Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervoer fiets met UPS vanuit Santiago de Compostella - Forum Wereldfietser

Vervoer fiets met UPS vanuit Santiago de Compostella

Wil even mijn ervaringen delen, het forumonderwerp is fiets en bus, niet helemaal correct maar wrs het meest passend.
Vorige week terug gekeerd vanuit SdC, zelf met eurolines.
De fiets heb ik via UPS (103,50 euro, incl 11,5 kilo bagage) laten vervoeren. Soetens is bijna 2x zo duur (190 euro) dus dat had ik snel verdiend dacht ik.
Ik hoefde de fiets alleen maar af te leveren in het kantoortje op 10 minuten lopen vanaf het centrum.
Toen de fiets thuis afgeleverd werd, was de doos open.....de chauffeur wist ook niet waarom. Tevens was de fiets behoorlijk gedemonteerd, naast de noodzakelijke dingen die er af moeten om in een (hele grote) doos te passen zoals pedalen en voorwiel.
Het zadel was met zadelpen eruit, voorspatbord los, lowrider voordrager helemaal los en uit elkaar, voorstandaard eraf, ketting zat er verkeerd om, vlinderstuur was eraf en hing met tie rips aan de stuurpen.
Gelukkig heb ik een cursus bij Marten gehad dus ik begon opgewekt aan de klus, zo leer je nog eens wat. Na een aantal uren was de fiets weer in elkaar gezet, alleen de rem voor stond op de velg. Met een aardige buurman dit euvel verholpen, de remkabel bleek flink verbogen te zijn, wrs heeft de monteur van UPS geprobeerd het wiel te draaien onder het frame. Ook zat de stuurpen los en die wilde niet meer vast....
De fietsenmaker bracht nu (gratis) uitkomst, olie erin, fiets op de kop zodat de bout naar beneden zou zakken en de schroef weer vast wilde.
Hij constateerde ook dat ze wrs geprobeerd hebben het stuur te draaien maar die zit muurvast (fiets is 2e hands gekocht dus misschien wel nooit los geweest). En omdat dat niet lukte hebben ze het vlinderstuur er maar af gehaald.
Ik heb een hoop geleerd en er zaten geen kosten aan, laat ik dat voorop stellen maar liever had ik mijn fiets terug gekregen zoals ik hem ingeleverd had. Ik moet nl ook nog kijken of hij nu weer zo afgesteld is zoals hij vorig jaar is opgemeten.
Ik heb UPS hierover gebeld, ze kunnen weinig met mijn klachten omdat ze niet weten waar en door wie de fiets zo is gedemonteerd. De medewerker gaf aan dat ook de douane dit kan doen..... en aangezien de doos open was zou dat dus het geval kunnen zijn.
Ik ben verzekerd tegen schade, maar heb geen kosten gemaakt dus het hierbij gelaten.
Hoorde van een kennis die de fiets met Soetens heeft laten vervoeren dat deze helemaal gemonteerd voor de deur afgeleverd wordt.

Anja
dijken63 schreef: Vorige week terug gekeerd vanuit SdC, zelf met eurolines.

Anja
Was kostte jouw kaartje voor Eurolines?
dijken63 schreef: Ik heb UPS hierover gebeld, ze kunnen weinig met mijn klachten omdat ze niet weten waar en door wie de fiets zo is gedemonteerd. De medewerker gaf aan dat ook de douane dit kan doen..... en aangezien de doos open was zou dat dus het geval kunnen zijn.
De douane? Die controleert toch alleen aan de buitengrenzen van Schengen? Of is UPS via Engeland gereden/gevlogen?
Bert: 157 euro, mocht ik 36 uur in de bus zitten, bij de Spaans/Franse grens werden we 2x (eerst door Spaanse politie en 100 m verderop door Franse) zeer streng gecontroleerd en moesten er nog 4 mensen uit, geen idee waarom.
Kaartje bij het busstation gekocht.
Peter: geen idee hoe dat met de douane en pakketdiensten zit in deze landen. Dit was de suggestie van de medewerker en zou de geopende doos ook verklaren.
Ik kon zelf het pakket volgen en ging via Coruna naar Parijs om via Brussel in Apeldoorn aan te komen. Alles met vrachtwagen dus.
Feit blijft dat van de lowrider alle stangen losgemaakt waren en mijn voorstandaard er ook afgehaald was, wat toch helemaal nergens voor nodig is.
Anja
dijken63 schreef:Bert: 157 euro, mocht ik 36 uur in de bus zitten, bij de Spaans/Franse grens werden we 2x (eerst door Spaanse politie en 100 m verderop door Franse) zeer streng gecontroleerd en moesten er nog 4 mensen uit, geen idee waarom.
Dat is met fiets zo'n 260 Euro!
Als je tijdig boekt, ben je met een rechtstreekse vlucht met Vueling van Santiago naar Amsterdam een stuk voordeliger uit.
De scanner op de luchthaven is slechts een meter breed, dus moet je je voorwiel uit de fiets halen en je zadel lager of eraf.
peter de rijk schreef:
dijken63 schreef: Ik heb UPS hierover gebeld, ze kunnen weinig met mijn klachten omdat ze niet weten waar en door wie de fiets zo is gedemonteerd. De medewerker gaf aan dat ook de douane dit kan doen..... en aangezien de doos open was zou dat dus het geval kunnen zijn.
De douane? Die controleert toch alleen aan de buitengrenzen van Schengen? Of is UPS via Engeland gereden/gevlogen?
Op verdachte routes vinden ook controles plaats binnen Schengen. Je zou van alles in een fietsdoos kunnen stoppen: ook in de buizen van je fiets. Op de luchthaven gaat je fiets door een scanner. Dat is ook het geval als je het station van Málaga binnen gaat.
Ik wilde niet per vliegtuig, en wilde ook alles pas regelen als ik in Santiago was. Dit om geen stress te hebben om een vlucht of trein te moeten halen of 3 weken te vroeg aankomen.
Maar voor alles is een eerste keer nodig.......ik zag er vreselijk tegen op om met fiets een vliegtuig te nemen. En ik had dus zelf dat stuur nooit los gekregen.....
Achteraf had ik dit graag geoefend bij de cursus van Marten.
sprak 2 mannen die hadden hun vlucht 4 dagen voor vertrek geregeld en zij waren 200 euro kwijt excl fiets. Zo voordelig is dat nu ook weer niet.
@Anja

36 uur in zo'n bus lijkt mij bepaald géén pretje.

Ook ik heb ooit opgezien tegen het vliegklaar maken van een fiets, maar het valt allemaal best mee. Banden leeg. Versnelling in de lichtste stand. Trappers eraf. stuur kwartslag draaien. Bescherming aanbrengen om de edele delen. Tegenwoordig op veel luchthavens voorwiel er uit en zadel eraf of in de laagste stand. Vervolgens je fiets in een VK-hoes. Opgevouwen is dat een dun pakketje.

Je kunt ook even bij je eigen fietsenmaker langs gaan om te zien hoe je je stuur gemakkelijk kunt draaien en de pedalen van je fiets kunt halen. Ik heb ook in Spanje goede ervaringen met fietsenmakers.

Op de wereldfietsbeurs in Bussum was een workshop fiets vliegklaar maken

De vluchten kun je ook onderweg boeken. Ik zie nu vluchten staan voor a.s. zaterdag voor 157 Euro. Daar komt nog 40 Euro voor de fiets bij. Is altijd nog 60 Euro goedkoper dan de bus en je fiets voor ruim 100 Euro half gesloopt thuis krijgen. Ben nog vroeger met boeken, dan heb je kans op vluchten van onder de 100 Euro. Eenmaal in Spanje weet je ongeveer wanneer je in Santiago aankomt. Als je ruim te tijd neemt, kan het niet misgaan. Een paar dagen extra in Santiago is geen straf. Je kunt ook nog een extra tochtje maken vanuit Santiago naar Padrón.
bert sitters schreef: Op verdachte routes vinden ook controles plaats binnen Schengen. Je zou van alles in een fietsdoos kunnen stoppen: ook in de buizen van je fiets. Op de luchthaven gaat je fiets door een scanner.
Mijn fiets werd op het vliegveld Arlanda (Zweden) grondig op drugs onderzocht. Ik moest nadat ie uit de scanner kwam, naar een aparte ruimte alwaar er over banden, frame, stuur, zadelpen etc testpapiertjes werd gestreken, een soort plakband waar stoffen op blijkt plakken ofzo. Mogelijk dat er ook op explosieven werd getest, geen flauw idee. Ik vroeg nog hoe dit werkte maar de man keek me alleen maar streng aan. Toen hij zei dat ik de banden leeg moest laten lopen en ik als grap zei dat dat moeilijk ging met al die drugs erin keek ie helemaal zuur dus hield ik daarna wijs m'n mond en liet snel de banden leeg lopen. Ja, vooral geen ruzie maken als je je vliegtuig niet wilt missen.

En Anja, krijgen we nog een verslagje van je eerste solofietsreis? we zijn natuurlijk razend nieuwsgierig hoe alles is gegaan! :)
Yopie schreef:
En Anja, krijgen we nog een verslagje van je eerste solofietsreis? we zijn natuurlijk razend nieuwsgierig hoe alles is gegaan! :)
linkje
Mooi verslag Anja, dat wil ik ooit ook nog doen :wink:
(waarschijnlijk als ik op pensioen ben)
Bert; geen problemen met die bus hoor. Zeer bewust hiervoor gekozen maar kan mij voorstellen dat jij andere wegen zoekt. ik heb keuzes gemaakt op dat moment en op die plek.
En achteraf had ik het misschien ook weer wat anders gedaan, maar ja dat is achteraf hè.
Vond alleen het feit dat de fiets op deze manier vervoerd is de moeite om te delen.
Er stonden nog veel meer fietsen van Nederlanders, er wordt dus gebruik van gemaakt.
bert sitters schreef: Is altijd nog 60 Euro goedkoper dan de bus en je fiets voor ruim 100 Euro half gesloopt thuis krijgen.
Je fiets (al of niet half) gesloopt terugkrijgen kan ook als je vliegt, alleen sta je er dan mee op een vliegveld. Dan zou ik hem liever thuisbezorgd krijgen.

Anja, goed dat je je ervaring hier vermeldt.
dijken63 schreef:Ik heb UPS hierover gebeld, ze kunnen weinig met mijn klachten omdat ze niet weten waar en door wie de fiets zo is gedemonteerd.
Eigenlijk is dat best een beetje raar, toch? Als je je fiets aan mij afgeeft, en ik breng hem een paar dagen later stuk terug en ik zeg: "Ja, ik kan er ook niks aan doen, ik heb geen idee wat ermee gebeurd is en wie dat gedaan heeft", dan kun je mij toch niet serieus nemen.

Nou ja, toch een opluchting dat het je niets gekost heeft behalve moeite en misschien ergernis.

Groet,

Carl
Wij hebben 3 jaar geleden ook onze fietsen en tassen door UPS laten vervoeren.
Ze kwamen ze op ons verzoek afhalen bij het busstation van Santiago.
Netjes in een doos zijn ze thuis afgeleverd met (door hen)gedemonteerd zadel, pedalen en stuur.
Zo kan het dus ook.

gr Linda
Ik onderschrijf de ervaring van Linda: heb vorig jaar (mei 2014) mijn fiets met UPS van SdC naar Apeldoorn gestuurd en kreeg hem keurig netjes terug. Alleen het voorwiel eruit, pedalen eraf en het stuur gedraaid. En de bagage netjes in een aparte doos. De prijs was ongeveer de helft van wat Soetens rekent. Voor mij een volgende keer weer UPS.
Ik vrees dat ik dan pech heb gehad, zal nooit te weten komen waarom de doos open was en er meer los gemonteerd was dan nodig was. Vond de prijs ook aantrekkelijk.
Anja.