Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen

297 berichten
Als de campers die ik begin mei massaal in de Moezelstreek zag zich deze zomer naar Scandinavië verplaatsen dan houd ik mijn hart vast. Die oude reisbusjes ('vans' in goed Nederlands) vind ik best schattig, maar die witte gevaarten wat minder. Maar goed, iedereen heeft recht op zijn of haar manier van vakantie vieren.
keesswart schreef:
zo 29 mei, 2022 11:09
... enkele hutten te gebruiken als extra fietsenstalling.
De machinekamer is ook een prima ruimte om een fiets te stallen, droog en warm 8)
P2060040.jpeg

Groet,
Tom.
Grandonneur schreef:
wo 01 jun, 2022 20:29
en met campers? wordt het daar nu drukker mee? zo ja/nee doorstrepen wat niet van toepassing is, heb je daar als fietser in Noorwegen hinder van?
Ja. Files met campers die het hele bergweggetje blokkeren, en nog wel eens afgesneden door een minder bekwame chauffeur. Nou ja, wat Willem zegt, ieder z'n meug. Maar de enorme hoeveelheid campers (en ook touringcars) zijn elk jaar wel een flinke belasting op de smalle bergweggetjes van de populaire passen die hier niet voor geschikt zijn. De mensen die er wonen hebben hier ook serieus last van. Komt nog bij dat er nogal wat bestuurders zijn die niet weten hoe ze veilig / sociaal op smalle bergwegen kunnen rijden.
Overigens, toen ik er in 2020 was, waren de touringcars / bussen er niet, omdat door corona er geen cruiseschepen aanmeerden. Dat scheelt wel een slok op een borrel.
We zijn vanmorgen thuis gekomen na een mooie zeereis aan boord van de Romantika. Het was wat drukker dan op de heenreis van 3 mei. Het ging er gemoedelijker en gezelliger aan toe dan op Stena Line tussen Kiel en Göteborg. Opvallend waren er veel Belgen aan boord, gezien de vele rood-witte kentekens van hun voertuigen. Alleen het eten aan boord is wel erg prijzig. Ontbijten kon wel goed voor € 17 p.p. zoveel je wilt.
De veerboot vertrok tot onze verbazing 20 minuten te vroeg uit Kristiansand. Officieel om 15.00 uur maar het werd 14.40 uur. Aankomst iets vertraagd in de (zonnige) Eemshaven en op het autodek werd ons geduld op de proef gesteld totdat de boegdeuren tegen 10 uur open gingen. Naast ons een groepje fietsers. Verder heel veel motorrijders en quads. Wat een gewaarwording: amper na 35 km waren we al thuis. Nog fris als een hoen heb ik de auto in een uurtje leeg uitgeladen. En de benzinetank van ons Zweedse huis tot hier was maar ruim de helft verbruikt.
Op onze heenreis waren wij met ons vijven, op deze terugweg met ons vieren. M'n vrouw en ik met onze twee katten. Onze hond is intussen overleden. Wel ging zijn urn mee.
Maar: wij hebben werkelijk een gevoel alsof Noorwegen tegenover Groningen ligt en nooit meer over de vermaledijde Duitse Autobahnen met de vele Stau's, wat zo vermoeiend maakt. Deze HNL is voor ons een zegen!
DSC02777.jpg
Vertrek van Kristiansand gistermiddag.

20220615_230742.jpg
De katten op mijn bed afgelopen nacht in onze hut. Ze gedroegen zich uitstekend tijdens onze hele reis!

DSC02814.jpg
Fietsers op het autodek van de Romantika bij aankomst Eemshaven.
DSC02824-bew.jpg
Vanmiddag heb ik de net vertrokken Romantika met een 1200 mm telelens vastgelegd, vanuit de zeedijk op ruim 2 km boven mijn huis. Heiige en trillerige lucht. Wat leek Noorwegen zo dichtbij....
Het lijkt erop dat ze extra ruimte hebben gevonden voor fietsers, want waar bijvoorbeeld de week van 10 augustus niet te boeken was van Kristiansand naar Eemshaven kan het nu ineens wel, mét fiets. Ook andere momenten die eerder niet konden omdat het 'autodek vol' was zijn nu boekbaar.

Ik had mijn reisdoel al omgelegd naar Oslo, maar misschien kun je je voordeel er mee doen. En misschien buig ik alsnog af :D
MarijeB schreef:
za 25 jun, 2022 07:08
Het lijkt erop dat ze extra ruimte hebben gevonden voor fietsers, want .......
Je hebt gelijk MarijkeB, ook nu even gekeken en er zijn klaarblijkelijk weer mogelijkheden. :D
Een vaartijd van 14 uur is ook wel lekker lang om een goede nachtrust te maken. Wij voeren vanuit Duitsland in een kleine 7 uur naar Zweden en dan heb je niet echt een lange nacht. Zo heeft ieder nadeel een voordeel. Ik hoor ook goede berichten over deze overtocht.
20220702_105930.jpg
Vandaag per trein van Baflo naar m'n molen toe, want m'n vrouw heeft de auto nodig. Stonden er in de trein nogal wat fietsen, afkomstig van de veerboot Romantika! Een groepje vrouwen ging na een fietsvakantie in Noorwegen op terugweg naar huis in Rotterdam.
Hoe punctueel is deze boot? Bij de eerste afvaarten hoorde ik verhalen over aankomsten met uren vertraging. Is dat inmiddels beter?
Nu lijkt me dat alleen een ding als je een aansluiting op een trein oid moet halen? (Ik heb ook wel eens 2 uur vertraging gehad op Oslo-Kiel, maar boeien, ondanks dat ik die dag nog fietsend voorbij Bremen wilde komen.)
slugbait schreef:
vr 19 aug, 2022 10:38
Hoe punctueel is deze boot? Bij de eerste afvaarten hoorde ik verhalen over aankomsten met uren vertraging. Is dat inmiddels beter?
Bij de eerste afvaarten kwam de nodige "kinderziekten" om de hoek kijken, er was een keer zware storm, tegen de flank van het schip aan, waardoor de snelheid afgeremd werd. En de verse bemanning moesten leren om allerlei zaken onder de knie te krijgen. Die zijn inmiddels goed geëvalueerd. Ik heb goede banden met de HNL en heb de nodige tips doorgegeven, welke ook uitgevoerd werden. Hun hoofdkantoor is in Winsum (Gr.) gevestigd.
Zelfs toen wij op 15 juni j.l. in Kristiansand daar aan boord gingen, vertrok de ferry 20 minuten te vroeg! Volgende maand gaan wij weer erheen! :wink:
Martin E. van Doornik schreef:
za 02 jul, 2022 11:57
Stonden er in de trein nogal wat fietsen, afkomstig van de veerboot Romantika! Een groep vrouwen ging na een fietsvakantie in Noorwegen op terugweg naar huis in Rotterdam.
Enkele dagen terug stapten wij ook in Baflo in de trein, met eindbestemming Leiden. Onze fietsen pasten nog net in de Arrivatrein naar Groningen. Op het Groninger hoofdstation hadden we nog een dik half uur overstaptijd, maar de karige fietsplekken in de Koploper naar Den Haag waren al bezet met vakantiefietsen. Volgens een servicemedewerkster van de NS was het die dag ongekend druk met fietsen op het station. Ze beweerde dat de NS van plan zou zijn om het fietsvervoer helemaal stop te zetten (een hardnekkig gerucht dat ik wel vaker van NS-personeel heb gehoord).
Een uur later arriveerde er gelukkig een dubbeldekker met bestemming Den Haag, waar veel meer fietsen in pasten. Blijkbaar was er toch een lampje gaan branden bij de materieelplanners.
De Romantika vaart nu al ruim 4 maanden en levert 3x per week een goed te voorspellen stroom van treinbehoeftige fietsers op, maar wanneer de behoefte aan fietsplekken het grootst is, heeft de NS in Groningen alleen een kort treintje met plaats voor 3(!) fietsen klaar staan..
bast1aan schreef:
vr 19 aug, 2022 12:17
Nu lijkt me dat alleen een ding als je een aansluiting op een trein oid moet halen? (Ik heb ook wel eens 2 uur vertraging gehad op Oslo-Kiel, maar boeien, ondanks dat ik die dag nog fietsend voorbij Bremen wilde komen.)
Als ik zou kamperen, dan is een paar uur vertraging inderdaad geen enkel probleem. Maar ik overnacht in hotels en airbnb's die ik vaak van te voren vast leg (beetje afhankelijk van hoe dichtbevolkt de streek is). Dan maakt het uit of je er van uit kunt gaan dat de boot redelijk op tijd arriveert en nog bijna een hele dag kunt fietsen na aankomst.

Eemshaven ligt voor mij op fietsafstand (45km), daar komt geen trein aan te pas.

@Martin: Dank voor het antwoord.
Ik ben vanmiddag op de fiets naar de Eemshaven geweest om de afvaart van de Romantika mee te maken. Ik heb al ermee gevaren, maar vanaf de kade aanschouwen is het toch een andere belevenis. Natuurlijk foto's en filmpjes gemaakt.
In Roodeschool staat aan de doorgaande Hooilandseweg een kerk met een rode zadeldaktoren. Vier huizen rechts ervan is een zijweg, de Laanweg, die de fietsers rechtstreeks naar de Eemshaven brengt. Die verandert wat verderop in Klaas Wiersemaweg. In het uitgestrekte Eemshavengebied aangekomen, door de dijkcoupure, ga je linksaf.
Maar pas op: bij de Ranselgatweg zijn de wegwijzers misleidend! Ik zag een rood-wit bord richting Borkum. Dacht ik: die is toch aan dezelfde kade als de Holland Norway Lines. Maar die gaat achter de spoorlijn naar de Meeuwenstaartweg. Die loopt straks helemaal bovenop de zeedijk, tot aan het havenhoofd toe. Nergens een plek om ter hoogte van de terminal van HNL over het spoor te komen. Wel is er bij de radartoren in de bocht van de dijk een ruim 10 meter hoge trap, maar probeer maar eens met zware, vol beladen fietsen daar af te dalen. De weg op de dijk eindigt ver voorbij de terminal van de Borkumlijn, steil omlaag over een slecht wegdek, om het spoorstation van Eemshaven heen. Daar is een soort wildrooster met een schapen-klaphekje. Bijna anderhalf kilometer terugfietsen naar de HNL.
Nee, je moet de blauwe wegwijzer naar Kristiansand volgen, gewoon over de verkeersweg, de Borkumkade. Dat is het voordeligst.

Dubbelfoto.jpg
De blauwe wegwijzer rechtsaf gebruiken a.u.b.

DSC03463-bew.jpg
De veel te hoge trap bij de radartoren over het spoor; rechts het fietspad naar het havenhoofd (ver achter mij)
Wilde ik vanmorgen HNL boeken voor ergens in zomer 2023, het ging helemaal niet lukken. Twee personen, 1 auto en twee katten mee kostte retour nog € 660,-- afgelopen mei en nu kost het al ruim € 1300,--. Bovendien is nu alles volgeboekt (hut met huisdier).
Nu wel gelukt met Stena Line van Kiel naar Göteborg voor € 802,--.
Jammer, want de Eemshaven ligt zo vlakbij en nu dit. Wordt weer een lange rit over de Autobahnen. Snijdt de HNL zich niet in eigen vingers? :roll:
Ik dacht dat ze uit gingen breiden zelfs, maar met de gestegen energieprijzen is dit misschien wel te verklaren. Wat kostte een overtocht Kiel-Götenburg vroeger?
Ik vind de bijna verdubbeling bij HNL nog te sterk overdreven als verklaring vanwege de brandstofprijzen. Misschien is het de marktwerking: er worden zoveel geboekt, dat men de prijzen wil verhogen om de reizigers wat af te schrikken.

Ik heb nog wat oude tickets van Kiel-Göteborg in PDF bewaard in de Zweden-map in mijn computer. Het is afhankelijk van het seizoen sterk gevarieerd, maar ook wannéér je hebt geboekt. Hoe eerder, hoe goedkoper.... Allemaal als retour.
In 2009 € 656,-- (4 pers. hut zonder huisdier); in 2010 € 529,-- (2 pers. hut zonder huisdier); in 2012 € 700,-- (was kort voor vertrek geboekt, 4 pers. hut met huisdier); in 2014 € 581,-- (4 pers. hut met huisdier); in 2015: € 444,-- (2 pers. hut met huisdier); in 2016 € 574,50; in 2020 € 914,-- (4 pers. hut met huisdier); en dan nog in 2023 € 802,-- (2 pers. hut met huisdier).
De beide schepen van Stena Line varen alleen op deze lijn met methanol als brandstof. Dit is de herkennen aan de groene golven op de romp van het schip, zie foto (in Göteborg, september 2018). https://www.touchofsweden.net/stena-ger ... ene-koers/
Foto 293.JPG
Soms reden wij met de "korte veerboten" (van Scandlines) via Denemarken met een overnachting in een jeugdherberg, alleen wanneer Stena Line geheel volgeboekt is. Daarnaast twee retours gevlogen van Bremen naar Stockholm-Skavsta en daar een auto gehuurd. En maar één keer over de grote bruggen gereden, veel te duur en te lang. Daar waren twee nachten onderweg voor nodig.
Vreemd, misschien zit het in de tarieven voor het nemen van de auto. Ik heb met fietsen geboekt voor een iets lager bedrag dan vorig jaar, met een kind meer.