Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met de bus van Praag naar Nederland - Forum Wereldfietser

Met de bus van Praag naar Nederland

Het is ook mogelijk om de fiets mee te nemen in de bus als je van Praag weer terug wilt naar Nederland. Check: http://www.actief-in-tsjechie.nl/studentagency/
Wij hebben het afgelopen zomer gedaan omdat de trein totaal volgeboekt was. Het was even een zit, maar voor 81 euro per persoon ga je niet zeuren :-)
Leuk dat je het deelt. Het is trouwens nog steeds sneller dan de nachttrein hoor :P
Handig om te weten idd. :)
Het is wellicht handig om een overzicht te hebben van lijnbussen van en naar Nederland waarin fietsen meekunnen.
MeinFernBus is ook zo'n maatschappij. http://meinfernbus.de/
Zwakke schakel is naar het zuiden. De Franse IDbus naar Rijsel en Parijs neemt geen fietsen mee.
Gaaf! Mooi die inzichten zou ik anders niet opgekomen zijn. Ik ben dan benieuwd 'hoe' mijn fietsje dan vervoerd wordt. Wordt ie gewoon onderin de bus geschoven zoals ik laatst bij een dure fiets bij de NS (er worden bussen ingezet) zag gebeuren. Dit met alle schadelijke gevolgen voor de fiets. Of gaat dat anders,

Op die studentenbus naar Tjechie die in de TS staat lees ik dat de fiets ook mee mag. Even in de voorwaarden gekeken en daar staat: '[...]Bicycles, skis, snowboards and prams are accepted for transport only when there is no risk of damaging other baggage and there is free space in luggage compartment. Bicycles must be folded and packed safely in boxes or carrying bags,[...].

Met name dat laatste zin is dan toch niet handig bij een enkele reis. Maar ja, bussen met een fietsencompartiment achter de bus zijn toch een zeldzaamheid.
AndreM schreef:Gaaf! Mooi die inzichten zou ik anders niet opgekomen zijn. Ik ben dan benieuwd 'hoe' mijn fietsje dan vervoerd wordt. Wordt ie gewoon onderin de bus geschoven zoals ik laatst bij een dure fiets bij de NS (er worden bussen ingezet) zag gebeuren. Dit met alle schadelijke gevolgen voor de fiets. Of gaat dat anders,

Op die studentenbus naar Tjechie die in de TS staat lees ik dat de fiets ook mee mag. Even in de voorwaarden gekeken en daar staat: '[...]Bicycles, skis, snowboards and prams are accepted for transport only when there is no risk of damaging other baggage and there is free space in luggage compartment. Bicycles must be folded and packed safely in boxes or carrying bags,[...].

Met name dat laatste zin is dan toch niet handig bij een enkele reis. Maar ja, bussen met een fietsencompartiment achter de bus zijn toch een zeldzaamheid.
Kan mevrouw of meneer Nelet een nadere toelichting geven over het meenemen van een fiets in die bus: "folded" lijkt mij niet zo op maat voor een vakantiefiets
Relative schreef:Leuk dat je het deelt. Het is trouwens nog steeds sneller dan de nachttrein hoor :P
Maar je staat dan wel na een slapeloze nacht om 5:30 geradbraakt op een naargeestig busstation in Brussel. Met de nachttrein kwam ik voor slechts een paar tientjes extra lekker uitgeslapen aan in Nederland. Mij krijg je niet meer in een nachtbus.
Wij hebben in een supermarkt in Praag drie rollen huishoudfolie (plastic) gekocht en daarmee de kwetsbare fietsonderdelen verpakt. dus de ketting, de bedrading, etc. De pedalen hebben we er vanzelfsprekend afgehaald. Banden iets leeg laten lopen hoefde niet en het stuur draaien evenmin. Fantastische oplossing...
De buschauffeur vond het goed genoeg om de fietsen, bovenop elkaar, onderin de bus te leggen. Omdat we er zelf bij waren konden we eea goed begeleiden. Onze eigen tassen hebben we op de fietsen gelegd.. ging prima.
In Amsterdam aangekomen hoefden we alleen het plastic folie te verwijderen, de pedalen er weer op te zetten. Daarna richting huis..
Keesswart, soms kom je er op een wat later moment achter dat Praag een leuke vakantiebestemming is.. en dan blijkt de trein volledig volgeboekt te zijn. We hadden de busreis er wel voor over om toch naar Praag te kunnen fietsen. Geen moment spijt gehad, ondanks dat we, inderdaad redelijk brak, in Amsterdam kwamen :-)