Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gedser - Rostock: reserveren (niet) nodig? - Forum Wereldfietser

Gedser - Rostock: reserveren (niet) nodig?

Hallo allemaal

We willen deze zomer (eind juli) met de fiets van Gedser (Denmarken) naar Rostock (Duitsland) oversteken. Bij de veermaatschappij (Scandlines) suggereren ze om vooraf te boeken, maar dan zit je aan een tijd en datum vast. Elders lees ik de suggestie dat reserveren voor fietsers niet nodig is, en je ter plekke in de veerhaven tickets kan kopen. Graag hoor ik (recente) ervaringen! Ook over hoe je de boot opgaat - is dat gewoon weer via het autodek?

Bas
Afgelopen zomer, midden augustus, aangekomen, kaartje gekocht en op de boot. Totaal niet nodig om te reserveren.
We zijn intussen terug en ik kan dit inderdaad bevestigen. Kaartje kopen bij de automaat in de terminal (DK 100 = EU 13 per persoon met fiets) en naar de boot. We zijn niet eens gecontroleerd!
Wij varen zeer regelmatig met Scandlines (Puttgarden-Rødby en Helgsingør-Helsingborg), weliswaar met de auto; in sommige gevallen lag mijn fiets in deze auto. Niks vooraf geboekt, maar gelijk bij de kassa een kaartje gekocht en betaald met mijn gewone bankpas. Dus waarom niet op Gedser-Rostock, is toch dezelfde maatschappij?
In het voorjaar ben ik ook van Gedser naar Rostock gevaren.
In de terminal staat een automaat waar je een kaartje uit kan halen, ik was 7 euro kwijt en kon ook zo de boot op fietsen zonder gecontroleerd te worden.
Kan iemand mij vertellen of dit anno 2022 nog steeds zo is? Tickets ter plekke in de terminal kopen? En reserveren niet nodig?
Ik had een offerte aangevraagd bij overtocht.nl en volgens hen zou ik voor 6 personen en 5 fietsen en aanhanger meer dan 300 euro kwijt zijn voor de overtocht van Rostock Gedser
Als je via een tussenpersoon koopt betaal je altijd extra, maar als ik de prijzen voor voet-passagiers ( 26 euro en 3 voor de fiets of buiten het seizoen voor de helft) zie dan verdienen ze hier dus echt flink aan.
En ja er is dus gewoon een automaat.
Er staat alleen niet bij wat ze rekenen voor een fietsaanhanger, maar dat kun je ze natuurlijk gewoon vragen.
Ik zou, in ieder geval in het hoogseizoen, gewoon een of twee dagen van te voren online boeken. Dan weet je meestal wel vrij precies wanneer je er bent.