Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen - Forum Wereldfietser

Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen

297 berichten
Vanaf april 2022:

De reis tussen de Eemshaven en Kristiansand neemt achttien uur in beslag. De veerdienst wordt uitgevoerd door de MS Romantika. Dit schip vertrekt drie keer per week om 15:00 uur uit de Eemshaven en meert om 9:00 in de ochtend aan in de haven van Kristiansand.

Afbeelding

De minimumprijs voor een retourtje Noorwegen voor ‘voetpassagiers’ (inclusief overnachting) ligt op 225 euro per persoon (twee personen in één hut).
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/865103/e ... -noorwegen
Oh, dat is in hele mooie verbinding. Dan ben je zo in Scandinavië.
De verbinding Eemshaven - Schotland zou vorig jaar al starten, maar daar niets meer van gehoord. Zou ook mooi zijn.
Fytsreizger schreef:
ma 01 nov, 2021 10:53

De verbinding Eemshaven - Schotland zou vorig jaar al starten, maar daar niets meer van gehoord. Zou ook mooi zijn.
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/721420/p ... an-de-baan
Mooi alternatief voor de DFDS Gent-Brevik(Noorwegen)-Gotenborg:
stuk sneller (18 versus 31uur) en stuk goedkoper.

Maar vooral veel, véééél meer beschikbare plekken!
Heb dit prachtige nieuws vanmiddag gehoord. Ook enthousiaste telefoons en apps van vrienden uit Zweden. Ik heb zo vaak met Stena Line op Kiel-Göteborg gevaren, al vanaf 2003. Een overtocht van ruim 500 km, maar de vaartijd is 14 uur. Veel te langzaam! Zeker om aan boord zoveel mogelijk centen te verdienen. En het spaart ook die ellendige Duitse Autobahnen met de beruchte Stau's mooi uit. Ik heb nog geen website van die maatschappij gevonden. Ik kan de Eemshaven vanuit mijn huis zien liggen, je bent er zo. Voor fietsers: dit is per trein bereikbaar.
In Noorwegen kan je bovendien de veerboot Horten-Moss nemen om de Oslofjord af te snijden en makkelijker in Zweden komen. Dit is de Bastø Fosen, overtocht ruim 20 min, voetgangers en fietsers gratis!
Een Rotterdammer liet weten dat hij ook niet blij is met de Eemshaven als vertrekpunt. „Kan die stomme stoomboot niet ff doorvaren naar een echte grote stad als Rotterdam? Nu moet ik gruwelijk veel benzine verbruiken à twee euro en tien cent de liter." (nou zeg, van mijn huis naar Kiel is het al 420 km....)
Martin E. van Doornik schreef:
ma 01 nov, 2021 18:50
Ik heb nog geen website van die maatschappij gevonden.
https://booking.hollandnorwaylines.com/
De Volkskrant beweert dat het om 14 ipv 18 uur gaat, wat nog mooier zou zijn.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd4a4132/

Wie heeft er gelijk?
eindgebruiker schreef:
ma 01 nov, 2021 18:58
Martin E. van Doornik schreef:
ma 01 nov, 2021 18:50
Ik heb nog geen website van die maatschappij gevonden.
https://booking.hollandnorwaylines.com/
Wel gezien maar ik dacht dat dit een onderdeel was van Booking.com en daar moest ik niets van weten.
Ga morgen proberen.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 01 nov, 2021 18:50
Voor fietsers: dit is per trein bereikbaar.
En met de fiets :)
Rob_Gordon schreef:
ma 01 nov, 2021 19:01
De Volkskrant beweert dat het om 14 ipv 18 uur gaat, wat nog mooier zou zijn.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd4a4132/

Wie heeft er gelijk?
Ik heb vroeger (in 1975) van Kristiansand naar Amsterdam met Fred. Olsen Lines gevaren. De overtocht zou normaal gesproken 20 uur duren (en dat is twee uur verder varen dan Eemshaven, toch zo gek niet). Prijs f 255,--, fiets gratis mee. Aankomst om 13.00 uur in Amsterdam, zodat ik makkelijk naar huis in Hilversum kon fietsen. Maar ik had geen geluk. De ferry kreeg midden op volle zee motorpech, 11 uur lang rondgedobberd. En nou om kwart voor drie 's nachts thuis gekomen en dan moest ik om kwart voor acht op mijn werk verschijnen.... Nog nooit zo kort geslapen.
Via die booking link even wat prijzen opgezocht, de prijzen verschillen tussen hoog- en laagseizoen.

Laagseizoen voor 1 fietser: vanaf 180,-
Persoon: 75,-
Fiets: 30,-
Cabin: 75,-


Hoogseizoen voor 1 fietser: vanaf 230
Persoon: 100,-
Fiets: 30,-
Cabin: 100,-

Op zich schappelijke prijzen voor de afstand, een overnachting en het gemak waarmee je naar Noorwegen kan. Ook al vind ik die 30 euro voor je fiets niet heel goedkoop, maar ik heb niet echt een referentie wat daar een normale prijs voor zou zijn.
ThomasG schreef:
ma 01 nov, 2021 19:22
Via die booking link even wat prijzen opgezocht, de prijzen verschillen tussen hoog- en laagseizoen.

Laagseizoen voor 1 fietser: vanaf 180,-
Persoon: 75,-
Fiets: 30,-
Cabin: 75,-


Hoogseizoen voor 1 fietser: vanaf 230
Persoon: 100,-
Fiets: 30,-
Cabin: 100,-

Op zich schappelijke prijzen voor de afstand, een overnachting en het gemak waarmee je naar Noorwegen kan. Ook al vind ik die 30 euro voor je fiets niet heel goedkoop, maar ik heb niet echt een referentie wat daar een normale prijs voor zou zijn.
Wees maar blij, anders moet je helemaal via Duitsland en Denemarken en dat kost ook nog meer. Zelfs bij alleen fietsen/kamperen moet je ook eten en zo. Spaart veel tijd uit en je kunt langer in Noorwegen verblijven.
Weet iemand wat de milieubelasting is van veerboten in vergelijking met treinen en vliegtuigen?
LHTJoost schreef:
ma 01 nov, 2021 20:18
Weet iemand wat de milieubelasting is van veerboten in vergelijking met treinen en vliegtuigen?
https://www.eco-reizen.nl/achtergrond/vervoer/
Het lijkt mij niet correct de milieubelasting alleen in CO2-productie uit te drukken. Bijvoorbeeld: vliegen heeft een hoge CO2-productie, echter er is relatief weinig Infrastructuur voor nodig, dus het ruimtegebruik is beperkt.
En wordt de uitstoot van motorvoertuigen die van huis naar de veerboot rijden (ook vrachtwagens) niet meegeteld? En dan bij aankomst in Noorwegen idem dito?
Maar we (m'n vrouw en ik) wel erg blij met deze verbinding. Tot nu toe vaak vermoeid van Kiel naar huis rijden, ruim 6 uur over de Autobahnen. Vanuit de Eemshaven is dat maar ruim een half uurtje, fris thuiskomen, wat wil je nog meer?
Martin E. van Doornik schreef:
ma 01 nov, 2021 22:03
En wordt de uitstoot van motorvoertuigen die van huis naar de veerboot rijden (ook vrachtwagens) niet meegeteld? En dan bij aankomst in Noorwegen idem dito?
Maar we (m'n vrouw en ik) wel erg blij met deze verbinding. Tot nu toe vaak vermoeid van Kiel naar huis rijden, ruim 6 uur over de Autobahnen. Vanuit de Eemshaven is dat maar ruim een half uurtje, fris thuiskomen, wat wil je nog meer?
Je vergeet even dat je om naar je huis in Zweden te komen, je nog een flink stuk door Noorwegen (en Zweden) moet rijden.
De prijs voor een kaartje van Kiel naar Oslo is overigens ook niet misselijk namelijk 273 inclusief hut en fiets (in november), dat is nog zonder eten en drinken. De overtocht duurt tussen de 20 en 21 uur.
Bert van Sprang schreef:
ma 01 nov, 2021 21:26
Het lijkt mij niet correct de milieubelasting alleen in CO2-productie uit te drukken. Bijvoorbeeld: vliegen heeft een hoge CO2-productie, echter er is relatief weinig Infrastructuur voor nodig, dus het ruimtegebruik is beperkt.
Schiphol in 1923:

Afbeelding

Schiphol in 1952:

Afbeelding

Schiphol in 1969:

Afbeelding

Schiphol in 1999:

Afbeelding

Schiphol in 2017:

Afbeelding

Schiphol met de Polderbaan past niet meer in het laatste kaartje. We zien ook niet de enorme uitbreidingen van de toevoerwegen. Het vervelende van luchthavens is dat ze meestal in dichtbevolkte gebieden liggen, waar toch al gebrek aan ruimte is. En - klein detail - je hoort die vliegtuigen ook nog. In het hele gebied tussen Leiden, Alkmaar, Het Gooi en de Noordzeekust is dat toch wel een dingetje...
_Peter_ schreef:
ma 01 nov, 2021 22:18
Je vergeet even dat je om naar je huis in Zweden te komen, je nog een flink stuk door Noorwegen (en Zweden) moet rijden.
Kristiansand-Horten 241 km, daar de Oslofjord een flink stuk afsnijden door de veerpont Horten-Moss te nemen. Dan is het 275 km van Moss via Karlstad naar het huis. Ik ken Moss al van m'n eerdere fietstochten.