Tips voor 2023 van Jan Wagtendonk van fiets-mee:

"Er zijn dit jaar geen grote veranderingen ten opzichte van vorig jaar.

De belangrijkste veranderingen zijn:

-> ICE's met fietsplekken Hamburg - Düsseldorf - Bazel.
-> Kopenhagen is een stuk beperkter geworden - nog slechts 5 fietsplekken per trein ipv 12.

Belangrijkste verbindingen zijn:

IC Amsterdam <> Berlijn: ongeveer 16 fietsplekken - altijd verplichte fietsreservering (€4).
IC Amsterdam <> Brussel: 4 fietsplekken - in juli en augustus verplichte fietsreservering (€4).
Regionale treinen Enschede <> Münster / Dortmund, Arnhem / Venlo <> Düsseldorf en Maastricht <> Aken. Ruim plek voor fietsen - reserveren niet mogelijk.

NightJet Nederland <> Bazel / Zürich neemt wel fietsen mee, deze plekken zijn in de zitrijtuigen. Voor Bazel raad ik eigenlijk aan om overdag te reizen, met de ICE is het maar 4 uur van Düsseldorf naar Bazel.

NightJet Nederland <> Innsbruck / Wenen neemt voorlopig geen fietsen mee. Er zijn problemen met deze rijtuigen. Voor komend jaar reken ik er niet op dat deze nog gaan rijden.NightJet Hannover <> Wenen / Innsbruck neemt fietsen mee. Dit zijn er slechts 3. Deze trein raad ik af om te nemen. Vorig jaar is het voorgekomen dat het fietsrijtuig door technische oorzaak (zie hierboven) ontbrak. Bovendien is deze door het zeer beperkte aantal fietsplekken vaak al lang van te voren uitverkocht.

Naar Frankrijk is via Brussel-Zuid – Charleroi – Maubeuge - Parijs een goede optie. Kan vanuit Nederland een keer per dag. Dit scheelt een lange of juist (te) korte overstap in Amiens zonder liften.
De IC treinen Antwerpen <> Rijsel (station Lille-Flandres) rijden weer direct. Dit heb ik vorig jaar oktober zo ervaren. In de planner staat een overstap in Kortrijk op hetzelfde perron. Dit betekent dat de trein daar gesplitst wordt: de voorste rijtuigen naar Poperinge en de achterste rijtuigen naar Rijsel. Mocht de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS te weinig treinstellen beschikbaar hebben die in Frankrijk kunnen rijden, dan kan het voorkomen dat er in Kortrijk alsnog een overstap nodig is.

Over de nieuwe TGV's in Frankrijk met fietsplekken ben ik terughoudend, net als met Thalys. Eerst zien, dan geloven.

Binnen Frankrijk zijn de TGV's Nancy <> Marseille <> Nice en Metz <> Montpellier goede verbindingen. Een overnachting onderweg in bijvoorbeeld Metz of Nancy is dan wel nodig. Zijn overigens leuke en interessante steden. Maar er is dan geen overstap in Parijs en de treinen en overstapstations op de route Nederland <> Brussel <> Luxemburg <> Nancy zijn een stuk prettiger dan via Antwerpen- Rijsel(Lille-Flandres) / Charleroi-Maubeuge. Zie voor meer info over verschillende treintypes: https://www.fiets-mee.nl/treinen_europa ... lluxemburg
"