Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mee in de trein - Forum Wereldfietser

Fiets mee in de trein

Sinds we vervelende ervaringen hebben met het meenemen van de fiets in de trein zijn we daar wat kopschuw voor geworden.
Geef ons aub goede tips zodat we het weer aandurven en onze actieradius groter wordt.

Wat zijn jullie 'vervelende ervaringen' ? De ene trein is de andere niet en ook per land zijn er duidelijk verschillen. Je kunt ook op dit forum naar 'Fiets en Trein' gaan.

Ik had te laat gemerkt dat ik deze vraag ook op "Fiets en Trein" had kunnen stellen.
Onze ongemakken (de een wat meer dan de andere):
- Medefietsers die je op een druk perron verwijzen naar een heel ander stuk van de trein waar nog wel plaats zou zijn, wat dus niet zo is;
- Het afladen van de fiets;
- Het rechtop moeten zetten (op een wiel) van de fiets;
- Het verkassen naar een ander perron;
- Treindeuren die te vroeg sluiten;
- Het bewaken van de fiets;
- Geen zitplaats in de buurt van de fiets;
- Geen lift of roltrappen aanwezig

Bedoel je in Nederland? :shock:

Wij zijn vaak met onze hele santekraam (inclusief fietskar, aanhangfiets, 2 kids) in de trein geweest, zowel naar het buitenland als in Nederland.
Ik heb er inmiddels van geleerd dat je van te voren niet te veel moet nadenken wat er allemaal mis kan gaan. Laat het maar gewoon over je heenkomen, relativeer en blijf relaxed. Is de trein vol, dan neem je de volgende. Wat is een half uur op een hele fietsvakantie? Is er geen roltrap of lift, dan neem je je fiets op de schouder en ga je over de gewone trap. Kost een beetje energie, maar aanzienlijk minder dan 60 km fietsen. Zo nodig haal je je tassen er af en doet ze er daarna weer op. Dat doe je ook als je bij je slaapplaats komt, dus die keer op het station kan er ook wel bij.
Het zelfde geldt voor in de trein. Eerste zorg is dat je fiets binnenstaat, maakt niet uit hoe, als de deur maar dicht kan. Daarna zie je wel weer verder. Soms kunnen de tassen erop blijven, meestal halen wij ze eraf.

Neemt niet weg dat ik het soms ook best een heel gedoe vind, vooral toen onze kids nog in de 'wegloop-leeftijd' zaten. Maar het weegt absoluut op tegen alle voordelen (namelijk niet altijd van huis uit ergens naar toe hoeven fietsen).

Houd er wel rekening mee dat je in Nederland in de spits geen fietsen mee mag nemen (maar dat wil je ook niet).

Succes,
Sandra

cisca schreef:Ik had te laat gemerkt dat ik deze vraag ook op "Fiets en Trein" had kunnen stellen.
Onze ongemakken (de een wat meer dan de andere):
- Medefietsers die je op een druk perron verwijzen naar een heel ander stuk van de trein waar nog wel plaats zou zijn, wat dus niet zo is;
- Het afladen van de fiets;
- Het rechtop moeten zetten (op een wiel) van de fiets;
- Het verkassen naar een ander perron;
- Treindeuren die te vroeg sluiten;
- Het bewaken van de fiets;
- Geen zitplaats in de buurt van de fiets;
- Geen lift of roltrappen aanwezig
Ik heb de indruk dat het om Nederlandse treinen gaat.
Je kunt je een beetje voorbereiden. Zorg dus dat je op tijd klaarstaat.
Probeer op de hoogte te wat voor type trein er op het traject rijdt. in een zesbaks intercity-dubbeldekstreinstel zijn op drie verschillende plaatsen ruimtes voor fietsen, maar daar kunnen per plek slechts een paar fietsen in. Het is dan logisch dat andere fietsers die daar al staan naar een andere ingang verwijzen. Bij andere treinen is dat weer anders, maar veel fietsenplekken zijn op de koppen en staarten van de treinstellen. Vaak zijn diverse treinstellen met koppen en staarten aan elkaar gekoppeld. Probeer daar te staan waar jij ongeveer het fietsenhok kunt verwachten. De allereerste koppen en de allerlaatste staarten zijn vaak de rustigste delen van de treinen, behalve op kopstations als Den Haag Centraal of andere stations waar je in de buurt van de kop of de staart op het perron komt.
Formeel moet je bagage van je fiets in de trein af. Conducteurs doen over het algemeen niet moeilijk als je bagage op je fiets laat zitten, maar het is je eigen verantwoording.
Zet je fiets in de trein op slot.
Probeer over te stappen op een station met een aansluitende trein die aan de andere zijde van het perron staat. Anders op en station met liften. Mijn fiets neem ik altijd mee op de roltrap, terwijl ik mijn voorwiel dwars zet.
Ik heb mijn fiets nog nooit op een wiel neer moeten zetten.
Kies een rustig tijdstip voor je reis uit.

Mijn grootste ergenisen met mijn fiets in de trein in Nederland?
1) Mensen die op de klapstoeltjes van de fietsplaatsen gaan zitten en hevig verontwaardigd zijn, als je je fiets daar wilt plaatsen, terwijl er voldoende "echte" stoelen onbezet zijn in de trein.
2)Bagagestukken van enorme omvang die op de fietsenplaats in de trein worden gestald, zodat er voor fietsen geen ruimte is. Voor de fiets moet je betalen en die hutkoffers zijn gratis.

cisca schreef:Ik had te laat gemerkt dat ik deze vraag ook op "Fiets en Trein" had kunnen stellen.
Onze ongemakken (de een wat meer dan de andere):
- Medefietsers die je op een druk perron verwijzen naar een heel ander stuk van de trein waar nog wel plaats zou zijn, wat dus niet zo is;
- Het afladen van de fiets;
- Het rechtop moeten zetten (op een wiel) van de fiets;
- Het verkassen naar een ander perron;
- Treindeuren die te vroeg sluiten;
- Het bewaken van de fiets;
- Geen zitplaats in de buurt van de fiets;
- Geen lift of roltrappen aanwezig
cisca, ik heb me lang braaf naar de fietscoupés gevoegd.. tot er een paar gebeurtenissen plaats vonden

1) toen ik door duitsland reisde en een paar mede groeps genoten in de haast hun fiets in een niet fietscoupe hadden gesmeten. Werd hun gevraagd of ze op het volgende station toch even 3 coupés verder konden wandelen. De conducteur zei dat hij wel zou wachten. Niet dus.
2) laatst ging ik met mijn broer vanaf veenendaal naar rotterdam, om te racen met een paar vrienden. Wij stonden netjes bij het eind van de trein, geen fietscoupé. Conducteur nr1 zei: aan het andere eind zit er wel een(hele lange trein). Wij rennen met onze racefietsen, zijn we 1 deur van het einde verwijderd: geen fietscoupé en de trein vertrekt, inclusief een niet bepaald lieve opmerking van conducteur nr2.

oftewel: smijt je fiets bij haast gewoon in een coupe, in het ergste geval moet je 'm zo af en toe draaien als mensen eruit willen.

Afladen doe ik zelden... maar ik kan me voorstellen dat het prettig is, hiervoor weet ik geen oplossing.

het bewaken van de fiets en geen zit plaats in de buurt, los ik altijd simpel op: ik ga op de grond zitten bij m'n fiets. als ik reis met bagage, verlies ik die nooit uit het oog... dus zodoende los ik het bij fietsen op die manier op

Ik heb de laatste jaren geen vervelende ervaringen. "Hoogtepunten" zijn echter de twee keren dat ik mijn fiets plat in het halletje heb gelegd omdat de passagiers niet wilden opstaan van de fietsparkeerplaats terwijl er in de coupes meer dan genoeg ruimte was. Eén van die keren stapte de conducteur er gewoon overheen...
Afladen heb ik al jaren niet gehoeven. Treinpersoneel snapt bij het aanzien van mijn fiets ook wel dat na afladen van mijn bagage de puinhoop pas écht onoverzichtelijk wordt :roll:
Leon

Leon schreef:"Hoogtepunten" zijn echter de twee keren dat ik mijn fiets plat in het halletje heb gelegd omdat de passagiers niet wilden opstaan van de fietsparkeerplaats terwijl er in de coupes meer dan genoeg ruimte was.
NS bekijkt hoe ze in de IRM treinstellen (die nu naar Heerlen en Maastricht rijden) meer ruimte voor de vele fietsers kunnen maken. De problemen van reizigers die niet voor de fietser (die voor zijn fietsplaats heeft betaald) willen opstaan zijn bij NS bekend. Mogelijk komt de sticker "Fietsers hebben hier voorrang" of iets dergelijks (weer terug) op het fietsbalkon. Dit moet een eind maken aan de conflicten tussen fietsers en reizigers zonder fiets die niet willen verkassen naar de coupe.

Verder probeer ik zelf altijd op rustige tijdstippen met fiets en trein te reizen, maar ja, dat heb je niet altijd voor het kiezen.

Groeten, Wouter

Er is vorig jaar bijna een wereldfietser knock out onderuit gegaan door een keiharde stoot van zo'n "klapstoeltjeszitter", toen de wereldfietser er op wees dat dit de fietsenplek in de trein was en verzocht om zijn fiets en de fiets van zijn vriendin te mogen plaatsen en daarbij ook nog aangaf dat er voldoende "echte" stoelen vrij waren.

Gewoon je fiets tegen die mensen aanzetten :D

...........................................En hopen dat je niet die man, die Bert beschreef, tegenkomt!

In Belgie hangt het af van je conducteur. In Oostende een keer 2 uur moeten wachten wegens net trein gemist, en toen ik terug kwam van een broodje te hebben gegeten beweerde volgende conducteur dat er al 2 fietsen op zijn trein waren gezet (weet niet of het waar was, iig was stationspersoneel verontwaardigd dat hij geen moeite deed om andere oplossing te zoeken, ofwel hadden zij gezien dat er geen fietsen opgeladen waren). Er is nl een regel dat een trein maar 2 fietsen aan boord moet nemen. Volgende treinconducteur maakte er echter geen probleem van om mijn fiets en 2 fietsen van een koppel in te laden. Hij vertelde ook van een collega die in de week ervoor toen het rustig was een hele wagon had laten gebruiken door een groep van 7-tal fietsers.

De dubbeldektreinen zijn een luxe voor fietsers: speciale lage deur, riemen om fietsen vast te maken, en hele onderverdieping bestaat uit klapstoelen. Toen ik terugkwam uit Ardennen stapte ik op samen met een familie 4 personen, 2 fietsen, 1 tandem, aanhangwagen + bagage; samen met mijn fiets+ achtertas). Volgende halte stapten er nog 3 kinderen met fietsen op. Gelukkig zijn we allen aan dezelfde halte afgestapt.

ik heb een keer meegemaakt van Aarlen naar Brussel, dan men mijn fiets wilde weigeren, omdat er spullen van de minibar in het mini-fietsenhokje stonden. Na veel onderhandelen kon mijn fiets uiteindelijk toch mee.
Let wel op in die Belgische dubbeldekkers: de bagagedeur kan van binnenuit niet geopend worden. Je moet even omlopen en de deur van buitenuit openen of de conducteur (treinbegeleider heet dat in België) waarschuwen.
Voordeel is dat een andere passagier niet snel met je fiets naar buiten kan gaan, maar je zit in die dubbeldekkers wel pal naast je fiets in dezelfde ruimte.

Ik heb hier nog een zoekresultaat op de NS-site. Als deze link niet (meer) werkt, ga dan naar www.ns.nl en tik 'fiets' in in het zoekvenster.
Houd er bijvoorbeeld rekening mee dat je ook in de middagspits je fiets niet mee mag nemen in de trein.

De conducteur vroeg idd welk station we uit moesten stappen (en was opgelucht dat iedereen op zelfde plaats eruit wilden). Ook om bv te vermijden dat de moeilijkst bereikbare fietsen er het eerst uit moesten.
en bagage moest er niet af.

bert sitters schreef: 2)Bagagestukken van enorme omvang die op de fietsenplaats in de trein worden gestald, zodat er voor fietsen geen ruimte is. Voor de fiets moet je betalen en die hutkoffers zijn gratis.
Ooit al eens geprobeerd een koffer door de klapdeur een coupe in te krijgen en de koffer in zo'n minirek te hijsen?
Als je meer dan een plastic zakje meeneemt kun je beter de auto pakken of op je fiets blijven zitten;)

Ik sluit me geheel aan bij de wijze reactie van Sandra op 25 mei.

Fiets met bepakking meenemen wijkt nu eenmaal af, en dan zul je rekening moeten houden met wat extra ongemakken en is het handig om op wat minder forensische of toeristische tijdstippen te reizen. Dit is bijna nooit zo erg dat het je vakantie bederft. "Ja maar ik betaal er toch voor", "Ja maar hullie neemt een hutkoffer mee". Er zijn echt ergere dingen om je zorgen over te maken.

Miscshien kunnen we het hebben over het vele spoor dat in ons kleine kikkerlandje toch maar even voor ons klaarligt, en de relatief lage tarieven die we betalen. En wie er dan nog klaagt: ga toch fietsen!

(Ik voel me net Jan-Peter Balkenende met deze :lol: boodschap.)

GoDiva schreef: Er is nl een regel dat een trein maar 2 fietsen aan boord moet nemen. Volgende treinconducteur maakte er echter geen probleem van om mijn fiets en 2 fietsen van een koppel in te laden. Hij vertelde ook van een collega die in de week ervoor toen het rustig was een hele wagon had laten gebruiken door een groep van 7-tal fietsers.
Die "regel" van slechts 2 fietsen is beslist onjuist! In het handboek van de treinbegeleider staat uitdrukkelijk te lezen dat de treinbegeleider "soepel" moet zijn in het accepteren van fietsen in de trein, voor zover dat mogelijk is.

Helaas, zijn niet al onze treinen voorzien van een gigantisch multifunctioneel rijtuig, zoals bij de dubbeldeks M6. Daarin had ik vorig weekend nog een groep van wel 15 fietsers, die zonder probleem mee konden. Toch neem ik wel vaker 6 of 7 fietsen mee in een "gewone" trein, of zelfs een tandem, alhoewel daar strikt genomen geen ruimte voor is.

Het is beslist een feit dat de fietser (veel) betaalt voor zijn fietsticket en dat hij daarom voorrang heeft op hutkoffers e.d. die in principe slechts zijn toegelaten tot 15 Kg bagage per persoon!

In mijn treinen gaan fietsers alleen in zeer uitzonderlijke gevallen niet mee (tijdens de spits), d.w.z. als alle zitplaatsen vol zijn en de platforms vol reizigers staan.

Vergeet de veiligheid niet van jezelf, je medereizigers en het boordpersoneel. Blokkeer nooit de uitstapdeuren met je fiets of je bagage. Zet nooit zelf je fiets zomaar ergens neer zonder de treinbegeleider advies te vragen. En zet hem al zeker niet vooraan, achter de deur van de bestuurder. Hij/zij moet altijd een vluchtweg hebben als er bijvoorbeeld een vrachtwagen op een overweg staat waar de trein tegen 160 Km/uur op af stormt!

Verwacht ook niet dat het boorpersoneel met jouw fiets gaat lopen zeulen bij in- of uitladen. Sommigen zullen je wel willen helpen, maar strikt genomen hoeven we dat niet te doen. Als wij jouw fiets laten vallen of beschadigen zouden we opdraaien voor de kosten. Dat geldt ook voor andere bagage. Treinbegeleiders zijn geen kruiers.

Groetjes van een treinbegeleider van de NMBS

>> Fiets & Trein :)

Afgelopen vrijdag vertelden de controleurs op het perron me dat ik formeel geen fiets mag vervoeren in de spits: tussen 7 en 9 's ochtends en tussen 5 en 6 's avonds. Het was kwart over acht. Ze raadden me aan de conducteur toestemming te vragen: in acht van de tien gevallen mag het.

De trein was redelijk leeg, een conducteur zag ik niet. Ben dus maar ingestapt. Halverwege de reis kwam de conducteur langs: ''Het is dat je er in zit, maar als ik het gezien had, had ik je geen toestemming gegeven om met de fiets mee te nemen in de trein." Ik was blij dat ik het niet gevraagd heb. Er was plek zat. Conducteurs kunnen dus nogal moeilijk doen in de spits.