Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Länstrafiken (Zweden) - Forum Wereldfietser

Länstrafiken (Zweden)

Traject: Slagnäs - Hoting
Datum: april 2013
Vervoerstarief fiets: 50 kronen (6EUR; voor mezelf was het 284 kronen; ik had ook een bob-trailer, dit was geen enkel probleem)
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: op de site staat dat deze moet ingepakt zijn om geen andere bagage te kunnen beschadigen, maar dit was niet het geval en hier werd verder geen aandacht aan besteed
Fiets tevoren aangemeld?:nee (ook ikzelf had me niet aangemeld, stond gewoon om 5.50 's ochtends de bus op te wachten)
Ervaringen: Zeer goed: ik kreeg een heel bagage-compartiment onder de bus; in Storuman moest de chauffeur nog wat goederen laden en lossen en eerst maakte hij een ommetje om me bij een tankstation te droppen, zodat ik ondertussen een koffie kon drinken. Twintig minuten later kwam hij me terug oppikken.
Toch even een kleine aanvulling:

'Län' betekent 'provincie' en niet in alle provincies hanteren ze dezelfde fietsregels.

Bv in Norrbotten mogen scholieren (gratis) hun fiets meenemen en als daardoor het bagageruim vol is heb je pech. En op de route Haparanda - Sundsvall kunnen geen fietsen mee.

In Jämtland kunnen fietsen mee maar dan alleen van het begin tot einde route, dus als je halverwege uitstapt rijdt je fiets door.

En niet in alle bussen kunnen fietsen mee, zoals in stads-, dubbeldek- en lågentrébussen (de lage-instap bus, heet dat zo in NL?) mogen geen fietsen mee.

En in sommige provincies kunnen maar twee fietsen tegelijk mee, kun je niet reserveren en altijd geldt: vol is vol (ja, logisch).

Er is geen algemene site dus zoek op Länstrafiken + de provincie. Hier een voorbeeld van Jämtland: http://www.lanstrafiken-z.se/english/