Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen

297 berichten
Het is zeker fijn dat er weer een directe boot naar Noorwegen vaart. In 1980 voer ik al eens van Amsterdam naar Stavanger. Dat was zo'n zeereis die vergelijkbaar is met de Tor Line naar Zweden, die Martin hierboven beschrijft. Met windkracht 7 hing ik kotsend over de railing.
In 2014 konden we nog met de nachttrein rechtstreeks van Amsterdam naar Denemarken. 's Ochtends overstappen in Odense, dan met een intercity naar Hjørring en dan nog een uur fietsen naar Hirtshals, waar de boot naar Kristiansand vertrok.

keesswart schreef:
di 09 nov, 2021 13:03
Ook de nieuwe Holland Norway Line koestert een groen imago. Onder het kopje ‘sustainability’ is te lezen: We aim to be the first cruise-ferry line with net zero emissions by 2026!
Dit klinkt haast te mooi om waar te zijn en is daarom hoogstwaarschijnlijk een staaltje van greenwashing: het zich groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is. Het venijn zit in de term 'net zero': dat is niet nul, maar een boekhoudkundige truc waarmee uitstoot onder het tapijt wordt geveegd.

Shelly legt in dit filmpje uit hoe een bedrijf als Shell dat doet (deze video kan gevaarlijk zijn voor kijkers met een Juf-Ank-allergie).
Martin E. van Doornik schreef:
wo 10 nov, 2021 10:30
Mwah, al die cijfers om van te duizelen,
Het kan ook simpel hoor. Eemshaven-Gotenburg over Kiel versus over Kristiansand:

over Kiel is 3,5 uur/19 nm minder varen en 2 uur/94 km minder autorijden.

De autorit bovenlangs lijkt mij ook wel een heel stuk aantrekkelijker dan onderlangs.
Grandonneur schreef:
wo 10 nov, 2021 16:36
Martin E. van Doornik schreef:
wo 10 nov, 2021 10:30
Mwah, al die cijfers om van te duizelen,
Het kan ook simpel hoor. Eemshaven-Gotenburg over Kiel versus over Kristiansand:

over Kiel is 3,5 uur/19 nm minder varen en 2 uur/94 km minder autorijden.

De autorit bovenlangs lijkt mij ook wel een heel stuk aantrekkelijker dan onderlangs.
Ik zit nog maar net op dit forum, dus mijn excuses als ik een domme opmerking maak.
Maar ik begrijp niet wat hier staat. Is er misschien iemand die dit kan uitleggen.
Ik heb Dunlop een plusje gegeven. Niet zozeer om hem/haar hiermee op een mooie score te brengen (5 plusjes uit 4 berichten; mooi rendement!), maar vooral omdat ik de cryptische uitleg ("Het kan ook simpel hoor") zelf ook niet begreep :shock:
willem.m schreef:
wo 10 nov, 2021 17:46
Ik heb Dunlop een plusje gegeven.
Het is dunlop.
Ik begrijp het allemaal niet. Als ik kijk naar mijn berichten, zie ik er maar twee.
Ik zou ook geciteerd zijn door keesswart. Dat kan ik ook niet terug vinden.
Maar wellicht is dit andere forumsoftware dan ik gewend ben.
Maar dit is natuurlijk erg offtopic, excuus daarvoor.
Nog meer offtopic (offtopiccer): in een ander topic heeft de moderator een aantal berichten verwijderd, waaronder die van jou. Blijkbaar worden de totalen (van berichten en bijbehorende plusjes) niet verlaagd.
eindgebruiker schreef:
wo 10 nov, 2021 18:45
Nog meer offtopic (offtopiccer): in een ander topic heeft de moderator een aantal berichten verwijderd, waaronder die van jou. Blijkbaar worden de totalen (van berichten en bijbehorende plusjes) niet verlaagd.
Het zou kunnen zijn dat forumberichten vaak niet verwijderd maar verplaatst worden naar een niet voor iedereen zichtbaar forumdeel?
Nu je het zegt, ja dat klopt. Er is een rubriek "Verwijderde berichten" die alleen de moderator kan zien. Mysterie opgelost.
eindgebruiker schreef: Er is een rubriek "Verwijderde berichten" die alleen de moderator kan zien
O, dat snap ik nu. Ik vind eingebruiker ook wel een passende naam voor een moderator. Maar ik heb nog geen antwoord gezien op dit onderwerp.
Grandonneur schreef: Het kan ook simpel hoor. Eemshaven-Gotenburg over Kiel versus over Kristiansand:
over Kiel is 3,5 uur/19 nm minder varen en 2 uur/94 km minder autorijden.
De autorit bovenlangs lijkt mij ook wel een heel stuk aantrekkelijker dan onderlangs.
Of doe ik iets fout?
Om de reis van Eemshaven naar Gotenburg te maken kun je twee dingen doen (althans Martin, zoals blijkt uit de thread):

Optie A: je neemt, zoals hij altijd deed, de auto naar Kiel en dan de boot naar Gotenburg. Optie B: je neemt, zoals hij nu zal doen, de boot naar kristiansand en dan de auto naar Gotenburg.

Nou stel ik dat bij optie A zowel de bootreis als de autorit korter is dan bij optie B (zowel in tijd als in afstand).

Dat heb ik overigens niet getest maar op het www gezocht.

Martin geeft aan heel gelukkig te worden van optie B want hij vind van optie A zowel de boot als de auto stom. Kan ik me overigens prima voorstellen, ik ken Martin niet maar B lijkt mij óók leuker. Voorlopige eindconclusie: een leuke reis is per se niet zo kort mogelijk.

Noot: Martin moet niet naar Gotenburg maar naar zijn huis dus de feiten mogen dan wat anders liggen. Ik hoop hoe dan ook dat hij een mooie reis zal maken met een gelukkige vrouw aan zijn zijde.
Grandonneur schreef:
wo 10 nov, 2021 22:59

Optie A: je neemt, zoals hij altijd deed, de auto naar Kiel en dan de boot naar Gotenburg. Optie B: je neemt, zoals hij nu zal doen, de boot naar kristiansand en dan de auto naar Gotenburg.
En The Bridge dan? Is dat dan C? (:
dunlop schreef:
wo 10 nov, 2021 17:12
Grandonneur schreef:
wo 10 nov, 2021 16:36
3,5 uur/19 nm minder varen en 2 uur/94 km minder autorijden[/qoute]
Wat is 3,5 uur/19 nm?
Nanominuten?
Of ?
Nautical Mile oftwel 1852m, op zee wordt met mijlen gemeten.
bdr schreef:
za 13 nov, 2021 19:02
Nautical Mile oftwel 1852m, op zee wordt met mijlen gemeten.
Oh, is dat alles.
Uh, maar. Nautical Mile. Is dit dan een forum over waterfietsen.
Dat had ik niet begrepen. Zit ik misschien toch verkeerd.
Ik dacht dat dit forum over fietsen op de weg ging.
Mijn tweede huis staat 65 km ten noorden van Karlstad, wat tussen Oslo en Stockholm ligt. Met deze nieuwe HNL-veerverbinding hoef ik dus Göteborg niet meer aan te doen. In Noorwegen kortste weg daarheen is via de Bastø Fosen veerpont Horten-Moss richting Karlstad.

Vanuit Göteborg is de reis wat omslachtig. Al sinds 2003! Eerst over de hangbrug Älvsborgbron naar de E6 richting Uddevalla en Vänersborg. Soms via Trollhättan, maar ook langzaam. Hierna een "provinciale" weg gedurende meer dan 250 km met max. 80 km/u, in bebouwingen 50 km/u waarbuiten ook nog landbouwverkeer en fietsers zijn. Enkel een klein stukje snelweg E18 tussen Grums en Karlstad.
Vanuit Kristiansand is het grotendeels een snelweg. Wij kijken ernaar uit!

Frändefors.jpg
De zeer "langdradige" E45 bij Frändefors. En dan nog de vele "hastighetscameror" (letterlijk vertaald: haastigheidscamera's = flitspalen).
Ik ben vandaag gaan kijken in de Eemshaven, waar de nieuwe ferry aan zal meren. Naast de Borkumlijn, tegenover het noordelijkste station van Nederland. Helaas staat er een hoog hek met afgesloten poorten op 200 meter van de kade. Nog niets van bouwactiviteiten te bespeuren van de nieuwe terminal met roll-on roll-off brug.
Volgens een regionale krant zijn er wel al 30.000 tickets verkocht. Mijn vraag is of de Noorse kant ook wordt meegerekend.
Ik heb per auto (vandaag een zonnige dag maar met Beaufort 6 oost en een temperatuur van -2) vanaf m'n huis de afstand gemeten: 33 kilometer in een kleine 40 minuten, ik moest ook door allerlei dorpen rijden. Thuis kan ik de Eemshaven vanuit de voordeur goed zien. Zal mij benieuwen, nooit meer urenlang over de vermaledijde Duitse Autobahnen.

Noorderkrant.jpg
DSC00813.JPG
DSC00810.JPG
Derde foto: station Eemshaven.
DSC00819.JPG
Vanuit mijn huis gefotografeerd: de windturbines staan op de Eemshaven, de kade van de veerboot bevindt zich ver achter de middelste boerderij.
Ha die Martin,
Kunnen fietsers op weg naar de Eemshaven van jou of een college een demonstratie molendraaien en meel malen krijgen?
bert sitters schreef:
zo 26 dec, 2021 11:24
Ha die Martin,
Kunnen fietsers op weg naar de Eemshaven van jou of een college een demonstratie molendraaien en meel malen krijgen?
Mijn molen staat in Kolham, maar meel malen doe ik voorlopig niet meer. De maalstenen zijn gescheurd. Er is op de begane grond een vintagewinkel ingericht, wat het verplaatsen van graanzakken lastig maakt.
Er staat wel een poldermolen pal naast de Eemshaven: de Goliath.
https://dvhn.nl/groningen/Veerboot-MS-R ... 80799.html

We gaan donderdag daar een kijkje nemen!
Hele interessante verbinding, ik zit al te kijken of het in September nog leuk fietsen is daar in het hoge noorden.

Aangezien ik niet van het ver vooruit boeken houd; wordt het sowieso een gok 8)