Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein-horror - Forum Wereldfietser

Trein-horror

Ik weet: het is weinig constructief, maar ik wil even mijn frustratie kwijt.
Onlangs helaas mijn fietstocht moeten afbreken en met de trein terug gegaan naar Nederland vanuit Noord Italië. Niet alleen waren er vaak vertragingen (waardoor het reisschema weer aangepast moest worden) maar soms gingen treinen gewoon niet (met weer vertraging en aanpassingen). Dit was echter niet de horror. Wat ik echt horror vond is dat treinmaatschappijen gewoon niet geïnteresseerd zijn in DE KLANT. Ter illustratie: we komen eindelijk aan in Venlo. We moeten naar Eindhoven. Net voor deze zou vertrekken wordt omgeroepen: deze trein gaat niet vanwege een ongeluk en deze situatie duurt minstens 2.5 uur. Er wordt niet meer gezegd. Een enigzins klantvriendelijk bedrijf had omgeroepen
-dat de trein niet naar Eindhoven gaat vinden wij erg vervelend voor u
-dat er een alternatief is: namelijk neem de trein naar Roermond en dan naar Eindhoven
-dat die trein naar Roermond van Arriva is, maar dat de reizigers zich daar niet druk over hoeven te maken, dat de NS dat wel met Arriva regelt
-dat omdat het zo vervelend is voor klanten er op de perrons gratis koffie is
......maar helemaal niets van dit. Als er problemen zijn worden die over de schutting in de tuin van de reiziger gegooid.
Zo: ik ben mijn frustratie kwijt.
Venlo - Eindhoven is 3 uurtjes fietsen. Of had je die niet bij je? :P
Theo B schreef:
di 23 aug, 2022 11:39
Er wordt niet meer gezegd. Een enigzins klantvriendelijk bedrijf had omgeroepen
-dat de trein niet naar Eindhoven gaat vinden wij erg vervelend voor u
-dat er een alternatief is: namelijk neem de trein naar Roermond en dan naar Eindhoven
-dat die trein naar Roermond van Arriva is, maar dat de reizigers zich daar niet druk over hoeven te maken, dat de NS dat wel met Arriva regelt
-dat omdat het zo vervelend is voor klanten er op de perrons gratis koffie is
Misschien een open sollicitatie sturen naar NS? Je weet het zo te lezen heel goed. Kan me wel een aantal praktische bezwaren voorstellen (passen al die mensen wel in de trein van Arriva om maar wat te noemen, gratis koffie voor iedereen, of alleen voor mensen met een 'kaartje' op het betreffende traject etc)..Maar goed, dat moeten 'ze' dan maar even gaan regelen!
Overigens geldt er toch een geld terug regeling bij zo'n vertraging? Dan had je al gratis koffie met een gevulde koek gehad ;-).

Ik denk overigens dat de échte horror ter plaatse van dat ongeluk was. Typisch geval van terminologie inflatie...
Daarom hebben ze op grotere stations van die infostalletjes, of je spreekt even iemand met een blauw jasje aan op het perron, die helpen maar al te graag. Ik zou het nogal irritant vinden als dat hele verhaal via het intercomsysteem wordt omgeroepen. En dan ook zeker in het Engels?
*Dingdong* beste reizigers, tussen Venlo en Ehv is zojuist iemand voor de trein gesprongen.
Wij hadden dit jaar in Italië juist weer heel positieve ervaringen in de trein. Bij een geplande overstap moesten we naar een ander perron. Officieel trap af en trap op met de tandem en alle tassen. Onder begeleiding van de conducteur mochten we gelukkig fietsend over het overgangetje dat zijzelf ook gebruiken voor bagagekarren enzo. Bij de nieuwe trein aangekomen hielp de volgende conducteur de tandem de trein intillen. Met een lengte van 255 cm past die maar net overdwars in een Italiaanse trein. Vond niemand een probleem, misschien ook wel omdat het niet zo heel druk was in de trein. :wink:
IMG_6280.JPG
IMG_6283.JPG
Daarom juist Bella Italia!
Ik heb hem even een beetje bewerkt:

schreef:
Ik lees dat je echt baalt van zo’n situatie. Je hebt trouwens goeie ideeën over hoe de NS meer klantvriendelijk kan omgaan met zulke omstandigheden. Je zou zo een open sollicitatie kunnen sturen naar de NS!

M̶i̶s̶s̶c̶h̶i̶e̶n̶ ̶e̶e̶n̶ ̶o̶p̶e̶n̶ ̶s̶o̶l̶l̶i̶c̶i̶t̶a̶t̶i̶e̶ ̶s̶t̶u̶r̶e̶n̶ ̶n̶a̶a̶r̶ ̶N̶S̶?̶ ̶J̶e̶ ̶w̶e̶e̶t̶ ̶h̶e̶t̶ ̶z̶o̶ ̶t̶e̶ ̶l̶e̶z̶e̶n̶ ̶h̶e̶e̶l̶ ̶g̶o̶e̶d̶.

Kan me wel een aantal praktische bezwaren voorstellen (passen al die mensen wel in de trein van Arriva om maar wat te noemen, gratis koffie voor iedereen, of alleen voor mensen met een 'kaartje' op het betreffende traject etc)..Maar goed, dat moeten 'ze' dan maar even gaan regelen!
Overigens geldt er toch een geld terug regeling bij zo'n vertraging? Dan had je al gratis koffie met een gevulde koek gehad ;-).

Ik denk overigens dat de échte horror ter plaatse van dat ongeluk was.

T̶y̶p̶i̶s̶c̶h̶ ̶g̶e̶v̶a̶l̶ ̶v̶a̶n̶ ̶t̶e̶r̶m̶i̶n̶o̶l̶o̶g̶i̶e̶ ̶i̶n̶f̶l̶a̶t̶i̶e̶.̶.̶.̶
#doeislief :wink:
Aart. schreef:#doeislief :wink:
Lieve Aart. Heel erg bedankt dat je me corrigeert.
Bij 'Trein-horror' denk ik eerder aan een vreselijk treinongeluk dan aan 2,5 uur vertraging en gebrekkige informatievoorziening daarover. Maar misschien klopt mijn gevoel voor taal niet.
TELEMMGLPICT000137864505_trans_NvBQzQNjv4BqpVlberWd9EgFPZtcLiMQfyf2A9a6I9YchsjMeADBa08.jpeg
Ik kan niets anders melden dat ik het deze keer met Willem Megens eens ben. De kop is volkomen onjuist gekozen.. Het ontzettend vervelend , als je daarmee na een lange treinreis zo dicht bij huis wordt geconfronteerd. Als echter iemand voor de trein springt, dan kunnen er op dat baanvak geen treinen rijden. Het is dan onbekend wanneer alles opgeruimd is. Tussen Venlo en Eindhoven rijdt NS en tussen Venlo en Roermond Arriva. Dat is nu eenmaal zo. Met hoeveel vertraging was Theo B. In Eindhoven? Hoeveel heeft hij terug gekregen via " Geld terug bij bij vertraging"?

Keert de beheerder van de Franse tolwegen ook geld uit bij langdurige vertraging door files op de Autoroute naar de zon?
Theo B schreef:
di 23 aug, 2022 11:39
Ik weet: het is weinig constructief, maar ik wil even mijn frustratie kwijt.
Onlangs helaas mijn fietstocht moeten afbreken en met de trein terug gegaan naar Nederland vanuit Noord Italië. Niet alleen waren er vaak vertragingen (waardoor het reisschema weer aangepast moest worden) maar soms gingen treinen gewoon niet (met weer vertraging en aanpassingen). Dit was echter niet de horror. Wat ik echt horror vond is dat treinmaatschappijen gewoon niet geïnteresseerd zijn in DE KLANT. Ter illustratie: we komen eindelijk aan in Venlo. We moeten naar Eindhoven. Net voor deze zou vertrekken wordt omgeroepen: deze trein gaat niet vanwege een ongeluk en deze situatie duurt minstens 2.5 uur. Er wordt niet meer gezegd. Een enigzins klantvriendelijk bedrijf had omgeroepen
-dat de trein niet naar Eindhoven gaat vinden wij erg vervelend voor u
-dat er een alternatief is: namelijk neem de trein naar Roermond en dan naar Eindhoven
-dat die trein naar Roermond van Arriva is, maar dat de reizigers zich daar niet druk over hoeven te maken, dat de NS dat wel met Arriva regelt
-dat omdat het zo vervelend is voor klanten er op de perrons gratis koffie is
......maar helemaal niets van dit. Als er problemen zijn worden die over de schutting in de tuin van de reiziger gegooid.
Zo: ik ben mijn frustratie kwijt.
Wat had er nog meer gezegd moeten worden? “Er heeft iemand zelfmoord gepleegd, de machinist is een trauma rijker, zijn collega conducteur is nu de stukken vlees bij elkaar aan het rapen, het wachten is op de recherche en daarna moet de trein naar de speciale reiniging in Zwolle en wij vinden het heel vervelend voor u?” NS gaat er vanuit dat iedereen inmiddels wel de NS-app kan gebruiken om zijn reis te plannen. Die is actueel en zal de verstoring meenemen. Je treinkaartje is ook gewoon geldig in de treinen van Connexxion en Arriva, alleen even opletten met in- en uitchecken. Als er een ongeluk is gebeurd op de snelweg en je wordt er vanaf geleid, verwacht je dan ook koffie van Rijkswaterstaat? Gebruik je dan je eigen navigatie of wil je dat wegmedewerkers in oranje hesjes je een kaartje komen brengen met een aangepaste route naar je huis?
Belle schreef:
wo 24 aug, 2022 11:09
Theo B schreef:
di 23 aug, 2022 11:39
Een enigzins klantvriendelijk bedrijf had omgeroepen
-dat de trein niet naar Eindhoven gaat vinden wij erg vervelend voor u
-dat er een alternatief is: namelijk neem de trein naar Roermond en dan naar Eindhoven
-dat die trein naar Roermond van Arriva is, maar dat de reizigers zich daar niet druk over hoeven te maken, dat de NS dat wel met Arriva regelt
-dat omdat het zo vervelend is voor klanten er op de perrons gratis koffie is
......maar helemaal niets van dit. Als er problemen zijn worden die over de schutting in de tuin van de reiziger gegooid.
Zo: ik ben mijn frustratie kwijt.
Wat had er nog meer gezegd moeten worden?
De punten die je zelf van het oorspronkelijke bericht citeert lijken me al best veel. Dat van die koffie lijkt me wat overdreven.
Als er een ongeluk is gebeurd op de snelweg en je wordt er vanaf geleid, verwacht je dan ook koffie van Rijkswaterstaat? Gebruik je dan je eigen navigatie of wil je dat wegmedewerkers in oranje hesjes je een kaartje komen brengen met een aangepaste route naar je huis?
Ook ik vind de reactie van de topicstarter over de top, echter door in te checken voor mijn treinreis cq een kaartje te kopen word ik klant van NS en heeft NS een zorgplicht. En die vervullen ze soms erbarmelijk slecht.
Bert van Sprang schreef:
wo 24 aug, 2022 11:25
Als er een ongeluk is gebeurd op de snelweg en je wordt er vanaf geleid, verwacht je dan ook koffie van Rijkswaterstaat? Gebruik je dan je eigen navigatie of wil je dat wegmedewerkers in oranje hesjes je een kaartje komen brengen met een aangepaste route naar je huis?
Ook ik vind de reactie van de topicstarter over de top, echter door in te checken voor mijn treinreis cq een kaartje te kopen word ik klant van NS en heeft NS een zorgplicht. En die vervullen ze soms erbarmelijk slecht.
Als er een calamiteit is, heeft NS tijd nodig om daarvan de gevolgen in goede banen te leiden. Het snelst is kijken in de Reisplanner app. Als nog onduidelijk is wat er aan de hand is, bovenleiding stuk, zelfmoord, gestrande trein, dan is op dat moment de enige beschikbare info dat de trein niet rijdt. Regelmatig wordt ook bij verstoringen omgeroepen wat dan de alternatieven zijn, maar dit kan bijna nooit direct. Ook is er gratis koffie bij grote verstoringen maar niet als er een trein uitvalt. Daarbij kan je je geld terugkrijgen bij grote vertragingen. Echter doet de schrijver van de eerste post een aantal aannames, die helemaal niet juist zijn. Dat er niet werd omgeroepen omdat er iets geregeld zou moeten worden met Arriva, wat niet zo is. Overigens wilde die klant zo graag concurrentie en versnippering, kan nog veel erger, kijk eens in GB. Dienstverlenend en klantvriendelijk zit in het bloed bij NS, maar zoals deze week, inderdaad even wat minder, nadat een conducteur is aangevallen en beroofd.

Of zoals in bovenstaand geval. Er is een trein uitgevallen en meneer gaat volledig uit zijn dak. Wat een frustraties! En voor wat? Het uitvallen van een trein door een ‘ongeval’. Elke drie dagen springen er twee voor de trein en ja, dan vallen er treinen uit tot de recherche klaar is met het onderzoek en er vervanging is gevonden voor de machinist die nog een tijd zal staan natrillen op zijn benen en wellicht nooit meer terugkeert op de trein. Inderdaad horror voor de vrienden en familie van de zelfmoordenaars en het treinpersoneel. De reactie van de treinreiziger is echt volledig buiten proportie. Zoals hem zijn er helaas steeds meer onaardige en ongeduldige reizigers en daar wordt NS zelf ook een stuk minder klantvriendelijk van. Wie goed doet, die goed ontmoet. Wees geen Theo B. Leef je eens in in een ander. Maar goed, net als dit land 17 miljoen fantastische voetbalcoaches heeft, weet iedereen ook heel goed hoe die het werk van een ander het beste kan doen. Ik zou zeggen: solliciteer op WerkenBijNS.nl.
Dienstverlenend en klantvriendelijk zit in het bloed bij NS,
Werk je bij NS of krijg je betaald door NS? Dit is denk ik niet wat de gemiddelde NS-klant ervaart.
Misschien een open sollicitatie sturen naar NS? Je weet het zo te lezen heel goed.
Dat helpt weinig. Ik hoor vaak dat de medewerkers van de NS en Prorail even gefrustreerd zijn als de reizigers omdat ze niks kunnen en evenmin geïnformeerd worden.
Ik snap de frustratie van de TS wel, hij geeft ook duidelijk een disclaimer dat hij niet perse rationeel post. Maar bij een ongeval kan niemand wat er aan doen en spoor is helaas nu eenmaal kwetsbaar bij calamiteiten.

Wel vind ik dat het spoorwegen zich de laatste tijd te makkelijk vanaf lijkt (let op: lijkt) te maken. Heel vaak verstoringen en geen alternatief vervoer, men zoekt het maar uit. Ik moet er ook niet aan denken om uren te stranden in een trein in de hitte met uitgevallen koeling en geen ramen die meer open kunnen.
De verplichting om een fietsplaats te reserveren met corona sloeg ook nergens op, zeer klantonvriendelijk en geen duidelijk doel behalve fietsen ontmoedigen.
Het traject Den Bosch-Utrecht heeft er net weken uit gelegen door gepland onderhoud zonder alternatief. Mijn collega's moesten maar thuis werken of een auto huren.

Deze problemen kunnen alleen op hoog (politiek) niveau en met voldoende welwillendheid aangepakt worden.
Bert van Sprang schreef:
wo 24 aug, 2022 14:27
Dienstverlenend en klantvriendelijk zit in het bloed bij NS,
Werk je bij NS of krijg je betaald door NS? Dit is denk ik niet wat de gemiddelde NS-klant ervaart.
Ah, een poging tot argumentum ad hominem. Leuk geprobeerd.

Hoe vaak ga jij met de trein Bert? Het valt me op dat iedereen het altijd heeft over vertragingen maar als je zelf dagelijks met de trein naar je werk gaat, dan merk je dat het allemaal erg meevalt. Overmacht, daar heb je op de snelweg of Schiphol ook last van. Wanneer heb jij persoonlijk te maken gehad met niet-klantvriendelijk gedrag van NS-personeel? Wellicht alleen op die momenten dat je zelf iets deed dat de veiligheid in de trein in gevaar bracht. Zoals ik hier wel eens lees, lekker nog een vierde fiets de trein ingooien, etc. Stallen op plekken waar dat niet mag, etc. Totaal niet stilstaan bij welke consequenties dat kan hebben en wat de verantwoordelijkheden zijn van een conducteur. Maar vertel.
bast1aan schreef:
wo 24 aug, 2022 14:33
...
Het traject Den Bosch-Utrecht heeft er net weken uit gelegen door gepland onderhoud zonder alternatief. Mijn collega's moesten maar thuis werken of een auto huren.
...
Tja, het is voor veel mensen wennen aan schaarste. In dit geval een tekort aan voldoende buschauffeurs. Dat duurde drie weken. Voor mensen met een kantoorbaan zal dat toch geen groot probleem zijn geweest. Voor degenen die fysiek op de werklocatie moeten zijn is het uiteraard vervelend.

De tijd dat we in NL alles tot in de puntjes geregeld krijgen is voorbij. Wen er maar aan, want het gaat nog wel even duren.
graag weggooien was dubbel