Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein-horror - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Trein-horror

Beetje makkelijk. Kan het zijn dat je uitleg onduidelijk is?
Zijn uitleg is erg duidelijk, maar je wilt het niet snappen: Het kan gebeuren dat er treinen te laat komen en/of uitvallen, dat NS vervolgens vergeet service te verlenen vindt topicstarter kwalijk en dat ben ik met hem eens. (kopje koffie is niet nodig, maar vertellen wat er aan de hand is en wat de alternatieven zijn is toch niet zo moeilijk.)
willem.m schreef:
wo 24 aug, 2022 20:52
Ja en nee. Men plant dit bewust tijdens de vakantieperiode, zodat zo min mogelijk werkende mensen (die niet vanuit thuis kunnen werken) er hinder van ondervinden. Juist in de zomervakantie zullen veel buschauffeurs elders diensten draaien dan wel ook op zomervakantie zijn.
Ook is dit onderhoud al lange tijd vooruit gepland, jaren las ik hier net. Dan vind ik het raar dat je als NS niet ook ruim van te voren vervangend vervoer vastlegt. Dat had gekund zodanig om de personeelsschaarste voor te zijn, zou je denken.
Tot slot schrijf je in verband met de werkzaamheden van Prorail iets over lagere productiviteit als gevolg van lange tijd thuis werken. Vind je drie weken lang? Ik niet.
Drie week is lang ja bij ons werk. Dan mis je veel interactie in de samenwerking, trainingen die lastig op afstand te volgen zijn, enz. Die dingen verschillen per werk en per persoon, dus je eigen ervaring kan je niet toepassen op een ander, ook al heeft ie toevallig ook een kantoorbaan.
Nu stop ik, want ik ben op vakantie en eigenlijk blij om even niet in de Klage Landen te vertoeven.
Ik vind het een zinnige discussie. Als je het zelf maar een klaagdiscussie vindt, staat het je volledig vrij het draadje over te slaan, en lekker van je vakantie te genieten.
Shorttrack schreef: Zolang we onze woede en frustratie maar niet allemaal uitoefenen op de conducteurs of plaatselijke mederwerkers.
Ben acht jaar postbode geweest en heb veel geklaag moeten opvangen. Heel erg vond ik dat niet zolang men maar enigsins vriendelijk bleef en luisterde naar wat ik erover kon zeggen.
Maar dat gebeurde helaas niet altijd.
Frustratie botvieren op personeel op de werkvloer en doen alsof die alle schuld hebben aan de situatie is inderdaad heel onbeschaafd en kansloos. Toch houd ik ook niet mijn mond als ik iets te gek vind worden en probeer respectvol aan te geven wat me niet zint. Als je nooit feedback geeft verandert er nooit wat.
bast1aan schreef:
wo 24 aug, 2022 21:40
Toch houd ik ook niet mijn mond als ik iets te gek vind worden en probeer respectvol aan te geven wat me niet zint. Als je nooit feedback geeft verandert er nooit wat.
Daar heb je zeker gelijk in. En het personeel op de werkvloer is nu eenmaal het eerste aanspreekpunt. En ze zijn daar ook een deel voor bedoelt.
Bert van Sprang schreef:
wo 24 aug, 2022 21:36
Zijn uitleg is erg duidelijk, maar je wilt het niet snappen: Het kan gebeuren dat er treinen te laat komen en/of uitvallen, dat NS vervolgens vergeet service te verlenen vindt topicstarter kwalijk en dat ben ik met hem eens. (kopje koffie is niet nodig, maar vertellen wat er aan de hand is en wat de alternatieven zijn is toch niet zo moeilijk.)
Uit het eerste bericht haal ik dit als grootste probleem:
"Wat ik echt horror vond is dat treinmaatschappijen gewoon niet geïnteresseerd zijn in DE KLANT. Ter illustratie: we komen eindelijk aan in Venlo. We moeten naar Eindhoven. Net voor deze zou vertrekken wordt omgeroepen: deze trein gaat niet vanwege een ongeluk en deze situatie duurt minstens 2.5 uur. Er wordt niet meer gezegd."

Dus er is omgeroepen dat er vertraging is en dat dat 2,5 uur duurt. Als dat horror is (inderdaad, is al teruggenomen. Maar TS opende met dat grote woord voor (in mijn ogen relatief klein) leed van TS. Dan wil hij direct vervangend vervoer, horen dat het de NS spijt (wat kunnen zij doen aan een ongeval) en koffie.
Wat mij betreft over de top en nee, daar heb ik weinig begrip voor. Zeker gezien de mensen die de echter horror voor dat ongeval hebben ervaren.
Meende eens ergens gehoord te hebben dat het niet meer met zoveel details genoemd wordt als het gaat om suïcide voor een trein. Dit zou zijn om anderen niet mogelijk het laatste zetje dezelfde richting op te geven.
Beste Martin
Zeker: mijn uitleg kan onduidelijk zijn. Het is wel de enige uitleg die ik heb.
Voor wat betreft dat geplande onderhoud:
Rijkswaterstaat sluit toch ook af en toe stukken snelwegen af voor een aantal dagen tbv onderhoud, zoals de A2 tussen Utrecht en Den Bosch? En dan moet je toch ook zelf je alternatief zoeken?
Met de auto is dat makkelijker omdat je veel flexibeler bent dan met de trein of OV. En snelwegafsluitingen duren veel korter.
OV-vervoer roept altijd veel reacties op. Waarschijnlijk doordat we het idee hebben dat het maatwerk is met bijbehorend serviceniveau. In werkelijkheid is het een supercomplex raderwerk, met ca 5.000 ritten per dag en rond 1 miljoen reizigers per dag. Dus gemiddeld 200 reizigers per rit Dat maakt maatwerk-informatie lastig: de infra-beheerder pro-rail weet dingen, de verschillende vervoerders weten dingen en de individuele reizigers hebben ieder hun eigen behoefte. Dan heeft een verstoring ('ongeval met persoon' of defecte spoorbrug) zo veel kettingreacties dat het lastig is goede informatie te geven. Het zo overigens al helpen wanneer de NS ook communiceert wanneer ze iets niet weet, die boodschap stelt mensen weliswaar teleur maar geeft ook duidelijkheid.

Over de werkzaamheden tussen Utrecht-Den Bosch deze zomer: dat verstoorde mijn geplande treinrit met fiets. Opgelost door dat stukje te fietsen. Het was een mooie route en de werktrein was imposant om langs te fietsen.
willem.m schreef:
wo 24 aug, 2022 20:52
Het lijkt zo een discussie te worden zoals bij corona: het dure Duitse model met overcapaciteit of het Nederlandse model dat op efficiëntie stoelt. Welk model je ook kiest: er zal worden geklaagd.
Het model met overcapaciteit is in eerste instantie duurder, maar het voorkomt wel schaarste.
willem.m schreef:
wo 24 aug, 2022 20:52
En vergeet niet: aan schaarse diensten zit een hoge prijs, en die moet dan via hogere tarieven of belastingen worden betaald. En ook dan wordt er weer geklaagd.
Betaald moet er toch worden. Voor zoveel sectoren in de dienstverlening geldt: met iets royalere investeringen in de voorafgaande jaren (in plaats van oa het vermijden van vaste contracten) zou de schaarste aan personeel nu minder kunnen zijn geweest. Dat zou nu wellicht wat kunnen schelen in de kosten en misschien nog meer in de mate van vriendelijkheid tussen bedrijf en klant.

In het efficiënte model wordt met een boel dingen rekening gehouden, maar niet met het veranderen van maatschappelijke omstandigheden en randvoorwaarden.
Zo lijkt of leek die overcapaciteit onnodig duur, maar kan je deze ook zien als opbouw van buffers. Daarmee kan men de onvoorziene omstandigheden, die in veel gevallen ook niet vooraf in rekenmodellen zijn in te passen, op een wat gemoedelijker manier te lijf gaan.
De gezondheidszorg tijdens corona in Duitsland is in deze natuurlijk een uitstekend voorbeeld. Daarentegen, in een "efficiënt land" is het echter ondenkbaar dat er in die periode mensen uit buurlanden in de IC's opgevangen zouden kunnen worden.

Hans
Bert van Sprang schreef:
wo 24 aug, 2022 21:36
Beetje makkelijk. Kan het zijn dat je uitleg onduidelijk is?
Zijn uitleg is erg duidelijk, maar je wilt het niet snappen: Het kan gebeuren dat er treinen te laat komen en/of uitvallen, dat NS vervolgens vergeet service te verlenen vindt topicstarter kwalijk en dat ben ik met hem eens. (kopje koffie is niet nodig, maar vertellen wat er aan de hand is en wat de alternatieven zijn is toch niet zo moeilijk.)
Bij de werkzaamheden tussen Den Bosch en Utrecht waren er wel degelijk vervangende bussen ingezet, ik heb er een keer of drie gebruik van gemaakt. Is het veel gebeurd dat die niet reden? Dan heb ik drie keer mazzel gehad blijkbaar.
Polling schreef:Dan heb ik drie keer mazzel gehad blijkbaar.
Ja dat heb je zeker. Menigmaal meegemaakt dat er geen bus was.
dunlop schreef:
zo 28 aug, 2022 21:41
... Menigmaal meegemaakt dat er geen bus was.
Bedoel je bij de werkzaamheden deze zomer tussen Den Bosch en Utrecht? Want daar ging de reactie van Polling over.
willem.m schreef:tussen Den Bosch en Utrecht
Mijn fout. Mijn route was van Utrecht naar 's-Hertogenbosch.
dunlop schreef:
ma 29 aug, 2022 18:20
willem.m schreef:tussen Den Bosch en Utrecht
Mijn fout. Mijn route was van Utrecht naar 's-Hertogenbosch.
Wat vervelend dan voor je dat je afgelopen zomer tussen Utrecht en Den Bosch menigmaal problemen hebt ervaren met het (ontbreken van) vervangend busvervoer.