Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Inchecken met bankpas - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Inchecken met bankpas

@Martin,

heb jij in jouw collectie antieke treinkaartjes ook oude fietskaartjes?
Welke gevoelige data staan er op een rijbewijs? :D :D :D
Vandaag ontving ik een mail van het NS-sprintpanel , waarin mijn mening over het inchecken met een bankpas werd gevraagd. Ook was er aandacht voor de mismatch die kan optreden bij reizigers die gewend zijn om met hun hele portemonnee (met een OV-chipkaart erin) in- en uit te checken. Dat laatste wordt nu afgeraden, omdat dan per abuis met een bankpas ingecheckt kan worden terwijl het de bedoeling was om dit met een OV-chipkaart te doen. Wat duur uit kan pakken, omdat de reducties die een persoonlijke OV-chipkaart op kan leveren (zoals korting in daluren) niet mogelijk zijn met een bankpas.

Zelf check ik nooit op deze manier in, maar met enige regelmaat ben ik wel zo verstrooid dat ik in plaats van een OV-chipkaart een bankpas of een ID-kaart uit mijn portemonnee trek en dan niet gelijk doorheb dat dit niet mijn OV-chipkaart is. Tot nu toe kreeg ik dan een foutmelding en kon ik daarna met de juiste kaart opnieuw inchecken. Voortaan krijg ik bij gebruik van een bankpas dus geen foutmelding meer en wordt er automatisch een bedrag afgeschreven dat meestal te hoog zal zijn. Pas bij een controle in de trein (als er überhaupt een conducteur langskomt) of wanneer ik aan het eind van de reis wel met mijn OV-chipkaart uit ga checken, kom ik er dan achter dat ik met een verkeerde kaart heb ingecheckt.

Deze voor mij tamelijk normale vergissing ben ik nergens in de vragenlijst van de NS tegengekomen. Toch ben ik vast niet de enige treinreiziger die af en toe een beetje warrig is. Nu ik bijna nooit meer vergeet om uit te checken op stations zonder afgesloten in- en uitcheckpoortjes, wordt er opnieuw een beroep op mijn niet altijd parate alertheid gedaan door vervoerders die blijkbaar van mij verwachten dat ik me altijd als een robot kan gedragen...
bert sitters schreef:
di 31 jan, 2023 22:30
@Martin,

heb jij in jouw collectie antieke treinkaartjes ook oude fietskaartjes?
Mag ik (uit 1983)?
Trein.JPG
Trein kaartje werd geplakt op label geplakt die je dan aan je fiets (in dit geval twee) kon vastmaken.
keesswart schreef:
di 31 jan, 2023 23:03
Vandaag ontving ik een mail van het NS-sprintpanel , waarin mijn mening over het inchecken met een bankpas werd gevraagd. Ook was er aandacht voor de mismatch die kan optreden bij reizigers die gewend zijn om met hun hele portemonnee (met een OV-chipkaart erin) in- en uit te checken. Dat laatste wordt nu afgeraden, omdat dan per abuis met een bankpas ingecheckt kan worden terwijl het de bedoeling was om dit met een OV-chipkaart te doen. Wat duur uit kan pakken, omdat de reducties die een persoonlijke OV-chipkaart op kan leveren (zoals korting in daluren) niet mogelijk zijn met een bankpas.

Zelf check ik nooit op deze manier in, maar met enige regelmaat ben ik wel zo verstrooid dat ik in plaats van een OV-chipkaart een bankpas of een ID-kaart uit mijn portemonnee trek en dan niet gelijk doorheb dat dit niet mijn OV-chipkaart is. Tot nu toe kreeg ik dan een foutmelding en kon ik daarna met de juiste kaart opnieuw inchecken. Voortaan krijg ik bij gebruik van een bankpas dus geen foutmelding meer en wordt er automatisch een bedrag afgeschreven dat meestal te hoog zal zijn. Pas bij een controle in de trein (als er überhaupt een conducteur langskomt) of wanneer ik aan het eind van de reis wel met mijn OV-chipkaart uit ga checken, kom ik er dan achter dat ik met een verkeerde kaart heb ingecheckt.

Deze voor mij tamelijk normale vergissing ben ik nergens in de vragenlijst van de NS tegengekomen. Toch ben ik vast niet de enige treinreiziger die af en toe een beetje warrig is. Nu ik bijna nooit meer vergeet om uit te checken op stations zonder afgesloten in- en uitcheckpoortjes, wordt er opnieuw een beroep op mijn niet altijd parate alertheid gedaan door vervoerders die blijkbaar van mij verwachten dat ik me altijd als een robot kan gedragen...
Bij mij komt het voor dat nadat ik met mijn OV-kaart ben ingecheckt bij de Broodzaak wat koop mijn aanschaf met mijn OV-kaart wil betalen.
Ik ben benieuwd of een reiziger in het geval dat Kees aangeeft, je hebt een kortingkaart maar door inchecken met je bankpas betaal je de volle mep, restitutie kan krijgen bij NS-klantenservice? Kost wel weer enige inspanning.
JanH schreef:
di 31 jan, 2023 23:10
bert sitters schreef:
di 31 jan, 2023 22:30
@Martin,

heb jij in jouw collectie antieke treinkaartjes ook oude fietskaartjes?
Mag ik (uit 1983)?
Trein.JPG
Trein kaartje werd geplakt op label geplakt die je dan aan je fiets (in dit geval twee) kon vastmaken.
In nog oudere tijden kon je jouw fiets laten vervoeren als "ingeschreven bagage". De fiets kreeg een geel plaatje op het achterspatbord. Zie: https://www.nicospilt.com/index_fiets.htm
keesswart schreef:
di 31 jan, 2023 23:03
Vandaag ontving ik een mail van het NS-sprintpanel , waarin mijn mening over het inchecken met een bankpas werd gevraagd. Ook was er aandacht voor de mismatch die kan optreden bij reizigers die gewend zijn om met hun hele portemonnee (met een OV-chipkaart erin) in- en uit te checken. Dat laatste wordt nu afgeraden, omdat dan per abuis met een bankpas ingecheckt kan worden terwijl het de bedoeling was om dit met een OV-chipkaart te doen. Wat duur uit kan pakken, omdat de reducties die een persoonlijke OV-chipkaart op kan leveren (zoals korting in daluren) niet mogelijk zijn met een bankpas.

Zelf check ik nooit op deze manier in, maar met enige regelmaat ben ik wel zo verstrooid dat ik in plaats van een OV-chipkaart een bankpas of een ID-kaart uit mijn portemonnee trek en dan niet gelijk doorheb dat dit niet mijn OV-chipkaart is. Tot nu toe kreeg ik dan een foutmelding en kon ik daarna met de juiste kaart opnieuw inchecken. Voortaan krijg ik bij gebruik van een bankpas dus geen foutmelding meer en wordt er automatisch een bedrag afgeschreven dat meestal te hoog zal zijn. Pas bij een controle in de trein (als er überhaupt een conducteur langskomt) of wanneer ik aan het eind van de reis wel met mijn OV-chipkaart uit ga checken, kom ik er dan achter dat ik met een verkeerde kaart heb ingecheckt.

Deze voor mij tamelijk normale vergissing ben ik nergens in de vragenlijst van de NS tegengekomen. Toch ben ik vast niet de enige treinreiziger die af en toe een beetje warrig is. Nu ik bijna nooit meer vergeet om uit te checken op stations zonder afgesloten in- en uitcheckpoortjes, wordt er opnieuw een beroep op mijn niet altijd parate alertheid gedaan door vervoerders die blijkbaar van mij verwachten dat ik me altijd als een robot kan gedragen...
Met alle respect, maar is het nou zo moeilijk om het juiste pasje aan te bieden? En dan eindigen met framing ("vervoerders willen dat ik me als een robot gedraag"). Kom op zeg!
willem.m schreef:
wo 01 feb, 2023 07:59
keesswart schreef:
di 31 jan, 2023 23:03
Vandaag ontving ik een mail van het NS-sprintpanel , waarin mijn mening over het inchecken met een bankpas werd gevraagd. Ook was er aandacht voor de mismatch die kan optreden bij reizigers die gewend zijn om met hun hele portemonnee (met een OV-chipkaart erin) in- en uit te checken. Dat laatste wordt nu afgeraden, omdat dan per abuis met een bankpas ingecheckt kan worden terwijl het de bedoeling was om dit met een OV-chipkaart te doen. Wat duur uit kan pakken, omdat de reducties die een persoonlijke OV-chipkaart op kan leveren (zoals korting in daluren) niet mogelijk zijn met een bankpas.

Zelf check ik nooit op deze manier in, maar met enige regelmaat ben ik wel zo verstrooid dat ik in plaats van een OV-chipkaart een bankpas of een ID-kaart uit mijn portemonnee trek en dan niet gelijk doorheb dat dit niet mijn OV-chipkaart is. Tot nu toe kreeg ik dan een foutmelding en kon ik daarna met de juiste kaart opnieuw inchecken. Voortaan krijg ik bij gebruik van een bankpas dus geen foutmelding meer en wordt er automatisch een bedrag afgeschreven dat meestal te hoog zal zijn. Pas bij een controle in de trein (als er überhaupt een conducteur langskomt) of wanneer ik aan het eind van de reis wel met mijn OV-chipkaart uit ga checken, kom ik er dan achter dat ik met een verkeerde kaart heb ingecheckt.

Deze voor mij tamelijk normale vergissing ben ik nergens in de vragenlijst van de NS tegengekomen. Toch ben ik vast niet de enige treinreiziger die af en toe een beetje warrig is. Nu ik bijna nooit meer vergeet om uit te checken op stations zonder afgesloten in- en uitcheckpoortjes, wordt er opnieuw een beroep op mijn niet altijd parate alertheid gedaan door vervoerders die blijkbaar van mij verwachten dat ik me altijd als een robot kan gedragen...
Met alle respect, maar is het nou zo moeilijk om het juiste pasje aan te bieden? En dan eindigen met framing ("vervoerders willen dat ik me als een robot gedraag"). Kom op zeg!
Begrijp dat er mensen zijn die in de verwarring het verkeerde kaartje voor de scanner houden. Ga niet alleen van jezelf uit.
Een robot is volledig geprogrammeerd. Een mens blijft altijd een mens.
bert sitters schreef:
wo 01 feb, 2023 09:51
willem.m schreef:
wo 01 feb, 2023 07:59
keesswart schreef:
di 31 jan, 2023 23:03
Vandaag ontving ik een mail van het NS-sprintpanel , waarin mijn mening over het inchecken met een bankpas werd gevraagd. Ook was er aandacht voor de mismatch die kan optreden bij reizigers die gewend zijn om met hun hele portemonnee (met een OV-chipkaart erin) in- en uit te checken. Dat laatste wordt nu afgeraden, omdat dan per abuis met een bankpas ingecheckt kan worden terwijl het de bedoeling was om dit met een OV-chipkaart te doen. Wat duur uit kan pakken, omdat de reducties die een persoonlijke OV-chipkaart op kan leveren (zoals korting in daluren) niet mogelijk zijn met een bankpas.

Zelf check ik nooit op deze manier in, maar met enige regelmaat ben ik wel zo verstrooid dat ik in plaats van een OV-chipkaart een bankpas of een ID-kaart uit mijn portemonnee trek en dan niet gelijk doorheb dat dit niet mijn OV-chipkaart is. Tot nu toe kreeg ik dan een foutmelding en kon ik daarna met de juiste kaart opnieuw inchecken. Voortaan krijg ik bij gebruik van een bankpas dus geen foutmelding meer en wordt er automatisch een bedrag afgeschreven dat meestal te hoog zal zijn. Pas bij een controle in de trein (als er überhaupt een conducteur langskomt) of wanneer ik aan het eind van de reis wel met mijn OV-chipkaart uit ga checken, kom ik er dan achter dat ik met een verkeerde kaart heb ingecheckt.

Deze voor mij tamelijk normale vergissing ben ik nergens in de vragenlijst van de NS tegengekomen. Toch ben ik vast niet de enige treinreiziger die af en toe een beetje warrig is. Nu ik bijna nooit meer vergeet om uit te checken op stations zonder afgesloten in- en uitcheckpoortjes, wordt er opnieuw een beroep op mijn niet altijd parate alertheid gedaan door vervoerders die blijkbaar van mij verwachten dat ik me altijd als een robot kan gedragen...
Met alle respect, maar is het nou zo moeilijk om het juiste pasje aan te bieden? En dan eindigen met framing ("vervoerders willen dat ik me als een robot gedraag"). Kom op zeg!
Begrijp dat er mensen zijn die in de verwarring het verkeerde kaartje voor de scanner houden. Ga niet alleen van jezelf uit.
Een robot is volledig geprogrammeerd. Een mens blijft altijd een mens.
Je veronderstelt dat ik alleen van mijzelf uitga. Dat doe ik niet. Ik vind het in de reactie vooral nogal zeurderig gebracht en daar sla ik op aan.

Verder is een robot met de komst en mogelijkheden van AI niet zonder meer voorgeprogrammeerd. Maar dat is een andere discussie.

Tot slot: laten we een wedstrijdje quoten doen. Eens kijken wat de forumsoftware aankan.
Ook was er aandacht voor de mismatch die kan optreden bij reizigers die gewend zijn om met hun hele portemonnee (met een OV-chipkaart erin) in- en uit te checken.
Bij voorkeur deed ik het ook zo. Gemak dient de mens. Het zou wel fijn zijn als ik vooraf ergens toestemming zou moeten geven voordat NS aan mijn geld kan. En natuurlijk ben ik er weer heel vlug aan gewend mijn pas uit mijn portemonnee te halen.
In dit topic, en zeker niet alleen in dit topic wordt onnodig veel gequote. Probeer dit zoveel mogelijk 'to the point' te doen, dus haal de delen van een bericht weg die niet relevant zijn bij je reactie. Dat leest een stuk prettiger!
Voor de volledigheid uit de forumregels:

g. Quoten

‘’Goed quoten is belangrijk om de context van een reactie te waarborgen. Quote alleen het gedeelte van het bericht waar je op reageert. Gebruik bij het quoten de forumfuncties die aangeven dat het een quote is en van wie de quote is’’
Zojuist kwam mijn partner Corrie erachter dat de NS zomaar 20 euro van haar bankrekening heeft afgeschreven. Dat is gebeurd omdat ze gisteren per abuis met haar bankpas heeft uitgecheckt, terwijl ze eerder met haar OV-chipkaart had ingecheckt. Dus wordt nu automatisch het bedrag afgeschreven dat gebruikelijk is wanneer er na het inchecken niet meer is uitgecheckt. Dit bedrag kan pas na 6 dagen teruggeclaimd worden.
willem.m schreef:
wo 01 feb, 2023 10:27
Ik vind het in de reactie vooral nogal zeurderig gebracht en daar sla ik op aan.
Ik geloof niet dat wij het op een fietsvakantie lang met elkaar uit zouden houden ;-).
Daar denken we dan hetzelfde over! 😄
bert sitters schreef:
di 31 jan, 2023 22:30
@Martin,

heb jij in jouw collectie antieke treinkaartjes ook oude fietskaartjes?
Helaas niet veel, een paar maar en geen oude fietskaartjes meer over. De kartonnen treinkaartjes van Baarn naar Amsterdam had ik gewoon van internet geplukt.
Maar onderstaande ticket vind ik nog altijd wel heel bijzonder. Let vooral op de naam van de maatschappij.
DR-ticket.jpg
En in Zweden, 2 april 1972 van Göteborg naar Borås, 16,60 kronor voor mijzelf en 6 kronor voor mijn fiets. Momenteel is 1 kroon ongeveer 10 eurocent.
Treinkaartje SJ uit 1972.jpg
Ook weer uit 1983, maar dan naar huis. Zonder fietsen, die werden op het station in Silkeborg achtergelaten en konden we een paar dagen later in Groningen ophalen (hiervan geen kaartje meer in mijn bezit).
trein.JPG
Ach die goeie ouwe tijd met handgeschreven route en treinkaartje. Termen als in- en uitchecken bestonden nog helemaal niet.
Toch mooi hoe een topic dat begint met een bankpas zo kan evolueren......
Maar eh, kunnen de voor corona gevaccineerden de bij het vaccin ingespoten chip niet gebruiken voor het in- en uitchecken?
…..
En ondertussen vragen sommigen zich af hoe we jongeren kunnen interesseren in het Wereldfietser Forum.
Wanneer we kartonnen kaartjes makkelijk vinden dan een smartphone, geloof ik niet dat we op veel aanwas hoeven rekenen …..

Jawel jongeren, er zijn ook nog oudere wereldfietsers die digitalisatie wel een positieve ontwikkeling vinden :lol:

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
wo 01 feb, 2023 16:49
…..

Jawel jongeren, er zijn ook nog oudere wereldfietsers die digitalisatie wel een positieve ontwikkeling vinden :lol:
Hier nog een 60-plusser die ook blij is met de nieuwe mogelijkheden. :D
Jammer dat het forum zo af en toe meer een mopperplaats voor boze oude mannen lijkt.
Een toevallig passerende jongere bezoeker zou er dan zomaar het stempel "oude zeikerds" op kunnen drukken :(
Ik heb zelfs twee OV-kaarten en twee bankpassen, en moet dus extra alert zijn. Uit voorzorg heb ik op mijn woonwerk ov-kaart een elastiekje gedaan. Zo 'voel' ik of ik de juiste pas uit mijn portemonnee pak. Kortom: wees inventief.
willem.m schreef:
wo 01 feb, 2023 17:16
Ik heb zelfs twee OV-kaarten en twee bankpassen, en moet dus extra alert zijn. Uit voorzorg heb ik op mijn woonwerk ov-kaart een elastiekje gedaan. Zo 'voel' ik of ik de juiste pas uit mijn portemonnee pak. Kortom: wees inventief.
Een goede tip.