Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Roep om Europese treinboekingsapp - Forum Wereldfietser

Roep om Europese treinboekingsapp

Europese spoorwegmaatschappijen hebben nog drie maanden om met een plan voor een samengevoegd ticketsysteem te komen, anders krijgen ze een boekingsapp opgedrongen door de Europese Commissie.
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... t-spuugzat
Centrale app zou erg fijn zijn ja. Maar dan graag ook de mogelijkheid om je fiets mee te nemen. Veel internationale treinreizen kun je met wat moeite best online regelen, als je het niet erg vindt om dat via verschillende websites te doen, en dingen zelf uit te zoeken, maar als je een reservering voor je fiets erbij wil vang je te vaak bot. Ook voor trajecten waar gewoon fietsruimte is.

Voor mijn aankomende fietsreis naar Linz met de nachttrein, en daarna via Berlijn weer terug, was ik gedwongen om ouderwets naar het fysieke NS loket te gaan. Daar is de vriendelijke NS medewerker meer dan een half uur bezig geweest om de reserveringen rond te krijgen. Ze liep zelf ook tegen de beperkingen van het systeem op. Op de een of andere manier lijkt fietsen meenemen altijd superlastig te zijn.
de NS wil gewoon niet dat we onze fiets meenemen. vanwege de langere in- en uitstaptijd ziet de NS en een deel van het personeel de fiets niet zitten.
ik denk dat fiets deels uit elkaar nemen en een hoes (van bepaalde afmetingen) beter werkt. niet dat ik het hier voorstander van ben, maar ja.

eigenlijk zie ik het als vooral (on)wil en een stuk logistiek want bij de autoslaaptrein is er ook een speciaal voertuig (of twee of meer) voor die voertuigen mogelijk. eerder was er in de intercity Haarlem-Maastricht ook 's-zomers een apart fietsenrijtuig.

de stevige uitspraak van meneer Timmerlans is vooral/eerst dat men met een plan moet komen. maar als dat plan niet zo concreet is dan zijn we niet veel verder. het is wel een behoorlijk signaal 'ga het regelen!' en dat vind ik fijn.
ik vraag me af hoe goed de app wordt als de politiek hier een app voor laat ontwikkelen :wink:
Stuur een mail naar www.fiets-mee.nl met jouw wensen en je krijgt een reactie met de mogelijkheidheden.
eindgebruiker schreef:plan voor een samengevoegd ticketsysteem
Dat er iets nodig is binnen Europa met treinboekingen is duidelijk.
Gek genoeg is datgene wat ik mis, als ik weer eens wat probeer te boeken, is een boek.
Het internationale spoorboek. Met alle lijnen, vertrek- en aankomsttijden.
Het is wellicht voor jongere lezertjes een onbekend fenomeen, maar je kon zelf zoeken wat een mooie verbinding was. En het gaf inzicht. En kennis.
Een app is leuk, maar met een kompleet overzicht van de mogelijke verbindingen, ben je beter uit.
Dat Thomas Cook timetable boek! Interail tijden herleven :D Daar kon je inderdaad echt snel je reis mee plannen. Kan geen app tegenop. Als ik het mij goed herinner stond er zelf bij of er een fiets mee kon...
Het lastige van een papieren spoorboekje is dat je elke keer een nieuwe editie moet uitbrengen als er iets in de dienstregeling verandert. De dienstregeling van de ns alleen al is in de afgelopen maanden al meerdere keren veranderd.
Laten we ook niet vergeten dat het draagvlak onder bossen om hun bomen voor papierproductie af te staan steeds verder daalt.
Het gaat er niet om het papieren spoorboekje terug te brengen. Het gaat om het idee. Het was een fantastisch hulpmiddel. Daar kan geen app tegen op.
Maar het zou toch mogelijk moeten zijn, zoiets in digitale vorm te maken.
Maar dat kost natuurlijk weer stroom (datacentra).
Het probleem is vooral al die verschillende systemen van de vervoerders die niet goed met elkaar praten of die überhaupt niet makkelijk publiek toegankelijk zijn. Dat maakt het erg lastig om alles centraal bij elkaar in een app te krijgen. De spoordata met vertrek en aankomsttijden lukt waarschijnlijk nog wel, maar reserveren en kaartjes kopen is een heel ander verhaal. Iedereen heeft daar een eigen systeem voor, daar is nauwelijks een standaard voor.
Farenji schreef:
vr 23 sep, 2022 23:28
Het probleem is vooral al die verschillende systemen van de vervoerders die niet goed met elkaar praten
Volgens mij is het echte probleem dat sinds het eerste spoorboekje gedigitaliseerd werd en op floppy uitkwam (en daarbij veel gemakkelijker werkte dan alles wat daarna kwam) er gewoon bar weinig is gebeurd om alles wel op elkaar af te stemmen.

Aan het feit dat de complete Nederlandse dienstregeling plus de software daarvoor op een 5,25" floppy paste kun je aflezen om hoe weinig data het eigenlijk gaat.
De dienstregeling is het probleem niet volgens mij. Via bahn.de kan ik gewoon een reis plannen van Stockholm naar Athene (om maar eens iets randoms in te voeren). De dienstregelingen van alle tussenliggende landen zijn dus prima ontsloten via die site.

Een ticket boeken voor dat traject kan dan weer niet in 1 keer. Daarvoor moet je waarschijnlijk bij de afzonderlijke aanbieders zijn voor verschillende delen van het traject. Als daar op Europees niveau iets voor bedacht kan worden dan kan ik dat alleen maar toejuichen.
ThomasG schreef:Via bahn.de kan ik gewoon een reis plannen ....
Maar daarmee ben je overgeleverd aan de grillen van de app. Of het algoritme van die app. Of aan weet ik wat.
Afgelopen voorjaar. Ik wil een reis boeken van München naar Nederland. Geen fiets overigens.
Voer in: München-Amsterdam
Moet overstappen in Frankfurt.
Bij het boeken voer ik in: München-Arnhem. Dat is handiger voor mij. Blijkt dat ik moet overstappen in Duisburg.
Oeps. Andere verbinding? Sneller?
Nee. Kost wat tijd, maar ik kom er uiteindelijk achter.
Er is een ICE van München naar Duisburg. En er is een ICE van Frankfurt naar Amsterdam. En die laatste vertrekt 25 minuten nadat München-Duisburg uit Frankfurt is vertrokken.
Conclusie: je kan dus op elk station tussen Frankfurt en Duisburg overstappen.
Dat dit iets te subtiel is voor een elektrische planner, snap ik.
Maar geef dan in ieder geval één overstaplokatie.
Maar met een goed, al of niet papieren overzicht was dat sneller duidelijk geweest.
De titel zegt App maar het artikel zegt samengevoegd ticketsysteem en dat lijkt me ook wat je als overheid, samen met dienstregeling informatie, zou moeten afdwingen. Daarna kunnen bedrijven Apps en websites ontwikkelen om reizen te boeken en de bijbehorende tickets te leveren.

In Nederland is (real-time) dienstregeling informatie openbaar beschikbaar waardoor je nu Apps hebt die voor jou (buiten 9292 om) je complete reis kunnen boeken. Tickets zijn in Nederland nog niet samengevoegd maar de OV chipkaart is een systeem eromheen dat reizen zonder ticket mogelijk maakt.
Naast DB app ben ik zeer tevreden over de Europese Interrailapp met ruime info, plan en zelfs boekingsmogelijkheden. (Die gaat samen met een pass, maar de info is er!) Het fiets-meeverhaal moet je doorgaans dan nog zelf oplossen, maar dat is sowieso een probleem van groter kaliber in West-Europa. Ik heb wel een goede geografische scholing gehad vroeger. Dat scheelt fors bij je reispanning-mogelijkheden. Bikerch
ThomasG schreef:
zo 25 sep, 2022 17:07
De dienstregeling is het probleem niet volgens mij. Via bahn.de kan ik gewoon een reis plannen van Stockholm naar Athene (om maar eens iets randoms in te voeren). De dienstregelingen van alle tussenliggende landen zijn dus prima ontsloten via die site.
Echt niet met fiets. Op Bahn.de kan je een ticket boeken van Berlijn naar Amsterdam in de ICE maar niet met fiets. Je kan wel een ticket boeken van Berlijn naar Bad Bentheim met een ticket en reservering voor je fiets. Maar zodra de reis internationaal wordt, kan dat niet. Dus eens met betoog: leuk zo’n Europese app maar als je nog steeds niet kunt boeken met fiets, heb je er geen drol aan.
Belle schreef:
di 27 sep, 2022 12:40
ThomasG schreef:
zo 25 sep, 2022 17:07
De dienstregeling is het probleem niet volgens mij. Via bahn.de kan ik gewoon een reis plannen van Stockholm naar Athene (om maar eens iets randoms in te voeren). De dienstregelingen van alle tussenliggende landen zijn dus prima ontsloten via die site.
Echt niet met fiets. Op Bahn.de kan je een ticket boeken van Berlijn naar Amsterdam in de ICE maar niet met fiets. Je kan wel een ticket boeken van Berlijn naar Bad Bentheim met een ticket en reservering voor je fiets. Maar zodra de reis internationaal wordt, kan dat niet. Dus eens met betoog: leuk zo’n Europese app maar als je nog steeds niet kunt boeken met fiets, heb je er geen drol aan.
Dat is toch precies wat ik zeg? Je kan de dienstregeling inzien en daarmee een reis plannen, maar je kan geen ticket boeken. Daarom zou een internationaal ticketsysteem welkom zijn.
in de consumentengids van oktober ook een artikel van 3 kantjes over de internationale treinreis:
consumentengids Int treinen.jpg
allerlei aspecten komen aan bod: welke sites, puzzelen met meerdere sites, zekerheid van een zitplaats, prijsverschillen, prijs hangt af van moment van boeken..., meer zekerheid als je combinatie van treinreis en hotelkamer/verblijf boekt, rechten en mogelijkheden rond annuleren, vergoeding bij vertraging. aardig beeld. op locomocheap.nl kun je prijzen van tickets vergelijken.
maar zo lezend vind je op ons forum betere info en tips.
ThomasG schreef:
di 27 sep, 2022 12:52
Belle schreef:
di 27 sep, 2022 12:40
ThomasG schreef:
zo 25 sep, 2022 17:07
De dienstregeling is het probleem niet volgens mij. Via bahn.de kan ik gewoon een reis plannen van Stockholm naar Athene (om maar eens iets randoms in te voeren). De dienstregelingen van alle tussenliggende landen zijn dus prima ontsloten via die site.
Echt niet met fiets. Op Bahn.de kan je een ticket boeken van Berlijn naar Amsterdam in de ICE maar niet met fiets. Je kan wel een ticket boeken van Berlijn naar Bad Bentheim met een ticket en reservering voor je fiets. Maar zodra de reis internationaal wordt, kan dat niet. Dus eens met betoog: leuk zo’n Europese app maar als je nog steeds niet kunt boeken met fiets, heb je er geen drol aan.
Dat is toch precies wat ik zeg? Je kan de dienstregeling inzien en daarmee een reis plannen, maar je kan geen ticket boeken. Daarom zou een internationaal ticketsysteem welkom zijn.
Je kan wel internationale tickets boeken en kopen. Voor personen.