Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Eemshaven krijgt vaste veerverbinding met Noorwegen

297 berichten
Eigenwijs als ik ben heb ik ook gekeken naar de eerste weken van augustus, waar ik van plan was de boot terug naar NL te nemen. Op alle opties geeft hij aan dat het autodeck vol is.

Als je kiest voor vervoer zonder fiets is er wel plek. Dus zijn er dus nog wel cabines beschikbaar. Ook ik heb gemaild met de organisatie en ze geven aan dat als de website aangeeft "Cardeck sold out" dan geldt dat ook voor fietsers en motorrijders. Heel erg jammer. Je zal dus blijkbaar heel vroeg moeten boeken en over het algemeen hou ik daar niet zo van. Vreemd, je zou verwachten dat er inderdaad altijd wel een plekje voor een fiets is. Klaarblijkelijk willen ze daar geen gedoe mee.

Ik ga zoeken naar alternatieven, in ieder geval geen Noorwegen dan dit jaar.
Plaatsing foto's vanuit smartphone mislukt en nu verwijderd
Nu eindelijk gelukt!

DSC01546.jpg
Bij het inchecken op de Eemshaven

DSC01614.jpg
Op volle zee

DSC01626.jpg
Boord restaurant voor het ontbijt

DSC01673.jpg
Onze katten in zelfgemaakte bench, die onder het autodak is opgehangen

DSC01667.jpg
Veerpont Bastø Fosen van Horten naar Moss om de Oslofjord af te snijden
_Peter_ schreef:
do 05 mei, 2022 22:51
Is het niet zo dat je ook een cabine moet boeken bij de overtocht? Als die vol zijn dan is er natuurlijk ook geen plek meer over voor de fiets. (of als er veel fietsers zijn geen plek meer voor mensen met een auto)
Wij hebben anderhalve week geleden deze boot genomen, op de laatste dag dat er nog plek voor fietsen was. Daarna konden er tot half juli geen fietsen meer mee. Tijdens onze overtocht stonden er 10 à 20 fietsen aan boord. De meeste fietsen stonden in een met hekjes afgebakende ruimte tussen het linker en rechter autodek, op een plek waar geen auto’s kunnen staan. Buiten die hekjes stonden al enkele auto’s op dit stukje tussendek. Het hele autodek was vol, vooral met grote campers.

Blijkbaar zijn er meer hutten op het schip dan plekken voor zulke campers en zijn er te weinig voetpassagiers voor de resterende hutten. De veerbootmaatschappij zou waarschijnlijk nog heel wat hutten kwijt kunnen aan fietsers door enkele hutten te gebruiken als extra fietsenstalling.

De overtocht verliep prima. Wel werden we een beetje melig van de intercomstem (die we in de hut niet uit konden zetten), die ons steeds weer begroette met ‘Happy shiny people’ om te melden dat de kinderdisco ging beginnen ;-)
Geduld, er is een tweede schip in bestelling, dan wordt er dagelijks gevaren.
Heb gelezen dat vijf dagen geleden de grens van de 100.000e boeking bereikt is!
keesswart schreef:
zo 29 mei, 2022 11:09
Tijdens onze overtocht stonden er 10 à 20 fietsen aan boord. De meeste fietsen stonden in een met hekjes afgebakende ruimte tussen het linker en rechter autodek, op een plek waar geen auto’s kunnen staan.
Dan vraag ik me af of die fietsen nog steeds staan na de overtocht. Op mijn grote overtochten stond mijn fiets altijd vastgesjord (zelf of door de bemanning) aan een wand van het schip vast. Op de trimaran van Kristansand naar Hirtshals hadden ze die zo strak vastgezet aan het dek dat ik met een mes de spanbanden maar doorgesneden heb. (die boot gaat dan ook wel wat sneller)
Tijdens onze overtocht waren de fietsen door de bemanning met touwen vastgesjord. Overigens stond de omheinde fietsenstalling zo vol met fietsen, dat ze al geen kant op hadden kunnen vallen.
keesswart schreef:
zo 29 mei, 2022 11:09
_Peter_ schreef:
do 05 mei, 2022 22:51
Is het niet zo dat je ook een cabine moet boeken bij de overtocht? Als die vol zijn dan is er natuurlijk ook geen plek meer over voor de fiets. (of als er veel fietsers zijn geen plek meer voor mensen met een auto)

Blijkbaar zijn er meer hutten op het schip dan plekken voor zulke campers en zijn er te weinig voetpassagiers voor de resterende hutten. De veerbootmaatschappij zou waarschijnlijk nog heel wat hutten kwijt kunnen aan fietsers door enkele hutten te gebruiken als extra fietsenstalling.

Kees, heb jij dit gemeld bij de directie van de maatschappij?
keesswart schreef:
zo 29 mei, 2022 11:09
Blijkbaar zijn er meer hutten op het schip dan plekken voor zulke campers en zijn er te weinig voetpassagiers voor de resterende hutten. De veerbootmaatschappij zou waarschijnlijk nog heel wat hutten kwijt kunnen aan fietsers door enkele hutten te gebruiken als extra fietsenstalling.
Nu is het misschien op dat schip anders, maar hutten als fietsenstalling gebruiken lijkt me erg onpraktisch, hutten op de schepen waar ik op overgevaren ben zijn alleen met trappen, smalle gangen en/of (veel te smalle) lift bereikbaar.
bast1aan schreef:
di 31 mei, 2022 20:40
Nu is het misschien op dat schip anders, maar hutten als fietsenstalling gebruiken lijkt me erg onpraktisch, hutten op de schepen waar ik op overgevaren ben zijn alleen met trappen, smalle gangen en/of (veel te smalle) lift bereikbaar.
Beslist niet verstandig, inzake de veiligheid. Dit was onze hut aan boord van de Romantika op de heenreis. Smalle ruimte tussen de bedden. Links leest m'n vrouw een boek. In de spiegel zie je de deur van de douche/WC. Staat op een kier open omdat ik daarbinnen een opvouwbare kattentoilet heb neergezet. Hond deels zichtbaar op de gekleurde plaid op de vloer, een van de twee katten ligt naast m'n vrouw in bed, de andere zit vooraan. Links naast mij een bescheiden kapstok met tafeltje. Nee, veel te krap en de fietsketting zou het beddengoed zwart maken. Het schip stampte en deinde nogal op de golven, je fiets zou kunnen omvallen. De deur van de hut draait erg zwaar, moet je met kracht ertegenaan duwen.
DSC01600.jpg
Als er een hut leeg is, dan zit er geen vrouw voor een spiegel. Je kunt de bedden niet opmaken en bedekken tegen kettingvet.
Je kunt hutten voor fietsenopslag uitzoeken dicht bij een lift. Het is gewoon jammer als er hutten leeg blijven, terwijl er onder fietsers wel belangstelling is.
Overigens heb ik twee keer met een schip gevaren, waarbij mijn fiets gewoon mee mocht in mijn eigen hut.
Hallo Bert,
"Overigens heb ik twee keer met een schip gevaren, waarbij mijn fiets gewoon mee mocht in mijn eigen hut."
Met welke maatschappij dan?
Martin E. van Doornik schreef:
wo 01 jun, 2022 10:59
Hallo Bert,
"Overigens heb ik twee keer met een schip gevaren, waarbij mijn fiets gewoon mee mocht in mijn eigen hut."
Met welke maatschappij dan?
Ik kan mij de naam niet meer herinneren. Was een Italiaanse rederij.
Overigens is in een schip onderin vaak veel ruimte. Lijkt mij sterk dat daar geen ruimte voor fietsen gemaakt kan worden. Kijk, de vaarten zijn deze zomer praktisch allemaal volgeboekt, omdat er veel meer hutten aan boord zijn, dan ruimte is voor auto's. Auto's kun je niet zo meer even bijplaatsen, maar met creativiteit voor fietsen wel. De maatschappij kan dan meer hutten verhuren aan fietsers. Ook aan belangstelling onder fietsers is er geen gebrek. Een gat in de markt.
Grandi Navi Veloce
bast1aan schreef:
di 31 mei, 2022 20:40
keesswart schreef:
zo 29 mei, 2022 11:09
Blijkbaar zijn er meer hutten op het schip dan plekken voor zulke campers en zijn er te weinig voetpassagiers voor de resterende hutten. De veerbootmaatschappij zou waarschijnlijk nog heel wat hutten kwijt kunnen aan fietsers door enkele hutten te gebruiken als extra fietsenstalling.
Nu is het misschien op dat schip anders, maar hutten als fietsenstalling gebruiken lijkt me erg onpraktisch, hutten op de schepen waar ik op overgevaren ben zijn alleen met trappen, smalle gangen en/of (veel te smalle) lift bereikbaar.
Krees is een ervaren fietsreiziger. Kees is met deze boot naar Noorwegen gevaren . Ik neem aan dat Kees aan boord de mogelijkheden goed heeft bekeken. De ene boot is de andere niet.
Ik heb veel ervaring met de fiets op de routes Kiel-Oslo/Göteborg en Travemünde-Trelleborg, en 1x Travemünde-Helsinki en 1x Turku-Stockholm. Op die veerboten lijkt me dit een lastig verhaal, vandaar dat ik hier een kanttekening bij plaatste.
Gaat het nu veel drukker in Noorwegen worden?
Toen wij in augustus 2014 door Noorwegen fietsten kwamen we nauwelijks fietsers tegen. Ja, enkele op de übertoeristische Rallarvegn, maar verder bijna niet.

Toen we vorig jaar eind augustus met de auto over allerlei toeristische wegen dwars door Noorwegen reden, kwamen we ook nauwelijks fietsers tegen. (Misschien was men nog coronaschuw?)

Kortom, op basis van deze indrukken denk ik dat het daar nog wel wat drukker met fietsers kan en mag worden.
willem.m schreef:
wo 01 jun, 2022 19:43
Ja, enkele op de übertoeristische Rallarvegn, maar verder bijna niet.
Ach, laat eraan beginnen en onderweg langs de weg kamperen. Kun je de volgende dag voor de drukte uit fietsen ;)

De regen bij mij hielp vast ook wel mee. In Flåm was het weer droog. En lekker rustig ook, tot er een boot vol toeristen geleegd werd...

Verder weinig fietsers gezien ja, stuk of 5 in een maand geloof ik toen.

Ik zou wel weer eens terug willen. Misschien toch maar eens de eerder genoemde fiets-inpak-truc toepassen zodat'ie bagage wordt ;)
willem.m schreef:
wo 01 jun, 2022 19:43
Kortom, op basis van deze indrukken denk ik dat het daar nog wel wat drukker met fietsers kan en mag worden.
en met campers? wordt het daar nu drukker mee? zo ja/nee doorstrepen wat niet van toepassing is, heb je daar als fietser in Noorwegen hinder van?