Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen

297 berichten
Website van de reder ook bekeken. Prijzen vallen mij eerlijk gezegd wel mee.

@Rob_Gordon: volgens de website is het 18 uur varen.
@Martin E. van Doornik: Eemshaven per fiets bereikbaar. Maar natuurlijk ook mooi om als fietser daar op de fiets naar toe te gaan. Het Noorden van NL ontdekken, de uitzichten, de duisternis bij het Wad, mooie beleving en goed om de eerste KM's in NL te doen om er een heel klein beetje in te komen om daarna de heuvels in Noorwegen te bedwingen.

Er spoken al allemaal mogelijkheden van routes door mijn hoofd met deze nieuwe veerverbinding. Prachtig.
Fytsreizger schreef:
di 02 nov, 2021 09:34
@Martin E. van Doornik: ....de duisternis bij het Wad....
Voor mijn huis is het nog wel pikdonker, waarbij ik de vuurtoren van Borkum kan zien, maar niet bij de Eemshaven, de industriële havenfaciliteiten worden 's nachts verlicht en dan de rode lichten op de vele windturbines. Kan ik zo vanaf hier zien. Verlichte wolkendek.
Ik ga nu boeken! Maar de https://booking.hollandnorwaylines.com/ is helemaal overbelast en al bijna volgeboekt....
Nu na 15 pogingen geboekt! Er is bijna geen hut meer vrij. Onze twee katten gaan mee.
JanH schreef:
di 02 nov, 2021 12:38
Veel belangstelling blijkbaar.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/865539/ ... rs-op-site
Wat één zo'n aankondiging van @Eindgebruiker op deze site, al niet kan veroorzaken.... :D
Maar hoe dan ook, zulke veerboten veroorzaken relatief weinig uitstoot, en dat is mooi. In dit geval is het ook nog eens een tamelijk directe route en minder kilometers is toch beter dan meer kilometers. Ooit zullen zulke schepen vast op waterstof draaien en dan kan het nog schoner. Ondertussen ben ik erg blij met deze mogelijkheid.
-dubbel-
De veerboten van Kiel-Göteborg varen al op methanol en ik zag nauwelijks rook uit de schoorstenen komen. Hier in Göteborg gefotografeerd.
https://www.stenaline.nl/schepen/stena- ... y/methanol

Foto 293.JPG
Die veerverbinding is in elk geval een heerlijk perspectief voor fietsreizen in Scandinavië!
Verdomd Martin, je hebt gelijk.
Hier zie ik ook geen uitstoot, dus waar hebben ze het over??
B8.jpg
Leuk nieuws! Jammer dat er een paar zuurpruimen het weer proberen te kapen...
Flix schreef:
wo 03 nov, 2021 16:07
Verdomd Martin, je hebt gelijk.
Hier zie ik ook geen uitstoot, dus waar hebben ze het over??

B8.jpg
Deze foto toont een landend of opstijgend vliegtuig, zie de neergeklapte kleppen en landingsgestel. Bij het starten en opstijgen ruik je de kerosine nog wel eens. Op grotere hoogte zie je vanwege de kou de condensstrepen achter de straalmotoren, net als stoom uit een fluitketel. Het is in feite grotendeels waterdamp in de condensstrepen.
In 2008 stond ik in de haven van Delfzijl. Daar lag eens een Grieks vrachtschip. Op dat moment werden de dieselmotoren opgestart. Man, wat een kabaal was dat en de schoorsteen spuwde zoveel zwarte rook uit, echt zoveel dat die als een zwarte wolk boven de halve haven hing....
Martin E. van Doornik schreef:
wo 03 nov, 2021 18:41
Deze foto toont een landend of opstijgend vliegtuig, zie de neergeklapte kleppen en landingsgestel. Bij het starten en opstijgen ruik je de kerosine nog wel eens. Op grotere hoogte zie je vanwege de kou de condensstrepen achter de straalmotoren, net als stoom uit een fluitketel. Het is in feite grotendeels waterdamp in de condensstrepen.
[/quote]

Deze condensstrepen zijn minder onschuldig dan het lijkt.
https://www.vlieghinder.nl/nieuws/artik ... uldig-zijn
Kunstmatige sluierwolken

Condenssporen zijn de alom gekende witte strepen die vliegtuigen achterlaten. Rond de fijne deeltjes die vliegtuigen uitstoten vormen voornamelijk ijskristallen. Kunstmatige sluierwolken zijn het resultaat en zorgen ervoor dat warmte geprangd geraakt tussen het aardoppervlak en de wolken. De condenssporen waaieren uit en bedekken geleidelijk een nog grotere oppervlakte. Zelfs als ze onzichtbaar zijn geworden voor het blote oog zorgen ze nog voor het warmte-effect. De Duitse onderzoeker Ulrike Burkhardt kwam aan de hand van satellietbeelden tot de vaststelling dat condenssporen tot 0,6 % van het aardoppervlakte kunnen bedekken.

Toch worden de gevolgen van condenssporen niet altijd serieus genomen. Vooral omdat het sommigen goed uitkomt, zegt Willem Todts van milieu-organisatie “Transport & Environment”. “Dit heet een non-CO2-effect. Condenssporen verdubbelen de effecten van de CO2-uitstoot. Maar het is op een heel complexe manier dat ze bijdragen tot het broeikaseffect. Officieel worden ze daarom niet meegenomen in de cijfers. Er is wetenschappelijke consensus, maar er is nog onzekerheid over de grootte van het effect.”
nicolevelo schreef:
wo 03 nov, 2021 15:08
Die veerverbinding is in elk geval een heerlijk perspectief voor fietsreizen in Scandinavië!
Ja geweldig!
Ik kan niet wachten! :D
Marjan schreef:
wo 03 nov, 2021 19:07
nicolevelo schreef:
wo 03 nov, 2021 15:08
Die veerverbinding is in elk geval een heerlijk perspectief voor fietsreizen in Scandinavië!
Ja geweldig!
Ik kan niet wachten! :D
Tenzij de stijgende coronabesmettingen de Noorse grens niet weer dichtgooien, dat land is nogal streng. Wij hebben begin 2020 ons Zweedse huis vijf maanden aan een Noors echtpaar verhuurd, omdat zij niet eens in hun eigen land binnen mochten....
We proberen al 2 jaar op vakantie te gaan naar Engeland.
Kaarten voor de boot gekocht in de eerste week van maart 2020.
Zojuist opnieuw ingeruild voor overtochten in 2022.
Afwachten dus....

Om terug te komen op het onderwerp;
Met de boot van de Eemshaven naar Kristiansand opent echt nieuwe perspectieven. Wie weet ga ik nog een keer in Noorwegen fietsen!
Ik zie nog meer perspectieven. Vanuit Kristiansand kun je in enkele uren naar het Deense Hirtshals varen, waar elke week een veerboot naar IJsland vertrekt, die in het voor- en naseizoen ook stopt op de Faröer.

Afbeelding
Poppink schreef:
do 04 nov, 2021 00:13
Met de boot van de Eemshaven naar Kristiansand opent echt nieuwe perspectieven. Wie weet ga ik nog een keer in Noorwegen fietsen!
Het nieuws heeft Noorwegen voor mij ook weer op de kaart gezet. Het land heeft nog de prijzen, de afstanden en het weer als praktische hobbels, maar wie weet...
Met noorwegen zeer hoog op verlanglijstje is het de verbinding waar we hier op zaten te wachten. Dus hier zijn de tickets al binnen. Als je die kunt betalen dan de prijzen in noorwegen ook wel, met wildkamperen kan dat ook flink meevallen gezien de huidige Nederland campingtarieven. En tja een km is daar ook een km alleen wel wat hobbeliger, en dus veel mooier.