Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Flixbus - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Flixbus

Bert van Sprang schreef:
ma 15 feb, 2021 17:12
geen mogelijkheid om een fiets mee te nemen
Waar zie jij dat?


Laten we 13 maart als voorbeeld nemen, Enkele reis Parijs --> Brussel. Bij het aantal personen zie je onderaan "fietsen" staan. Maak daar 1 van. Klik dan op zoeken.

Dan krijg je deze melding:
Geen plaatsen meer voor fietsen beschikbaar

Lees dit aub:

https://www.flixbus.nl/service/fiets-in-de-bus

Voor sommige zoekresultaten kun je de melding “Deze rit is volgeboekt“ te zien krijgen. Dit betekent dat er geen zitplaatsen meer zijn of dat de bus niet is uitgerust met een fietsendrager. Als een reis wel beschikbaar is als je het aantal fietsen op 0 zet, dan is de bus inderdaad niet uitgerust met een fietsendrager.
En voor Amsterdam - Lyon? Overigens is het zo dat fietsen in het verleden in het laadruim mee konden, dit is echter geen garantie voor de toekomst.
En voor Amsterdam - Lyon?
Helaas het zelfde.
Ik wacht ook tot de nieuwe Thalys gaat rijden. :wink:
Een positieve Flixbuservaring had ik.

Ondanks de niet altijd lovende reviews ben ik 2 weken geleden met de Flixbus van Amsterdam naar Wenen gegaan, met 2 fietsen achterop de bus gehangen. Dat was een prima reis, niets op aan te merken. We konden op de website zelf de plaats kiezen, helemaal voorin aan de rechterkant boven in de dubbeldekkerbus, door de trap niemand achter ons en mooi uitzicht omdat er ook niemand voor ons zat. Met enige regelmaat was er een korte stop, 2 keer een iets langere van een kwartier. Chauffeurs waren vriendelijk en ze hebben gedurende de hele reis het afval opgehaald en de toilet schoongehouden.

We gingen met de bus omdat in de trein geen fietsplekken beschikbaar waren, of we moesten 5 keer overstappen in de nacht. Achteraf bedachten we dat je ook een auto kan huren die je in Wenen kan achterlaten, kost geloof ik iets van 250 (+benzine). Nu waren we met 2 personen voor 130 in 16 uur in Wenen, slapen ging prima in de bus. De trein van Amersfoort naar Amsterdam en van Nijmegen naar Amersfoort was in verhouding prijziger, dat kostte rond de 100 voor 2 personen met 2 fietsen.
Iets wat me altijd tegenhoudt om bij flixbus te boeken, hoe goed de reviews en verbindingen ook zijn: hoe zit het precies met de beenruimte? Kan je als persoon van ruim boven de 2 meter nog een beetje fatsoenlijk zitten, of is 1.80mtr echt de limiet en als je langer bent dan dat is het 'pech gehad, je propt jezelf maar op' ? :roll:
Polariteit schreef:
ma 25 jul, 2022 07:22
... hoe zit het precies met de beenruimte? ......
Mijn lengte is een stuk korter dus ken dat probleem niet. Maar is lengte niet 'gewoon' altijd lastiger met reizen. Of je nou met het vliegtuig, trein of bus gaat? Ik heb een prima ervaring met de flixbus. Weet zo niet of je ook de stoel kan reserveren, dan zou je er nog rekening mee kunnen houden dat je bijv. vooraan zit of bij de deur. Wellicht biedt dat meer ruimte. Prettige van de bus, t.o.v. bijv. vliegtuig, vind ik ook dat je er zelf bij bent bij het plaatsen van de fiets. In het vliegtuig lijkt me dat wel een dingetje, ook al omdat je de fiets soms deels moet demonteren en inpakken.

Voor het reizen me de Flixbus heb ik wel speciaal een flightbag gekocht. Dat adviseerden ze toen, maar leek me ook zelf wel makkelijker omdat je maar 1 tas uit het ruim hoeft te pakken. Dus in 1x klaar. En ik neem een tas mee naar binnen.

Gr. Anno
De beenruimte is acceptabel voor een bus, maar zoals Fytsreizger al aangeeft zal je met een lengte boven de 2 meter altijd wel krap zitten. Ik kon met mijn ongeveer 1m90 normaal op die stoel zitten met een klein beetje ruimte over, maar gelukkig biedt Flixbus je de optie om de stoel naast je ook te reserveren (voor een klein bedrag extra) waardoor je al een stuk meer opties hebt om een comfortabele houding te vinden.

Helemaal vooraan zou ik juist weer niet doen, dan heb je kans dat je een wand voor je benen hebt ipv dat je je voeten onder de stoel voor je kan zetten.
ThomasG schreef:
ma 25 jul, 2022 14:37
... Helemaal vooraan zou ik juist weer niet doen, dan heb je kans dat je een wand voor je benen hebt ipv dat je je voeten onder de stoel voor je kan zetten.
In de nachtbus naar Dresden zat ik (1m89) helemaal vooraan bovenin en dat vond ik zodanig comfortabel dat ik heb kunnen slapen.
Ik lees wel echt erg veel negatieve ervaringen over met name andere passagiers in de bus. Daar kan Flixbus niet heel veel aan doen denk ik. Ik overweeg een bus terug vanuit Caen (Normandië) maar om nu 14 uur met irritante mensen in de bus te zitten... Maar met de trein en de fiets is in Frankrijk ook een kwestie van geduld wat ik zo lees. Dit lijkt me dan toch op z'n minst makkelijker te regelen.
Jelmer_Gr. schreef:
zo 14 aug, 2022 20:43
Ik lees wel echt erg veel negatieve ervaringen over met name andere passagiers in de bus. Daar kan Flixbus niet heel veel aan doen denk ik. Ik overweeg een bus terug vanuit Caen (Normandië) maar om nu 14 uur met irritante mensen in de bus te zitten... Maar met de trein en de fiets is in Frankrijk ook een kwestie van geduld wat ik zo lees. Dit lijkt me dan toch op z'n minst makkelijker te regelen.
Het blijft toch openbaar vervoer dus je weet nooit met wie je je vervoersmiddel deelt. In de trein kan je dat ook niet geheel uitsluiten. Maar met de optie om de stoel naast je te reserveren en een paar oordopjes moet het wel heel ernstig zijn wil je er alsnog last van hebben. In online reviews zit denk ik ook wel een grote bias, de mensen die "gewoon een prima reis" hebben gehad zal je er niet terugvinden maar de mensen die het iets minder hebben getroffen des te meer.
Dat is ook zo natuurlijk. En dat laatste helemaal.

Helaas is Caen terug naar NL geen fietsplek meer beschikbaar. En vele andere steden daar in de buurt.

Misschien dan maar een aardige vrachtwagenchauffeur vragen of hij een plekje heeft.
Jelmer_Gr. schreef:
zo 14 aug, 2022 21:56
Helaas is Caen terug naar NL geen fietsplek meer beschikbaar. En vele andere steden daar in de buurt.
Dat is dan weer minder handig. Ik denk niet zo zeer dat er geen fietsplekken meer beschikbaar zijn, maar niet elke Flixbus route biedt de optie om je fiets mee te nemen. Lijkt erop dat de route vanuit Caen (of zoals je zegt steden in de buurt) geen fietsplekken bieden. Succes met de trein dan maar! En evt vanaf Parijs alsnog de flixbus.
Ik overweeg ook een andere optie om de oversteek naar het VK te maken ergens vanaf de Franse kust aangezien ik nog een DFDS tegoed heb van een geplande reis die vanwege Covid niet door kon gaan.
Voorwiel losmaken, pedalen er af en wat plastic rond de fiets volstaan meestal om de fiets in het ruim mee te nemen. Evtl ook stuur los. Ik bestel altijd de optie "extra bagage", maar denk dat veel chauffeurs daar niet om geven, toch niet als er geen maximale bezetting is.