Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naar Mechelen - Forum Wereldfietser

Naar Mechelen

Datum: 20 juli 2022
Treinmaatschappij: Arriva, NS en NMBS
Vertrekstation: Baflo
Bestemming: Mechelen (B.)
Prijs (FietsMee): € 25,-- + internationale fietskaart € 12,-- plus reservering € 4,-- voor de IC naar Brussel.
Ervaringen: om 06.22 uur ben ik van Baflo vertrokken. De conducteur herkende mij en ik hoefde niet eens gecontroleerd te worden. In Groningen overgestapt op een Koploper. De fietsruimte bevond zich helemaal vooraan. Zo vroeg in de ochtend stond er maar één vouwfiets naast mijn fiets.
Op Schiphol Airport overgestapt en de wachttijd was 50 minuten, zodat ik een kijkje nemen in de grote Plaza-hal boven. Toen kwam er een "Brusselse" IC-trein. Blauw van boven en geel van onder. Voor en achter een mintgroene locomotief van Bombardier TRAXX MS-2, waarschijnlijk werd de voorste loc dan als stuurstand gebruikt voor de achterste.
Maar de fietsruimte was nogal vol. M'n fiets stond tegen de rode deur aan in de kop van de wagon. Geeft niet, daar was toch de locomotief. Naast mij een andere fiets met een bobjack erbij, wat nogal wat ruimte in beslag nam.
Maar de vierkante ruimte werd totaal in beslag genomen door een buitenlands gezin, bestaande uit een vader, een moeder en een dochter. En ze zagen erg vermogend uit. Kennelijk hebben ze gewinkeld in de Amsterdamse PC Hooftstraat o.i.d. Mevrouw droeg veel blinkende gouden sieraden. Handtasjes van Louis Vuitton, winkeltassen met de naam Valentino erop. Verder zes grote aluminium rolkoffers, staand wel bijna een meter hoog en een halve meter breed, behorend bij dat gezin. Gezien mijn leeftijd heeft die vader z'n klapstoeltje beleefd aan mij afgestaan.
In Breda heeft de trein kop gemaakt, zodat ik nu naar mijn gevoel achteruit reed.
De fietser met de bobjack is in Antwerpen uitgestapt en ik heb hem daarbij geholpen.
Het duurde niet lang of de trein kwam om 11.37 uur in Mechelen aan. Echter: het station van Mechelen is nu helemaal verdwenen, nog wel te zien hier: https://www.google.nl/maps/@51.0183142, ... 384!8i8192
Er wordt nu aan een nieuw station gebouwd, zodat de passagiers tussen het beton en de steigers moesten lopen. Er zijn wel liften aanwezig. Let op: op de perrons ontbreken de stationsnaamborden nog, het was de machtige Romboutstoren van Mechelen, die ik door het raam had gezien en zodoende ik mijn bestemming kon weten. De oostelijke sporen hebben al een nieuwe, golvende overkapping, zie tweede foto. De overkappingen boven de andere sporen helemaal links moeten dus nog gebouwd worden.
In de regen ben ik verder gefietst.
DSC02942.jpg
DSC02944.jpg
Mechelen was samen met Brussel de eerste stad op het Europese continent met een treinstation. De eerste treinrit op het continent ging op 5 mei 1835 van Brussel naar Mechelen.
Van dat roemruchte verleden is lang niks te merken geweest. Van de Vlaamse steden van gelijkaardige omvang had Mechelen in het recente verleden misschien wel het lelijkste station.
De werken daar illustreren wat een langdurige onderneming de bouw van een nieuw station kan zijn. Ooit had ik een gesprek met iemand die de nieuwe omgevingsaanleg had ontworpen. Dat moet voor 2010 geweest zijn. We zijn minstens 12 jaar verder, en de boel is nog niet af.
Die eerste locomotief heette De Olifant.
Net als het fijnste cafeetje aan het stationsplein in Mechelen.
Altijd fijn voor een tussenstop, of als de trein het laat afweten :-)
Ik dacht dat er steeds (minstens) 4 fiets plaatsen zijn op de Beneluxtrein, meestal voor of achter (maar je weet niet van tevoren waar? soms aan beide kanten?), en dat die vier plaatsen in de zomer te reserveren zijn?

Bedoel je dat de trein zo vol zat dat er zelfs mensen in de fietsruimte zaten?
Ja, ik kon nergens een plek vinden in de passagiersrijtuigen. Dan maar m'n fiets bewaken is de beste optie. Maar die zes enorme rolkoffers, nog hoger dan een tafel....´
Op de terugweg was er een invalide meneer in een grote vierwielig scootmobiel, die in Rotterdam was uitgestapt. Een NS-medewerker met een verrijdbare helling heb ik daar erbij geroepen.
Martin E. van Doornik schreef: Maar die zes enorme rolkoffers, nog hoger dan een tafel....´
Tsss, 't is ja wat.
Dat is volgens mij wél een beetje trollerig dunlop.

Even terug naar de treinen: de populariteit van de Thalys daalt zienderogen in België. Mensen hebben zelfs de nacht in de trein moeten doorbrengen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/07/29/thalys-doornik/