Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Treinen in Zweden - Forum Wereldfietser

Treinen in Zweden

Een maand geleden hebben we een paar weken in Zweden gefietst. Dat waren we helemaal niet van plan, maar toevallig moest Corrie eind september voor iets belangrijks naar Stockholm. Precies rond die datum hadden we al kruisjes in onze agenda's gezet, om dan niet al te ver van huis (bijvoorbeeld in Frankrijk, als de coronamaatregelen dat dan toe zouden laten) nog even van de nazomer te kunnen genieten.
Nu besloten we om dan maar in Zweden te gaan fietsen. (Zo koud is het daar eind september/begin oktober nog niet. Wel zijn er dan al prachtige herfstkleuren.) Even leek het lastig om een trein met fietsplekken naar Stockholm te vinden. De Zweedse staatsspoorwegmaatschappij SJ zegt namelijk al jarenlang hardnekkig Nej tegen elke poging om ruimte voor fietsen in SJ-treinen te creëren. (Het zal wel iets met het aanbidden van de ‘zakelijke reiziger’ en diens veronderstelde allergie voor ‘vieze fietsen’ te maken hebben…)

Zoekend naar Zweedse treinmaatschappijen die wat fietsvriendelijker zijn, leverde een schat aan informatie op. Zoals de Flixtrain die sinds een half jaar tussen Göteborg en Stockholm rijdt (zie dit draadje).

Van de 20 (!) spoorwegmaatschappijen in Zweden zijn er maar weinig die geen fietsen toelaten. Een overzicht van deze maatschappijen is hier te vinden.

Afbeelding

Zweden is een groot land, dus het is wel zo handig om een kaart te hebben waarop je kunt zien waar de netwerken van al die maatschappijen liggen. Op de sites van de meeste vervoerders vond ik alleen een kaartje van hun eigen netwerk. Met mijn beperkte geografische kennis van Zweden bleef het een enorme puzzel om uit te vinden hoe die afzonderlijke netwerken op elkaar aansluiten.
Uiteindelijk vond ik de website van Lars, die schrijft: In my leasure time, I love creating public transport maps. You find the results on this website. Feel free to download and use the maps. Please quote them properly if you reuse them.
Lars is overduidelijk iemand met een voorliefde voor treinen en kaarten. Een passie die ik wel herken: tijdens saaie hoorcolleges doodde ik de tijd vaak met het schematisch uittekenen van het Nederlandse spoorwegnet – dat kende ik helemaal uit mijn hoofd (kaarten tekende ik overigens al als tiener, zie hier).
Lars heeft een schitterende kaart van het hele Zweedse spoornet getekend, met verschillende kleuren voor de lokale netwerken. De kaart kan gedownload worden als een pdf-file (hier even scrollen en dan klikken op herunterladen).

Afbeelding

De grafische software die hij heeft gebruikt is vector based, zodat de pdf-file zonder kwaliteitsverlies kan worden uitvergroot (anders dan bij foto’s, die pixel based zijn). Als voorbeeld heb ik hieronder het lichtblauwe netwerk van Västtågen rond Göteborg uitvergroot (ook handig voor Martin :wink: ). De nieuwe Flixtrain staat er nog niet op.

Afbeelding

Ook fijn zijn de kaarten op deze site, waarop de frequentie van fietsvriendelijke treinen is te zien. Hoe dikker het spoor is getekend, des te vaker rijdt er een trein. Spoortrajecten waarop geen fietsen meekunnen, zijn rood gemaakt.

Afbeelding

Op dezelfde site staat veel info over het aantal fietsplaatsen en de mogelijke drukte in diverse treinen, onder het kopje Cykel på tåg. Helaas is hier geen Engelstalige versie van, maar daarvoor hebben we de vertaalsoftware Deepl (met een veel beter resultaat dan Google Translate).
wauw! prachtig materiaal! het doet me denken aan de uitvouwkaart vroeger voorin het NS-spoorboekje.