Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen

297 berichten
blokdoorn schreef:
zo 20 nov, 2022 11:08
Vreemd, misschien zit het in de tarieven voor het nemen van de auto. Ik heb met fietsen geboekt voor een iets lager bedrag dan vorig jaar, met een kind meer.
Inderdaad met auto, wij hebben een Dacia Logan MCV. Wij hebben al fietsen in Zweden staan.
Hier staat hij, aan boord van de Romantica, wachtend op ontscheping in Kristiansand. Bij deze keer heb ik m'n gele Giant meegenomen, hij ligt uit elkaar genomen in de auto. Want op de terugweg wilde ik zo graag een stukje in Noorwegen fietsen.
20220925_094302.jpg
DSC03853-kl.jpg
deze veerverbinding is succesvol:
https://nos.nl/artikel/2458775-veerboot ... an-gedacht
Boot MS Romantika is vaste plek in Eemshaven kwijt. Reizigers naar Noorwegen zullen moeten wennen aan urenlange vertraging
De urenlange vertragingen die veerboot MS Romantika van Holland Norway Lines (HNL) onlangs twee keer had zullen nog wel vaker voorkomen, zegt kadebeheerder Seaports.
Heb ik een paar keer over gelezen. Een groot vrachtschip die in de weg stond....
Wij gaan helaas weer met Kiel-Göteborg, want de overtocht met HNL is nu twee keer zo duur geworden en volgeboekt. Zo dichtbij huis en nou weer over de Duitse Autobahnen reizen....
Martin E. van Doornik schreef:
di 24 jan, 2023 22:25
Heb ik een paar keer over gelezen. Een groot vrachtschip die in de weg stond....
In de Eemshaven is het vrachtschip inheems en is de veerboot naar Noorwegen de invasieve exoot.
Wie zegt dat het vrachtschip hier geregistreerd staat? :roll:
Je hebt van die goedkope vlaggen zoals m'n oom Ferdinand vaak beweerde. Hij was vanaf 1938 een echte ouderwetse zeeman, radio-officier op de "SS Rotterdam" en daarna in de koopvaardij. "Al die zeelui uit Filippijnen die op schepen maar oefenden op de rotsen", brieste hij nog tegen me. Overleden 2002.
Helemaal bovenin links het rode rondje, ligt de boot MS Romantika, pal ernaast Alliantie dat veel kleiner is.
Bron: https://www.vluchtvolgen24.nl/schepen-volgen/
Screenshot_1318.png
Eemshaven
Overzichtsfoto
Screenshot_1319.png
Eemshaven 1
Ik herken de kaart van de Eemshaven makkelijk. Het bovenste blauwe rondje is van de Borkumlijn voor veerdiensten naar Borkum, een Duits eiland, maar voor de Groninger kust gelegen. Op de overzichtsfoto van Joukon is op de achtergrond Krummhörn te zien. Zeg maar tussen Campen en Greetsiel.
Hieronder een foto van 3 mei 2022, toen was de HNL pas vier weken in bedrijf. We waren net vertrokken naar Kristiansand. De schaduw op de voorgrond is van de Romantika. De veerboot aan de kade is van de Borkumlijn.
DSC01559.jpg
Daar word je soms niet vrolijk van....
https://dvhn.nl/groningen/Liever-geen-a ... 08018.html
en
https://www.ad.nl/groningen/geen-vaste- ... ~acf02e12/
Ik heb een mail op poten gestuurd naar de havenautoriteiten.
Net als bij Rotterdam moeten de vrachtschepen maar in zee voor anker wachten op hun beurt.
Martin E. van Doornik schreef:
za 28 jan, 2023 14:59
Ik heb een mail op poten gestuurd naar de havenautoriteiten.
Ik zou er voor tekenen als mijn wensen wat betreft het leefklimaat met een brief op poten zouden worden ingewilligd.
Het zit niet mee met de Romantika. Vanmiddag is de veerboot door de harde wind van de kade losgeraakt en tegen andere schepen gedrukt. De laadklep zou daarbij aan diggelen zijn gegaan. Zie hier.
Er zitten zo te lezen wel een stelletje virtuozen aan boord daar.
Vandaag ging het weer mis (zie hier).

Haast elke week valt er nu wel een afvaart uit omdat de plek op de kade bezet is. Wat is er zo belangrijk dat een veerboot daarvoor geannuleerd moet worden? Hopelijk toch niet een superjacht met vips die het nabijgelegen datacenter van Google komen bezoeken?

Hier is te lezen dat HNL voor de komende vijftig jaar een nieuw erfpachtcontract heeft gesloten. Het bedrijf betaalt havenbeheerder Groningen Seaports bijna 5,4 miljoen euro voor een terrein van 4 hectare, dubbel zo groot als de naastgelegen huidige plek aan de Beatrixhaven. Zodra de nieuwbouw klaar is, verhuist de veerdienst al zijn activiteiten vanaf de tijdelijke locatie.
Daarmee neemt HNL wel een risico want de nieuwe terminal en afmeerplek zijn zeker niet vóór 1 oktober klaar. Het bedrijf zoekt daarom samen met Groningen Seaports naar een alternatieve locatie. Het havenbedrijf kan echter niet garanderen dat er tijdig een uitwijkplaats wordt gevonden. In dat geval zal HNL afvaarten moeten schrappen.
keesswart schreef:
za 04 mar, 2023 13:01

Haast elke week valt er nu wel een afvaart uit omdat de plek op de kade bezet is. Wat is er zo belangrijk dat een veerboot daarvoor geannuleerd moet worden? Hopelijk toch niet een superjacht met vips die het nabijgelegen datacenter van Google komen bezoeken?
Maak je geen zorgen, die pakken gewoon een (privé-)vliegtuig als ze die kant op willen en echt geen boot (-:
Heb gehoord. Niet weer hè.
Jurr schreef:
za 04 mar, 2023 13:03
Maak je geen zorgen, die pakken gewoon een (privé-)vliegtuig als ze die kant op willen en echt geen boot (-:
Het dichtstbijzijnde vliegveld is op Borkum. De Eemshaven heeft alleen een heliport. Op Borkum zijn ook meer luxe hotels dan rond de Eemshaven. Dus... :wink:

Afbeelding
keesswart schreef:
za 04 mar, 2023 13:23
Dus... :wink:
Dus laat je je secretaresse een S-Klasse met chauffeur boeken vanaf Schiphol en ben je dezelfde avond weer weggevlogen.

En als je iets meer de tijd hebt... een overnachting in't Amstel en een bootje, maar dan wel over de hoofdstedelijke grachten.

;)
keesswart schreef:
za 04 mar, 2023 13:01
Wat is er zo belangrijk dat een veerboot daarvoor geannuleerd moet worden? Hopelijk toch niet een superjacht met vips die het nabijgelegen datacenter van Google komen bezoeken?
Hoewel ik me realiseer dat bovenstaand soort gezeik typisch Nederlandsch is toch even het volgende: als dat jacht er mag liggen en de veerboot niet dan heeft dat jacht zeer waarschijnlijk voor die ligplaats betaald, en het veer niet. Wat dat jacht er dan verder komt doen doet niet ter zake.