als je onder Eijsden de grens onder wilt, dan is dat voor jou zo'n 370 km
ik heb niks met de Telegraaf, maar het is toch vreemd dat we in ons land met een ontwikkelde fietscultuur het OV/de trein zo gemaakt hebben dat er bij het in- en uitstappen en en het neerzetten weinig tijd en ruimte voor de fiets is.
als ik in een drukke en volle stad in de US of A kom, dan past de fiets voor op een rek van de bus en kan de fiets zo mee.
ik denk dat het nog steeds met de auto naar je beeldscherm op kantoor rijden hier 'het' probleem is. en ver van je werk wonen en dan toch woon-werk-reizen.
ik snap dat bijvoorbeeld studenten behoefte hebben aan echte/fysieke contactmomenten (colleges, practica, samen aan opdrachten werken), maar het is toch vreemd dat we nog steeds een ochtend- en avondspits van het autoverkeer hebben. de files zijn er niet alleen van mensen die echt fysiek elders hun werken moeten uitvoeren (medici, bouwvakkers, en vele andere beroepen) en het vrachtverkeer.
het was in de vorige eeuw zelfs overheidsbeleid was dat je in de buurt van je werk ging wonen!
ook uit milieu-oogpunt is lokaal en regionaal beter dan maar slepen met mensen en spullen door middel van auto/vrachtwagenkilometers.
en we blijven de vergelijking tussen OV/trein en 'de auto' maken, maar die vergelijking gaan op allerlei facetten niet op.
maar ik dwaal af.
de 'NS' wil al decennia niet aan de fiets in de trein: te veel gedoe. je verdient er niet aan. je (erg krappe) tijdsschema en je personeel vinden het niks of lastig. en je wordt afgerekend of zelfs beboet op het aspect punctualiteit, terwijl het vervoer je product is...
tja... ik zie het als een kwestie van onwil. zeker voor de incidenteel de fiets meenemende reiziger hoort er gewoon een normale fiets-mee-capaciteit te zijn. de forens kan heel goed aan beide kanten van de 'dagelijkse' treinreis/het vaste traject een fiets (al dan niet in de stalling) hebben.