Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fast Ferry Maasvlakte - Hoek van Holland stopt eind 2021 - Forum Wereldfietser

Fast Ferry Maasvlakte - Hoek van Holland stopt eind 2021

Niet leuk voor de LF Kustroute / Internationale Noordzeefietsroute (EuroVelo 12)...
De Fast Ferry van de RET tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte gaat eind dit jaar uit de vaart en wordt vervangen door een busverbinding op afroep van EBS. Vervoer over land is goedkoper dan inbesteding bij de stadsvervoerder en heeft meer groeipotentieel.
https://www.ovpro.nl/bus/2021/10/05/vra ... aasvlakte/
Per 1 januari 2022 gaat EBS het vervoer verzorgen tussen metrostation Vlaardingen Oost en een drietal vaste halteplaatsen aan de Antarcticaweg en in de Pistoolhaven op de Maasvlakte, aldus Dagblad010. Dit vervoer – elk half uur in de spits – sluit aan op de bestaande Maasvlakte-hopper. Het is ook mogelijk om in Brielle op- en uit te stappen. Maar het is wel vraagafhankelijk vervoer: reizigers dienen zich van tevoren te melden. EBS rijdt niet in het weekend.

De totale reistijd is, met uitzondering van de directe omgeving van Hoek van Holland, vergelijkbaar of beter dan de huidige reistijd met de Fast Ferry. Dit vraagafhankelijke alternatief biedt ook de mogelijkheid om nieuwe locaties op de Maasvlakte aan te doen. Daarnaast is het vervoer over land bijna de helft goedkoper dan varen tussen Hoek van Holland en Transferium Maasvlakte.
https://pvmagazine.nl/ebs-laat-vraagafh ... erry-stopt
Voor deze toeristen en vanuit het partnerschap in het Nationaal Hollandse Duinen wil de gemeente Rotterdam een verkenning doen naar een doorstart van de Fast Ferry Maasvlakte voor recreanten. De resultaten van dit onderzoek worden volgens Bokhove in het eerste kwartaal van 2022 verwacht.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1413601/ ... -met-varen
Ja, ik schrok ook van dat nieuwsbericht.
Ook omdat de pont bij Maassluis ook een ongewisse toekomst heeft als de Blankenburgtunnel in gebruik wordt genomen.

Ik heb fietsen op de Maasvlakte altijd als een uitdaging ervaren.
Afstanden goed inschatten, is mij nooit gelukt.
En altijd blijk ik achteraf weer te weinig te hebben gedronken, onderweg.
Zonder FastFerry is een bezoek aan de Maasvlakte niet aantrekkelijk meer.
Omdat je op de Maasvlakte geen rondje kan rijden.

Ik verwacht niet dat een pont voor recreanten toekomst heeft.
Een afvaart per uur tussen 0900 en 1700 is wel het minste.
En extra halteplaatsen op een of twee havenhoofden om een recreatief fietsrondje aantrekkelijk te maken.

Ik zie mij nog niet met de fiets in de bus stappen.
Een (langzaam) pontje geeft een andere dimensie.
Dat is ontzettend jammer want die ferry is voor de kustroutefietser een enorme attractie, voor een paar euro een prachtige vaartocht door het havengebied. Via Maassluis oversteken is echt een enorme omweg en je mist dan een hoop imposante havenpracht.
Ja, heel jammer. Weer een extra omweg voor fietsers en voor de mensen die op de Maasvlakte werken en op de fiets reizen ook een heel slecht plan.
Een paar weken geleden nam ik die ferry op mijn rondje Nederland. Het was zaterdag en heel druk. Vanwege het grote aanbod van fietsers was de dienstregeling totaal verstoord. Het tochtje langs die grote containerschepen was een belevenis. Door de week zal het wel (te) rustig zijn.
tja, dit lijkt me weer een voorbeeld van hoe bij aanbesteden je het geldgestuurde mechanisme volop z'n gang laat gaan. bij aanbesteden moet er iets geleverd worden en we krijgen het maar niet voor elkaar om iets wat kwalitatief meer gewaardeerd wordt / beter is, dan te laten gebeuren en er een marktconforme prijs voor te betalen. nee, we kiezen de laagste prijs en die doet wat er minimaal geleverd moet worden (dus die voldoet...) en als je dat ook nog eens goed/gelikt presenteert, dan ben je spekkoper.
tijd is ook zo'n leuke factor: het is even snel of sneller, dus even goed of beter.
ik kan zo nog even doorgaan over o.a. ons gevoeligste lichaamsdeel (de portemonnee), maar vooral vind ik het ook doodzonde als deze ferry niet meer vaart.
Reed 29 augustus jl. tijdens mijn "Rondje Nederland" , met Beauf 5-6 tegen, vanuit Zeeland vol vertrouwen de Maasvlakte op in de veronderstelling met de Pont de Nieuwe Waterweg naar Hoek van Holland te kunnen oversteken.
Helaas, bij de steiger van de pont aangekomen een bord met de dienstregeling en de mededeling dat de pont niet op zondag in de vaart is. :evil:
Terugfietsen over de Maasvlakte dus en via Rozenburg de pont naar Maassluis en vervolgens via een omweg van ca. 30 km weer op de kustroute naar huis beland.
Stevig balen dus, maar inmiddels nu gewend aan het idee dat er ook in het vervolg voor fietsers geen goede verbinding in de kustroute bij de Maasvlakte is opgenomen. :evil:
De pont Maassluis - Rozenburg blijft volgens de site van de provincie in ieder geval tot 2032 varen.

https://www.zuid-holland.nl/@28252/aang ... atie-veer/

Kan met wel voorstellen dat als de tunnel eenmaal open is er een beperkter schema aangehouden gaat worden (geen spitsponten meer) en dat er na 2032 alleen nog een fiets- en voetveer overblijft.
Het is vandaag als actualiteit in de Raad van Hoek van Holland / Maasvlakte en omgeving besproken.

Actualiteitsaanvraag https://rotterdam.raadsinformatie.nl/do ... 20ferry%22

https://rotterdam.raadsinformatie.nl/ve ... 07-10-2021

Mooi aantal vragen, de Groen Links wethouder antwoord. Niet rendabel, geen middelen voor het budget.
PvdA trekt de grote broek aan; wil een motie gaan indienen en meedenken hoe het wel kan. We wachten het af.
spoorzoeker schreef:
wo 06 okt, 2021 13:06
Ik zie mij nog niet met de fiets in de bus stappen.
Een (langzaam) pontje geeft een andere dimensie.
Zeehonden spotten kan vanuit de bus ook niet denk ik. :(

Carl
Er is op 10 december een brandbrief verstuurd door het Landelijk Fietsplatform om de ferry in elk geval in het fietsseizoen in de vaart te houden. Wie weet is de strijd nog niet geheel verloren.
Ik hoop dat het helpt. De ambtenaar die dit in haar portefeuille heeft is Judith Bokhoven. Ze zit namens Groen Links op de post mobiliteit. Je zou verwachten van een Groen Links afgevaardigde dat zij wat meer oog heeft voor de fietsers maar het enige wat ze doet is bezuinigen.
Ronald van der Perk schreef: De ambtenaar die dit in haar portefeuille heeft is Judith Bokhoven.
Volgens mij is ze wethouder.
Een ambtenaar functioneert als ambtenaar. En ziin/haar partij is niet van belang.
Ronald van der Perk schreef:
wo 15 dec, 2021 17:27
Ik hoop dat het helpt. De ambtenaar die dit in haar portefeuille heeft is Judith Bokhoven. Ze zit namens Groen Links op de post mobiliteit. Je zou verwachten van een Groen Links afgevaardigde dat zij wat meer oog heeft voor de fietsers maar het enige wat ze doet is bezuinigen.
Ze is nochtans "fervent fietser".
Ronald van der Perk schreef:
wo 15 dec, 2021 17:27
Ik hoop dat het helpt. De ambtenaar die dit in haar portefeuille heeft is Judith Bokhoven. Ze zit namens Groen Links op de post mobiliteit. Je zou verwachten van een Groen Links afgevaardigde dat zij wat meer oog heeft voor de fietsers maar het enige wat ze doet is bezuinigen.
Ik ben Vlaming, maar ik weet wel dat ook in Nederland de taak van een wethouder vooral is om de belangen van de inwoners van zijn/haar gemeente te dienen, dus bv. investeren in lokale fietspaden/bussen zodat de Rotterdammers naar hun werk kunnen.

Ik vind het heel jammer van dit veer (ik heb de draad hier gestart) maar dat is/was vooral een troef wegens toeristische redenen: o.a. de langeafstandsfietsers die de LF Kustroute volgen en die vooral in de gemeenten ten zuiden en ten noorden geld uitgeven aan overnachting en/of maaltijden, of die daar wonen.
Als iemand hier geld in moet steken, lijkt het mij in de eerste plaats een hoger niveau. Is het bij jullie niet de provincie Zuid-Holland die verantwoordelijk is voor het toerisme in de regio?
De provincie (meer specifiek de metropoolregio) heeft zwaar geinvesteerd in een (tol)tunnel (voor autos) iets oostelijker.
Dan is er ook nog een metroverbinding naar HvH die kampt met flinke kostenoverschrijdingen.
Dus zegt de provincie dat we ook met een busverbinding door de tunnel prima worden bediend.

https://wos.nl/nieuws/artikel/mogelijk- ... maasvlakte
Vos schreef:
wo 15 dec, 2021 21:38
Ronald van der Perk schreef:
wo 15 dec, 2021 17:27
Ik hoop dat het helpt. De ambtenaar die dit in haar portefeuille heeft is Judith Bokhoven. Ze zit namens Groen Links op de post mobiliteit. Je zou verwachten van een Groen Links afgevaardigde dat zij wat meer oog heeft voor de fietsers maar het enige wat ze doet is bezuinigen.
Ze is nochtans "fervent fietser".
Een wethouder wordt gekozen door de raadsleden en krijgt als taakopdracht een vooraf overeengekomen coalitieakkoord mee. De wethouder verliest zijn raadslidmaatschap.

Het staat uiteraard alle gekozen raadsleden vrij om zelf een onderwerp op de politieke agenda te krijgen. Of in een raadscommissie bespreekbaar maken. Later kan dan een motie ingediend worden om te proberen een raadsmeerderheid te krijgen.
De burger staat het vrij om te lobbyen.
Je zou verwachten dat burgers opkomen voor hun belangen en participeren in hun gemeente en/of provincie. Of je hiervoor GL fiets liefhebber moet zijn? Ik ken VVD-ers die ook van fietsen houden hoor.
Neem onze premier Rutte :D
joukon schreef:Rutte
Je hebt toch niet de illusie dat Rutte van fietsen houdt. Het is een gimmick.
dunlop schreef:
di 21 dec, 2021 17:39
joukon schreef:Rutte
Je hebt toch niet de illusie dat Rutte van fietsen houdt. Het is een gimmick.

Nee joh. Het is opvallend dat hij op de fiets wordt gezien als het slecht met hem gaat.
" De fiets straalt iets praktisch uit en dat hij met beide benen op de grond staat. "De hele associatie van Mark Rutte en de fiets berust op wat hij wil dat we van hem zien." Die fiets kreeg hij pas in 2017 van VVD-collega's.
Beeldvorming.
https://www.nporadio1.nl/nieuws/politie ... tsend-zien
Helpt het bashen van Rutte om die ferry terug te krijgen?