Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Flixbus - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Flixbus

175 berichten
captain_fabulous schreef:Tja...je hebt altijd wel de kans een hork te treffen,
Ja, dat is ook zo. Ik sprak met een chauffeur en die zei dat Flixbus eigenlijk meer een reisorganisatie is. Veel van de bussen worden ingehuurd bij andere maatschappijen. Dus dan raak je makkelijker het overzicht kwijt.

Naar Parijs liep het op rolletjes. Geen vertraging. Voor mijn gemoedsrust ga ik een volgende keer wel een dagje eerder en overnachten bij een vriendin.
Tussen 10 en 17 augustus zou ik graag vanuit Boedapest terug willen, naar Brussel(of ergens anders in Nederland of België is ook al goed. 1 volwassene + 1 fiets. Liefst van al zou ik pas een vijftal dagen op voorhand willen reserveren. Er zijn iedere dag drie verschillende bussen te boeken als reiziger, maar als ik de fiets mee wil reserveren zie ik staan: "volgeboekt". Hetzelfde scenario vanuit Passau.
Zou ik het riskeren? Gewoon als reiziger 5 dagen op voorhand boeken, en proberen mijn fiets (met bijbetaling 9€) in het bagageruim mee te krijgen?
Ik heb de vraag enkele dagen geleden gesteld aan de helpdesk, ben benieuwd of er antwoord komt.

Dit staat er ook nog op hun website, lezen jullie even mee?

---------------------------------------------------------------------------------------
Bijzondere bagage
Voor een bagagestuk dat groter is dan de standaardbagage, moet je een vergoeding van € 9 betalen. De omvang van het stuk bagage mag in totaal niet meer dan 240 cm (hoogte in cm + breedte in cm + diepte in cm) bedragen en het maximale gewicht van 30 kg mag niet worden overschreden. Verder moet bijzondere bagage (voor zover mogelijk voor de betreffende reis) worden aangegeven tijdens het boeken. Of anders na het boeken, maar dan moet het bagagestuk ten vroegste 48 uur voor vertrek van de bus, telefonisch bij de klantenservice worden aangemeld en bevestigd via: +31 (0) 858 881 843*. Per passagier kan slechts één speciaal stuk bagage worden meegenomen. Dit recht kan niet worden afgedwongen. Bijzondere bagage is bijvoorbeeld skiuitrusting en muziekinstrumenten (vervoer in hardschalen koffers wordt aanbevolen). Voor fietsen en orthopedische hulpmiddelen gelden speciale regels. Sommige voorwerpen zijn uitgesloten van vervoer. Meer informatie over bagageregelgeving en uitgesloten voorwerpen vind je in onze Algemene voorwaarden.

Fietsen
Bij de meeste bussen is het mogelijk om een fiets van standaard formaat, zonder grote accessoires zoals kinderzitje, mee te nemen (max. 25 kg). De fiets kan tijdens je boeking bijgeboekt worden tegen een extra prijs van €9. Tijdens het boeken kun je tegelijk met het aantal personen selecteren hoe veel fietsen je mee wilt nemen (max. 1 fiets per persoon).
Als de route het niet toe laat om een fiets bij te boeken kan je je fiets in een geschikte transportbox/-tas verpakken. In dat geval wordt je fiets gezien als bijzondere bagage en moet deze worden geregistreerd via onze klantenservice (zie hierboven).

Om de mogelijkheid tot meenemen van elektrische fietsen te checken, dient u contact opnemen met onze klantenservice: +31 (0) 858 881 843.
------------------------------------------------------------------------------

Dat interpreteer ik zo'n beetje als volgt: Er staat nu al volgeboekt als ik fiets tracht mee in te geven. Dan kan ik beter reserveren en speciale bagage bijboeken (kost ook 9€) toch? Dus ik ga op tijd naar de halte en stop mijn fiets in een kartonnen fietsdoos die ik ergens bij fietswinkel opsnor.

Wat denken jullie?

*edit1: Speciale bagage kan ik niet mee boeken merk ik. Dus ik kan enkel max twee dagen voor vertrek bellen en zo registreren. Pff, toch niet zo vlot allemaal.
*edit 2: Geautomatiseerd antwoord gekregen wat er op neerkomt dat als je de fiets niet kan mee boeken ("volgeboekt" staat er dan), hij waarschijnlijk niet mee kan.
Ik zou het er niet op aan laten komen. En inderdaad de informatie van Flixbus is niet altijd duidelijk en consistent.
Via Praag en Wenen zijn er wel opties met fiets naar Nederland/België, maar goed, ik zou eerder de trein nemen, bij Flixbus zit er nu nog maar één stuk ruimbagage bij de prijs inbegrepen en recente reviews zijn minder goed dan oudere https://nl.trustpilot.com/review/flixbus.nl
Meneer Zwijn schreef:
za 03 feb, 2018 15:56
Dan kan ik beter reserveren en speciale bagage bijboeken (kost ook 9€) toch?
Het probleem met de fiets als ruimbagage is dat als de bus vol zit het bagageruim ook bijna altijd vol zit. De keer dat ik vanuit München naar Antwerpen had geboekt en bus "per ongeluk" geen fietsenrek had zat het bagageruim al zo vol dat de fiets ook dat niet in paste.

Fiets als ruimbagage zou ik alleen doen in het laagseizoen.
Ik denk dat jullie gelijk hebben (zie laatste edit in mijn bovenstaande bericht), Flixbus met fiets is iets voor het laagseizoen of voor niet te lange trajecten zonder overstappen bv.
Ik heb de Treinreiswinkel maar ingeschakeld, liever een vaste terugreisdatum kiezen dan flexibel maar onzeker. Van Boedapest naar Amsterdam bv voor € 85 voor 1 persoon en 1 fiets is ook niet verkeerd. 19 uur treinen ligt me ook beter dan een hele dag+nacht in de bus ...
Afgelopen zomer ben ik inclusief fiets met Flixbus van Eindhoven naar Zweden en terug gegaan, zonder enige problemen. De reis, die 26 uur duurde met een overstap, is inderdaad lang, maar als je een klein budget hebt is het wel een prima optie.
De fiets ging voor de overstap gewoon op de fietsendrager maar bij de overstap had de chauffeur geen zin om de fietsdrager te monteren dus werd mijn fiets gewoon onderin geschoven.
De reis was overigens in het hoogseizoen, maar dat heeft bij mij dus niet voor problemen gezorgd
Nu duidelijke info over fietsvervoer op de website van Flixbus:

https://www.flixbus.nl/reistips/fiets-in-de-bus

Je fiets kan altijd mee, soms maximale afmeting (lxhxb) 240 cm, dan moet je voorwiel eruit.
Bert van Sprang schreef:
vr 01 jun, 2018 09:27
Je fiets kan altijd mee, soms maximale afmeting (lxhxb) 240 cm, dan moet je voorwiel eruit.
Ik kom toch tot twee keer toe het woord meestal tegen. :?:
(En je bedoelt natuurlijk l+h+b)
Inderdaad l+b+h, ik kan het aanpassen maar dat is de reactie van Leon niet meer duidelijk. En inderdaad: er staat meestal, maar in ieder geval hebben ze nu duidelijk aangegeven hoe het werkt en maken ze er zo duidelijk reclame voor dat ik het risico dat je fiets niet mee kan laag inschat.
Wat betreft een goede route zoeken, het is niet zo dat het altijd handig is van de bushalte het dichtst bij je woonplaats te vertrekken of terug te komen, vaker is het handiger nog een stukje te te fietsen of te treinen.

Ik heb nog steeds geen goede lijnenkaart gevonden maar een methode is om de lijst met "goede" verbindingen vanaf een plaats te bekijken, bijv. voor Dijon https://www.flixbus.nl/bus/dijon en dan "Meer busroutes weergeven" aanklikken.

Zo ga ik deze zomer met de bus vanaf Innsbruck terug naar Dusseldorf. Daar fiets ik of naar huis, of naar Venlo en neem de NS of neem de trein van Dusseldorf naar Venlo en dan verder met de NS.
Afgelopen zondag met een FlixBus van Boedapest naar Wenen gereisd. Had pas 2 dagen van tevoren geboekt via de app. Fiets kun je apart boeken en voor de zekerheid had ik ook nog een tweede tas bagage (a 2 euro) geboekt. Tassen zo bij elkaar gepakt dat ik één bomvolle Rackpack tas had, de rest samen in een blauwe Ikeatas. Verder één Ortlieb city tas mee de bus in.
De chauffeur probeerde eerst of de fiets onderin paste, dat ging net niet. Zonder problemen ging hij dus op het fietsenrek achterop. De rest van de bagage werd niet eens naar gekeken.
Bij aankomst in Wenen had de chauffeur de fiets al van de drager voordat ik er bij was. Hij stond er keurig bij te wachten en wenste me verder een Gute Reise.
Mogelijk heb ik een hele makkelijke chauffeur getroffen op een relatief korte rit (3 uur), maar ik ben dus dik tevreden!
Deze zomerde bus van Rotterdam naar Zaventem genomen, goedkoop en lekker snel. De bus was een invalbus dus de fiets in het bagageruim. Ergens anders starten is wel leuk en de tijd voor de gehele route was krap dus dat was een mooi begin. Op Zaventem was er een fietspad maar helaas, door werkzaamheden moest je toch nog over een redelijk drukke weg, daarna een mooie route naar Namen.

Op de terugweg van Innsbruck (17:20) via München (20:05-20:45) naar Düsseldorf (06:10) gegaan. Bij het eerste deel fiets achterop, bij het tweede deel op zijn kop, met de wielen hangend aan haken in een uitbouw. Fietsentassen konden in dezelfde uitbouw:

Afbeelding

Samen met de chauffeur de fiets erin gehangen, volgende keer kijk ik nog de snelspanner na voor vertrek ;-)
Ik vind het zo'n eng idee, dat mijn fiets achter zo'n bus aan moet 'bengelen' over zo'n lange afstand. In het bagageruim met voldoende ruimte nog tot daar aan toe. Wel mooi dat het goed is gegaan bij jou allemaal en de tijden ook ok zijn, qua duur en tijd.
Ik vond het eigenlijk een betere oplossing dan achterop of onderin het bagageruim, er kan wel maar één fiets mee.

In het bagageruim kan je fiets gaan schuiven en zover ik weet is het niet zo goed voor een Rohloffnaaf om langer tijd op zijn zij te liggen hoewel ik niets van olie lekkage gemerkt op de trip naar Brussel. Achterop wordt je fiets bij regen flink vuil en voelt minder veilig.

Ook in Oostenrijk een deel per trein gedaan en daar hangt je fiets alleen met z'n voorwiel omhoog:
Afbeelding
daulagari schreef:
wo 22 aug, 2018 23:17
Deze zomerde bus van Rotterdam naar Zaventem genomen, goedkoop en lekker snel. De bus was een invalbus dus de fiets in het bagageruim. Ergens anders starten is wel leuk en de tijd voor de gehele route was krap dus dat was een mooi begin. Op Zaventem was er een fietspad maar helaas, door werkzaamheden moest je toch nog over een redelijk drukke weg, daarna een mooie route naar Namen.

Op de terugweg van Innsbruck (17:20) via München (20:05-20:45) naar Düsseldorf (06:10) gegaan. Bij het eerste deel fiets achterop, bij het tweede deel op zijn kop, met de wielen hangend aan haken in een uitbouw. Fietsentassen konden in dezelfde uitbouw:

Afbeelding

Samen met de chauffeur de fiets erin gehangen, volgende keer kijk ik nog de snelspanner na voor vertrek ;-)
Wat bedoel je precies met uitbouw?
daulagari schreef:
do 23 aug, 2018 00:45
Ook in Oostenrijk een deel per trein gedaan en daar hangt je fiets alleen met z'n voorwiel omhoog:
Afbeelding
Is in Frankrijk en nog meer landen standaard. Prima methode.
Is in Frankrijk en nog meer landen standaard. Prima methode.
Ik heb er nog wel eens moeite mee mijn fiets met 50mm banden die maar net in de haken passen en onderweg klem zakken tussen andere fietsen uit te tillen. Ik moet dan bijna altijd iemand vragen me te helpen, zeker in het vakantieseizoen als er nogal wat tassen en koffers van derden onder en rond de fietsen liggen en nieuwe passagiers zich al naar binnen werpen.
Wij zijn dinsdag met 4 fietsen teruggekeerd van Basel naar België (Luik) met de flixbus. Voor ons is alles goed gegaan, maar voor 2 nederlanders aan dezelfde halte in Basel niet. Zij hadden een andere tocht richting Nederland geboekt: met flixbus Bocholt naar Keulen en daar overstap naar Nederland. Zij werden met hun fietsen niet toegelaten op de bus naar Bocholt door de Duitse busmaatschappij, omdat deze bus geen fietsdrager had. Volgens de Duitse chauffeur had hij aan flixbus gemeld dat hij geen fietsen kon meenemen, en zou flixbus dit aan de nederlanders moeten hebben ge-sms-ed. Maar de nederlanders wisten van niets, hoewel zij naar eigen zeggen een ticket met fiets geboekt hadden. De duitse bus heeft de nederlanders uiteindelijk laten staan, klantenservice flixbus was niet bereikbaar.

Uiteindelijk hebben we met enig gefoefel (sturen draaien, kinderfietsen in het ruim) 6 fietsen op "onze" belgische flixbus gekregen en zijn de nederlanders alsnog in Eindhoven geraakt. Eind goed, al goed, maar het geheel liet toch geen al te goede nasmaak achter: je zal er maar staan bij een bus die je fiets niet mee wil nemen.

Wij hadden er wel expliciet voor gekozen om een ticket te boeken waarbij de fietsoptie beschikbaar was, en dus niet achteraf fietsen bij te boeken.
captain_fabulous schreef:
do 23 aug, 2018 09:49
daulagari schreef:
do 23 aug, 2018 00:45
Ook in Oostenrijk een deel per trein gedaan en daar hangt je fiets alleen met z'n voorwiel omhoog:
Afbeelding
Is in Frankrijk en nog meer landen standaard. Prima methode.
Op voorwaarde dat je geen tandem, bakfiets of ligfiets gebruikt.

Renaat