Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Graag nieuwe suggesties voor Treinfietsen in juni 2022? - Forum Wereldfietser

Graag nieuwe suggesties voor Treinfietsen in juni 2022?

Al jaren ben ik een tevreden lange afstands trein-fietsster. Of terug huiswaarts na een tocht of naar het startpunt van een route in een Europees land. Paar dagen reizen, prima.
Na de coronajaren (en een recente verhuizing) heb ik nog even om nu eindelijk mijn verlengde, nu mobiele, Interrailpas te gebruiken, voor een overzichtelijke fietsvakantie in Toscane. Dacht ik.
Met de nachttrein heen, fiets mee. Fietsen met Luc Oteman, tentje, pensionnetje, enz.
Ik krijg het niet voor elkaar deze keer. De bonnefooi werkte eerder meestal wel. Nu wil ik niet meer ergens in de nacht stranden met bepakte fiets. Het vertrouwen neemt af door ook toegenomen fiets op de trein mee-verkeer versus verminderd aanbod. Misschien zie ik simpele oplossingen niet. ?? Ik exploreerde alle bekende en gangbare paden. En nieuwe, zoals de Greenline.
Mijn interrailpas en fietsreservering online sluiten elkaar uit. www. fietsmee.nl reserveert niet de interrailpas. De obb autoslaaptrein neemt geen fietsen zonder auto eraanvast mee, treinreiswinkel reserveert geen fietstreinreizen meer tot eind 22, ns internationaal naar Basel zit volvol en dan ben je daar pas,, 9 eurokaartje maakt Duitse regionale treinen vol. Mijn fiets demonteren is geen optie. Enzovoorts.
Toch maar met een auto gaan rijden? Plan cancellen? Of heeft een andere ervaringsdeskundige nog een treinsluiproute in de aanbieding? Ik kan dit weekend vertrekken.
Wellicht een idee voor jou. Wij beginnen volgende week aan onze fietstocht naar Berlijn. Met de trein terug. Directe verbinding tussen Berlijn en Amsterdam, fiets kan mee. Gereserveerde plaatsen voor fiets en fietsers. Hebben we telefonisch geboekt bij NS International. Je heb dan wel een creditcard nodig. Ik heb uiteraard geen idee of er op de datum dat jij heen of terug zou willen nog plaats is en wat de kosten zijn. Wij waren rond €120 kwijt all-in.
Mooi plan voor jullie! Berlijn is gemakkelijk, zowel fietsen als treinen.
Eind july 2022; goede treinfietstentervaringen!

Vanachter mijn bureau lukte mijn treinfietstentorganisatie niet begin juni. Op mijn hier gepubliceerde oproep om suggesties kwam welgeteld1 (goede) reactie. Waaruit ik afleidde dat het een algemener probleem is voor de ervaren treinfietser.
Ik heb 3 mooie reizen gemaakt inmiddels met mijn Interrailpas en 9 euro ticket samen. Ja, ondanks de hete en drukke zomertreinen. De successleutel bleek heel ouderwets: beetje om de crowd heen, heel vroeg gaan, risico nemen dat je toch niet meekan en/of een omweggetje moet maken. En de treinreis genieten! Solo reizen met een echte fiets biedt veel meer kans in de drukte. Je bent mobieler, men maakt eerder plek voor jou. Het reserveren van een fietsplaats lukt beter op een kleiner station. In Zurich wachtte ik met 75 anderen een heel uur in het Reiseburo. Toen riep de medewerkster na een half uur: onmogelijk de komende week. Weg daar! Buiten zag ik dat over 5 min. een trein ging richting Dl. Niets te verliezen reed ik naar de fietswagen waar op dat moment 3 lege plekken waren. En bleven tot Kassel! 2 dan! De online treinadministratie niet zomaar vertrouwen dus. En soms zijn er coulante conducteurs, soms niet. Vaak nl is het in de praktijk anders en dat weten zij ook. Veel vakantiegangers boeken maanden tevoren, en daar lopen die systemen op stuk. Je moet wel een beetje vrije tijd hebben. En zin in reisavontuur! Je kan ook via Straatsburg met de uitstekende TER naar Basel. En vanuit Køge/Odense via Flensburg naar het zuiden met regionale treinen, ook leuk. Oja, geografische kennis is nuttig! Kortom: hard werken wel, je krijgt het niet cadeau, maar ik ben zeer tevreden met mijn postcoronatreintentfietservaring weer!
BikerCH schreef:
di 26 jul, 2022 08:52
Buiten zag ik dat over 5 min. een trein ging richting Dl. Niets te verliezen reed ik naar de fietswagen waar op dat moment 3 lege plekken waren. En bleven tot Kassel! 2 dan! De online treinadministratie niet zomaar vertrouwen dus.

Kortom: hard werken wel, je krijgt het niet cadeau, maar ik ben zeer tevreden met mijn postcoronatreintentfietservaring weer!
De software van de DB is naar mijn mening bagger.
Voor zover mijn inzicht reikt na enkele jaren treinen in Duitsland gaat een heel traject 'op slot' als er een reservering staat voor een gedeelte van het traject.
Voorbeeld:
ICE517 van Hamburg naar München.
Is er een reservering voor het traject tussen Düsseldorf en Frankfurt, dan wordt de fietsplek door de software voor het hele traject van Hamburg naar München als gereserveerd aangevinkt.

Verbeter mij vooral als het niet klopt wat ik hier beweer, maar mijn waarnemingen sluiten naadloos aan bij de ervaringen van @BikerCH.
Ik vind de DB app prima. Net als die van Trenitalia, en OBB. En van de NS.

Mooi aan de DB app is dat je onderweg de actuele vertragingen kan zien. Niet alleen van de trein waar je op dat moment in zit, maar ook van eventuele aansluitingen. Gaat het dan mis met je aansluiting, kun je onderweg al een alternatief zoeken.
br@m schreef:
di 26 jul, 2022 13:36
Ik vind de DB app prima. Net als die van Trenitalia, en OBB. En van de NS.
Helemaal mee eens, maar ik heb het niet over de app, maar over het reserveringssysteem voor fietsen van de DB.
Geheel eens, Poppink. Ik heb ook nog de uitstekende Railplanner van de Interrailpas erbij.
Overigens baseert de DB app zich voor beschikbare fietsplaatseninfo op het algemene reserveringssysteem, uiteraard.
Kortom, wij, individuen, moeten soms geheel op eigen vernuft en intuitie fietstreinen.
Mij is dat in juni en july tegen elke verwachting in wonderwel bevallen.