Datum: 25 juli 2022
Treinmaatschappij: SNCF en NMBS
Vertrekstation: Lille-Flandres
Bestemming: Kortrijk / Courtrai
Ervaringen: Het was mij al bekend dat de „voies” (perrons) voor de gewone treinen pas in het laatste halfuur op de beeldschermen met vertrektijden verschijnen. Even voor 12.00 uur stond mijn trein naar Courtrai (Kortrijk) op voie 15. Vertrektijd 12.09 uur. Dan gingen de mensen massaal erop af. De voies van 1 t/m 8 bevonden zich onder de overkapping, de overigen ernaast, via een doorgang in de zijmuur bereikbaar. Haastig met mijn fiets in de hand ging ik erop af. Aan een zuil hing een blauw bord met voie 15. Daar zag ik een grijs-blauwe trein staan. Er was een mooie ruimte voor fietsen. Om 12.12 uur zette de trein zich in beweging. Drie minuten te laat, dacht ik. Ik zag stationsnaamborden Pérenchies, Armentières, Steenwerk, Hazebrouck voorbij gaan. Het eerste halfuur vermoedde ik nog niets, maar er klopte iets toch niet. Vanuit de ramen zag ik nog steeds auto’s met Franse nummerplaten, terwijl ik eigenlijk al in België had moeten zijn. Doordat het buiten grotendeels bewolkt was, kon ik de richting van de zon niet bepalen. Toen kwam de conducteur langs, om mijn „billet” te controleren en hij zag gelijk dat ik een buitenlander was en maakte me duidelijk dat ik in de verkeerde trein zat! Ik voelde me ineens een heel ander mens, zo schlemielig. Mijn hoofd druppelde angstzweet uit. Haastig maakte hij door middel van zijn tablet, dat hij bij zich had, een nieuwe dienstregeling en schreef die op een stukje papier, want na een paar minuten stopte de trein in Saint-Omer. Dit was de trein naar Calais! Maar de conducteur was zo coulant en ik hoefde niets bij te betalen! Ik ben hier snel uitgestapt, want de trein stond al stil toen ik nog in overleg met hem was. Ik keek even rond, op zoek naar een vertrekscherm voor Lille. Niet lang daarna kwam de trein aan. Maar kort voor Hazebrouck maakte de trein vreemde kuren, vanuit het motorgedeelte hoorden wij verontrustende geluiden met knallen. Panne, de trein kon niet verder. De volgende ging over ruim 40 minuten en het was ook nog een kleine boemel, die op iedere stationnetje stopte. Het werd uiteindelijk half vier bij aankomst op Lille-Flandres! Ik keek nog eens goed naar het bord voie 15, maar het andere bord met voie 16 bleek achter de ijzeren zuil wat omgebogen te zijn, niet zichtbaar bij het lopen vanuit de grote overkapping. Nou kwam de aap uit de mouw, wat de oorzaak was van de vergissing. Bij de treinen zelf hangen namelijk geen schermen! De trein van 12.09 naar Kortrijk was door vertraging nog niet aangekomen op voie 15, terwijl de trein naar Calais al vertrokken was! Ik wachtte opnieuw geduldig tot „15” op het vertrekbord voor Courtrai verscheen. Weer erop af. Daar stond een heel ander model trein, geel-zwart van kleur, van NMBS, de Belgische spoorwegen. Vertrokken stipt om 16.09 uur.
Oef, er ging een hele last van mijn schouders af. Pas om middernacht ben ik thuis gekomen!
De overkapping van Gare de Lille-Flandres. Onder het derde scherm van links de doorgang naar de andere perrons
De "verkeerde" trein naar Calais.
Het vertrekscherm in Lille-Flandres, waar de "voies" pas op een later moment verschijnen. Bij de TGV's verschijnen de nummers direct.
Zo ziet de trein naar Courtrai / Kortrijk eruit.
Treinmaatschappij: SNCF en NMBS
Vertrekstation: Lille-Flandres
Bestemming: Kortrijk / Courtrai
Ervaringen: Het was mij al bekend dat de „voies” (perrons) voor de gewone treinen pas in het laatste halfuur op de beeldschermen met vertrektijden verschijnen. Even voor 12.00 uur stond mijn trein naar Courtrai (Kortrijk) op voie 15. Vertrektijd 12.09 uur. Dan gingen de mensen massaal erop af. De voies van 1 t/m 8 bevonden zich onder de overkapping, de overigen ernaast, via een doorgang in de zijmuur bereikbaar. Haastig met mijn fiets in de hand ging ik erop af. Aan een zuil hing een blauw bord met voie 15. Daar zag ik een grijs-blauwe trein staan. Er was een mooie ruimte voor fietsen. Om 12.12 uur zette de trein zich in beweging. Drie minuten te laat, dacht ik. Ik zag stationsnaamborden Pérenchies, Armentières, Steenwerk, Hazebrouck voorbij gaan. Het eerste halfuur vermoedde ik nog niets, maar er klopte iets toch niet. Vanuit de ramen zag ik nog steeds auto’s met Franse nummerplaten, terwijl ik eigenlijk al in België had moeten zijn. Doordat het buiten grotendeels bewolkt was, kon ik de richting van de zon niet bepalen. Toen kwam de conducteur langs, om mijn „billet” te controleren en hij zag gelijk dat ik een buitenlander was en maakte me duidelijk dat ik in de verkeerde trein zat! Ik voelde me ineens een heel ander mens, zo schlemielig. Mijn hoofd druppelde angstzweet uit. Haastig maakte hij door middel van zijn tablet, dat hij bij zich had, een nieuwe dienstregeling en schreef die op een stukje papier, want na een paar minuten stopte de trein in Saint-Omer. Dit was de trein naar Calais! Maar de conducteur was zo coulant en ik hoefde niets bij te betalen! Ik ben hier snel uitgestapt, want de trein stond al stil toen ik nog in overleg met hem was. Ik keek even rond, op zoek naar een vertrekscherm voor Lille. Niet lang daarna kwam de trein aan. Maar kort voor Hazebrouck maakte de trein vreemde kuren, vanuit het motorgedeelte hoorden wij verontrustende geluiden met knallen. Panne, de trein kon niet verder. De volgende ging over ruim 40 minuten en het was ook nog een kleine boemel, die op iedere stationnetje stopte. Het werd uiteindelijk half vier bij aankomst op Lille-Flandres! Ik keek nog eens goed naar het bord voie 15, maar het andere bord met voie 16 bleek achter de ijzeren zuil wat omgebogen te zijn, niet zichtbaar bij het lopen vanuit de grote overkapping. Nou kwam de aap uit de mouw, wat de oorzaak was van de vergissing. Bij de treinen zelf hangen namelijk geen schermen! De trein van 12.09 naar Kortrijk was door vertraging nog niet aangekomen op voie 15, terwijl de trein naar Calais al vertrokken was! Ik wachtte opnieuw geduldig tot „15” op het vertrekbord voor Courtrai verscheen. Weer erop af. Daar stond een heel ander model trein, geel-zwart van kleur, van NMBS, de Belgische spoorwegen. Vertrokken stipt om 16.09 uur.
Oef, er ging een hele last van mijn schouders af. Pas om middernacht ben ik thuis gekomen!
De overkapping van Gare de Lille-Flandres. Onder het derde scherm van links de doorgang naar de andere perrons
De "verkeerde" trein naar Calais.
Het vertrekscherm in Lille-Flandres, waar de "voies" pas op een later moment verschijnen. Bij de TGV's verschijnen de nummers direct.
Zo ziet de trein naar Courtrai / Kortrijk eruit.