Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Flixbus of trein? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Flixbus of trein?

Goed, dan mijn ervaring van dit weekend.
De verbinding naar Luxemburg ligt er uit vanwege werkzaamheden en ik had nog wat gemeentes te jagen voor de Long Term Challenge. Tel daarbij het voorspelde hete weer dus ik besloot de nachtbus van Maastricht naar Luxemburg te nemen van Flixbus.
De bus bleek door te rijden naar Zürich, hij zal dus ook wel ergens in het noorden (wellicht Amsterdam) gestart zijn.
Keurig op tijd kwam de bus voorrijden, samen met een van de chauffeurs zette ik mijn fiets op het rek achterop de fiets. Daar stond al een racefiets. De chauffeur wist weinig van fietsen veilig vastzetten maar liet zich goed coachen.
Binnen bleek dat de Corona normen handhaving wat minder streng is dan ik gewend ben, ongeveer een kwart van de pasagiers droeg geen masker, nog enkele hadden het op half zeven hangen.
In Luik kwamen er plotseling veel pasagiers bij, dit terwijl op de website steeds stond dat er weinig pasagiers zouden zijn. Afstand houden was niet meer mogelijk.
De stops die op de aankondiging stonden van Bastogne en Arlon werden overgeslagen, wellicht geen pasagiers.
Stipt op tijd aangekomen in Luxemburg, fiets zonder beschadigingen van het rek gehaald. Het busstation van Luxemburg is makkelijk bereikbaar via een fietspad.
Daarna een prettige fietsdag gehad in de beide Luxemburgen en zoals gepland met de trein terug vanaf Neufchateau.

Zal ik het nog eens doen? Wellicht, maar de trein heeft mijn voorkeur
Wordt dit mijn 1e keuze voor mijn volgende reis (starten in Basel waar de bus ook stopt): Nee, ik beschouw de trein toch als veel comfortabeler.

Levert het Corona angst op; Niet echt maar de trein voelt prettiger. Voordeel is wel dat de namen/contactgegevens van alle pasagiers bekend zijn dus contactonderzoek is makkelijker dan bij een treinreis.
En zij die geen mondmasker dragen zijn ook degenen die het meeste kans hebben om besmet te zijn, gezien ze de maatregelen aan hun laars lappen.
nicolevelo schreef:
zo 09 aug, 2020 11:53
En zij die geen mondmasker dragen zijn ook degenen die het meeste kans hebben om besmet te zijn, gezien ze de maatregelen aan hun laars lappen.
Op deze bus waren er inderdaad 4 waarvan ik die indruk had, 2 koppeltjes. Gelukkig zaten ze achterin en ik voorin.
Dank Ivo, helder verhaal, Met trein naar Basel lijkt mij idd ook veel comfortabeler. Mits je onderweg niet in een trein zit die kapot gaat en je halverwege savonds laat niet verder kan. DB heeft met gelukkig wel in luxe hotel gestopt.
Voordeel van Flixbus vind ik dat ik minder hoef over te stappen in drukke stations en dat ik de nachtbus kan pakken, is me eerder goed bevallen.
alstro schreef:
zo 09 aug, 2020 13:28
Dank Ivo, helder verhaal, Met trein naar Basel lijkt mij idd ook veel comfortabeler. Mits je onderweg niet in een trein zit die kapot gaat en je halverwege savonds laat niet verder kan. DB heeft met gelukkig wel in luxe hotel gestopt.
Wat biedt Flixbus als de bus er de brui aan geeft?
Dat wil en hoef ik niet te weten. Ik heb dan mijn fiets en tent bij en los het dan ter plekke wel op, Ik heb al te vaak met de trein in Duitsland meegemaakt dat ik tig keer moet overstappen en dat er altijd wel een trein vertraging heeft waardoor de reis anders verloopt als gepland. In dit Corona-tijdperk zit ik er niet op te wachten in een overvol station in een lange rij te gaan staan om mijn vervolgreis te plannen.
bert sitters schreef:
zo 09 aug, 2020 15:34
alstro schreef:
zo 09 aug, 2020 13:28
Dank Ivo, helder verhaal, Met trein naar Basel lijkt mij idd ook veel comfortabeler. Mits je onderweg niet in een trein zit die kapot gaat en je halverwege savonds laat niet verder kan. DB heeft met gelukkig wel in luxe hotel gestopt.
Wat biedt Flixbus als de bus er de brui aan geeft?
Goede vraag Bert
Voor zo'n weekendtochtje of dagtocht zou ik Flixbus zeker nog een keer overwegen. Voor een kritische verbinding waar een vakantie aan vast hangt, of erger nog, problemen op het werk bij te laat komen, dan zou ik nog wel een 2e keer denken.
Bert van Sprang schreef:
zo 09 aug, 2020 15:40
Dat wil en hoef ik niet te weten. Ik heb dan mijn fiets en tent bij en los het dan ter plekke wel op, Ik heb al te vaak met de trein in Duitsland meegemaakt dat ik tig keer moet overstappen en dat er altijd wel een trein vertraging heeft waardoor de reis anders verloopt als gepland. In dit Corona-tijdperk zit ik er niet op te wachten in een overvol station in een lange rij te gaan staan om mijn vervolgreis te plannen.
Dan pak je je telefoon, plant een reis en koopt uit een automaat zonder lange rij (of via de app) een vervangend kaartje indien dat überhaupt al nodig is.
In de meeste gevallen maakt een conducteur gewoon een aantekening op je kaartje en dan mag je ook met andere treinen reizen.
Om op je openingspost nog eens in te gaan, hoe kom je aan tig maal overstappen?
Ik heb vor de gein even gezocht voor over 14 dagen Den Bosch - Karlsruhe:
's-Hertogenbosch ab 08:55 6 IC 3525 Intercity Richtung: Venlo
Fahrradmitnahme begrenzt möglich
Betreiber: Nederlandse Spoorwegen
Venlo an 09:58 3
Umsteigezeit 7 Min.

Umsteigezeit anpassen

Venlo ab 10:05 1a RE 13 (20075) eurobahn Richtung: Hamm(Westf)Hbf
Pflicht zur Bedeckung von Mund und Nase , Fahrradmitnahme begrenzt möglich , Fahrzeuggebundene Einstiegshilfe vorhanden , Behindertengerechte Ausstattung , Klimaanlage
Betreiber: eurobahn
Düsseldorf Hbf an 11:08 7
Umsteigezeit 19 Min.

Umsteigezeit anpassen

Düsseldorf Hbf ab 11:27 16 ICE 517 [Besetzung von mehr als der Hälfte der Sitzplätze erwartet] Intercity-Express Richtung: Stuttgart Hbf
Komfort Check-in möglich (Infos unter bahn.de/kci) , Fahrradmitnahme reservierungspflichtig , Fahrradmitnahme begrenzt möglich , Bordrestaurant , Fahrzeuggebundene Einstiegshilfe vorhanden
Betreiber: DB Fernverkehr AG
Mannheim Hbf an 13:23 4
Umsteigezeit 17 Min.

Umsteigezeit anpassen

Mannheim Hbf ab 13:40 12 RB 2 (38847) Regionalbahn Richtung: Karlsruhe Hbf
Fahrradmitnahme begrenzt möglich , Fahrzeuggebundene Einstiegshilfe vorhanden
Betreiber: DB Regio AG Mitte
Karlsruhe Hbf an 14:32 2
Ik zou in dat geval een half uur of uur eerder weggaan om in Düsseldorf voor de kritische overstap wat meer lucht te hebben. Voor de rest ziet dit uit als een prima verbinding.
een uurtje later zelfs maar 2x overstappen:
's-Hertogenbosch ab 09:55 6 IC 3529 Intercity Richtung: Venlo
Fahrradmitnahme begrenzt möglich
Betreiber: Nederlandse Spoorwegen
Venlo an 10:58 3
Umsteigezeit 7 Min.

Umsteigezeit anpassen

Venlo ab 11:05 1a RE 13 (20077) eurobahn Richtung: Hamm(Westf)Hbf
Pflicht zur Bedeckung von Mund und Nase , Fahrradmitnahme begrenzt möglich , Fahrzeuggebundene Einstiegshilfe vorhanden , Behindertengerechte Ausstattung , Klimaanlage
Betreiber: eurobahn
Düsseldorf Hbf an 12:08 7
Umsteigezeit 19 Min.

Umsteigezeit anpassen

Düsseldorf Hbf ab 12:27 15 IC 2413 [Besetzung von mehr als der Hälfte der Sitzplätze erwartet] Intercity Richtung: Karlsruhe Hbf
Komfort Check-in möglich (Infos unter bahn.de/kci) , Fahrradmitnahme reservierungspflichtig , Fahrradmitnahme begrenzt möglich , Bordbistro
Betreiber: DB Fernverkehr AG
Karlsruhe Hbf an 15:55 5
Benieuwd voor welke rit je ging!

Voor Karlsruhe zou ik sowieso voor trein gaan. Makkelijk met DB, dagticket kost niet veel.
Flixbus is heerlijk zolang het doet wat het zou moeten doen. vanaf het moment dat er een klein kinkje in de kabel komt, laten ze je stikken.
Al fijn gereisd met flixbus zonder fiets.
Met fietsen was het eigenlijk altijd gedoe: meer overstappen dan gepland, geen fietsenrekken, fietsen die gestapeld moesten worden in de koffer van de bus, of: op vrijdagochtend laten weten dat je fiets niet meekan op de rit die je op dinsdag van Venetië naar België brengt.. (ik schreef hier op het forum iets over , augustus 2019)

Principieel gebruiken wij dus geen flix bus meer.
In de plaats kregen wij een hele mooie ervaring met regionale treinen in Italie, Duitsland e.d.

maar opnieuw: zolang flixbus doet watie belooft en je geen fietsen meehebt, is dat heerlijk goedkoop reizen.
Met Flixbus direct van Nijmegen naar Karlsruhe waar we 's-morgens om 5:00 aankwamen, mooi op tijd voor de Konditorei die in Duitsland om 6:00 open gaat. Als je met de trein gaat en het gaat verkeerd ben je ook aan de goden overgeleverd. Tot nu toe nog geen slechte ervaringen met Flixbus.
Bert van Sprang schreef:
ma 02 nov, 2020 20:48
Met Flixbus direct van Nijmegen naar Karlsruhe waar we 's-morgens om 5:00 aankwamen, mooi op tijd voor de Konditorei die in Duitsland om 6:00 open gaat. Als je met de trein gaat en het gaat verkeerd ben je ook aan de goden overgeleverd. Tot nu toe nog geen slechte ervaringen met Flixbus.
Hoe laat was de bus vertrokken uit Nijmegen?
22:45 vanaf Centraal Station Nijmegen.
Bert van Sprang schreef:
wo 04 nov, 2020 09:16
22:45 vanaf Centraal Station Nijmegen.
Dus bijna een hele nacht in een bus en dan in Karlsruhe nog een uur wachten tot de Konditorei open gaat. Zou niets voor mij zijn
We hebben niet gewacht, we zijn naar Neuburgweier aan de Rijn gefietst en hebben daar de Konditorei bezocht. (we mochten 1 voor 1 naar binnen en moesten het buiten nuttigen.) Dit is de tweede keer dat ik gebruik maak van een Flixnachtbus en het bevalt mij prima. Nu gewoon de hele dag gewerkt, thuis gegeten en daarna met de trein naar Nijmegen (bedankt Bert!). Hoewel de nacht een beetje kort was, redelijk goed uitgerust in Karlsruhe aangekomen en vervolgens de hele dag gefietst. De vroege begintijd hebben we er de dagen daarna ingehouden vanwege de hitte.
Bert van Sprang schreef:
wo 04 nov, 2020 10:45
We hebben niet gewacht, we zijn naar Neuburgweier aan de Rijn gefietst en hebben daar de Konditorei bezocht. (we mochten 1 voor 1 naar binnen en moesten het buiten nuttigen.) Dit is de tweede keer dat ik gebruik maak van een Flixnachtbus en het bevalt mij prima. Nu gewoon de hele dag gewerkt, thuis gegeten en daarna met de trein naar Maastricht. Hoewel de nacht een beetje kort was, redelijk goed uitgerust in Karlsruhe aangekomen en vervolgens de hele dag gefietst. De vroege begintijd hebben we er de dagen daarna ingehouden vanwege de hitte.
De Glas Halfvol Dagbokaalgaat naar jou! 🤜