Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alles mee of niet? - Forum Wereldfietser

Alles mee of niet?

Binnekort neem ik de boot van Travemunde naar Helsinki, een overtocht die 27 uur duurt en we hebben ook een hut genomen. Dit is de eerste keer dat ik *met de fiets* met de boot ga en ik vraag me het volgende af:

Je fiets zet je in het ruim vast aan de kant met een paar touwen. Is het veilig om een deel van de bagage op de fiets te laten zitten of is het beter om alles naar de hut te sjouwen?
Dat laatste gaat niet in één keer lukken, dus meerdere trips. Maar ik zou ook sneu zijn als ik de volgende dag wil wegrijden en mijn tent blijkt weg te zijn.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Wat zijn de suggestie?
Ik denk dat het autodek tijdens de overtocht afgesloten wordt. Zelf zou ik de kookmeuk en tent aan de fiets laten hangen, ik ben over het algemeen niet zo bang voor diefstal van kampeerspullen. Maar als het je nachtrust kost loop je toch 'even' twee keer.

PS: Weet je wel zeker dat je niet alles in één keer houdt?
- stuurtas aan de schouder
- In beide handen één voortas en één achtertas
- eventueel een kanotasje onder de oksel??
Of neem een canvas boodschappentas mee om alles in te gooien. Heb je gelijk een stoel.
Als een fietsje met hulpmotor ook meetelt, heb ik hiermee ervaring, al ligt die weer enkele jaren terug (5 of 6 vrees ik).

Overtocht Hirtshals (DK) - Kristiansand (NO) was 's nachts met hut. Tweewieler vastgesjord op de aangewezen plaats. Spanriemen waren voorradig maar zelf eentje meenemen kan geen kwaad. Tassen gingen mee naar de hut. Of het dek 's nachts gesloten was, weet ik niet.

Ferry Rodby (DK) - Puttgarden (D) was overdag. Tassen laten zitten. Tussendeks waren niet afgesloten, want halverwege de tocht ging ik nog iets halen. Van dek vergist en 10 minuten lopen zoeken op de verkeerde verdieping. Geen kat gezien, dus in principe kunnen lange vingers rustig hun gang gaan.
  • Prijzen variëren enorm: ga niet op een vrijdagavond of in weekend want dan betaal je 2 keer meer (kan je uitkienen op de site van de ferrymaatschappij).
  • Had nergens gereserveerd, maar was ook buiten het hoogseizoen. Met de auto eens een gigantische file gehad (3 beurten wachten) in de zomervakantie. Met de fiets kan je natuurlijk voorkruipen, maar de hutten zijn misschien al weg.
  • De kajuit was piepklein. Stapelbed te smal om met 2 langs elkaar te liggen. Badkamer met douche, wastafel en toilet kleiner het toilet thuis:

    Afbeelding
Het hele verhaal: reis Noorwegen
Hallo Hans,

ik heb zowel op de boot van Ijmuiden naar Newcastle (1999) als op de boot van Hirtshals naar Kristiansand (2008) de tassen op de fiets laten zitten. Op de vele pontjes in Noorwegen (die behoorlijk groot zijn af en toe) trouwens ook. De stuurtas met papieren, geld, camera etc. ging uiteraard mee naar boven. Meestal gaat het autodek dicht.

De gelegenheid maakt de dief maar ik heb niet het idee dat er veel mensen op zo'n veerboot zitten die geinteresseerd zijn in het meenemen van bagage. Je moet van te voren een kaartje kopen en inchecken op die boot en als je zo'n kaartje koopt heb je meestal zelf al het nodige bij je en zit je niet te wachten op het meeslepen van andermans bagage ;). Het lijkt me, zacht uitgedrukt, eigenlijk tamelijk onwaarschijnlijk dat er mensen op die boot rondlopen die geinteresseerd zouden zijn in de tweedehands inhoud van een set fietstassen. Daarnaast denk ik dat campers e.d. waarschijnlijker doelwitten zijn.

In navolging van de medeforumgebruikers zou ik, als je er niet gerust op bent, zeker je tassen mee naar boven meenemen. Ikzelf doe het echter op zo'n boot, in dit deel van de wereld, niet.

Groeten,

Maarten
In 2006 ben ik met de nachtboot van Hanstholm (Dk) naar Egersund (Noorwegen) gevaren. Ik had geen hut maar een slaapstoel en heb alles, behalve stuurtasje, gewoon op de fiets laten zitten. Fiets vastgezet met de aanwezige sjorbanden op een speciaal daarvoor aangewezen plek.
Het geeft me behoorlijk wat stress om met alle bepakking van en op de fiets te sjorren en heen en weer te moeten lopen te midden van bulderende ventilatoren bij vertrek en aankomst. Ik heb dit de eerste keer zo gedaan maar niet weer. De liften op een schip zijn vaak te bizzy om te nemen en dan ga ik niet met 4 tassen + andere zooi door de gangen lopen en klimmen.
Fietstassen bind ik vast met een ijzerdraad en slotje. Geeft geen garanties maar het is beter dan niks. Toch vind ik spullen grijpgevoeliger in de hut dan op het parkeerdek die afgesloten wordt tijdens de vaart.

Voor dat ik op de boot stap, heb ik ervoor gezorgd dat ik 1 tas kan afnemen waar de belangrijkste benodigde spullen inzitten, zoals voedsel, kleding, tandenborstel e.d.