Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen

297 berichten
Ik zou de beschikbaarheid van de hutten maar eens goed in de gaten houden, want het aantal boekingen zijn de 70.000 al te boven gekomen, inclusief vanaf Noorse kant. We zullen straks veel auto's met Noorse en Zweedse kentekenplaten zien rondrijden.
Onderstaand exemplaar is bij Drachten gevonden, ik heb 'em nu :!: voor mijn verzameling kentekenplaten van landen, waar ik ooit met de fiets ben geweest.
Noors kentekenplaat AX 14775.jpg
Martin E. van Doornik schreef:
zo 26 dec, 2021 11:29
bert sitters schreef:
zo 26 dec, 2021 11:24
Ha die Martin,
Kunnen fietsers op weg naar de Eemshaven van jou of een college een demonstratie molendraaien en meel malen krijgen?
Mijn molen staat in Kolham, maar meel malen doe ik voorlopig niet meer. De maalstenen zijn gescheurd. Er is op de begane grond een vintagewinkel ingericht, wat het verplaatsen van graanzakken lastig maakt.
Er staat wel een poldermolen pal naast de Eemshaven: de Goliath.
Dus nu draait de molen zonder te malen of staat die nu ook stil? Dat zou dan toch de doodsteek voor de molen betekenen of is het even wachten op nieuwe stenen?
_Peter_ schreef:het even wachten op nieuwe stenen?
:shock: :oops:
Een beetje molenaar besteld nieuwe stenen op internet. :lol: :? :roll: :evil:
Ongeveer €450 voor
retour. Las nergens of je voor je fiets extra moet betalen.

Las inderdaad dat er ongeveer 65000 boekingen zijn gedaan.

Gat in de markt dus.
Voor mijn vakantie in mei heb ik ook naar deze veerverbinding gekeken maar vanuit Maastricht bleek voor Zuid-Zweden toch trein Maastricht - Rostock en veer Rostock-Trelleborg handiger te zijn voor de heenreis (en trein Kopenhagen - Maastricht terug).
_Peter_ schreef:
di 05 apr, 2022 16:02
Dus nu draait de molen zonder te malen of staat die nu ook stil? Dat zou dan toch de doodsteek voor de molen betekenen of is het even wachten op nieuwe stenen?
dunlop schreef:
di 05 apr, 2022 17:41
_Peter_ schreef:het even wachten op nieuwe stenen?
:shock: :oops:
Een beetje molenaar bestelt nieuwe stenen op internet. :lol: :? :roll: :evil:
Dat heb ik al lang aangekaart bij het bestuur van www.msmog.nl. Echter, in 2020 is er een ongeluk gebeurd met de poldermolen van Nieuw-Scheemda, er zijn wieken afgebroken. Dus het financiële plaatje gaat nu er anders uitzien.
Ik draai zo lang mogelijk "onbelast" door met van het spoorwiel losgekoppelde schijflopen (rechts op de bijgaande foto) en ook geef ik les aan leerling molenaars, daar is malen ook niet echt bij. Een schijfloop is een dubbel wiel met staven ertussen. Die drijft een maalsteen aan. Ik heb twee koppels maalstenen: de oostelijke is gebroken, de westelijke heeft een te scheve lager. Dat is toch heel wat anders dan een naaf van een fietswiel, hoor! Om daar bij te komen, moeten de stenen opengelegd worden.
Ik ben molenaar, het stichtingsbestuur bepaalt wat er in de molen moet of gaat gebeuren.
De molen is in juni 2000 afgebrand en in 2010-'11 weer herbouwd. Waar ik me wel kwaad over maakte, is dat het ene koppel maalstenen dat de brand overleefde en door het bluswater nat is geweest (en maalstenen moeten altijd droog blijven) ook nog tien jaar onder een dekzeil in weer en wind opgeslagen heeft gelegen.... nu uit elkaar gebroken.
Er zijn slechts twee bedrijven in heel Europa waar nieuwe molenstenen worden gemaakt: H. van Vugt te Best (N-Br.) en Hans Titulaer in Malden (bij Groesbeek).
IMG-20190113-WA0010.jpg
M'n vrouw en ik zijn vanmiddag in de Eemshaven aan de kade geweest, waar de eerste afvaart van de "Romantika" van Holland Norway Lines plaats zou vinden. Maar het verliep anders dan gedacht. Wij konden met onze auto makkelijk langs het loket rijden: "Alleen maar om foto's te maken en dan straks terug" - geen probleem. Het schip lag noord-zuid aangemeerd met de boeg haaks op de kade. Vanuit de openstaande boegdeuren was er een laadklep uitgevouwen en die rustte op een drijvende ponton, welke via een brug met de kade is verbonden. Er was maar weinig volk te zien, want de officiële openingsplechtigheid vond plaats in het terminalgebouw, door CdK René Paas (m'n vroegere werkgever).
Maar het stormde die dag nogal met striemende regen- en hagelbuien. Ook sloeg op nog geen honderd meter van ons vandaan een bliksem in de grond, waarna een lichte windhoos volgde! Een ogenblikje bleef de straal eventjes hangen, waarna die korrelig in de lucht oploste. Ik stond buiten de auto met m'n camera in de aanslag, wachtend om de afvaart te kunnen filmen, schuilgaand in de luwte van een hoge bestelwagen. Door deze storm knapte een van de meertrossen los en men liet de ankers vallen. De laadklep schraapte zijwaarts over de ponton, terwijl er nog vijf (laatste) auto's en een motor op het punt stonden om aan boord te rijden. IJlings werd de klep naar binnen gevouwen en het schip raakte op drift. Twee sleepboten en een boegschroef brachten de veerboot terug in positie. De onderstaande video heb ik gemaakt en aan de krant doorgestuurd. Want er stond toevallig naast mij een journalist, die problemen had met zijn toestel en hij vroeg mij om deze video.
Het vertrek werd van 15.00 uur uitgesteld naar 19.00 uur, maar zo lang konden wij niet wachten en zijn wij tegen 16.00 uur weer huiswaarts gegaan, wat maar 35 minuten rijden was.

https://dvhn.nl/groningen/Problemen-bij ... 97369.html

Hierna volgen de foto's:
DSC01320-bew.jpg
Het terminalgebouw van Holland Norway Lines. Bij binnenkomst meld je je aan het loket, dat raam in de grijze container links.
DSC01315-bew.jpg
De veerboot "Romantica".
DSC01319-bew.jpg
De bestrating naar de brug voor de ferry is nog niet klaar, dus eventjes modderen....
Mijn vrouw en ik plus onze twee katten zijn nu aan boord!
Goede reis toegewenst 👍
Martin E. van Doornik schreef:
di 03 mei, 2022 15:07
Mijn vrouw en ik plus onze twee katten zijn nu aan boord!
Miauw, miauw. Doe je verslag?
Is er redelijk wat volk aan boord?
Ga ik nog doen. Ik heb m'n grote computer meegenomen, die nog installeren en de foto's uit m'n camera uploaden.
Prima zeereis gehad. Echt stampen en deinen, de golven spatten van de boeg af.
Nooit meer van huis naar Kiel (425 km) over de vermaledijde Duitse Autobahnen met Stau's. De Stena Line vaart wel wat langzaam, ongeveer 550 km in 14 uur. Retour € 880,-- incl. huisdierenhut en zonder maaltijden (brood mee). En dan 325 km van Göteborg naar Sunnemo, voornamelijk over 80 km-wegen.
De veerboot van HNL is veel mooier ingericht, de passagiers (80% van de auto's komen uit NL) zijn gemoedelijker dan op Stena Line. Retour € 660,--. Al enkele Nederlandse vakantiefietsers tegengekomen. Inderdaad veel volk aan boord, het is tenslotte meivakantie.
Ik herkende Kristiansand nog van m'n vroegere fietstochten. Het station van NSB (Norsk Ståtsbanen) ligt tegenover de kade.
Helemaal zonder landkaart of TomTom naar Sunnemo gereden, 526 km. Voornamelijk snelwegen. Wel tol in Noorwegen, je kenteken wordt gefotografeerd en je krijgt later thuis de rekening. Veerpont van Bastø Fosen genomen om de Oslofjord af te snijden. Ik reed meteen aan boord, prijs 223 NOK. Overtocht 25 minuten. Tijdens de hele reis is maar 2/3 van de benzinetank gebruikt in plaats van voordien twee volle tanks.
Hier liggen nog laatste restanten van (oude) sneeuw en het gras is nog niet groen, maar de zon is al lekker warm!
Gisteravond nog de Dodenherdenking op de Dam gevolgd, terwijl de vlag halfstok uithing.
Aan boord van de HNL was het echt gezellig! Maar de winkels hanteren wel Noorse tarieven. Bijvoorbeeld 24 blikjes Heineken voor 27,90 euro!
Is er in plaats van Heineken ook goed bier aan boord?
bert sitters schreef:
do 05 mei, 2022 12:52
Is er in plaats van Heineken ook goed bier aan boord?
Alleen in de boordwinkel zijn er ook andere biermerken voorhanden. Geen bars bezocht, we hadden kleine pakjes vruchtensappen bij ons.
Carlsberg
Kronenburg
San Miguel
Budweiser
Warsteiner
Somersby
Corona
Hansa
Lagunitas e.a.
Voor de foto's die ik op de veerboot heb genomen, moeten jullie nog wat geduld hebben, via de smartphone gaat het niet lukken vanuit m'n computer. Ik heb hier nog geen internet, want het tegoed van m'n singel (soort router) is leeg. Moet hiervoor naar een winkel gaan, 22 km van hier.
bert sitters schreef:
do 05 mei, 2022 12:52
Is er in plaats van Heineken ook goed bier aan boord?
Soms denk ik dat ik de enige Nederlander ben, die weliswaar overal op de wereld bier heeft gedronken, en uiteraard allerlei lokale brouwsels, en dan toch héél blij is met een Heineken.
Oók als ik in bierlanden als België en Duitsland ben, want ook daar is het zeker niet allemaal goud wat daar schijnt.

Heerlijk Helder Heineken! 🍻

🤪
De verbinding lijkt in ieder geval razend populair te zijn, het autodek is al volledig volgeboekt voor de meeste afvaarten in de zomer. Wat helaas ook betekent dat je geen fiets kan bijboeken :(

Heb ze nog wel gemaild of er echt niet ergens een hoekje te vinden is om een fiets neer te zetten, maar dat leverde helaas niet veel meer op dan een vol is vol.
ThomasG schreef:
do 05 mei, 2022 22:01

Heb ze nog wel gemaild of er echt niet ergens een hoekje te vinden is om een fiets neer te zetten, maar dat leverde helaas niet veel meer op dan een vol is vol.
Hebben ze daar limieten qua bagageformaat? Anders kan een fiets nog bagage worden ;)
Jurr schreef:
do 05 mei, 2022 22:21
ThomasG schreef:
do 05 mei, 2022 22:01

Heb ze nog wel gemaild of er echt niet ergens een hoekje te vinden is om een fiets neer te zetten, maar dat leverde helaas niet veel meer op dan een vol is vol.
Hebben ze daar limieten qua bagageformaat? Anders kan een fiets nog bagage worden ;)
Scherp, ik had al precies hetzelfde idee en heb een ticket geboekt op precies deze manier. Wat ze er op hun website over zeggen:

Only one piece of hand luggage (maximum dimensions 60x50x40 cm, maximum weight 12 kg) is allowed per passenger compartment. Foot passengers may carry a maximum of 2 pieces of extra baggage of up to 20kg. This luggage must be placed in the cabin by yourself.

Dit is eigenlijk zo heerlijk vaag dat je ook gewoon een fiets aan boord zou kunnen rollen.
Klinkt goed, komt vast ook goed ;)
Is het niet zo dat je ook een cabine moet boeken bij de overtocht? Als die vol zijn dan is er natuurlijk ook geen plek meer over voor de fiets. (of als er veel fietsers zijn geen plek meer voor mensen met een auto)