Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veerboot Venetië - Porec - Forum Wereldfietser

Veerboot Venetië - Porec

Wij willen van de zomer de route van Paul Benjaminse fietsen: Salzburg - Venetië - veerboot naar Porec en via Istrie weer naar Salzburg.

Is het nodig om de veerboot nu al te reserveren?
Is het meenemen van fietsen mogelijk?
Is het makkelijk om met de fiets bij de veerboot in Venetie te komen?
Dory, welkom, ik raad je aan de zoekfunctie te gebruiken, deze vraag is gesteld (en beantwoord).

Sorry, niet helemaal waar. Het was vroeger mogelijk, of het nog steeds mogelijk is weet ik niet (Google). Je kan wel met de boot alleen mag je dan geen fiets meenemen, dit is overigens op meer trajecten in Kroatië zo.
Wat Reinder schrijft is ook waar, je wilt eigenlijk niet over de strekdam naar Venetië fietsen, het fietspad is te smal voor een fiets met tassen en de autoweg ernaast is zeker in de zomer erg druk. Beter neem je dan de trein van Mestre naar Venetië. Moet je daarna nog wel een paar trappen op en af zeulen met je fiets.
Wij hebben op het punt gestaan deze boot te nemen, op het station anders besloten, te treinen naar Triest.
De boot vertrekt op het eind van de middag, is volgens mij niet te reserveren of je moet vroeg kaartjes kopen. De fiets mag mee. Naar Venetië wordt dringend aangeraden de trein te nemen( Benjaminse). Wanneer je de weg naar Venetië hebt gezien snap je waarom, druk, onoverzichtelijke bochten en weinig ruimte.
De antwoorden hiervoor zijn gedeeltelijk juist, als ik afga op de website van de ferrymaatschappij. De ferry vaart soms 's ochtends vroeg, soms 's middags, afhankelijk van de datum. De prijs is € 61 per persoon. Een fiets kan mee voor € 10, aangeraden wordt deze tevoren te reserveren, aldus de FAQ. Ook personentickets zijn tevoren te reserveren, zie de website van Venezia Lines.
Je kunt overigens ook de trein nemen vanuit Triëst naar Venetië (mestre), die doet er twee uur over en neemt fietsen mee.
peter de rijk schreef:De antwoorden hiervoor zijn gedeeltelijk juist, als ik afga op de website van de ferrymaatschappij. De ferry vaart soms 's ochtends vroeg, soms 's middags, afhankelijk van de datum. De prijs is € 61 per persoon. Een fiets kan mee voor € 10, aangeraden wordt deze tevoren te reserveren, aldus de FAQ. Ook personentickets zijn tevoren te reserveren, zie de website van Venezia Lines.
Je kunt overigens ook de trein nemen vanuit Triëst naar Venetië (mestre), die doet er twee uur over en neemt fietsen mee.
Klopt helemaal,

Wij zijn in 2014 van Porec naar Venetie gevaren met 5 fietsen. Niet van te voren gereserveerd. Was ook niet nodig. Het is een leuk tochtje vooral de aankomst in Venetie door het Canal Grande. En als je bang bent voor drukte kan je altijd een dag van te voren kaartjes kopen als je naar ik aanneem de stad bezoekt.

Ronald van der Perk
Even aanhaken nog bij dit topic: wie is er echt zelf over de strekdam SS11 tussen Venetië en Mestre gefietst en hoe was dat?
Dit omdat ik dit voorjaar vanuit Porec (boot) dan wel Triëst (trein) naar het vliegveld van Venetië wil.
Ik ben twee jaar geleden over de dam naar Venetië gefietst met bepakking. Het is er wel erg krap. Als ik me goed herinner wordt het pad ergens op de tweede helft richting Venetië, smaller. De eerste helft ging nog wel. Op de tweede helft wil je echt geen andere fietsers tegenkomen. Passeren gaat dan niet. Gelukkig is er aan de andere zijde van de weg eenzelfde (fiets)pad. Het is de bedoeling dat dat pad gebruikt wordt voor de terugweg. Zelf kwam ik er pas achter dat aan die zijde ook nog een pad lag, toen ik al weer bijna helemaal terug was gefietst over het pad waarover ik ook was gekomen. :oops:

Verder was het toch nogal wat zoeken hoe je op dit pad kunt komen. Gedeeltelijk moet je dan over de oprit naar de tweebaans weg rijden, waar druk autoverkeer is.

Pieter
peter de rijk schreef:Even aanhaken nog bij dit topic: wie is er echt zelf over de strekdam SS11 tussen Venetië en Mestre gefietst en hoe was dat?
Dit omdat ik dit voorjaar vanuit Porec (boot) dan wel Triëst (trein) naar het vliegveld van Venetië wil.
Ik dus, zelfs 2 keer. De eerste keer zonder tassen (over het "fietspad") omdat ik kaartjes voor de ferry naar Griekenland nodig had en verder niet de stad in hoefde. De conclusie was dat doen we niet nog een keer, dus de dag er op gewoon over de 2 baansweg. Dit was niet in het hoogseizoen en nog redelijk vroeg op de dag dus dat was eigenlijk wel te doen. Vraag me niet hoe ik er gekomen ben want het wegennetwerk is spaghetti en niet overal mag je fietsen. (Daarnaast is het al weer 10 jaar geleden) Het makkelijkst is naar Mestre fietsen en daar op de trein stappen, treinen rijden af en aan dus echt lang zal je niet hoeven te wachten.
Op de OFM kaart staat een "route" ingetekend vanuit het centrum van Mestre naar Venetië (ook op https://www.openstreetmap.org/ overigens)
Als je met de trein gaat hoef je Venetië niet in, je kan dan al in Mestre uitstappen. (scheelt een hoop gedoe)
Dank voor de antwoorden, aan Google Earth te zien is dat fietspad inderdaad heel smal en die SS11 is zo'n enge, typisch Italiaanse superstrada met vangrails zonder uitwijkmogelijkheid, dus ik zal er nog eens goed over nadenken. In Venetië hebben we verder op zich ook niets te zoeken, dus misschien wordt het toch maar gewoon de trein Triëst-Mestre.
Uiteraard in 2013 ook gedaan vanaf de ferry naar de camping in Mestre. Wij (groepje van 4 fietsers) hadden er absoluut geen probleem mee. Het is wel smal maar prima te doen. Met de GPS was het fietspad vanaf de ferry goed te vinden, is overigens vlak bij de aanlegplaats.

Ronald van der Perk
Iedereen bedankt voor de bruikbare informatie.
Dat gaat goed komen van de zomer!