Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets op de post doen - Forum Wereldfietser

Fiets op de post doen

Hallo allemaal!

Ik ga deze zomervakantie een fietstocht van Nederland naar Zuid-spanje maken (richting de straat van Gibraltar). Daarna wil ik nog ongeveer 2 weken vakantie vieren in Marokko en vervolgens terugvliegen naar nederland. Nou heb ik al gelezen op dit forum dat het mogelijk is om je fiets mee te nemen in het vliegtuig, maar dit is voor mijn situatie niet ideaal.
Het liefste zou ik mijn fiets in zuidspanje op de post doen naar nederland zodat ik daar tijdens mijn vakantie geen omkijken meer naar heb.
Nou heb ik een beetje gezocht of het bijvoorbeeld mogelijk is om je fiets per vrachtschip terug te laten brengen of per trein, maar ik heb hierover tot nu toe nog geen duidelijke informatie kunnen vinden.
Mijn fiets hoeft niet snel terug te zijn, het mag gerust een maand duren, goedkoop is beter dan snel in dit geval.

Mijn vraag is dus of er iemand ervaring of informatie heeft met/over het versturen van fietsen per post :) ?
Idee,

Fiets per post?
Fiets naar Zuid-Spanje. Probeer daar je fiets ergens veilig te stallen. Ga naar Marokko. Ga na Marokko terug naar Spanje. Pik je fiets op en vlieg met je fiets terug vanuit Malaga. Keuze aan vluchten genoeg.
Reken in de zomer wel op volle veerboten tussen Algeciras en Ceuta of Tanger. Een snellere boot is duurder, maar kan aanzienlijk rustiger zijn.
Per post kan niet vanwege de afmetingen. (l+b+h= max. 200 cm). Wel met speciale pakketpost (UPS e.d), maar het kost je een klein vermogen, boven de 200 euro.
Het is jammer: vroeger kon je je fiets per trein vooruitsturen. Dat was handig, maar het ging ook niet altijd goed. Zo is er ooit een spiksplinternieuwe Bob Jackson van mijn broer op weg naar Spanje verdwenen.
Wim
Soetens in Vessem doet (weg)vervoer vanuit Santiago de Compestella,
Hoe je dat intern in Spanje regelt, misschien een Student met OV die hem brengt?
Santiago de Compostela ligt in het uiterste noordwesten van Spanje. Dat is nogal ver weg van het zuiden. Lijkt mij nogal ingewikkeld om te zorgen dat iemand vanuit het diepe zuiden daar je fiets op de juiste plek aflevert.
Ik zou gewoon met mijn fiets terug vliegen vanaf Malaga.
oke bedankt voor de reacties allemaal! :)

dan word het inderdaad de fiets in het vliegtuig meenemen.
Hi Bert,

Hoe heb je het uiteindelijk opgelost? En waar en hoe heb je je fiets in Malaga gestald?
Wij gaan van Santiago naar Sevilla/ Malaga fietsen en daarna nog een maand naar Marokko. Zelfde probleem dus. Ben erg benieuwd.

Groet, Sacha
Uitendelijk zijn we naar Algeciras gefietst (in vier weken, zie foto's hier :D ). Daar hebben we de boot naar Tanger gepakt, onze fietsen mochten gratis mee. Er zijn nogal wat maatschappijen die die boottocht maken en veel van die maatschappijen vraag behoorlijk veel geld voor het meenemen van een fiets. Uiteindelijk zijn we met de goedkoopste boot (en ook de sloomste) gegaan, daar mochten we onze fietsen gratis meenemen, nadat we hem met 1 hand hadden opgetild om te laten zien dat het "handbagage" was :P.

Toen zaten we dus in Tanger (hoewel dat vanaf de haven nog ongeveer 70km fietsen was), daar hebben wij de trein naar Marrakech gepakt, omdat daar 3 vrienden naartoe vlogen. Fietsen mogen niet zomaar mee in de trein, die moeten apart verstuurd worden (via een dienst van de spoorwegen). Dat hebben we dus gedaan. De fietsen zouden dan de dag nadat wij in Marrakech aankwamen ook aankomen. Dit was echter niet het geval, het duurde uiteindelijk 4 dagen. De service was zeer slecht (ik weet de naam van het bedrijf niet meer), we werden telkens afgescheept met "de trein zat vol, kom morgen maar terug". Uiteindelijk hebben we ze dus wel gekregen, maar het gaf allemaal nogal wat stress en frustratie. Ik vermoed zelf dat het zolang duurde doordat we geen fooi hebben gegeven aan de twee mannen die het transport in Tanger regelden.

Uiteindelijk moesten onze fietsen naar Agadir, omdat we daarvandaan met RyanAir terug naar Nederland zouden vliegen. We hebben onze fietsen toen meteen weer op de post gedaan, met een groot Marrokaans transport bedrijf genaamd CTM. Deze hebben bij heel veel busstations een kantoor/magazijn om grote pakketten te verzenden. Zij kwamen een stuk professioneler over dan het eerste bedrijf. We hebben bij het verzenden van de fietsen vanuit Marrakech aangegeven dat we ze pas over 1,5 week in Agadir zouden ophalen, dit was geen probleem. Vervolgens nog onopvallend een fooi gegeven en na een week gebeld met Agadir om te vragen of ze er al waren. Ze waren toen al gearriveerd in Agadir. Onze fietsen hebben daar dus ongeveer 1,5 week veillig in een (bewaakt) magazijn gestaan.

Wij hebben onze fiets dus niet in Spanje gelaten, dat was geen optie, omdat we vanuit zuid-marokko wilden terugvliegen. Het versturen van de fietsen met CTM is heel goed bevallen, ik kan zeker aanraden om dit ook te doen. Misschien kan je zelfs regelen dat je je fietsen alleen maar in zo' n magazijn stalt, ik weet niet waarvandaan je wilt vliegen?

Groeten, Bert