Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rechtstreekse trein Antwerpen-Lille voorgoed afgeschaft? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rechtstreekse trein Antwerpen-Lille voorgoed afgeschaft?

Als ik me goed herinner zijn minstens 2 van de dagelijkse bus "trein"verbindingen tussen Caen en Rouen aangekondigd als "fietsen toegelaten". Chauffeur schoof in ieder geval zonder verpinken mijn fiets in het bagageruim toen ik er afgelopen november gebruik van maakte.
CarlW schreef:
di 26 apr, 2022 07:22
Als ik me goed herinner zijn minstens 2 van de dagelijkse bus "trein"verbindingen tussen Caen en Rouen aangekondigd als "fietsen toegelaten". Chauffeur schoof in ieder geval zonder verpinken mijn fiets in het bagageruim toen ik er afgelopen november gebruik van maakte.
Lastig doen bij vervangende bussen is vooral iets waar de NS bussen patent op hebben (en soms lukt het ook dan nog). De NMBS doet al een stuk minder lastig. In Frankrijk en Kroatië heb ik, in de weinige keren dat er vervangend vervoer was) zonder probleem m'n fiets mee kunnen nemen in de bus.
CarlW schreef:
do 14 apr, 2022 17:44
*Het "fietskot" is toch wel een uitzondering geworden denk ik, in een aantal oudere treinen zijn zelfs zetels uitgesloopt om plaats te maken voor fietsplekken.
De trein Antwerpen-Poperinge bleek vanochtend nog uit het oude vertrouwde materieel te bestaan, waar nog niks uit gesloopt is. Dus ging mijn fiets mee in een vergrendeld fietsenkot. De treinbegeleidster vond het goed dat ik dichtbij het fietsenkot ging zitten in de eerste klas, terwijl ik net een tweede klas Rail Pass had aangeschaft, die sinds 2020 Standard Multi bleek te heten.
Gelukkig had ik nog mondkapjes meegenomen, want die zijn hier in de treinen nog steeds verplicht, net als in Frankrijk.

CarlW schreef:
do 14 apr, 2022 17:44
Misschien niet ter zake maar Kortrijk-Rijsel langs de Leie en verder langs de Deule is een OK fietsritje van een uur of 2.
Om de trappen bij Kortwijk te omzeilen, ben ik nog een stukje verder geboemeld en in Komen uitgestapt. Daar zijn helemaal geen trappen. Alles is er gelijkvloers, zelfs de perrons liggen amper hoger dan de rails. Toch had de treinbegeleidster er alle vertrouwen in dat ik heelhuids met mijn fiets uit de trein op het perron terecht zou komen.
Vanaf Komen is het niet meer dan 22 km fietsen naar Lille Flandres. Het zouden wel eens de enige kilometers kunnen worden die ik deze week met de wind in de rug heb gefietst.
bert sitters schreef:
di 26 apr, 2022 03:05
Waarom kan er geen fatsoenlijke Intercites worden ingezet van Rijsel, Amiens, Rouen ,Caen?
C’ est la France. Iedereen zal en moet met een duurdere TGV via Parijs rijden. De periferie moet bloeden voor de hoofdstad. Alleen in de spitsuren mogen er een paar treinen rechtstreeks naar Normandië tuffen en Parijs links laten liggen.
Ik was al aangenaam verrast dat mijn overstap in Amiens ditmaal gelijkvloers was. Er is hier nu ook een lift waarmee je van de doodlopende sporen naar de uitgang kunt.
keesswart schreef:
ma 25 apr, 2022 23:43
Ik denk dat ik het mezelf makkelijker maak door toch via Amiens naar Rouen te boemelen en daar een hotel te zoeken.
Het is toch een camping geworden. Een mooie Camping Municipal in Lisieux (tussen Rouen en Caen), slechts een paar km van het station, dat ook nog voorzien is van liften!
keesswart schreef:
di 26 apr, 2022 23:28
keesswart schreef:
ma 25 apr, 2022 23:43
Ik denk dat ik het mezelf makkelijker maak door toch via Amiens naar Rouen te boemelen en daar een hotel te zoeken.
Het is toch een camping geworden. Een mooie Camping Municipal in Lisieux (tussen Rouen en Caen), slechts een paar km van het station, dat ook nog voorzien is van liften!
Liften op een station in Frankrijk zijn het waard om vermeld te worden.
Soms mag je onder begeleiding het spoor via een dienstovergang over steken. Vraag het de chef de la gare of de sous-chef de la gare.
bert sitters schreef:
wo 27 apr, 2022 06:02
Liften op een station in Frankrijk zijn het waard om vermeld te worden.
Het worden er gelukkig steeds meer!

bert sitters schreef:
wo 27 apr, 2022 06:02
Soms mag je onder begeleiding het spoor via een dienstovergang over steken. Vraag het de chef de la gare of de sous-chef de la gare.
Dan moet die stationsbaas wel traploos bereikbaar zijn vanaf het perron waar je net bent uitgestapt ;-)
Of je fiets met bagage is licht genoeg zodat je bij afwezigheid van roltrappen en/of liften 'm gewoon inclusief bepakking een trap op&af kunt tillen.
Jurr schreef:
do 28 apr, 2022 10:27
Of je fiets met bagage is licht genoeg zodat je bij afwezigheid van roltrappen en/of liften 'm gewoon inclusief bepakking een trap op&af kunt tillen.
Of iets licht genoeg is voor iemand is heel subjectief. Misschien ben jij een beer van een vent die rustig 35 kg draagt, terwijl iemand die wat minder spiermassa heeft het niks vindt om met 15 kg te zeulen. En misschien wil iemand wel een goede camera met meerdere lenzen meenemen, om ons achteraf te verblijden met mooie reisverslagen, terwijl de ander volstaat met kiekjes voor eigen gebruik. Zoveel mensen, zoveel wensen.
Als het echt niet anders kan, of lift/roltrap niet werkt, til ik mijn fiets plus kampeerbepakking (in totaal toch al gauw 40 kilo) wel een trap op. Zeker als er een fietsgootje is (in la France helaas een zeldzaamheid). Maar het zou jammer zijn als ik daarbij een blessure op zou lopen. En ik hoef niet zo nodig te bewijzen dat ik een fitte 60-plusser ben ;-)
Ik ben afgelopen maandag (25 juli) van Lille naar Antwerpen per trein gereisd. Inderdaad overstappen in Kortrijk. Dat geeft niet, als ik maar verder kon gaan. Aankomst op spoor 6 en instappen voor Antwerpen op spoor 2. Ik heb m'n fiets gewoon gesjouwd over de trappen. In Antwerpen overstappen en door naar Rotterdam, waartussen kop werd gemaakt in Breda.
Maar de deur voor de fiets was zo smal en de trap met vier treden erg hoog vanaf de lage perrons. Met mijn rechterhand tilde ik m'n fiets op, mijn linkerhand aan een stang in de deur, terwijl het linkerhandvat van het stuur in m'n tanden klem zat tegen het omklappen van het voorwiel. Met moeite hees ik me naar binnen.
Ik waarschuw wel even dat het vertrekbord (zie tweede foto) helemaal niet klopt: mijn trein van 16.58 staat hier midden links. "Komt aan" staat er, dus dacht ik nog even te wachten. Maar diverse Belgen op het perron attenteerden mij erop dat zo'n 70 meter verderop de trein er al stond! Ik vlug erheen en ingestapt. Als die mensen mij niet hadden geholpen, dan was die trein ervandoor gegaan. Laat je dus niet door dit "Komt aan" misleiden en goed opletten!
Dus zoveel mogelijk foto's maken op stations.
Tip: enige kennis van de Franse taal is wel vereist: Op het station van Lille-Flandres wordt Kortrijk als Courtrai aangegeven!

Ik heb deze treinreis geboekt bij FietsMee. Prijs Lille-Baflo € 33,40 + reservering fiets Antwerpen-Rotterdam € 4,-- + internationaal fietskaart € 12,-- en dan heb je nog € 25,-- voor administratiekosten van FietsMee (daarin is de heenreis ook begrepen, alleen was het Baflo-Mechelen voor € 25,--). De fietstarieven op de heenreis idem dito. Dus geen gepruts met NS Internationaal op internet maar gemak en zekerheid via FietsMee.
DSC03375.jpg
DSC03376.jpg
keesswart schreef:
do 28 apr, 2022 12:44
Zeker als er een fietsgootje is (in la France helaas een zeldzaamheid).
Op Gare de Liile-Flandres zijn er niet eens trappen of liften, want het is een kopstation. Onder de grote overkapping een stuk of tien sporen (voies), welke meestal door TGV's worden gebruikt. Links daarvan zijn er zes sporen, die zo'n 50 meter verderop door een poort in de zijmuur van de overkapping bereikbaar zijn. Dus overal gelijkvloers.
Maar pas op: het bord voie 16 is achter een zuil onzichtbaar, daar zag ik een trein staan, op voie 15 had ik gedacht. En ik heb dus een paar uur in de verkeerde trein gezeten! :roll:
Interessante informatie. Maar een beetje off-topic?
Niks off-topic maar ik probeer jullie te helpen met de daar opgedane ervaringen. :D
Juist Martin!
Bedankt.
Maar wie is of wat is Peter Molog?
Martin E. van Doornik schreef:
wo 03 aug, 2022 00:29
Maar wie is of wat is Peter Molog?
Hij gebruikt "Dunlop"
Don't feed the trolls...

Voor persoonlijke vetes is er de mogelijkheid van een PB.