Fast Ferry Maasvlakte - Hoek van Holland stopt eind 2021

Niet leuk voor de LF Kustroute / Internationale Noordzeefietsroute (EuroVelo 12)...
De Fast Ferry van de RET tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte gaat eind dit jaar uit de vaart en wordt vervangen door een busverbinding op afroep van EBS. Vervoer over land is goedkoper dan inbesteding bij de stadsvervoerder en heeft meer groeipotentieel.
https://www.ovpro.nl/bus/2021/10/05/vra ... aasvlakte/
Per 1 januari 2022 gaat EBS het vervoer verzorgen tussen metrostation Vlaardingen Oost en een drietal vaste halteplaatsen aan de Antarcticaweg en in de Pistoolhaven op de Maasvlakte, aldus Dagblad010. Dit vervoer – elk half uur in de spits – sluit aan op de bestaande Maasvlakte-hopper. Het is ook mogelijk om in Brielle op- en uit te stappen. Maar het is wel vraagafhankelijk vervoer: reizigers dienen zich van tevoren te melden. EBS rijdt niet in het weekend.

De totale reistijd is, met uitzondering van de directe omgeving van Hoek van Holland, vergelijkbaar of beter dan de huidige reistijd met de Fast Ferry. Dit vraagafhankelijke alternatief biedt ook de mogelijkheid om nieuwe locaties op de Maasvlakte aan te doen. Daarnaast is het vervoer over land bijna de helft goedkoper dan varen tussen Hoek van Holland en Transferium Maasvlakte.
https://pvmagazine.nl/ebs-laat-vraagafh ... erry-stopt
Voor deze toeristen en vanuit het partnerschap in het Nationaal Hollandse Duinen wil de gemeente Rotterdam een verkenning doen naar een doorstart van de Fast Ferry Maasvlakte voor recreanten. De resultaten van dit onderzoek worden volgens Bokhove in het eerste kwartaal van 2022 verwacht.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1413601/ ... -met-varen
Ja, ik schrok ook van dat nieuwsbericht.
Ook omdat de pont bij Maassluis ook een ongewisse toekomst heeft als de Blankenburgtunnel in gebruik wordt genomen.

Ik heb fietsen op de Maasvlakte altijd als een uitdaging ervaren.
Afstanden goed inschatten, is mij nooit gelukt.
En altijd blijk ik achteraf weer te weinig te hebben gedronken, onderweg.
Zonder FastFerry is een bezoek aan de Maasvlakte niet aantrekkelijk meer.
Omdat je op de Maasvlakte geen rondje kan rijden.

Ik verwacht niet dat een pont voor recreanten toekomst heeft.
Een afvaart per uur tussen 0900 en 1700 is wel het minste.
En extra halteplaatsen op een of twee havenhoofden om een recreatief fietsrondje aantrekkelijk te maken.

Ik zie mij nog niet met de fiets in de bus stappen.
Een (langzaam) pontje geeft een andere dimensie.
Dat is ontzettend jammer want die ferry is voor de kustroutefietser een enorme attractie, voor een paar euro een prachtige vaartocht door het havengebied. Via Maassluis oversteken is echt een enorme omweg en je mist dan een hoop imposante havenpracht.
Ja, heel jammer. Weer een extra omweg voor fietsers en voor de mensen die op de Maasvlakte werken en op de fiets reizen ook een heel slecht plan.
Een paar weken geleden nam ik die ferry op mijn rondje Nederland. Het was zaterdag en heel druk. Vanwege het grote aanbod van fietsers was de dienstregeling totaal verstoord. Het tochtje langs die grote containerschepen was een belevenis. Door de week zal het wel (te) rustig zijn.
tja, dit lijkt me weer een voorbeeld van hoe bij aanbesteden je het geldgestuurde mechanisme volop z'n gang laat gaan. bij aanbesteden moet er iets geleverd worden en we krijgen het maar niet voor elkaar om iets wat kwalitatief meer gewaardeerd wordt / beter is, dan te laten gebeuren en er een marktconforme prijs voor te betalen. nee, we kiezen de laagste prijs en die doet wat er minimaal geleverd moet worden (dus die voldoet...) en als je dat ook nog eens goed/gelikt presenteert, dan ben je spekkoper.
tijd is ook zo'n leuke factor: het is even snel of sneller, dus even goed of beter.
ik kan zo nog even doorgaan over o.a. ons gevoeligste lichaamsdeel (de portemonnee), maar vooral vind ik het ook doodzonde als deze ferry niet meer vaart.
Reed 29 augustus jl. tijdens mijn "Rondje Nederland" , met Beauf 5-6 tegen, vanuit Zeeland vol vertrouwen de Maasvlakte op in de veronderstelling met de Pont de Nieuwe Waterweg naar Hoek van Holland te kunnen oversteken.
Helaas, bij de steiger van de pont aangekomen een bord met de dienstregeling en de mededeling dat de pont niet op zondag in de vaart is. :evil:
Terugfietsen over de Maasvlakte dus en via Rozenburg de pont naar Maassluis en vervolgens via een omweg van ca. 30 km weer op de kustroute naar huis beland.
Stevig balen dus, maar inmiddels nu gewend aan het idee dat er ook in het vervolg voor fietsers geen goede verbinding in de kustroute bij de Maasvlakte is opgenomen. :evil:
De pont Maassluis - Rozenburg blijft volgens de site van de provincie in ieder geval tot 2032 varen.

https://www.zuid-holland.nl/@28252/aang ... atie-veer/

Kan met wel voorstellen dat als de tunnel eenmaal open is er een beperkter schema aangehouden gaat worden (geen spitsponten meer) en dat er na 2032 alleen nog een fiets- en voetveer overblijft.
Het is vandaag als actualiteit in de Raad van Hoek van Holland / Maasvlakte en omgeving besproken.

Actualiteitsaanvraag https://rotterdam.raadsinformatie.nl/do ... 20ferry%22

https://rotterdam.raadsinformatie.nl/ve ... 07-10-2021

Mooi aantal vragen, de Groen Links wethouder antwoord. Niet rendabel, geen middelen voor het budget.
PvdA trekt de grote broek aan; wil een motie gaan indienen en meedenken hoe het wel kan. We wachten het af.
spoorzoeker schreef:
wo 06 okt, 2021 13:06
Ik zie mij nog niet met de fiets in de bus stappen.
Een (langzaam) pontje geeft een andere dimensie.
Zeehonden spotten kan vanuit de bus ook niet denk ik. :(

Carl