht klakkeloos te herhalen?
Om forumleden te laten weten dat het waarschijnlijk nu de beste tijd is om op vakantie te gaan en over een aantal weken misschien al niet meer. Een service aan de forumleden dus.

Het is trouwens geen profetie van mij maar een waarschuwing van de WHO op basis van tellingen. Het lijntje van een grafiek een stukje doortrekken is denk ik niet heel profetisch, hooguit een open deur, maar voor veel mensen wel nieuws.
Nog twee dagen en ik ga fietsen in België en Noord-Frankrijk. Maar nog nooit heb ik zoveel ge-internet, ge-emaild en zoveel papieren uitgeprint, alleen maar voor toegang in een buurland.... Verklaringen, testen, vaccinatiebewijs, verblijfadressen, enz. Bedankt corona en wat een gedoe. Alsof ik aan de grens van de voormalige DDR was aangekomen. Hoeft voor mij de volgende keer niet meer.


Zo beter?
IMG_20210819-geblurd.jpg
Het hoeft niet he.
En heel slim (sarcastisch bedoeld) je geeft je paspoortnummer, twee telefoonnummers, vakantieperiode. Daar wordt heel vaak voor gewaarschuwd om dat niet te doen.
Martin E. van Doornik schreef:
do 19 aug, 2021 11:28
Nog twee dagen en ik ga fietsen in België en Noord-Frankrijk. Maar nog nooit heb ik zoveel ge-internet, ge-emaild en zoveel papieren uitgeprint, alleen maar voor toegang in een buurland.... Verklaringen, testen, vaccinatiebewijs, verblijfadressen, enz. Bedankt corona en wat een gedoe. Alsof ik aan de grens van de voormalige DDR was aangekomen. Hoeft voor mij de volgende keer niet meer.


IMG_20210819_104519.jpg
Ja Martin, wat gegevens op de foto blurren lijkt mij verstandig.
Maareh,.....
Wat is dat allemaal voor nodig?
Moet dat allemaal?
Ik ben net terug uit Frankrijk en de Corona check app is voldoende.

En voor de rest doe ik mijn best de voorschriften niet te lezen.
Wat niet weet wat niet deert.

Wel houd ik angstvallig afstand van iedereen.

In 1973 kris kras door Bulgarije gereisd.
Formulieren.
Waar kom je vandaan? Sofia
Waar ga je naar toe? Sofia
Ben nu 20 dagen onderweg door België, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland en (momenteel) Italië. Ik heb in totaal 4 keer de corona check app hoeven laten zien. Verder geen grens- of andere controles gehad. Afgezien van het dragen van mondkapjes in winkels, horeca en half-half in camping-sanitairgebouwen merk je er vrijwel niks van.
In Duitsland (tussen Bentheim en Hildesheim) heb ik deze week op elke camping mijn vaccinatiebewijs moeten laten zien. Soms wordt er een kopie van gemaakt. Ik heb de indruk dat men hier strenger is geworden. In juli fietste ik hier ook (tussen Bielefeld en Berlijn), maar toen werd er minder naar gevraagd.
Ook wordt in restaurants en konditoreien regelmatig gevraagd of ik de Luca-app heb, waarmee je contactgegevens kunt achterlaten. Na mijn ontkennende antwoord krijg ik dan pen en papier om deze data handmatig in te vullen.
De coronacheckapp heeft mij tot nu toe alleen ergernis opgeleverd. Elke keer wanneer ik die app wilde uitproberen, moest ik een update uitvoeren. Na de laatste update was de QR-code verdwenen en moest ik deze opnieuw invoeren via mijn DigiD. Vervolgens een QR-code op mijn iPad fotograferen met mijn iPad. Aangezien ik naast mijn iPad geen ander geschikt beeldscherm bij me heb, gaat dat nu niet lukken. Met mijn gele prikkenboekje uit 1988 (met recente vaccinatiestempels van mijn huisarts erin) ben ik hier gelukkig overal welkom.
De door jouw genoemde problemen herken ik niet, Kees.
Ik krijg geen update's binnen (op iOS; misschien is dat iets van iPadOS). En als test-handeling heb ik de app verwijderd en opnieuw gedownload, waardoor ik via DigiD weer de data moest ophalen. Dat gaat zonder dat je een QR-code moet inscannen.

Bij mij werd een aantal keren in DLD om de onderliggende data van de QR-code gevraagd (omdat ze niet konden scannen); dat doe je door op de internationale QR-code op het vraagtekentje rechtsboven te drukken. Daarmee haal je alle gegevens in platte tekst naar boven.
Wij zijn net terug van een rondje Dollard. Bij de grens werd wel gepatrouilleerd maar we zijn niet staande gehouden. Ik was blij dat de regels in Duitstand toch wat strenger zijn, en dat men zich er ook veelal aan houdt. Bij de horeca moest je telkens een contactformulier invullen, of die Luca app of een andere app gebruiken. Mondkapjes waren verplicht in winkels etc. en dan eigenlijk die echte FFP2 mondkapjes (die mij goed bevielen omdat je bril er niet zo makkelijk mee beslaat). Op de campings was overal plek, en ook hier moest je steeds contactgegevens achterlaten. Op een camping werd nadrukkelijk gevraagd naar volledige vaccinatie.
Voor het overige was het lekker fietsen met vaak best een fraai landschap en wat leuke stadjes. Wel hebben we aardig wat (tegen)wind gehad. Duitsland blijft wel wat achterlopen met de digitalisering, zodat je vaker wel dan niet contant moest betalen. Verder was er lang niet overal goed 4G bereik, laat staan dat campings wifi hadden. Tot slot eten ze er nog steeds heel vroeg, en waren diverse restaurants al om 19 uur dicht.
Grens, gepatrouilleerd, tegenwind, contant betalen, vroeg dicht, contactgegevens achterlaten, slecht 4G, vaak geen wifi, achter met digitalisering.
Afzien lijkt het.
Voor mij zijn grenspatrouilles en contactgegevens achterlaten punten van aanbeveling. Voor de rest is het een beetje terug in de tijd, en dat is als je het nog niet wist natuurlijk verrassend voor een land dat de economische motor van Europa is.
Ja het was af en toe afzien, maar mijn fietsconditie is er goed van opgeknapt, en dat smaakt naar meer.
Duitsland loopt in meerdere opzichten wat achter. Voor moderne landen kan men zich tot Scandinavië wenden. Ongelooflijk hoe goed dingen hier geregeld zijn (ik zie bijv. veel mensen buiten recreëren, werktijden zijn vaak van 8 tot 16u met veel ruimte voor privé, in het verkeer is men bijzonder sociaal, en geen rare taferelen met coronamaatregelen etc.), en dat in combinatie met een m.i. prettiger type mens dan in het toch wel kleinburgerlijke Nederland. Jammer dat het je een of twee dagen kost om er te komen.
kathy78 schreef:
za 19 jun, 2021 16:45
Zweden staat inderdaad op oranje maar de duitsers gaan er al volop heen en je kan ook zonder problemen weer terug. Ik ga begin augustus via Duitsland naar zweden om te kamperen. Test geregeld trein geregeld hotelletje en dan op de boot. Dat lukt allemaal net binnen 48 uur. Je hoeft in Zweden niet in quarantaine verplicht en op de terug weg via Duitsland naar NL en dan komen we natuurlijk uit Duitsland en dan ontloop he zo ook weer die quarantaine. Zo zullen veel mensen het doen maar ik verwacht dat het dan wel weer geel is in augustus. In Nl in het OV en in de supermarkt en op het werk loop ik meer risico dan wildkamperen in Zweden. Kortom het moet wel heel crazy worden dat we niet gaan.
We zijn van afgelopen 30 juni t/m 3 aug. in Zweden geweest. Wij werden bij de veerboot niet eens gecontroleerd, makkelijk aan boord gegaan. Wel mondkapje dragen en wij nuttigden in onze hut onze meegebrachte broodmaaltijden en cup-a-soup, plus nog wat voer voor onze katten, die ook mee waren gereisd. Scheelde wel 26 euro in het boordrestaurant.
In Zweden helemaal niets te merken, alsof er geen corona bestond. In winkels niet eens mondkapjes, maar wel twee meter afstand bewaren. De horeca was overal gewoon open tot volle terrassen aan toe.
Diverse bouwmarkten bezocht. Alleen in het restaurant van de IKEA in Karlstad was men wel streng. Bij het binnenkomen kreeg je een gekleurd plastic bord mee om dit na het eten op je tafel achter te laten, dan kunnen die tafel en stoelen schoongemaakt/gedesinfecteerd worden. Bij ons terugreis door Duitsland niks gemerkt van controles. Wel stonden er enkele politiewagens bij de veerboot. Wel wat boodschappen gedaan bij de zeer grote supermarkt Real,- voor proviand thuis in Stuhr (Autobahndreieck A1/A28), mét mondkapje aan. Al met al hebben we onze corona-documenten helemaal niet eens tevoorschijn gehaald!
2 sept. 2020 – 12.57.43.jpg