Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met de trein in Engeland, ervaring? - Forum Wereldfietser

Met de trein in Engeland, ervaring?

Hallo allen,

ik wil in juni met de boot naar Newcastle en daar de trein pakken naar Glasgow.
Ik ben er inmiddels achter dat er veel maatschappijen rijden en dat ik voor de rit naar Glasgow met LNet en Scotsrail moet reizen. Omdat de tickets voor juni nog niet te boeken zijn zit ik met een paar vragen.

Het lijkt er op dat ik een ticket in 1 keer kan boeken via de site van LNet, dus ook het gedeelte dat via Scotrail gaat.
Nu is mij niet duidelijk of ik voor de fiets ook in 1 keer een plek voor het hele traject kan boeken of dat dat in 2 gedeeltes moet bij de twee verschillende maatschappijen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Dank!
Geen ervaring mee op die route, maar op deze website ( https://www.cyclingscot.co.uk/taking-yo ... train.html ) wordt uitgelegd dat je bij National Rail kunt kijken voor details over fietsen meenemen. Ik heb dat even gedaan voor Newcastle - Glasgow, en het lijkt erop dat reserveren van een fietsplaats tussen Edinburgh en Glasgow niet hoeft (en ook niet kan). Ik heb een enkele keer met de fiets gereisd hier in Engeland, en als reserveren niet kan is het vooral afhankelijk van hoe streng de conducteur is als er wat veel fietsen zijn. Ook wel eens moeten wachten op een volgende trein.
Sonny schreef:Het lijkt er op dat ik een ticket in 1 keer kan boeken via de site van LNet, dus ook het gedeelte dat via Scotrail gaat.
Nu is mij niet duidelijk of ik voor de fiets ook in 1 keer een plek voor het hele traject kan boeken of dat dat in 2 gedeeltes moet bij de twee verschillende maatschappijen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ja, dat kan. Op het traject van LNER moet je wel verplicht reserveren, ook voor de fiets. Op andere trajecten kan dat soms weer niet. Enkele jaren terug kon dat nog online bij GNER (de voorloper van LNER), maar dat lijkt daar nu alleen nog telefonisch te kunnen. Fietsplekken online reserveren kan nog wel op andere sites, zoals gwr.com en rail.co.uk, ook voor de treinen van LNER.

Soms kan het echter voordeliger uitpakken om een reis in gedeeltes te boeken, maar dat is een vak apart. Op dit moment zullen er voor de zomermaanden nog geen goedkope tickets te vinden zijn. Die worden meestal niet eerder dan een paar maanden voor de reisdatum beschikbaar gesteld.

Veel Britse fiets+treinperikelen heb ik in dit topic beschreven.

Op deze site is een redelijk recent overzicht van regels voor het meenemen van fietsen van Britse spoorwegmaatschappijen te vinden, plus de nodige info over het gebruikte materieel.
Dank voor je reactie, Kees.
Ik zie dat ik een alert kan zetten zodat ik een seintje krijg als de tickets wel beschikbaar zijn.
Verder klinkt het systeem om te reserveren voor je fiets wat onzeker. Tickets zijn zo te zien voor een specifieke trein dus wat als er geen fiets plek vrij is? Of controleert men ook daadwerkelijk of je gereserveerd hebt voor je fiets zodat dat niet voorkomt?
Sonny schreef:
za 19 feb, 2022 10:04
Dank voor je reactie, Kees.
Ik zie dat ik een alert kan zetten zodat ik een seintje krijg als de tickets wel beschikbaar zijn.
Verder klinkt het systeem om te reserveren voor je fiets wat onzeker. Tickets zijn zo te zien voor een specifieke trein dus wat als er geen fiets plek vrij is? Of controleert men ook daadwerkelijk of je gereserveerd hebt voor je fiets zodat dat niet voorkomt?
Een reservering betekent hier dat je recht hebt op de gereserveerde plek, of dat nu een zitplaats of een fietsplek is. Dus niet vergelijkbaar met het 'aanmelden' van fietsen zoals de NS vorige zomer verplicht stelde.
Als je vóór een treinrit met reservering een treinrit hebt waar reserveren niet mogelijk is, zorg dan voor een een hele ruime overstaptijd, zodat je ook met een latere trein nog de gereserveerde trein kunt halen. Of plan een overnachting in de plaats waar de gereserveerde trein vertrekt. (Het missen van zo'n trein betekent dat een goedkoop treingebonden ticket niks meer waard is. Je zult dan een nieuw ticket moeten kopen, wat op de reisdag duur uit kan vallen. Als je door uitval of vertraging van treinen een gereserveerde trein niet kunt halen, laat dan een conducteur regelen dat je met je treingebonden ticket ook in een latere trein terecht kunt.)
Dat was precies de duidelijkheid die ik zocht. Dank je!