Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets mee met Alsa bussen in Spanje - Forum Wereldfietser

fiets mee met Alsa bussen in Spanje

Heeft iemand ervaring met het meenemen van de fiets in de bussen van Alsa in Spanje.

Groet, Joop
Alsa wellicht?
Zie www.alsa.es.
Ik heb er niet persoonlijk ervaring mee, maar ik kan je verzekeren dat het meenemen van een fiets geen problemen oplevert.
Jan Eleveld schreef:Alsa wellicht?
Zie http://www.alsa.es.
Ik heb er niet persoonlijk ervaring mee, maar ik kan je verzekeren dat het meenemen van een fiets geen problemen oplevert.
Bedankt voor je reactie Jan. De website had ik al gevonden en gelezen dat de fiets, in een doos of tas, meenemen mogelijk is.
Wat niet op de site staat en wat ik op een Duits forum ondertussen gevonden heb, is dat het voorwiel eruit moet (en dan moet misschien ook de low-rider eraf?) en dat op het Alsa station in Santiago de Compostela plastic hoezen te koop zijn waar de fiets in verpakt kan worden.

Hopelijk komen er nog wat andere reacties,
groet, Joop
Misschien heb je wat aan de aanwijzingen van de ervaren Spanje-fietser Zinaztli:
http://zinaztli.blogspot.nl/search/label/Pr%C3%A1ctico
Bij HIFI, actief in midden Spanje kan de fiets mee onder in de bus, bijvoorbeeld op de lijn Tortosa-Alcaniz. Zorg dat je op tijd bent en informeer even vooraf of er plaats is. Onder Spanjaarden is deze vorm van fietstourisme zeer populair geworden, de Verde de baix Ebro is vooral in weekeinden in trek. Ik heb de fietsen onverpakt onder in de bus geschoven. Officieel kost het € 3 per fiets,maar over verpakte fietsen doet men in de regel niet moeilijk en gaat het vaak zonder fietskaartje. Zoals vaak in dit soort gevallen loont het om enige kennis van het spaans te hebben, de soms wat stugge chauffeurs ontdooien dan snel.
Ik heb ooit in mijn gids "Fietsen in Spanje" daar een stukje tekst over geschreven.
Je hebt de maatschappij en je hebt de chauffeur. Vaak bepalen de chauffeurs hun eigen regels. Je moet zorgen dat je goed contact krijgt met de chauffeur.
Ik had ooit pech en wilde met de bus terug naar Burgos. Hij leek eerst geen zin om naar buiten te komen om het bagageruim te openen.
Ik hing een verhaal op over grote pech en ik kwam helemaal uit Nederland. In Spanje moet je alles een beetje aandikken. Uiteindelijk lukte het. In Burgos wilde ik op het busstation uitstappen, maar hij gaf mij aan te blijven zitten. De chauffeur bracht mij met de bus naar de volgens zijn zeggen beste fietsenmaker van de stad. Daar ging hij voor mij eerst onderhandelen. Er stond een lange rij fietsen klaar op te repareren, maar ik werd met spoed geholpen. Het was inderdaad een prima fietsenmaker.
Zo zie hoe het ijs snel kan breken: een aanvankelijk norse chauffeur die zich opwerpt als mijn belangenbehartiger. Je moet het echt op z'n Spaans doen.
Is ook mijn ervaring en ik kan wel begrijpen waar die soms wat stugge houding vandaan komt, iedere dag weer die toeristen... Ook Teisa, in de regio Girona-Barcelona neemt fietsen mee, officieel niet altijd en overal, maar officieus vaak wel. Op de lijn Girona-Olot kun je zelfs een Nederlandstalige treffen, vrouw uit een gemengd huwelijk. In Adalucia neemt Alsa officieel geen fietsen mee, maar toen ik in Alcantara ' s avonds strandde met een defecte trapas werd ik door de Alsa-chauffeur in Caceres voor de deur van de fietsenmaker afgezet, die hem, het was al ruim na 20.00 direct repareerde! Dat zie ik in Nederland niet zo snel gebeuren.
[moderator]Bericht verwijderd. Nuttige commerciële bijdragen zijn welkom op het forum mits on topic.[/moderator]