Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein-horror - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Trein-horror

Ik ga zeer regelmatig met de trein (en de vouwfiets) en heb gelukkig de laatste tijd niet meer te maken gehad met vertragingen, Maar dat ze de verbinding Den Bosch - Utrecht sluiten zonder een alternatief aan te bieden kan je toch niet echt klantvriendelijk noemen. Consequentie van het niet hebben van een alternatief is volgens mij de werkzaamheden uitstellen tot dit alternatief wel voorhanden is of de klanten een huurauto vergoeden oid.
Sommige mensen betalen een fortuin om in een ver werelddeel met de trein te reizen. Onverwachte gebeurtenissen worden dan gezien als avontuur.
Weer terug in Nederland heet eenzelfde gebeurtenis 'ellende'. De oplossing? Misschien treinkaartjes net zo duur maken als een intercontinentale vlucht?
Bert van Sprang schreef:
wo 24 aug, 2022 15:09
... Consequentie van het niet hebben van een alternatief is volgens mij de werkzaamheden uitstellen tot dit alternatief wel voorhanden is of de klanten een huurauto vergoeden oid.
Je doet net alsof je zulke werkzaamheden, die noodzakelijk zijn en al zeer lang gepland zijn, eventjes kunt uitstellen. Kom op zeg.

https://nieuws.ns.nl/werkzaamheden-geld ... t-traject/

"Werkzaamheden
ProRail werkt van 14 juli tot en met 5 augustus aan het spoor tussen Utrecht en Geldermalsen, een belangrijke plek op een druk bereden spoor tussen Utrecht en Zuid-Nederland. Hier vervangt ProRail kilometers spoor. Deze werkzaamheden staan een paar jaar gepland en zijn nodig om de kwaliteit van het spoor op peil te houden en het spoor gereed te maken voor de toekomst. Er is bewust voor gekozen het in een vakantieperiode uit te voeren omdat er dan minder treinreizigers zijn."

En hier de uitgebreide uitleg:
https://www.prorail.nl/nieuws/baanstabi ... ldermalsen

“We gaan een nieuw fundament onder het spoor aanbrengen. Dat fundament bestaat uit een 30 centimeter dikke PSS-laag. Dat is een heel fijnmazig cementachtig soort zand dat voornamelijk in Duitsland wordt gebruikt.” Deze PSS-laag verbetert de draagkracht en zorgt, in combinatie met een drainagesysteem, voor de juiste afwatering van het regenwater.

Die PSS-laag wordt door aannemer Swietelsky op een bijzondere manier aangebracht, namelijk met de PM1000-URM. Deze 1,2 kilometer lange trein graaft de oude ondergrond uit, legt het nieuwe fundament aan en bouwt het spoor vervolgens zelfstandig weer op. “Het is een rijdende fabriek, heel imposant. De trein rijdt als het ware over zijn eigen werk: zodra hij over het oude spoor heen gereden is, ligt het nieuwe spoor er direct. Hierdoor hoeven we niet met graafmachines te werken. Dat scheelt tijd en de kwaliteit wordt beter.”
Je doet net alsof je zulke werkzaamheden, die noodzakelijk zijn en al zeer lang gepland zijn, eventjes kunt uitstellen
Stel mijn huurbaas heeft onderhoud gepland aan mijn woning waardoor ik hier tijdelijk niet kan wonen. En dan zegt die huurbaas kort voor het moment: helaas, maar het is ons niet gelukt vervangende woonruimte te organiseren, ga zelf maar naar de camping. Dat zou niemand accepteren en van NS moeten we het wel accepteren?
Bert van Sprang schreef:
wo 24 aug, 2022 15:09
Ik ga zeer regelmatig met de trein (en de vouwfiets) en heb gelukkig de laatste tijd niet meer te maken gehad met vertragingen, Maar dat ze de verbinding Den Bosch - Utrecht sluiten zonder een alternatief aan te bieden kan je toch niet echt klantvriendelijk noemen. Consequentie van het niet hebben van een alternatief is volgens mij de werkzaamheden uitstellen tot dit alternatief wel voorhanden is of de klanten een huurauto vergoeden oid.
Maar hier maak je ook weer een aanname op basis van gebrek aan informatie. Dat onderhoud wordt door ProRail uitgevoerd. Dus dit is hetzelfde als een busvervoerder verwijten dat er gewerkt wordt aan de weg. Met zo’n instelling ben je boos op alles en iedereen. Van wegwerkers tot ambulancepersoneel dat geen voorrang verleend en klaar-overs die te weinig rekening houden met automobilisten. En we hebben allemaal kunnen zien waar zo’n egocentrische houding toe kan leiden. Nee, men kan niet met alles en iedereen tegelijkertijd rekening houden. Heb nou eens begrip en verdiep je in zaken.
Ik dacht als topic starter na 25 berichten ga ik reageren.
Ik begon dit topic met de titel: trein-horror. Dat was inderdaad over de top , en wellicht had ik eerst tot 10 moeten tellen en wat genuanceerder moeten zijn (maar ja ik melde duidelijk dat ik mijn frustratie kwijt wilde)
Wat me verder opvalt dat er een aantal mensen toch slecht de andere bijdragen lezen. Ik heb bv geen moeite met vertragingen of uitvallende treinen. Dit kan gebeuren. Wat (ik zal het niet meer horror noemen) ik niet vind kunnen is de volstrekte KLANTONVRIENDELIJK hoe de NS hier vervolgens mee omgaat. De discussie over het uitvallen van treinen (zonder alternatief) tussen den Bosch en Utrecht vond ik mooi: de een vind dit klantonvriendelijk, de ander begrijpt het handelen van de NS. Het moge duidelijk zijn dat ik bij de school 'volstrekt onacceptabel' behoor.
Tot slot een compliment: terwijl ik begon met een negatief gefrustreerd verhaal kwam daar als positief verhaal tegenover het tandemverhaal in de lege trein in Italië.
Bert van Sprang schreef:
wo 24 aug, 2022 15:49
Je doet net alsof je zulke werkzaamheden, die noodzakelijk zijn en al zeer lang gepland zijn, eventjes kunt uitstellen
Stel mijn huurbaas heeft onderhoud gepland aan mijn woning waardoor ik hier tijdelijk niet kan wonen. En dan zegt die huurbaas kort voor het moment: helaas, maar het is ons niet gelukt vervangende woonruimte te organiseren, ga zelf maar naar de camping. Dat zou niemand accepteren en van NS moeten we het wel accepteren?
Bij Den Bosch-Utrecht was toch geen sprake van uitstel op het laatste moment? Daarbij gaat je vergelijking mank, je woning is echt van andere orde dan de treinrails en daarmee onvergelijkbaar.
Theo B schreef:
wo 24 aug, 2022 16:16
'volstrekt onacceptabel'
Grote woorden, grote letters. Het blijft me onduidelijk wat je nu precies wilt. Er is een ongeluk gebeurd, Dat is omgeroepen. Wat wil je nog meer weten?
O ja, je wilde gratis koffie erbij ;-).
En er zijn geen treinen uitgevallen op de lijn DB-Utrecht, maar er is sprake van gepland onderhoud waar je je op kunt voorbereiden.
Ha Martin,
Jij snapt het: idd ik wil er koffie bij....en het liefst met een stuk appeltaart.
"Ik heb bv geen moeite met vertragingen of uitvallende treinen."

en

"De discussie over het uitvallen van treinen (zonder alternatief) tussen den Bosch en Utrecht vond ik mooi: de een vind dit klantonvriendelijk, de ander begrijpt het handelen van de NS. Het moge duidelijk zijn dat ik bij de school 'volstrekt onacceptabel' behoor."

Dus: je hebt geen moeite met het uitvallen van treinen. Maar je vindt het 'volstrekt onacceptabel' dat er treinen uitvallen tussen DB en Utrecht.

Inderdaad, ik snap er helemaal niks van ;-).
Tja, als je het niet wilt snappen, dan ga je het niet snappen: ik heb geen moeite met het uitvallen van treinen. Ook niet tussen den Bosch en Utrecht. Ik snap dat er af en toe onderhoud nodig is. Wat ik volstrekt onacceptabel vind is dat er vervolgens klantonvriendelijk gereageerd wordt. Ik vind dat op zijn minst vervangend vervoer geregeld had moeten worden (met gratis koffie)
Belle schreef:
wo 24 aug, 2022 15:51
Maar hier maak je ook weer een aanname op basis van gebrek aan informatie. Dat onderhoud wordt door ProRail uitgevoerd. Dus dit is hetzelfde als een busvervoerder verwijten dat er gewerkt wordt aan de weg. Met zo’n instelling ben je boos op alles en iedereen. Van wegwerkers tot klaar-overs. En we hebben allemaal kunnen zien waar zo’n egocentrische houding toe kan leiden. Nee, men kan niet met alles en iedereen tegelijkertijd rekening houden. Heb nou eens begrip en verdiep je in zaken.
Nou ja, de Nederlandse staat is enig aandeelhouder van zowel de NS als van Prorail. Je kunt gerust van mening zijn dat de Staat zou moeten zorgen voor goed openbaar vervoer. En dat er ruimte is voor verbetering.
Het is niet moeilijk om ergens begrip voor op te brengen, de crux hiervoor zit 'em in communicatie.
Enige dagen voor Kerst 2014 overkwam mij ook hetzelfde. Ik was op fiets naar m'n werk, maar bij een spoorwegovergang was de boel afgezet en ik moest flink omfietsen, daardoor te laat op het werk. Op de foto een rood-witte lint.
Nog geen 20 minuten eerder ben ik over dezelfde spoor gereisd naar het Groninger Hoofdstation. Toen ik m'n fiets in de stalling pakte, moet dit ongeval zijn gebeurd.
Zelfmoord van een persoon, hoorde ik later. Achter het politiebusje staat een wit doek om het lichaam heen. Nog wekenlang lagen er daarna bloemen bij die overgang.
DSCF3588 (klein).jpg
Wat wil je hier nu mee zeggen?
willem.m schreef:
wo 24 aug, 2022 14:42
Tja, het is voor veel mensen wennen aan schaarste. In dit geval een tekort aan voldoende buschauffeurs. Dat duurde drie weken. Voor mensen met een kantoorbaan zal dat toch geen groot probleem zijn geweest. Voor degenen die fysiek op de werklocatie moeten zijn is het uiteraard vervelend.

De tijd dat we in NL alles tot in de puntjes geregeld krijgen is voorbij. Wen er maar aan, want het gaat nog wel even duren.
Ja, en nee. Je hebt een punt. Maar toch vind ik dat OV tot de basisvoorzieningen hoort in een ontwikkeld land. Als alles zo gaat rammelen en trajecten/gebieden lange tijd onbereikbaar worden, wordt het vervoer onbetrouwbaar en haken mensen af, gaan weer met de auto naar het werk, blijven mensen zonder rijbewijs meer thuis enz. Allemaal dingen die we als maatschappij zoveel mogelijk moeten zien te voorkomen als je het mij vraagt.
En ik denk ook niet dat dit puur personeelstekort is. Er wordt al langer te weinig geïnvesteerd in OV.

Verder heb je als individueel persoon het er vaak niet over te zeggen of je maar thuis mag of kan werken of niet. Die wordt geconfronteerd met een voldongen feit dat hij naar het werk moet maar er geen vervoer is.
En bij ons is lange tijd thuis werken zeer onwenselijk voor de productiviteit, dat is tijdens corona wel gebleken.
Ja en nee. Men plant dit bewust tijdens de vakantieperiode, zodat zo min mogelijk werkende mensen (die niet vanuit thuis kunnen werken) er hinder van ondervinden. Juist in de zomervakantie zullen veel buschauffeurs elders diensten draaien dan wel ook op zomervakantie zijn.

Het lijkt zo een discussie te worden zoals bij corona: het dure Duitse model met overcapaciteit of het Nederlandse model dat op efficiëntie stoelt. Welk model je ook kiest: er zal worden geklaagd.

En vergeet niet: aan schaarse diensten zit een hoge prijs, en die moet dan via hogere tarieven of belastingen worden betaald. En ook dan wordt er weer geklaagd.

Tot slot schrijf je in verband met de werkzaamheden van Prorail iets over lagere productiviteit als gevolg van lange tijd thuis werken. Vind je drie weken lang? Ik niet.

Nu stop ik, want ik ben op vakantie en eigenlijk blij om even niet in de Klage Landen te vertoeven.
Met de auto heb je onverwachts file vanwege ongevallen met slachtoffers en met vertraging tot gevolg.
Met de trein heb je onverwachts….idem.

In de auto heb je nog de illusie van controle en zit je in je private space. In de trein sta ineens op een perron en heb je geen controle en sta je ook nog in de public space.
Zolang we onze woede en frustratie maar niet allemaal uitoefenen op de conducteurs of plaatselijke mederwerkers.

Ben acht jaar postbode geweest en heb veel geklaag moeten opvangen. Heel erg vond ik dat niet zolang men maar enigsins vriendelijk bleef en luisterde naar wat ik erover kon zeggen.
Maar dat gebeurde helaas niet altijd.
HenkS schreef:
wo 24 aug, 2022 21:08
In de trein sta ineens op een perron en heb je geen controle en sta je ook nog in de public space.
Geen controle? Je kan gewoon je reis herplannen met de NS App, een alternatief zoeken met de 9292 App, lekker even uit eten gaan en daarna verder reizen. Voor mijn woon-werk reis heb ik verder nog als alternatief de fiets, het is wel 65 km totale reis maar er zijn andere stations dichterbij.
Theo B schreef:
wo 24 aug, 2022 17:39
Tja, als je het niet wilt snappen, dan ga je het niet snappen:
Beetje makkelijk. Kan het zijn dat je uitleg onduidelijk is?