Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tur Bus in Chili - Forum Wereldfietser

Tur Bus in Chili

Traject: San Pedro de Atacama - La Serena (17 uur)
Datum: 28-12-09
Vervoerstarief fiets: Toen wij onze kaartjes aanschaften werd ons verteld dat het 3000 pesos per fiets zou zijn. Later werd dat 5000 pesos. Bij vertrek heb ik even onderhandeld met de chauffeur; hij wilde 4000 per fiets, we hebben uiteindelijk 3000 per fiets betaald. We kregen zelfs een handgeschreven bonnetje... voor 2000 pesos. Dus de rest ging in zijn eigen zak.
Verpakkingswijze fiets: Gewoon onder in de bus schuiven.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, bij het kopen van het kaartje, maar hoeft in principe niet, want ze registreren het toch niet.
Ervaringen: Geen enkel probleem. Erg hulpvaardig, geen stress.
Voor wie het weten wil een update van busreizen met fiets van november 2012.
Traject Osorno-Santiago per nachtbus betaalden we iets van 25 euro (omgerekend).
Opvallend: Alle busmaatschappijen zeiden bij het ticketbureau dat ze geen fietsen meenemen. Echter alle locals die we hebben gesproken zeiden dat je gewoon een kaartje moet kopen en niets zeggen over je bagage. Bij de bus aangekomen meld je het bij de cheuffeur en die verlangt vervolgend een klein meerprijsje. In ons geval 2000 peso (3 euro) en daar kregen we tenjes een recutje voor. Kortom: Laat je niet uit het veld slaan bij het ticket office en koop gewoon een kaartje en regel de rest met de buschauffeur. (Wij hadden onze fiets wel vliegklaar gemaakt door het voorwiel eruit te halen en de trappers eraf en het geheel in plastic gewikkeld. Dit hebben we gedaan omdat we de dag erna toch moesten vliegen maar het is dan tevens een wat makkelijker behapbaar pakket voor de buscheauffeur.)
De bus was trouwens op de minuut op tijd en zeer luxe. Ik heb voor het eerst van mijn leven tijdens zo'n busrit kunnen slapen!