Additionally, paste this code immediately after the opening tag: boot naar Edinburgh of Aberdeen vanuit NL, is die er?! - Forum Wereldfietser

boot naar Edinburgh of Aberdeen vanuit NL, is die er?!

wil dit voorjaar, medio april/mei een week of 3 in Schotland fietsten, bestemming is een vriend die in het noordwersten bivakeert (550 km vanaf Newcastle), aangezien ik een kleine 1200 km in 3 weken wat veel vind (dacht meer aan ca. 300 km. per week) wil ik graag ipv Newcastle als startpunt Edingburgh of Aberdeen nemen, maar vind zomaar geen boten daar naartoe, iemand ervaring?
Voorzover ik weet zijn die er niet. Je kunt wel vliegen, of een stukje naar het noorden gaan met de trein.
Wim
Newcastle is het meest noordelijke wat je komt in Engeland, sinds de veerdienst tussen Rosyth en Zeebrugge is geschrapt wegens een gebrek aan passagiers en Schotland daarmee geen veerdienst voor passagiers heeft richting/van de rest van Europa.

De opties welk Wim aangeeft zijn momenteel de enige alternatieven.
Met de trein ben je er in no-time. En het kost ook nog eens niet veel daar. Ik heb in Schotland een aantal keer de trein gepakt, één tip: probeer de spits te mijden (maar als je de nachtboot vanuit IJmuiden naar Newcastle pakt, lukt dat sowieso wel. Ben je einde dag in Edinburgh, denk ik!
Sterker nog: als je om 11:53 de trein neemt (waarom zou je je haasten), ben je om 13:22 in Edinburgh. Met wat pech ben je even lang onderweg naar de camping (en laat je daar niet op de modderige bodem naast de ingang zetten).
Dezelfde trein zet je om 17:06 af in Aberdeen.

De Deutsche Bahn http://www.bahn.de/p/view/index.shtml heeft een geweldige site als het gaat om informatie over treinreizen binnen Europa.
Travelmaster schreef:Met de trein ben je er in no-time. En het kost ook nog eens niet veel daar.
Mits je je best doet om een goedkoop ticket te vinden. Voor het traject Newcastle-Aberdeen zie ik zo in de gauwigheid prijzen tussen 23 en 133 pond enkele reis, voor dezelfde trein en dezelfde klasse.
Bij het onderzoeken van fietsen in Schotland en Noord Engeland liep ik ook steeds tegen het zelfde aan. Enige oplossing, naast vliegen is het uiteindelijk van uit IJmuiden naar Newcastle met de DFDS, fiesten naar het station en vervolgens met de trein naar Edinburg.
Kaartes voor de trein via http://www.eastcoast.co.uk/ te kopen.
Opteer je voor een haven meer naar het zuiden, dan wordt het langer treinen (Newcastle-Edinburg is binnen 2 uur te doen, dacht ik)
Zelf gaan we de beschreven optie van de zomer gebruiken.

Succes
Erik
prijzen tussen 23 en 133 pond enkele reis, voor dezelfde trein en dezelfde klasse
Je kan drie maanden van te voren boeken en dan heb je de laagste prijs mogelijk. Niet vergeten om ook plaats voor de fiets(en) te reserveren. Ik geloof dat op de hele trein maar drie plaatsen beschikbaar zijn en vol is vol
arnob schreef:Sterker nog: als je om 11:53 de trein neemt (waarom zou je je haasten), ben je om 13:22 in Edinburgh. Met wat pech ben je even lang onderweg naar de camping (en laat je daar niet op de modderige bodem naast de ingang zetten).
Dezelfde trein zet je om 17:06 af in Aberdeen.

De Deutsche Bahn http://www.bahn.de/p/view/index.shtml heeft een geweldige site als het gaat om informatie over treinreizen binnen Europa.
DB heeft ook een internationale treinplanner in het Nederlands.
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn
Je kunt aanvinken: fiets mee.
Helaas werkt "fiets mee" op deze treinplanner niet voor treinen in Belgie en Spanje. In Frankrijk werkt "fiets mee" wel voor treinen waarin je fiets gratis mag meenemen, maar niet voor de TGV's, waarin fietsen meekunnen voor 10 Euro en na reservering.
erikheijn schreef:
prijzen tussen 23 en 133 pond enkele reis, voor dezelfde trein en dezelfde klasse
Je kan drie maanden van te voren boeken en dan heb je de laagste prijs mogelijk. Niet vergeten om ook plaats voor de fiets(en) te reserveren. Ik geloof dat op de hele trein maar drie plaatsen beschikbaar zijn en vol is vol
Ik denk dat ik dan gewoon dikke mazzel heb gehad, de paar keer dat we met de trein hebben gereisd. Ik heb één keer moeten wachten (en dan meteen 5 uur :oops: ) op een trein uit Oban richting het oosten. Maar de conducteur van de trein die vol zat, belde naar de volgende trein en daarin was nog plek zat. Prima rit, fantastisch treinpersoneel ("steek even je duim op als je klaar bent met uitladen, dan weten wij dat we kunnen vertrekken") en lekker ontspannen (toen ik eenmaal zat;)).
De trein is in de UK geprivatiseerd, en niet zo'n beetje. Je hebt dus een heleboel maatschappijen, waarbij sommige nog goed zijn, maar de meeste vooral zoveel mogelijk willen verdienen met zo weinig mogelijk kwaliteit. So, your experience may vary. Er valt geen peil op te trekken, maar het kan meevallen - het personeel is per slot natuurlijk gewoon Brits vriendelijk.
Wim
Wij hebben deze rit afgelopen zomer gemaakt. Met de boot naar NewCastle en dan met de trein naar Edinburgh. Op de heenweg waren er problemen met de trein en hebben we lang gewacht. Gelukkig hadden we daarvoor in China-town een buffet gegeten voor een goede prijs. De trein zelf is een hogesnelheidslijn en doet er minder dan 2 uur over.
Kosten heen 24 euro (2x + 2x fiets)
Kosten terug 18 euro (2x + 2x fiets)
Het heeft zin om op de website te spelen met tijden, maar de fiets kan niet altijd mee!!!

Wij hebben het rondje Edinburg - Sterling - Tyndrum - Fort william - Fort Augustus - Inverness - Newtonmore - Perth - Endinburg, gedaan in eind augustus/begin september. (en geen mug gezien!)
Beste Elharmo,

Afgelopen oktober ben ik met DFDS naar Newcastle gevaren en ben vanaf daar via Edinburgh en Stirling naar Oban gefietst. De terugweg heb ik per trein gedaan. Dat was leerzaam :-(

Wat reistips:
* boek je treinticket inclusief reservering voor een fietsplaats direct bij de treinmaatschappij zelf en niet bij een algemene boeker, want die laatste kan niet altijd de fietsreservering aan de treinmaatschappij doorgeven.
* Vol is niet altijd vol als het gaat om de fietsreservering. Bij treinmaatschappij eastcoast (tussen newcastle en edinburgh) zijn er op de snelle lange-afstandstreinen 2 fietsplekken te reserveren en is er altijd nog 1 plek voor degene die op bonnefooi zich als eerste meldt.
* vroeg boeken betekent dat je de grootste kans hebt op (zeer) goedkope tickets, maar op de dag zelf zijn er overdag ook nog wel goedkopere tarieven te vinden.
* Als je online reserveert kun je de maatschappij bellen om te controleren of de fietsreservering is doorgekomen.
* mocht je (of iemand anders) interesse hebben: ik heb nog twee geldige travel vouchers voor treintickets in engeland ter waarde van in totaal 37.30 pond (+/-45 euro). deze heb ik gekregen omdat ik tijdens mijn terugreis ten onrechte geadviseerd was door een loketmedewerker om een nieuw ticket te kopen met fietsreservering. Ik heb achteraf nog een klacht daarover ingediend en de papieren tegoedbonnen gekregen, wat ik erg netjes vond. Deze zijn tot oktober 2014 geldig. Aangezien ik dit jaar waarschijnlijk niet in engeland op reis ga, wil ik deze tegoedbon voor de helft van deze waarde aan je aanbieden. Je kunt deze papieren bonnen gebruiken voor alle treinen in de UK als je een ticket koopt aan elk stationsloket in engeland of als je telefonisch een ticket koopt via eastcoast. Stuur maar een PM als je interesse hebt.


Nog wat budget tips m.b.t. DFDS:
* als je in je eentje een overtocht boekt bij dfds van IJmuiden naar Newcastle moet je een tweepersoons hut nemen. dat is luxe, maar wel wat duur. Je hebt wel goedkope 'Minicruises' maar daar mag je geen vervoermiddel meenemen. Als je een beetje avontuurlijk bent ingesteld kun je gewoon zonder kaartje naar de inscheping gaan in ijmuiden en daar bij de ingang soloreizigers aanspreken (die komen er genoeg) en vragen of zij een tweepersoons hut en de kosten willen delen. Dat is dan een kwestie van het ticket wijzigen bij de balie. Als dat niet lukt, kun je altijd een kwartier voor afvaart nog even naar de balie om alsnog een hut te boeken.
* neem je eigen eten mee. het eten aan boord bij dfds vond ik slecht en duur.

Nog wat tips voor de route:
* De afstand van de haven in Newcastle (North Shields) en het centraal station is zo'n 10km door druk stedelijke (en verpauperd) gebied.
* De fietsroute nummer 1 van Newcastle naar Edinburg komt direct langs de haven en is zeker de moeite waard.
* Edinburgh vond ik een prettige stad.
* Pas echt mooi wordt het in het nationale park de Trossachs. Prettige fietspaden. Vrij heuvelachtig, maar goed te doen voor de fietser met conditie.
* Houd links aan. :wink: