Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe veerboot van Noord-Duitsland naar Stockholm - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe veerboot van Noord-Duitsland naar Stockholm

Ik dacht; 'goh, een nieuwe veerbootverbinding' toen ik de titel van dit topic las, maar het is al gekaapt :x
Boot en gekaapt maakt het dan wel weer dubbel ;)
Tom vds schreef:
vr 12 nov, 2021 00:33
… Op het gevaar af dat we hiermee wel eens off-topic kunnen gaan, ......
Groet,
Tom.
bdr schreef:
do 11 nov, 2021 11:20
Maar maakt dat zoveel uit? In de auto-industrie zijn de laatste decennia de dieselmotoren veel minder vervuilend geworden omwille van de opeenvolgende EURO-normen, maar geldt dit ook voor de scheepvaart? Het enige wat ik kan vinden is een strengere norm vanaf 1 januari 2021.
Uit werkervaring kan ik je vertellen dat scheepsbrandstoffen in 1995 ook al aan eisen moesten voldoen voor o.a. zwavelgehalte. Je wilt niet weten wat voor bagger men toen en daarvoor soms verstookte. Als ik me het goed herinner verstookte men op de open zee soms spul met meer dan 10% zwavel.

Nu weer over het pontje naar Stockholm. :D
Tom vds schreef:
vr 12 nov, 2021 00:33
Op het gevaar af dat we hiermee wel eens off-topic kunnen gaan, en zonder in technische details te verzanden, kun je stellen dat het dusdanig veel uitmaakt, dat veel kielleggingen vóór 1 januari 2000 hebben plaatsgevonden. Dit om nog aan de "Tier I" eisen te mogen voldoen. Daarna werd het "Tier II" tot 1 januari 2011 en vervolgens (je kunt het al raden) "Tier III" voor schepen van ná 1 januari 2016.
Ik vind het helemaal niet erg dat het off-topic gaat als het interessant blijft en geen scheldpartij wordt.

Van wat ik vind over die Marpol Tier I-II-III normen onthoud ik dat deze normen zich enkel en alleen bezig houden met uitstoot van stikstof- en zwaveldioxides en niet met efficiëntie. Met andere woorden, als je reist met een Tier III schip is de verbranding waarschijnlijk beter en zijn de uitlaatgassen schoner (al dan niet letterijk schoon gewassen) maar daarom is het schip nog niet energiezuiniger.

Tom vds schreef:
vr 12 nov, 2021 00:33
Onder de MARPOL Annex VI regels is sinds 1 januari 2020 het maximale zwavel gehalte van brandstoffen terug gebracht 3,5% naar 0,5%
Dat geldt voor alle schepen, ook Tier I en vroeger, niet?

Waar ik eigenlijk naar toe wil, en wat het volgens mij wel on topic maakt, is of je als consument die geïnteresseerd is in de ferry-verbinding(en) naar Scandinavië onderscheid kunt maken tussen ferries die beter of slechter zijn voor het milieu en zodoende met je portemonnee stemmen.
bdr schreef:
vr 12 nov, 2021 11:24
Van wat ik vind over die Marpol Tier I-II-III normen onthoud ik dat deze normen zich enkel en alleen bezig houden met uitstoot van stikstof- en zwaveldioxides en niet met efficiëntie. Met andere woorden, als je reist met een Tier III schip is de verbranding waarschijnlijk beter en zijn de uitlaatgassen schoner (al dan niet letterijk schoon gewassen) maar daarom is het schip nog niet energiezuiniger.
Ja, klopt. Alleen uitstoot.

bdr schreef: Dat geldt voor alle schepen, ook Tier I en vroeger, niet?
Ja, klopt ook. Alle schepen moeten daar aan voldoen.

Juist gisteren heeft Scandlines bekend gemaakt dat ze een “zero emission” ferry gaan bouwen voor het traject Puttgarden - Rødby. Daarvoor worden de havens aangepast om de schepen op te laden. De kabels liggen er al.

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
vr 12 nov, 2021 12:49
Juist gisteren heeft Scandlines bekend gemaakt dat ze een “zero emission” ferry gaan bouwen voor het traject Puttgarden - Rødby. Daarvoor worden de havens aangepast om de schepen op te laden. De kabels liggen er al.
Terwijl ze daar al een tunnel aan het bouwen zijn, die deze veerboot moet gaan vervangen? :roll:
keesswart schreef:
vr 12 nov, 2021 14:09
Terwijl ze daar al een tunnel aan het bouwen zijn, die deze veerboot moet gaan vervangen? :roll:
Misschien is dat die zero emmissie “ferry” :lol: .
Zero emission bestaat niet. Zelfs al komt alle elektriciteit uit 'duurzame' energiebronnen, dan zijn voor de vervaardiging van windmolens, zonnepanelen, warmtekrachtcentrales en bijbehorende extra infrastructuur en natuurlijk ook de boot zelf enorm veel conventioneel opgewekte energie, grondstoffen en milieuvervuiling nodig.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Greenwashing
De bedoeling is uiteraard om die andere zaken ook met duurzame energie te gaan doen zodat er uiteindelijk niks meer uit de grond gehaald hoeft te worden. Je moet ergens beginnen.
Maar het is duidelijk dat het woord duurzaamheid en dat soort terminologieën massaal misbruikt worden.

Het doel is namelijk niet om meer duurzame dingen te doen, maar om minder onduurzame dingen te doen.
keesswart schreef:
vr 12 nov, 2021 14:09
Terwijl ze daar al een tunnel aan het bouwen zijn, die deze veerboot moet gaan vervangen? :roll:

zero emission ferry

Groet,
Tom.