Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Inchecken met bankpas - Forum Wereldfietser

Inchecken met bankpas

Hoor ik nou op het journaal dat men vanaf vandaag alleen maar met de bankpas kan inchecken op stations. Vertrouw ik niet! Wat dan als er een conducteur in de trein langs je loopt en je hebt geen vervoersbewijs :oops: dan ben je de sjaak. Want een bankpas is geen vervoersbewijs. Je ziet ook geen eindbestemming op staan. Stel dat je in de verkeerde trein zit en de conducteur zal dit aan jou uitleggen. Dan moet ik een kaartlezer van huis meenemen. Ik blijf doorgaan met het uitprinten van treinkaarten vanuit de NS-reisplanner.
Zeker niet "alleen maar", want mensen met een dalurenkaart (zoals ik) kunnen met hun bankpas de korting niet gebruiken. Dus vooralsnog blijft de OV-chipkaart gewoon in gebruik.
Ik ga er overigens wel vanuit dat de conducteur de bankkaart kan uitlezen om te zien of je bent ingecheckt.
PeterVanRijn schreef:
di 31 jan, 2023 13:42
Zeker niet "alleen maar", want mensen met een dalurenkaart (zoals ik) kunnen met hun bankpas de korting niet gebruiken. Dus vooralsnog blijft de OV-chipkaart gewoon in gebruik.
Ik ga er overigens wel vanuit dat de conducteur de bankkaart kan uitlezen om te zien of je bent ingecheckt.
Ik krijg er kriebels van, een bankpasje uitlezen, is dat geen inbreuk op privacy? Dan kan hij zien wat er op mijn rekening staat of niet? Ik gebruik nooit apps op mijn smartphone, daar is m'n vaste computer voor.
Martin E. van Doornik schreef:
di 31 jan, 2023 13:39
Hoor ik nou op het journaal dat men vanaf vandaag alleen maar met de bankpas kan inchecken op stations. Vertrouw ik niet! Wat dan als er een conducteur in de trein langs je loopt en je hebt geen vervoersbewijs :oops: dan ben je de sjaak. Want een bankpas is geen vervoersbewijs. Je ziet ook geen eindbestemming op staan. Stel dat je in de verkeerde trein zit en de conducteur zal dit aan jou uitleggen. Dan moet ik een kaartlezer van huis meenemen. Ik blijf doorgaan met het uitprinten van treinkaarten vanuit de NS-reisplanner.
Je hebt het niet helemaal goed begrepen. Er is geen sprake van "alleen maar". De OV-kaart blijft geldig.
En ook bij een OV-kaart waarmee je incheckt staat er geen eindbestemming op.

Inchecken met bankpas is vergelijkbaar met reizen op saldo zonder een abonnement.
- Reizen op saldo met een OV-kaart: je zet geld op je OV-kaart, je checkt in, je reist, je checkt uit: er wordt dan berekend wat de kosten van je reis zijn en dat wordt van je kaart afgehaald.
- Reizen met een bankpas: je checkt in, je reist, je checkt uit: er wordt dan berekend wat de kosten van je reis zijn en dat wordt van je bankrekening afgehaald.

Omdat bij het reizen op een bankpas (nog?) geen rekening wordt gehouden met een abonnement wordt standaard uitgegaan van een 2e klas reis voor het volle tarief. Is dus alleen interessant voor de incidentele reiziger.
Martin E. van Doornik schreef:
di 31 jan, 2023 14:23
Ik krijg er kriebels van, een bankpasje uitlezen, is dat geen inbreuk op privacy? Dan kan hij zien wat er op mijn rekening staat of niet?...
Nee dat kan hij (of zij) niet.
Beste Martin,

Je kunt geen fiets inchecken met je bankpas. Je zult gewoon een fietsvervoerbewijs moeten kopen, zoals jij dat gewend bent.
Moet voor jou een opluchting zijn.
Ik blijf doorgaan met het uitprinten van treinkaarten vanuit de NS-reisplanner.
Dat staat je vrij, maar ik reis tegenwoordig met mijn OV-chipkaart op saldo en dat werkt super. Eens in de zoveel tijd wordt er een bedrag van mijn rekening afgeschreven en kan ik op de afrekening precies zien wat en hoe. Als er eens iets niet goed gaat bij het in en uitschecken is de NS goed bereikbaar en krijg je je geld gewoon terug. Als ik mijn fiets meeneem check ik in en koop mijn treinkaartje als ik in de trein zit op mijn NS-app op mijn telefoon.
Grandonneur schreef:
di 31 jan, 2023 14:13
voor de duidelijkheid; https://nos.nl/artikel/2461298-ook-ns-b ... -en-mobiel
Ik lees:
"Iemand die niet genoeg geld op zijn rekening heeft staan, komt niet door het poortje. In het systeem wordt samengewerkt met de banken en Translink, het bedrijf dat de betalingen in het OV regelt. Dat krijgt om de paar minuten een update van de financiële gegevens van reizigers."

Dat betekent dat het systeem directe toegang heeft tot informatie of er wel of niet voldoende saldo is voor een treinreis voor alle toegestane bankpassen, of daar nu ooit een reis mee gemaakt is of nog nooit.
Dat zijn dus gegevens van alle Nederlanders die een bankpas hebben, dus practisch iedereen, ook wie nooit met de trein gaat.
Hoort hier niet helemaal thuis, maar ik zit met de volgende vraag: Mijn berggeitentocht start dit jaar op vrijdag in Heerlen. Tot 9 uur mag je fiets echter niet in de trein tenzij je een internationaal kaartje hebt. Dus: je koopt vooraf een kaartje naar Herzogenrath en stapt in Heerlen uit, probleem opgelost, of zie ik iets over het hoofd?
Bert van Sprang schreef:
di 31 jan, 2023 15:08
Hoort hier niet helemaal thuis, maar ik zit met de volgende vraag: Mijn berggeitentocht start dit jaar op vrijdag in Heerlen. Tot 9 uur mag je fiets echter niet in de trein tenzij je een internationaal kaartje hebt. Dus: je koopt vooraf een kaartje naar Herzogenrath en stapt in Heerlen uit, probleem opgelost, of zie ik iets over het hoofd?
Ha die Bert,
Dat klopt, maar je hebt ook een internationaal fietskaartje nodig. Dat is slechts te koop op een beperkt aantal stations: o.a. Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal, Schiphol............
Deze kaartjes zijn niet online te koop, maar je kunt ze wel telefonisch bestellen bij NS.
Wellicht kan Jan van www.fiets-mee.nl iets voor jou betekenen.
Leon schreef:
di 31 jan, 2023 15:05
Dat betekent dat het systeem directe toegang heeft tot informatie of er wel of niet voldoende saldo is voor een treinreis voor alle toegestane bankpassen, of daar nu ooit een reis mee gemaakt is of nog nooit.
Dat zijn dus gegevens van alle Nederlanders die een bankpas hebben, dus praktisch iedereen, ook wie nooit met de trein gaat.
Als ik dat zie in het licht van wat de Autoriteit Persoonsgegevens vindt van het centraal registreren van gegevens - zoals bij de nieuwe paspoortwet - dan is dat een onwenselijke situatie.
Ik citeer Aleid Wolfsen: "een goudmijn voor cybercriminelen".
Deze kaartjes zijn niet online te koop, maar je kunt ze wel telefonisch bestellen bij NS.
Vroeger kon je internationale fietskaartjes bij de Deutsche Bahn wel online bestellen, maar dat kan nu ook niet meer. Of ik kan het niet vinden.
Bert van Sprang schreef:
di 31 jan, 2023 16:29
Deze kaartjes zijn niet online te koop, maar je kunt ze wel telefonisch bestellen bij NS.
Vroeger kon je internationale fietskaartjes bij de Deutsche Bahn wel online bestellen, maar dat kan nu ook niet meer. Of ik kan het niet vinden.
Dat klopt
Martin E. van Doornik schreef:
di 31 jan, 2023 13:39

[...]
Want een bankpas is geen vervoersbewijs.
Dat kan 'ie dus wel worden.
Martin E. van Doornik schreef:
di 31 jan, 2023 13:39

Je ziet ook geen eindbestemming op staan.
Die eindbestemming ziet men als je incheckt op saldo met een ov-chipkaart op saldo ook niet, slechts waar ingecheckt is. Ook niet relevant wat die eindbestemming is, bij het uitchecken op het eindstation worden de reiskosten verrekend met het instaptarief.
Leon schreef:
di 31 jan, 2023 15:05
"Iemand die niet genoeg geld op zijn rekening heeft staan, komt niet door het poortje. In het systeem wordt samengewerkt met de banken en Translink, het bedrijf dat de betalingen in het OV regelt. Dat krijgt om de paar minuten een update van de financiële gegevens van reizigers."

Dat betekent dat het systeem directe toegang heeft tot informatie of er wel of niet voldoende saldo is voor een treinreis voor alle toegestane bankpassen, of daar nu ooit een reis mee gemaakt is of nog nooit.
Dat zijn dus gegevens van alle Nederlanders die een bankpas hebben, dus practisch iedereen, ook wie nooit met de trein gaat.
Klopt, maar dat is op zich niet ongebruikelijk. Als ik wil tanken zonder voldoende saldo op de pas gaat de tinqpomp ook protesteren. En als ik langs de geldmaat ga voor een briefje van €20 informeert dat ding eerst of ik er wel saldo voor heb.
Leon schreef:
di 31 jan, 2023 15:05
Dat betekent dat het systeem directe toegang heeft tot informatie of er wel of niet voldoende saldo is voor een treinreis voor alle toegestane bankpassen, of daar nu ooit een reis mee gemaakt is of nog nooit.
Dat zijn dus gegevens van alle Nederlanders die een bankpas hebben, dus practisch iedereen, ook wie nooit met de trein gaat.
Aanname of feitenkennis? Kan ook zijn dat er een link is met 'is saldo >10 euro dan toegang tot station'.
Kunnen ze het saldo zien van alle Nederlanders of van iedereen die met bankpas bij een NS inlog staat?

Let wel, wil je iemand van het perron afhalen maar is je saldo te laag dan heb je iets anders nodig dan je bankpas/ telefoon.
DeFiets schreef:
di 31 jan, 2023 18:19
Leon schreef:
di 31 jan, 2023 15:05
Dat betekent dat het systeem directe toegang heeft tot informatie of er wel of niet voldoende saldo is voor een treinreis voor alle toegestane bankpassen, of daar nu ooit een reis mee gemaakt is of nog nooit.
Dat zijn dus gegevens van alle Nederlanders die een bankpas hebben, dus practisch iedereen, ook wie nooit met de trein gaat.
Aanname of feitenkennis? Kan ook zijn dat er een link is met 'is saldo >10 euro dan toegang tot station'.
Kunnen ze het saldo zien van alle Nederlanders of van iedereen die met bankpas bij een NS inlog staat?
Ik schreef niet iets anders dan jij.
Het was een gevolgtrekking, geen aanname.
Ik wil alleen maar zeggen dat ik geen OV-kaart heb. Wel eentje gehad toen ik nog werkte, maar na twee maanden deed-ie het niet meer. Zomaar overleden, dat nooit meer. Ik reisde op Arriva-abonnement.
Bert Sitters: natuurlijk is een fiets meenemen een verhaal apart.
Waar blijft de goeie ouwe tijd met de kartonnen treinkaartjes. Veel minder gedoe plus een lief glimlach van een stationslokettiste.
Ouderwetse treinkaartjes.jpg
Ouderwetse treinkaartjes.jpg (42.84 KiB) 1221 keer bekeken
Ach ja, die goeie huidige tijd.
Treinkaartje.jpg
Retour.jpg
Inkomen.jpg
De trein is relatief wel duurder geworden tov het besteedbaar inkomen.
Martin E. van Doornik schreef:
di 31 jan, 2023 19:19
...plus een lief glimlach van een stationslokettiste.
Waar kon je die vinden? Geloof niet dat ik zo ooit een kaartje heb kunnen kopen...

@Leon: toch prima dat een bankpasje een electronisch vinkje met zich meedraagt. Of ie gestolen is, verlopen, of geen saldo, etc. Da's wat anders dan een 'data-bom'.
En als je je pasje in een Android foon hebt zitten, dan heb je toch al allerlei privacy-bedenkingen opzij gezet.