Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanje - Forum Wereldfietser

Spanje

De fiets mee in Spaanse bussen

Wat betreft het fietsenvervoer lijken de busmaatschappijen op een jungle, aldus het Spaanse fietsblad 'Cicloturismo'. Er zijn geen eenduidige regels. Diverse busmaatschappijen hebben niet eens regels. Vaak ben je afhankelijk van de stemming van de buschauffeur. Kunnen er fietsen mee, dan is de limiet meestal maximaal vier onder in de bus. In de regel wordt een extra bedrag gevraagd voor het fietsvervoer. De hoogte van dit bedrag is vaak niet duidelijk. Ook hier schijnen veel chauffeurs een bepaalde ruimte te hebben. Een zekere onderhandelingsvaardigheid kun je goed gebruiken. Benader de chauffeur vriendelijk: niet te dwingend, maar ook niet te kruiperig. Een grapje doet het altijd goed, het noemen van namen van Spaanse wielrenners ook.
In 2005 kon mijn fiets zonder problemen mee in de bus van Guadelajara naar Soria.
In 2003 moest ik met pech terug naar Burgos. De chauffeur wilde mijn fiets eerst niet meenemen. Hij had waarschijnlijk geen zin om van zijn stoel af te gaan om het luik open te doen. Ik wist echter mijn pechprobleem met wat theater voor het voetlicht te brengen. Ik mocht uiteindelijk mee. Op het busstation van Burgos wilde ik uitstappen, maar de chauffeur gaf mij aan te blijven zitten en reed speciaal voor mij door naar een fietsenmaker. "Juarez, de béste van Burgos!" Tot mijn verbazing begon te eerst zo norse buschauffeur voor mij te onderhandelen met Juarez. Zijn werkplaats puilde uit van de fietsen die hij nog moest repareren, maar ik werd met voorrang geholpen.
Van andere fietsers hoorde ik dat zij de fietsen konden meenemen in de bus van Santiago de Compostela naar Madrid. Dit hadden ze geregeld op het busstation van Santiago.

Zie meer over fietsen in Spanje: mijn gids FIETSEN IN SPANJE. www.fietswegen.nl
Fiets vorige week meegenomen van Pamplona naar Madrid via Alsa, de grootste Spaanse busvervoerder. Dag van tevoren kaartje gekocht via balie van Alsa op het busstation in Pamplona. Trip van ca 5 uur kostte 30 euro plus 10 euro voor de fiets.

Fiets ging onderin de bus bij koffers. Volgens de voorwaarden moet de fiets degelijk verpakt zijn. In de eerste bus ging deze gewoon met een hoes (hoes voor kledingrek, voor 10 euro gekocht bij warenhuis) eroverheen, zonder loshalen van pedalen etc. Bij de overstap in Soria eistte de chauffeur dat het voorwiel eruit werd gehaald (heb een racefiets met quickrelease dus dat was geen probleem). Hij mopperde wel dat hij niks wist van een fiets dus dat verbaasde me een beetje, maar hij deed er verder niet moeilijk over.

Via de (vrij duidelijke) Engelstalige mobiele website van Alsa - http://m.alsa.es - kun je rit boeken met fiets, maar betaling kan dan weer een probleem vormen (iDEAL accepteren ze niet). Hun website vertoond wel een Paypal-logo, ik vermoed dat je daarmee ook via hun mobiele site kunt betalen maar weet dat niet zeker.

Bus was comfortabel - Spanje is een echt busland wat dat betreft - met airco. Let op: geen toiletmogelijkheden in de bus en gedurende 5 uur ook geen tijd voor toilet gehad bij overstap of de spaarzame stops. Chauffeurs karren goed door overigens.
Mijn recente ervaring komt hiermee grotendeels overeen. We hadden de nachtbus van Sevilla naar Denia, 13 uur met ongeveer elk uur een stop.
De fiets kost inderdaad 10 euro extra. We hadden er grote vuilniszakken omheen gedaan. De chauffeur zei dat de fietsen eigenlijk gedemonteerd en verpakt moesten worden maar hij accepteerde ze uiteindelijk wel met de wielen erin. Kaartjes gekocht op het busstation.

Het verhaal van Bert Sitters is inmiddels dus wel grotendeels achterhaald. De bus is in Spanje de enige reële mogelijkheid om de fiets over langere afstanden mee te nemen en dat gaat probleemloos.

Zie verder mijn blog over de fietsreis van Alicante naar Sevilla (50% onverhard).
Jan Eleveld schreef:Mijn recente ervaring komt hiermee grotendeels overeen. We hadden de nachtbus van Sevilla naar Denia, 13 uur met ongeveer elk uur een stop.
De fiets kost inderdaad 10 euro extra. We hadden er grote vuilniszakken omheen gedaan. De chauffeur zei dat de fietsen eigenlijk gedemonteerd en verpakt moesten worden maar hij accepteerde ze uiteindelijk wel met de wielen erin. Kaartjes gekocht op het busstation.

Het verhaal van Bert Sitters is inmiddels dus wel grotendeels achterhaald. De bus is in Spanje de enige reële mogelijkheid om de fiets over langere afstanden mee te nemen en dat gaat probleemloos.

Zie verder mijn blog over de fietsreis van Alicante naar Sevilla (50% onverhard).

Ach er veranderd natuurlijk ondertussen wat na al die jaren. Wat blijft in Spanje is altijd de juiste benadering van de buschauffeur. Hij is tenslotte "the Captain of the bus!"
Overigens hebben fietsers recht op zoevend asfalt en gaat niets boven kamperen na een dagje fietsen: dus tent meenemen!
Waarom overnachten in een hotel of hostal met slechts enkele sterren, als je onder duizend sterren kunt slapen: als sterren aan de hemel staan.....
In de regionale en MD-treinen in Spanje kan de fiets mee, dus de bus is niet alleen de enige mogelijkheid. in de trein is wel een WC!