Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fietsverbindingen dienstregeling 2023 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fietsverbindingen dienstregeling 2023

Beste fietsers
Hier weer een topic voor nieuwe fiets en trein opties voor 2023.
Ik trap af met een flinke wijzigingen in de dienst op Basel en München.

Er komen extra dagtreinen op Basel. De ICE die tot nu toe vanaf Keulen rijdt is doorgetrokken en begint in Hamburg. Deze sluit in Düsseldorf met een kwartier overstap prima aan op de trein uit Venlo. Materieel is ICE4 met 8 fietsplaatsen per trein.
Trein ICE 107: V. 12:23 Düsseldorf Hbf A. 16:47 Basel SBB
Trein ICE 109: V. 14:23 Düsseldorf Hbf A. 18:47 Basel SBB
Trein ICE 201: V. 16:23 Düsseldorf Hbf A. 20:47 Basel SBB
Trein ICE 203: V. 18:23 Düsseldorf Hbf A. 22:47 Basel SBB
Trein ICE 205: V. 20:23 Düsseldorf Hbf A. 00.59 Basel SBB
En daarna de nachttrein…

In Mannheim heb je een cross platform overstap van 5 minuten op de ICE naar München, ook met 8 fietsplaatsen.
Daar staat tegenover dat de huidige ICE vanaf Düsseldorf naar München met fietsplaatsen is omgelegd via Wuppertal. Om deze treinen te nemen moet je nu in Wuppertal of Keulen opstappen.
Omgekeerd is het voor reizigers uit Zuid Nederland richting Hamburg interessant, omdat er op elk uur vanuit Venlo/Arnhem en via Düsseldorf/Wuppertal een ICE met Fietsplaatsen rijdt naar Hamburg…
Bron: Bahn.de
(noot: op de site van Bahn.de staat nu nog dat fietsplaatsen bezet zijn, maar ik neem aan dat dat vanaf 12 dec anders wordt)
Grt Hans
Ik zou wel rekening houden met uitvallende ICE-treinen. Dat schijnt met enige regelmaat te gebeuren, en vaak weet je dat dan pas op het laatste moment.
yeshouse schreef:
vr 18 nov, 2022 12:28
In Mannheim heb je een cross platform overstap van 5 minuten op de ICE naar München, ook met 8 fietsplaatsen.
Daar staat tegenover dat de huidige ICE vanaf Düsseldorf naar München met fietsplaatsen is omgelegd via Wuppertal.
Ik zou een overstap van 5 minuten niet vertrouwen met de ICE en zeker niet met een fiets.

In de app DB Navigator zie ik een betere, want rechtstreekse, ICE met fietsplaatsen naar München, in 5 uur:
ICE 519: 13:24 Düsseldorf Hbf - 18:26 München

PS. Rijdt ook om 7:24 maar dat is wellicht te vroeg (vanuit Nederland).

Op zaterdag en vanaf 26/5 ook dagelijks, rijdt er nog een extra trein, die zelfs nog sneller (in 4 uur en 36 minuten) in München staat: Deze rijdt in tegenstelling tot de vorige trein via Stuttgart-Ulm (gezien de haltetijdstippen wellicht via de nieuwe hogesnelheidslijn Wendlingen-Ulm):
ICE 917: 10:51 Düsseldorf Hbf -15:27 München

Bovenstaande treinen rijden volgens de apps van DB en ÖBB (verkeersdagen) tot en met 30 juni. Nadien rijden die ook, maar verandert de dienstregeling met enkele minuten.

(Ook zie ik dat er dit jaar (2022) eigenlijk veel meer van deze rechtstreekse treinen met fietsplaatsen naar München reden)
yeshouse schreef:
vr 18 nov, 2022 12:28
In Mannheim heb je een cross platform overstap van 5 minuten op de ICE naar München
Als je een idee wilt krijgen van de stiptheid van pakweg ICE 109 zie je bij max. delay op Zugfinder dat hij ter hoogte van Mannheim wellicht meer niet dan wel de overstap van 5 minuten haalt:
https://www.zugfinder.net/en/train-ICE_109
Een directe trein voorkomt al heel wat problemen.
willem.m schreef: Ik zou wel rekening houden met uitvallende ICE-treinen. Dat schijnt met enige regelmaat te gebeuren, en vaak weet je dat dan pas op het laatste moment.
Aangezien we de huidige problematische ICE-verbinding (ICE 3M) over de grens met Nederland en België momenteel nog niet kunnen nemen met de fiets (normaal wel na 2024 met de nieuwe ICE 3neo), hebben we alvast dat probleem niet.
Maar ook in Duitsland zijn er vertragingen en annulaties. Maar door een doorgaand ticket (=garantie) van vertrek tot aankomst te kopen en dan bij problemen een andere verbinding te zoeken (DB Navigator app) raak je daar wel doorheen.
Een belangrijke nieuwigheid:
Volgens de reisplanners van DB en ÖBB kunnen er nu ook fietsen mee op de nachttreinen (ÖBB Nightjet) van Amsterdam naar Wenen en naar Innsbruck, vanaf de nieuwe dienstregeling (11 december 2022).
(In de nachttrein naar Basel was dit al een jaar mogelijk).

Op de website van Nightjet staat het wel nog niet vermeld bij de verbindingen met fiets.
Op de website van de NS staat nog de oude beperking.
Fiets mee in de nachttrein Nightjet
In de rechtstreekste nachttrein van Amsterdam naar Wenen en München en Innsbruck kunt u tot december 2022 geen fiets meenemen. De fiets kan wel worden meegenomen als bagage. De fiets moet u hiervoor demonteren en verpakken in een fietshoes of -koffer van maximaal 85x85 cm.
In de nachttrein naar Basel en Zürich kunt u wel een fiets meenemen.
https://www.nsinternational.com/nl/voor ... in)-anchor
Op de tjechische treinensite staat de samenstelling van de Nightjet naar Innsbruck voor 2023 :


https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=2023

Drie fietsplaatsen voor Wenen en drie fietsplaatsen voor Innsbruck
wees er op tijd bij!
grt Hans
Ik zat zo te denken.
We willen met z'n allen steeds ergens naar toe en dan een flink eind fietsen.

Hoe zou het zijn om een interrail kaartje te kopen en met de fiets in de trein te stappen, kijken waar je uitkomt, een eind te fietsen, ergens anders weer in te stappen en zo op de bonnnefooi wat rond te trekken?
Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?

(bonnefooi, op goed geluk, à la bonne foi, in goed vertrouwen)
Poppink schreef:
zo 04 dec, 2022 12:03
Hoe zou het zijn om een interrail kaartje te kopen en met de fiets in de trein te stappen, kijken waar je uitkomt, een eind te fietsen, ergens anders weer in te stappen en zo op de bonnnefooi wat rond te trekken?
Dat is wat me wel wat lijkt inderdaad. Van alle kanten vrijheid. Zelf geen ervaring mee. Je wilt niet direct gebonden zijn aan een 'verplichte' treinreis/veerpont aan het einde. Tuurlijk kun je alles vanuit NL befietsen of ergens naar toe rijden met de auto en daar gaan fietsen. Maar voelt toch anders.
bonnnefooi
Ik heb veel op de bonnefooi gefietst, het nadeel is toch wel (vind ik) dat je dan toch veel langs de doorgaande weg fietst.
Er zijn mensen die met veel plezier op hun brompton rondtrekken en dan ook kamperen. B.v. https://www.youtube.com/@susannathornton/videos
Op die manier zou je heel goed met de trein volledig op de bonnefooi door europa kunnen gaan fietskamperen.
Bert van Sprang schreef:
zo 04 dec, 2022 15:11
bonnnefooi
Ik heb veel op de bonnefooi gefietst, het nadeel is toch wel (vind ik) dat je dan toch veel langs de doorgaande weg fietst.
Soms is het gewoon lelijk waar je uitkomt, of je mag er niet komen, of is het een doodlopende weg, of alle drie!: https://www.google.com/maps/@50.6793559 ... 312!8i6656
Mooie foto in Herstal :-)

Echt bonnefooien kun je in landen waar je zonder ingewikkelde reserveringen en uitzoekwerk in elke trein kunt stappen, en dan ook nog liefst met een vaste en frequente dienstregeling. Dan houd je niet zo heel veel landen over, Nederland, Belgie, Luxemburg, Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken.... Nou dat was het wel zon beetje. Duitsland kan ook als je regionale lijnen neemt.

Wat ik zelf wel leuk vind is om een terugreis te plannen en of reserveren , en dan vanuit Nederland daar naar toe te fietsen . Zo ben ik naar RÜgen geftietst, naar Boulogne, naar de bron van de maas etc.. Geeft je reis een echt doel en je komt verder weg dan met een "rondje fietsen"

Maar als je dat een aantal keren vanuit je woonplaats hebt gedaan dan denk je : nou dat beginstuk slaan we maar eens een keer over en we gaan nu ook een startpunt iett verder weg kiezen....

Ook leuk: een veerboot pakken en een rondje fietsen vanuit Harwich, Newcastle of sinds vorig jaar Kristiansand...

grt Hans
Die gedachte van zo'n Interrail kaartje kwam afgelopen weekend bij me op.
Als 60 plusser 361 euro voor 10 reisdagen.
Kan ik bijvoorbeeld eerst midden Duitsland doorkruisen, dan naar de Allgäu, naar Oostenrijk, stukje Slovenië, Toscane, Alpes Maritimes, Vogezen en weer terug naar huis.
Valt volgens mij allemaal binnen die 10 reisdagen in regionale treinen in Europa te doen.
Fietsje mee, tentje mee en gaan.
Is het ergens slecht weer dan kan je vrolijk een andere regio opzoeken.

Als je de regionale treinen neemt is bijvoorbeeld een fietskaartje België 8 eurodagkaart, Frankrijk TER gratis, Spanje gratis, Zwitserland 14,50, Italië 3,50, Duitsland 5 euro.
Ik heb deze zomer "in alle vrijheid" gefietskampeertreind" 2 maanden met Interrailpas met 1 x 9 eurokrtje erbij om de "vrijheid in Europa" te vergroten op de romantische wijze die Poppink nu voorstelt als ware het een noviteit. Die Interrail bestaat al honderd jaar!
Over mijn ervaringen heb ik soms ook wel iets gezegd op dit Forum, maar de belangstelling voor vliegschaamte en derailleurs en nieuwe leden die een fiets kopen en een bestemming zoeken lijkt groter bij de Wereldfietser dan die voor duurzaamheid, ongebaande paden zoeken en een beetje eenvoud in het fietsen, reizen en bivakkeren.
Het maakt dat ik eigenlijk steeds minder vind en zoek op Het Forum, toch nog het interessantste deel van de Wereldfietser, vroeger echt avontuurlijk en op zoek naar groen onderweg!
Kent iemand een andere toerfietserssite (single/senior, low budget, milieubewust en niet bang voor een beetje ongemak) waar ik nog eens een idee zou kunnen halen? Je kan altijd bijleren!
groet, Bikerch
BikerCH schreef:
do 08 dec, 2022 12:01
Ik heb deze zomer "in alle vrijheid" gefietskampeertreind" 2 maanden met Interrailpas met 1 x 9 eurokrtje erbij om de "vrijheid in Europa" te vergroten op de romantische wijze die Poppink nu voorstelt als ware het een noviteit. Die Interrail bestaat al honderd jaar!
In plaats van wat meer te vertellen over zo'n interessante fiets-treinreis kies je er in het vervolg van je bericht voor om volkomen off topic uiting te geven aan je volstrekt particuliere forumfrustraties. Gemiste kans!
Ik kom er net achter dat een aantal lange-afstandsverbindingen binnen Frankrijk weer 'terug' is én dat deze tegenwoordig ook te vinden zijn in de DB-planner. Het gaat onder meer om Straatsburg - Mulhouse (Basel!) - Lyon - Marseille - Nice en de diverse nachttreinen vanuit Parijs naar het zuiden.

Nu nog even die fietsplaatsen in de Thalys en dan kan de feestvreugde echt losbarsten.
Ik heb het twee keer gedaan, interrail, in combinatie met een vouwfiets. Eerste keer via Rotterdam naar Wenen - Boedapest - vanaf daar de nachttrein naar Zurich - van Zurich de hogesnelheidslijn naar Parijs en uiteindelijk weer terug in Rotterdam.

Tweede keer vanuit Rotterdam - Wenen - Boedapest - Boekarest en dan naar het noorden van Roemenië - daar iets gehuurd en toen weer via Oreada (Roemenië) - Boedapest - Wenen weer terug naar huis.

Ik had een grote rugzak bij me die ik, als ik ging fietsen, achterop de bagagedrager zetten en met bandjes aan mijn zadel en zadelpen. Ging prima.

In Roemenië had ik nabij Baceau iets geboekt maar me vergist. Was 60km verderop. Ik denk, ik fiets het wel maar het ging de hele tijd heuvelop. Op die manier zou ik pas midden in de nacht aankomen. Toen ben ik omgekeerd en weer terug naar de stad gefietst en daar een taxi aangehouden. Hup fiets erin en zo naar dat dorpje waar ik iets had geboekt. Het is overigens fantastisch om midden tussen de locals te zitten. Ik heb met de vouwfiets daar een paar tocht(jes) gemaakt. Heel mooi fietsland! Terug naar de stad heb ik wel gefietst.

Treinen boeken via de interrail gaat vrij makkelijk (mits je geen fiets hoeft te boeken). Je kunt zelfs de nachttrein boeken. Ik reisde gewoon eerste klas, wat helemaal niet zo duur is. Er komen alleen nog wat reserveringskosten bij. Als je in Roemenië bent moet je niet vergeten te reserveren. De treinen in Roemenië zijn op zich goed maar rijden soms erg langzaam.
Hmm...

Denk ik de nachtrein naar Wenen te gaan boeken deze zomer, rijdt die niet in het hoogseizoen.......
Dat wordt even puzzelen voor de dagverbinding.....

grt Hans
yeshouse schreef:
zo 22 jan, 2023 12:37
Dat wordt even puzzelen voor de dagverbinding.....
Probeer het eens bij Jan Wagtendonk.
Vandaag stuitte ik op ChooChoo
https://choo-choo.eu/over-ons/