Additionally, paste this code immediately after the opening tag: City Nightline (CNL) - Forum Wereldfietser

City Nightline (CNL)

Traject:
Amsterdam - München
Datum:augustus 2006

Vervoerstarief fiets:
€ 10,- per enkele reis. Via NS-Internationaal € 12,-.

Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets:
geen

Fiets tevoren aangemeld?:
Reserveren is verplicht. Je fiets gaat op een genummerde plek in het rek. Geboekt bij de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl

Ervaringen:
Uitstekend! De trein vertrekt om 20:32 uur vanaf Amsterdam Centraal en je bent de volgende morgen om 07:16 uur in München met goede treinaansluitingen: óók richting Oostenrijk. Op de perrons in Amsterdam en München hangt een overzicht van de samenstelling van de trein waar je kunt zien waar je je fiets kunt laden. Er is een brede deur voor de fietsen. Het fietsencompartiment is ruim. Mijn slaapplaats was vlakbij het fietsencompartiment. Er is een restaurant en 's morgens kun je voor je uitstapt een ontbijt met koffie/thee nemen.
Prima alternatief voor vliegen: géén gedoe met vliegklaarmaken van je fiets en géén lange incheckprocedures, waarvoor je al uren voor vertrek op de luchthaven aanwezig moet zijn. Je kunt overdag nog gewoon werken. Je reis doe je slapend en de volgende morgen kruip je onmiddellijk op je fiets.

Minpuntje:
Er kunnen wel eens vertragingen zijn.Zeker op de terugreis naar Amsterdam. Gewone treinen gaan voor deze trein. Houdt met aansluiting rekening met een ruime marge.

Bijzonderheden:
*Er gaat ook een City Nightline van Amsterdam naar Basel en Zürich. Vertrek ook dagelijks om 20:32 vanaf Amsterdam Centraal.
*In Duisburg kun je overstappen op nachttreinen naar Kopenhagen, Berlijn en Praag. Ook voor deze treinen kun je reserveren bij de Treinreiswinkel: www.treinreiswinkel.nl
*Als je vroeg boekt, heb je kans op een speciaal kortingstarief, Sparnight, vanaf € 29,- per enkele reis, € 49,- voor een couchette met 6 slaapplaatsen in een coupe en € 59,- voor een couchette met 4 slaapplaatsen in een coupe, exclusief de fiets.
Voor meer informatie over de City Nightline: www.citynightline.ch

Traject:
Amersfoort - Zurich (en terug)
Juli/augustus 2004

Tarief:
Wij betaalden 49 euro pp/enkele reis. Hiervoor hadden we slaapplaatsen in 4-persoons coupé. Voor zover ik kan nagaan, hebben we niet hoeven te betalen voor de fietsen.
Voor de fietsbus hadden we ongeveer het dubbele moeten betalen (en de bus is toch echt minder comfortabel dan de trein)

Verpakking fiets:
Niet nodig. Wel tassen eraf.

Fiets aangemeld:
Ja, is verplicht. Gereserveerd via www.treinreiswinkel.nl. Voor hoogseizoen wel tijdig reserveren, zeker als je met een groepje bent.

Ervaringen:
Uitstekend. We waren met z'n vieren, en hadden dus met z'n vieren een coupé. Koud biertje in de restauratiewagen, kop koffie bij het ontbijt etc. Couchette is inclusief deken, kussen en laken. Prima slapen!
Zurich is eindstation: dat betekent dat je heel rustig kunt uitstappen (en op de terugreis instappen).

Groeten,
Sandra
bert sitters schreef:Traject:
Amsterdam - München

Minpuntje:
Er kunnen wel eens vertragingen zijn.Zeker op de terugreis naar Amsterdam. Gewone treinen gaan voor deze trein. Houdt met aansluiting rekening met een ruime marge.
Een heel groot minpunt van deze trein is de geldigheidsduur van het ticket: het kan alleen gebruikt worden voor de gereserveerde trein. Als je ten gevolge van overmacht deze nachttrein mist, is je ticket waardeloos geworden.
Zelf kwam ik door een treinstaking in Italië ruim een uur te laat in München. Ik moest ter plekke overnachten en de volgende ochtend voor het allerhoogste tarief een nieuw kaartje kopen. Uiteindelijk heb ik m.b.v. een schadeclaim via de treinreiswinkel een tegoedbon van 100 euro gekregen. De kosten die ik heb moeten maken om met 8 uur vertraging thuis te komen, waren echter 3 keer zo hoog (lees http://www.keesswart.nl/trein-%20en%20bootperikelen.htm)!

Het voordelige Sparnight-tarief is inderdaad alleen geldig voor de geboekte datum. Tickets waarbij je ook kunt omboeken naar een andere reisdatum zijn er ook, maar deze zijn minder voordeling. Kwestie van het maken van een afweging. Je kunt ook vanuit het stakingsgevoelige Italie een dag speling inbouwen door eerder uit Italie naar München vertrekken. München is een leuke stad, óók om in te fietsen. Er is een stadscamping!

Pas op! Het station Arnhem is door verbouwing een puinhoop. Voor fietsers betekent dit zwaar sjouwwerk over lange steile trappen.
Advies: ook al woon je in het oosten, probeer zo veel mogelijk in Utrecht op te stappen.

En vanuit het 's-Hertogenbosch komend: stap over in Nijmegen. Je moet ook perrron af en op, maar dat gaat beter (hellingbaan en roltrap) dan in Arnhem.

Staan Sparnightkaartjes op naam of kun je die ook doorverkopen? We hebben er een paar over.

Arnob,

De Citynightline stopt niet in Nijmegen!!!! Neem dus vanuit Den Bosch de trein naar Utrecht en stap daar over op de Citynightline naar Duitsland en Zwitserland.

Gionchere schreef:Staan Sparnightkaartjes op naam of kun je die ook doorverkopen? We hebben er een paar over.
Als je die kaartjes hebt, kun je natuurlijk zelf het beste je kaartjes bekijken of daar een naam op staat.
Het zijn geen vliegtuigtickets die alleen geldig zijn in combinatie met een paspoort of ID-kaart.

Er staat wel een naam op.

Ik herinner me dat ik toen ik zelf vorig jaar een kaartje gekocht heb, dat er zeer uitdrukkelijk op de website bijstond dat ze op naam waren en niet overdraagbaar.

Gerd

GerdC schreef:Ik herinner me dat ik toen ik zelf vorig jaar een kaartje gekocht heb, dat er zeer uitdrukkelijk op de website bijstond dat ze op naam waren en niet overdraagbaar.

Gerd
Ik heb net twee tickets naar Zürich gekocht tegen vol tarief en die liggen hier voor me. Ze staan NIET op naam.
Op de website van CityNightLine is ook niets te vinden over een tenaamstelling van de tickets.

Wij hadden het ook over Sparnight-kaartjes.

Gerd

Traject: Utrecht - Zürich
Datum: mei 2007
Vervoerstarief fiets: € 12,-.
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld? Ja, dat is verplicht. Boek je via de NS-website, dan kun je geen fiets aanmelden en zul je telefonisch moeten reserveren. Daarvoor gelden servicekosten, maar die hoefde ik niet te betalen. Kaartjes worden thuisgestuurd.
Ervaringen: Goed. Er was geen fietscompartiment, de fietsen werden in een lege couchettecoupé geplaatst. Personeel (Zwitsers) in Utrecht was behulpzaam.
We hadden een economy tweepersoons bedcoupé (goed ontbijt inbegrepen) geboekt, dat is op zich comfortabel maar de trein stopt en schudt nogal eens wat de nachtrust niet ten goede komt. Airco was ook niet optimaal regelbaar. Dat neemt niet weg dat deze trein zeker aan te raden is, Om 21 uur in Utrecht instappen, wat drinken in de bar, slapen en dan om 8 uur de volgende ochtend in Zürich direct op de fiets stappen is ideaal.

Traject: Amsterdam-Zürich
Datum: mei 2007
Vervoerstarief fiets: € 12,-
peter de rijk schreef:Er was geen fietscompartiment, de fietsen werden in een lege couchettecoupé geplaatst.
Dit overkwam ons op de heenweg ook. Terug was de fietswagon wel aanwezig. Van 2 andere fietsers die 1 dag eerder dan wij met deze trein zijn teruggereisd heb ik gehoord dat de fietswagon toen ook ontbrak. Het is nogal een gedoe om je fiets via het gangpad een couchette in- en uit te wurmen!
Personeel (Zwitsers) was behulpzaam.
Dat hangt wel van de persoon af en wat je van hem of haar wilt.
We hadden een economy tweepersoons bedcoupé (goed ontbijt inbegrepen) geboekt, dat is op zich comfortabel
Als je vroegtijdig boekt, kun je voor € 79 p.p. in zo'n afgesloten 2-persoons slaapcompartiment reizen en heb je geen last van zatte, snurkende of potloodventende medereizigers. Er is net genoeg ruimte om al je fietstassen op te bergen. Lastig is wel, dat de bedden in Amsterdam (en op de terugreis in Zürich) al uitgeklapt zijn, waardoor je om 20.30 uur al niet meer rechtop kunt zitten. Zelf kun je deze bedden niet meer inklappen (tenzij je toevallig een soort XL versie van een radiatorontluchtingssleutel bij je hebt): dat moet je aan het treinpersoneel vragen. Bij ons lukte dat na flink aandringen en niet zonder de verzuchting dat "niet iedereen dat moet willen".
maar de trein stopt en schudt nogal eens wat de nachtrust niet ten goede komt.
Dit is eigen aan nachttreinen. Ik ben ook een lichte slaper, maar 1 of 2 slaappillen doen wonderen!

keesswart schreef:Lastig is wel, dat de bedden in Amsterdam (en op de terugreis in Zürich) al uitgeklapt zijn, waardoor je om 20.30 uur al niet meer rechtop kunt zitten. Zelf kun je deze bedden niet meer inklappen (tenzij je toevallig een soort XL versie van een radiatorontluchtingssleutel bij je hebt): dat moet je aan het treinpersoneel vragen. Bij ons lukte dat na flink aandringen en niet zonder de verzuchting dat "niet iedereen dat moet willen".
Die bedden worden inderdaad wel heel erg vroeg gereedgemaakt en dat is nogal raar. Je kunt in die slaapcoupés dan echt niet behoorlijk zitten. Onze buren lieten hun coupé door het personeel afsluiten en gingen een tijdje in een lege couchettecoupé zitten. Zelf zijn we naar de bar gegaan, waar toevallig nog net twee zitplaatsen waren.

Traject: Utrecht - Baden-Baden
Datum: zomer 2005
Vervoerstarief fiets: € 12,-.
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld? Ja, dat is verplicht.
Ervaringen: Het instappen ging nog enigszins, maar de conductrice in Baden-Baden was voornamelijk geïnteresseerd in het moment dat de fietsen ook daadwerkelijk op het perron stonden en smeet meteen de altijd genuanceerde Duitse deuren dicht. Als het goed is, is er nog een slaapzak in Zürich...
We hadden de zogenaamde relaxfauteuils. Die waren weliswaar relatief fauteuil-achtig, maar alles behalve relax en het gekrijs van diverse kinderen tot diep in de nacht, het heen-en-weer-geslinger bij allerhande rangeerfestiviteiten waren allerminst bevorderlijk voor de nachtrust, terwijl de ochtend werd verziekt door een alles penetrerende stank van een soort gereformeerde moedermelk waarbij chloos nog ruikt als een frisse lentebloem.
Conclusie: Nie wieder.

Gionchere schreef:Traject: Utrecht - Baden-Baden
Datum: zomer 2005
Vervoerstarief fiets: € 12,-.
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld? Ja, dat is verplicht.
Ervaringen: Het instappen ging nog enigszins, maar de conductrice in Baden-Baden was voornamelijk geïnteresseerd in het moment dat de fietsen ook daadwerkelijk op het perron stonden en smeet meteen de altijd genuanceerde Duitse deuren dicht. Als het goed is, is er nog een slaapzak in Zürich...
We hadden de zogenaamde relaxfauteuils. Die waren weliswaar relatief fauteuil-achtig, maar alles behalve relax en het gekrijs van diverse kinderen tot diep in de nacht, het heen-en-weer-geslinger bij allerhande rangeerfestiviteiten waren allerminst bevorderlijk voor de nachtrust, terwijl de ochtend werd verziekt door een alles penetrerende stank van een soort gereformeerde moedermelk waarbij chloos nog ruikt als een frisse lentebloem.
Conclusie: Nie wieder.
Je medepassagiers kun je niet altijd uitzoeken, maar voor echt niet veel meer geld heb je een couchette. Dat is een stuk comfortabeler en rustiger: vooral de coupes met vier slaapplaatsen. Verder regelt de Treinreiswinkel een couchette vlakbij je fiets, zodat je onmiddellijk kunt uitstappen. Die deur bij de fietsen is extra breed. Zorg bij het uitstappen dat je alle bagage bij de hand hebt. Ik heb goede ervaringen met Duits spoorwegpersoneel en ik heb de afgelopen jaren toch flink wat in Duitsland met de trein afgelegd.
Wat betreft dat in- en uitstappen in Baden-Baden had ik een klacht ingediend bij de DB en een claim voor de slaapzak. Wellicht had je ook je reisverzekering inschakelen. Helaas is dat na twee jaar echt te laat!!!!

bert sitters schreef:Pas op! Het station Arnhem is door verbouwing een puinhoop. Voor fietsers betekent dit zwaar sjouwwerk over lange steile trappen.
Advies: ook al woon je in het oosten, probeer zo veel mogelijk in Utrecht op te stappen.


Achter de trappen aan de oostelijke zijde ( d.w.z. ri. Duitsland) zijn liften aanwezig.
De liften zijn dusdanig klein dat er slechts eé'n bepakte fiets in past.

Op woensdag 15 Augustus begon mijn treinreis met de Citynightline naar Munchen.
Arnhem was voor mij gemakkelijker maar door het bericht ,van de verbouwing in Arnhem ,van Bert Sisters koos ik toch maar voor Utrecht.
Gelukkig had ik door toeval de juiste fietswagon.
Als de trein in Utrecht aankomt is het een zeer lang geheel.
Een aantal mensen die verkeerd zaten moesten wachten tot ze in Emmerich waren om over te stappen met hun fiets naar het juiste rijtuig.
Ik had een sparnightticket voor een 4 persoonsslaapcompartiment(59Euro)en had het geluk om hier alleen gebruik van te mogen maken.
Na een heerlijke nacht in bed een heerlijk ontbijtje en om 07.15 uur uitgerust in Munchen.
Meteen kon mijn fietstocht naar huis beginnen die zo veel als mogelijk langs de rivieren ging.
Het is een prachtige tocht geworden.