Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Finnlines: Travemunde-Helsinki - Forum Wereldfietser

Finnlines: Travemunde-Helsinki

Traject: Travemunde-Helsinki (vv)
Datum: juli 2009
Vervoerstarief fiets: € 18 per enkele reis
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: nvt
Fiets tevoren aangemeld?: ja bij boeking
Ervaringen:
Naast de fiets moet je natuurlijk ook jezelf aanmelden. Aangezien het een overtocht is van 27 uur, moet je ook een hut nemen. Wij hadden niet de goedkoopste, want die deel je (mogelijk) met anderen. Voor de goedkoopste 2-persoons hut betaalden we 428 euro (hoogseizoen, enkele reis). Dit was een hut met eigen douche/toilet op het binnendek.

Ze zijn niet op fietsers ingericht. Op de heenweg waren we de enigen, op de terugweg waren er nog 3 andere fietser. We moesten heen en terug op verschillende dekken onze fietsen neerzetten. Er waren geen touwen (wel grote spanbanden voor motor) oid om de fietsen vast te zetten. We hebben ze zelf neergezet en vastgezet met slot. Ik heb het idee dat er niemand verder naar gekeken heeft. De bagage hebben we op de fiets gelaten.

De haven in Helsinki is ver buiten het centrum maar wel dicht bij de camping. Omdat het een nieuwe haven is, is alles (nog) niet goed aangegeven. Je wordt met een busje over het haventerrein naar de boot geloodst. In Travemunde kon je er zo op- en afrijden.

Boeken heb ik rechtstreeks bij de ferrymaatschappij (via internet) gedaan. Is *veel* goedkoper dan via een agent of reisburo. Je krijgt alleen een bevestiging per email (na betaling) maar het inchecken ging zonder problemen.
HansvanderVeeke schreef: Er waren geen touwen (wel grote spanbanden voor motor) oid om de fietsen vast te zetten.
En als er wel touwen zijn, zijn dit vaak rare stukken. Knopen, lussen, gerafelde einden.
Als ik ga varen, heb ik altijd zelf 2 spanbanden bij me. Maakt het leven een stuk eenvoudiger.

Peter