Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 9 euro ticket (Deutsche Bahn) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

9 euro ticket (Deutsche Bahn)

ThomasG schreef:
zo 05 jun, 2022 00:01
Toont wel mooi aan dat mensen met alle liefde in het OV stappen ipv hun heilige koe, zolang de prijs er maar naar is.
Het toont ook aan dat de trein niet anders is dan het vliegtuig en aan economische wetten voldoet: als iets tegen een absurde prijs wordt aangeboden krijg je overconsumptie.
Met milieu heeft het verschijnsel van gister niets te maken denk ik. Misschien wel omgekeerd: toen de trein een normaal bedrag kostte waren lang niet zo veel mensen bereid te betalen.
ThomasG schreef:
zo 05 jun, 2022 00:01
Toont wel mooi aan dat mensen met alle liefde in het OV stappen ipv hun heilige koe, zolang de prijs er maar naar is. In het kader van dit forum jammer dat fietsen nu al niet meer welkom zijn, maar verder wel een uitermate interessant experiment!
Het is geen liefde, maar een drang: het kost bijna niets!
Speeder300 schreef:
zo 05 jun, 2022 07:52
joukon schreef:
di 24 mei, 2022 15:09
En deze 'subsidie' komt niet terecht bij de inkomensgroep die het meest door de verhoging van prijzen geraakt wordt.
Deze subsidie wordt ook niet opgebracht door de inkomensgroep die het meest door de verhoging van prijzen geraakt wordt.
Als subsidies alleen maar zouden worden toegekend aan hen die het opbrengen, dan worden er uitsluitend sigaren uit eigen doos verstrekt. Als iedereen in staat zou worden gesteld om het geld voor de subsidies op te brengen, dan waren er geen subsidies nodig.
Leon schreef:
zo 05 jun, 2022 08:33
ThomasG schreef:
zo 05 jun, 2022 00:01
Toont wel mooi aan dat mensen met alle liefde in het OV stappen ipv hun heilige koe, zolang de prijs er maar naar is.
Het toont ook aan dat de trein niet anders is dan het vliegtuig en aan economische wetten voldoet: als iets tegen een absurde prijs wordt aangeboden krijg je overconsumptie.
Met milieu heeft het verschijnsel van gister niets te maken denk ik. Misschien wel omgekeerd: toen de trein een normaal bedrag kostte waren lang niet zo veel mensen bereid te betalen.
Die prijsverschillen gaan onmiddellijk terug tot redelijke proporties zodra er op dezelfde wijze belasting wordt geheven over bijvoorbeeld kerosine en mogelijk andere financiële voordelen die de luchtvaart geniet.
bert sitters schreef:
zo 05 jun, 2022 08:48
Als subsidies alleen maar zouden worden toegekend aan hen die het opbrengen, dan worden er uitsluitend sigaren uit eigen doos verstrekt.
Dat lijkt mij dan ook niet de bedoeling van subsidies. Mensen met een flink gevulde doos sigaren staan er elk een paar af aan mensen die een karig gevulde, of zelfs lege, sigarendoos bezitten.

Het moet mijns inziens alleen niet zo zijn dat mensen met een redelijk gevulde doos sigaren in de media consequent worden afgeschilderd als de paria's van de maatschappij, zoals de laatste tijd te doen gebruikelijk is. Ik hoorde laatst zelfs berichten dat mensen die af en toe wat groenten nemen, en voor de rest ook redelijk matigen en op z’n tijd wat bewegen maar liefst 12 jaren langer leefden dan mensen die zich op dagelijkse basis vol stoppen met hamburgers, en daarnaast ook erg gesteld zijn op “hun rokertje”. Ook dat werd die eerste groep nogal aangerekend. Dat die eerste groep dus ook 12 jaar langer bijdraagt aan de zorgverzekering bleef onvermeld.

Maar goed, terug naar het 9 euro-kaartje.
Speeder300 schreef:
zo 05 jun, 2022 10:19
bert sitters schreef:
zo 05 jun, 2022 08:48
Als subsidies alleen maar zouden worden toegekend aan hen die het opbrengen, dan worden er uitsluitend sigaren uit eigen doos verstrekt.
Dat lijkt mij dan ook niet de bedoeling van subsidies. Mensen met een flink gevulde doos sigaren staan er elk een paar af aan mensen die een karig gevulde, of zelfs lege, sigarendoos bezitten.

Het moet mijns inziens alleen niet zo zijn dat mensen met een redelijk gevulde doos sigaren in de media consequent worden afgeschilderd als de paria's van de maatschappij, zoals de laatste tijd te doen gebruikelijk is. Ik hoorde laatst zelfs berichten dat mensen die af en toe wat groenten nemen, en voor de rest ook redelijk matigen en op z’n tijd wat bewegen maar liefst 12 jaren langer leefden dan mensen die zich op dagelijkse basis vol stoppen met hamburgers, en daarnaast ook erg gesteld zijn op “hun rokertje”. Ook dat werd die eerste groep nogal aangerekend. Dat die eerste groep dus ook 12 jaar langer bijdraagt aan de zorgverzekering bleef onvermeld.

Maar goed, terug naar het 9 euro-kaartje.
Er zijn ook mensen met en riant inkomen, die ongezond eten. Helaas hangt ook aan gezond eten een prijskaartje.
Is bij dat 9 euro-kaarje ook een Bratwurst inbegrepen?
'kostenafwenteling' lijkt me hier een centraal begrip. doen we in onze samenleving helaas elke dag op grote schaal.
leestip: https://www.donner.nl/de-verborgen-impa ... 9021408309

in de vergelijking tussen OV en de auto kan de gedachtengang: "Ik heb 'm/haar toch al voor de deur staan dus die extra kilometers kosten alleen de brandstof" een rol spelen.
maar (bijvoorbeeld) een auto kost veel meer dan dat je betaalt/uitgeeft (en niet alleen aan brandstof).

groot voordeel van de auto (en wordt zelden genoemd): je hebt je 'persoonlijke ruimte' (ik bedoel het psychologie-begrip). da's in het OV nog wel eens anders :wink:

maar een 'eerlijke prijs' is ook lastig want wie zorgt dat delen van die prijs terecht komen waar ze voor in rekening zijn gebracht? da's dan nog wel iets om te regelen.

leuk onderwerp!
Speeder300 schreef:
zo 05 jun, 2022 10:19

Dat lijkt mij dan ook niet de bedoeling van subsidies. Mensen met een flink gevulde doos sigaren staan er elk een paar af aan mensen die een karig gevulde, of zelfs lege, sigarendoos bezitten.

Iedere burger betaald belasting. Aan de kassa van de supermarkt staat geen meneer of mevrouw die de btw terug verrekend als je een laag inkomen hebt. Dat zou wel een mooi gebaar zijn overigens!

Degenen met lage lonen betalen eigenlijk de hoogste prijs met hun gezondheid. Dat geldt zeer beslist voor degenen die bagage moeten afhandelen op vliegvelden en voor de mijnwerkers die de grondstoffen delven voor onze elektrische auto's en andere apparaten die een accu nodig hebben.

Vandaag een stukje met de metro gereisd naar de botanische tuin in Hamburg. Ik heb diverse fietsers gezien die hun fiets zonder problemen de metro in kregen. Er was voldoende plek.
Degenen met lage lonen betalen eigenlijk de hoogste prijs met hun gezondheid.
rake opmerking!
er zijn in Nederland echt nog grote verschillen tussen 'sociale klassen'. de 'sociale klasse' lijkt een ouderwets begrip, maar het is nog zo actueel. men zegt ook wel eens: 'het is vrij bepalend voor je 'kansen' waar je wieg heeft gestaan. ik had enige tijd terug een aardrijkskunde-docent-collega die beweerde dat iedereen gelijke kansen heeft. wiskundig misschien, maar de praktijk is heel anders.
terug naar dit voordeel ticket: hopelijk zijn er nieuwe treinreizigers bij, die ervaren wat een prima vervoermiddel het is. ik kom uit een gezin zonder auto en heb Nederland en de Benelux uit de trein leren kennen: top/prachtig/fijn!
Ik heb niet de moeite genomen om het na te kijken, maar zou je met die 9 Euro kaart ook vanuit Hengelo naar Bielefeld kunnen reizen?
Of moet je dan een extra kaartje plus fietskaart kopen voor het traject van Hengelo naar Bad Bentheim.
Of is de trein naar Bielefeld geen Regionalbahn.
Als ik het hier https://www.bahn.de/angebot/regio/9-euro-ticket goed begrijp dan kun je voor 9 euro + fietskaartje van Hengelo naar Bielefeld.
Het begint er wel op te lijken als ik er van uit ga dat dezelfde regels voor het Nedersaksentarief gelden als voor het 9 euro kaartje.
DaVinci schreef:
zo 05 jun, 2022 23:50
Als ik het hier https://www.bahn.de/angebot/regio/9-euro-ticket goed begrijp dan kun je voor 9 euro + fietskaartje van Hengelo naar Bielefeld.

Hier vind je alle mogelijkheden

Bij deze alle op dit moment beschikbare informatie en voorwaarden over grensoverschrijdend reizen en het 9 euro ticket en je hoe dat kan met Nederlandse reisproducten! https://t.co/A66L0ynlYz

Bron:https://twitter.com/Cas_Plz/status/1530 ... 93grw&s=19
Zijn er mensen die afgelopen maand een poging hebben gewaagd met de (regionale) trein in Duitsland, al dan niet in combinatie met de fiets? Nog altijd exodus daar, of kan je tijdens weekdagen op kalmere uren een kans wagen?

Ik zou na half augustus eventueel een poging wagen om op zo'n 2 dagen vanuit België naar de grens bij Salzburg te treinen (met fiets) maar als het op voorhand onbezonnen werk lijkt, kijk ik naar een alternatief.
Ik begin juli. op een zaterdag en zondag:

Regionale treinen: traject
--(zaterdag)Salzburg - Munchen --> redelijk rustig, geen enkele fiets in de trein gezien.
--(zondag)Dusseldorf - venlo --> wel erg druk door eerdere uitgevallen trein, maar er pasten zeker nog fietsen bij (ik zat in de coupe voor fietsen).

Dit waren natuurlijk momentopnames en misschien totaal andere regio's dan waar jij in de trein gaat zitten 8)

Op zowel mijn heen- als terugreis naar Oostenrijk had ik trouwens het idee dat de drukte in de treinen vooral veroorzaakt werd door de grote hoeveelheid uitvallende treinen... :roll:
Dochterlief is op dit moment al 10 dagen onderweg, Stuttgart, Ulm, Düsseldorf. Geeft aan dat het prima te doen is. Niet altijd plek om samen bij haar reisgenoot te zitten. Maar geen overvolle treinen.
Twee weken geleden een aantal ritjes gemaakt met bus en trein in NRW, zonder fiets. Bussen vrijwel leeg, treinen redelijk vol, maar niet overvol., prima te doen.
Bedankt allen voor de reacties!
Zo te zien kan ik het er mij wel op wagen dan. Ik zorg wel voor een plan B als blijkt dat het echt niet te doen is dan.

Thanks en fijne zomer nog allen
Er op wagen kan sowieso altijd, je moet alleen geen harde deadlines hebben :lol:
Kost vanaf 1 mei €49 per maand 🙂
https://nos.nl/artikel/2461553-duitslan ... anaf-1-mei

Duitsland kiest voor goedkoop ov: 49 euro per maand vanaf 1 mei
Reizigers in Duitsland kunnen vanaf 1 mei weer gebruikmaken van goedkoper openbaar vervoer. Voor 49 euro per maand kun je dan onbeperkt reizen met bussen, trams, metro's en regionale treinen in heel Duitsland.

Het 49-euro-ticket is een opvolger van het populaire 9-euro-ticket van afgelopen zomer. Dat was bedoeld om het ov een boost te geven en mensen in vakantietijd tegemoet te komen in de kosten voor vervoer.