Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvervoer Zweden - Forum Wereldfietser

Fietsvervoer Zweden

Deze zomer willen we in Zuid Zweden gaan fietsen, de Kattegattleden en/of Syd(ost)leden. Indien het geen rondreis wordt moeten we op het eindpunt weer op enigerlei wijze terug. Nu lees ik overal dat in Zweden fietsen in de trein moeizaam wordt toegelaten. Is er een alternatieve manier wellicht? Fietsen uit elkaar halen en in grote tas stoppen is geen optie:)

Gr hhenk
Wij hoopten destijds na een tocht naar de Noordkaap (2002) ook de fiets met de trein mee te kunnen nemen vanuit Kiruna terug naar het zuiden. Maar dit was echt niet mogelijk zo bleek. Ook de bus was geen optie.
Uiteindelijk zonder al te veel moeite de fietsen met de post kunnen versturen naar Malmö waar we ze 2 dagen later konden ophalen. We hadden geen 10 minuten later moeten komen, want dan was het niet meer gelukt om ze voor het weekend in Malmö te krijgen en zouden we ze naar huis moeten hebben sturen.
Flixbus rijdt van Stockholm zonder overstappen naar Hamburg en zoals ik het nu zie kan 1x per dag je fiets mee. Niet te lang mee wachten, want iedere bus heeft max. 4 fietsplaatsen (achter aan de bus!)
Vanuit Gotenburg en Helsingborg kun je met de fietsbus rechtstreeks naar Nederland. Te boeken via de Fietsvakantiewinkel.nl
Met Flixbus via diverse Zweedse stops naar Oslo gegaan. Overstap in Kopenhagen destijds.

Ging prima, afgezien van een chauffeur die onderweg een kwartier pauze aankondigde. Zijn collega die, bleek achteraf, nog lag te slapen nam bij die stop de bus over en ging gelijk rijden.

Dat was een duur broodje aldaar... Toen maar met de eerstvolgende bus van de concurrent een half uur later m'n fiets en bagage achterna gereden. ;)
Ik zou zeggen lees je even in over de diverse treinmaatschappijen die in Zweden opereren, er zijn er die wel fietsen meenemen, dus misschien op basis daarvan je begin en eindpunt aanpassen.
Van zowel Gothenburg als Trelleborg of Ystad varen boten naar de overkant van het water.
En lees eerst even dit draadje, waarin ik al het nodige voorwerk heb verricht.
Dank voor de reacties. De info van Kees is fantastisch ook.