Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskaartje uit de automaat wordt 1 euro duurder - Forum Wereldfietser

Fietskaartje uit de automaat wordt 1 euro duurder

Voor fietskaartjes uit de automaat geldt vanaf volgend jaar 1 euro toeslag. Het overgrote deel van de fietskaartjes wordt via de automaat aangeschaft. Hierbij komt de prijs voor een dagkaart fiets op 8,50.
Ter vergelijking een dergelijke kaart kost voor heel Duitsland 8, - Euro. Nu is Duitsland aanzienlijk groter dan Nederland. Reizigers met een fiets en een Bahnkarte (kortingkaart) betalen slechts 5,40. Daar kan wel 4 Euro voor het reserveren van een fietsplaats bijkomen, als reserveren verplicht is, zoals in de ICE4. Daarbij krijg je dan wel ook een gereserveerde zitplaats zo dicht mogelijk bij jouw fiets.
bert sitters schreef:
wo 03 nov, 2021 13:30
Voor fietskaartjes uit de automaat geldt vanaf volgend jaar 1 euro toeslag. Het overgrote deel van de fietskaartjes wordt via de automaat aangeschaft. Hierbij komt de prijs voor een dagkaart fiets op 8,50.
Ter vergelijking een dergelijke kaart kost voor heel Duitsland 8, - Euro. Nu is Duitsland aanzienlijk groter dan Nederland. Reizigers met een fiets en een Bahnkarte (kortingkaart) betalen slechts 5,40. Daar kan wel 4 Euro voor het reserveren van een fietsplaats bijkomen, als reserveren verplicht is, zoals in de ICE4. Daarbij krijg je dan wel ook een gereserveerde zitplaats zo dicht mogelijk bij jouw fiets.
Gewoon een fietskaartje in de NS-app kopen dus of op je ov--kaart zetten bij de automaat. Waarom zou je een papieren fietskaartje willen hebben?
Voor in je plakboek natuurlijk. :-)
peter de rijk schreef:
wo 03 nov, 2021 16:18
.. Waarom zou je een papieren fietskaartje willen hebben?
Die kun je doorgeven aan iemand anders als je 'm niet meer nodig hebt.
Dat kun je ook met een een digitaal kaartje.
Flix schreef:
do 04 nov, 2021 22:35
Dat kun je ook met een een digitaal kaartje.
Tja, staat op een digitaal kaartje niet je naam? Overigens weiger ik uit principe een fietskaartje aan een ander door te geven.........
Je moet je kunnen identificeren.

Ik neem aan dat deze ''tips'' niet serieus zijn bedoeld.

Jan
Hilver schreef:
vr 05 nov, 2021 12:32
Tja, staat op een digitaal kaartje niet je naam?
Dat wel. Maar er wordt niet op naam gecontroleerd, noch is het gekoppeld aan een OV kaart. Ook mag één persoon voor meerdere mensen een kaartje kopen, dus de naam maakt niks uit, zolang het kaartje maar geldig (datum/daluren) is en je zelf ook een geldig vervoersbewijs hebt.
De NS spreekt over: het e-ticket is persoonsgebonden. Hiermee willen ze aangeven dat die 'tip' niet rechtsgeldig is, denk ik. Want controle in deze is er niet.

Het was overigens ook geen tip waar ik noodzakelijkerwijs achter sta.
Heb zojuist een treinreis geboekt voor morgen (20 nov.). Fiets mee. Ik geef de voorkeur aan een papieren uitgeprint ticket uit de PDF, welke ik per mail heb ontvangen. Aangezien de batterij van m'n smartphone nogal snel leeg kan raken, vind ik een NS-app niet bepaald handig.
Maar het is verdraaid en verrekte moeilijk om de treinreis te bevestigen. Heenreis goed gelukt, maar terugreis (vanuit een ander station) liep de website steeds vast. Dan maar op goed geluk. De site zei wel dat zo'n bevestiging nog geen garantie is voor een plaats in de trein.... :x
Ik noem de bestemmingen niet, anders verraad ik de populaire Raad plaatjes-rubriek. :wink:
Martin E. van Doornik schreef:
vr 19 nov, 2021 13:27

Maar het is verdraaid en verrekte moeilijk om de treinreis te bevestigen. Heenreis goed gelukt, maar terugreis (vanuit een ander station) liep de website steeds vast. Dan maar op goed geluk. De site zei wel dat zo'n bevestiging nog geen garantie is voor een plaats in de trein.... :x
Het reserveren is trouwens niet meer nodig om de fiets mee de trein in te nemen.
Staat anders nog wel op de NS-site, zie treinreis aanmelden. Maar je stelt me wel gerust, hoor.
Bijna anderhalf uur voor m'n computerscherm bezig geweest....
Waar blijft de goeie ouwe tijd met de vertrouwde stationsloketten, in nog geen minuut heb je al een kartonnen treinkaartje met een knak-perforatie doormidden....
Oud stationsloket (Aalten).jpg
Oud stationsloket (Aalten).jpg (9.51 KiB) 2282 keer bekeken
peter de rijk schreef:
wo 03 nov, 2021 16:18


Gewoon een fietskaartje in de NS-app kopen dus of op je ov--kaart zetten bij de automaat. Waarom zou je een papieren fietskaartje willen hebben?
Ik heb geen smartphone, als ik bv. ergens naartoe ga, kan ik idd. vooraf, via laptop thuis, een kaartje bestellen en op station op de ov chipkaart zetten, maar als ik vanaf 'ergens' terugga, een dag of paar dagen later en ik heb geen beschikking over internet.. moet ik een papieren kaartje kopen.
Mmm,
Geen smartphone bezitten is een stuk goedkoper en rustgevende dan wel.
Voor wat je uitspaart met het niet bezitten van zijn ding kan je naar schatting tussen de 200 een 1000 fietskaarten kopen voordat de balans in het negatieve omslaat.
Het is (voorlopig?) niet mogelijk om goedkope treinkaartjes te kopen zoals bij Actie van de dag, Kruidvat, Hema, enz. vanwege corona. Dus de volle mep betalen, behalve die € 1,- extra bij de automaat. Enkele reis heen naar het ene station en terug van het andere station naar huis komt al gauw neer op € 55,23 plus € 7,50 voor de fiets. Alleen binnenlands. En de fietstocht duurt ongeveer vier uur, langer kan niet vanwege de korte dagen.
Toch heb ik er zin in, misschien kan het anders niet meer nu ons land al donkerrood kleurt.... Kijk maar naar Oostenrijk.
Dag Martin, heb je wel een kortingskaart? Zo niet, dan kun je overwegen een NS flex https://www.ns.nl/ns-abonnementen/flex/ abonnement te nemen. De basis variant kost niks en je hebt er ook niks aan. Maar ga je reizen in het weekend, dan kun je weekend voordeel aanzetten. Dat kost je €2,- per maand en geeft 40% korting. Bij de reis die je gaat maken bespaar je snel €20,-. Ns flex kun je maandelijks aanpassen.
Of een stedentrip nemen https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/stedentrips
Kost maar €23.
JanH schreef:
vr 19 nov, 2021 22:25
Of een stedentrip nemen https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/stedentrips
Kost maar €23.
Maar daar zijn er wel musea en dergelijke aan gekoppeld, heb erg over getwijfeld. Ik ben liever een vrije fietser. Heb me daarin nog niet verdiept.
Ik maak geen gebruik van de museum of koffie aanbieding. Laatste een stedentrip Haarlem gekocht (met upgrade eerste klas, geen fiets mee trouwens) en heb dat gebruikt voor een dagje Amsterdam. En met een stedentrip Groningen, mijn woonplaats, kun je het hele land door. :D

En de stedentrip kun je thuis boeken én printen.
Ik zal jouw tip zeker nader bestuderen. Momenteel zit ik al in de (nogal volle) trein. Gelukkig plek voor m'n gele Giant in de Koploper.

DSC00617-bew.jpg
Foto van m'n smartphone eruit en nieuwe uit de digitale camera gehaald, veel beter van kwaliteit.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 19 nov, 2021 13:27
Ik noem de bestemmingen niet, anders verraad ik de populaire Raad plaatjes-rubriek. :wink:
hmmm 🤔
De Rotte vertelde je toch?