Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe ver kan je met de trein - Forum Wereldfietser

Hoe ver kan je met de trein

Ik reis graag met fiets en trein.
Afgelopen zomer kwam ik op 1 dag tot Husseren-Wesserling en ben vandaar met een ommetje naar huis gefietst.

De vraag komt bij mij op hoe ver je zou kunnen reizen op 1 dag als je bijvoorbeeld tussen 6 en 7 uur 's morgens uit Utrecht vertrekt.
Geneve is haalbaar, Innsbruck, Berlijn, Kopenhagen, maar ver voorbij Parijs is best wel lastig.
Wat zijn jullie ervaringen.
Je bedoelt denk ik: Hoe ver kan je met de fiets mee in de trein?

Als je je fiets compact kunt inpakken, kan deze in principe mee met de metro en de TGV. Twee jaar geleden ging ik (zonder fiets) op Interrail naar Italië, en reden we in Thalys resp. TGV op één dag naar Torino. Dat was inclusief een lange overstap in Parijs, verder dan Geneve, en had ook met de fiets in de trein gekund, mits je aan de voorwaarden van de treinmaatschappij voldoet.
willem.m schreef:
ma 01 nov, 2021 12:27
Je bedoelt denk ik: Hoe ver kan je met de fiets mee in de trein?
Uiteraard.
Bij de Thalys loop je al vast met een verpakte fiets, in de TGV zal het wel lukken.
Ik wil komend jaar graag naar Nice en vandaar op de fiets stappen en wil bij voorkeur niet met een vliegtuig.
Dat reisdoel lijkt me niet haalbaar.
Ivo Sikkema van Rover heeft ooit op een kaart van Europa de treinreisrijden vanuit Nederland ingetekend.

Afbeelding

Met een ongedemonteerde fiets zullen deze reistijden hier en daar aanzienlijk langer worden, omdat met name hogesnelheidstreinen vaak geen plek voor fietsen hebben.

In principe zijn de verste uithoeken van Europa per trein bereikbaar. Soms is het handiger om ook een stuk met een veerboot te reizen. Zo zijn we 3 jaar geleden per trein en boot in twee en een halve dag naar Griekenland gereisd. De eerste nacht sliepen we in de nachttrein van Keulen naar Innsbrück, de tweede nacht op een strandcamping aan de Adriatische kust en de derde nacht op de veerboot van Ancona naar Igoumenitsa. Op een overstap in het chaotisch drukke station van Bologna na (waar we een lokaal fietskaartje moesten kopen dat de Treinreiswinkel niet had kunnen leveren) was dit een heerlijk ontspannen begin van onze Balkanreis (zie dit draadje).
Poppink schreef:
ma 01 nov, 2021 12:46
[...Bij de Thalys loop je al vast met een verpakte fiets...
O sorry, dat had ik niet door. Vorig jaar wilden we met gedemonteerde mountainbikes in speciale compacte fietshoezen naar Torino, een reis die toen door omstandigheden niet doorging, en ik had blijkbaar per abuis onthouden dat dit wel mogelijk was.
De Thalys krijgt over een jaar eindelijk de lang beloofde fietsplekken (2 fietsen per gerenoveerde trein).
Naar Zuid-Frankrijk zou je ook kunnen kijken om de TGV van Brussel naar Valence (of uitstappen in Lyon) te pakken. Deze trein komt vaakt niet op als je een vertrekstation in Nederland kiest, maar brengt je wel een eind op weg en scheelt de beruchte overstap in Parijs.

Met een beetje zoeken zou je dan in 1 dag van Utrecht naar Nice kunnen reizen.
ThomasG schreef:
ma 01 nov, 2021 13:55
Naar Zuid-Frankrijk zou je ook kunnen kijken om de TGV van Brussel naar Valence (of uitstappen in Lyon) te pakken.
Dat zou mooi zijn, maar voor zover ik kan zien, neemt die geen fietsen mee.
Casartelli schreef:
ma 01 nov, 2021 14:34
ThomasG schreef:
ma 01 nov, 2021 13:55
Naar Zuid-Frankrijk zou je ook kunnen kijken om de TGV van Brussel naar Valence (of uitstappen in Lyon) te pakken.
Dat zou mooi zijn, maar voor zover ik kan zien, neemt die geen fietsen mee.
Alleen gedemonteerde en verpakte fietsen. met als maximale afmetingen 120 X 90 CM. Het pakket moet geplaatst worden in het grote bagagerek. Is er geen plaats meer in dat rek, dan mag het treinpersoneel de fiets weigeren.
Als de Fietsplaatsen in de Thalys er komen, dan is het volgende schema mogelijk naar Hendaye op de grens met Spanje aan de Baskische kust.
08:15 Vertrek Amsterdam Centraal
11:35 Aankomst Parijs Gare du Nord
7 kilometer fietsen
12:27 Vertrek Parijs Montparnasse
17:24 Aankomst Hendaye.
Wel heel vroeg boeken. In Brussel-Zuid wordt een extra stel aan de Thalys gekoppeld met ook twee fietsplaatsen. Als de twee fietsplaatsen vanaf Amsterdam geboekt zijn, kun je kijken of de plaatsen vanaf Brussel-Zuid nog vrij zijn. Je neemt dan de gewone Intercity van Amsterdam naar Brussel-Zuid.
Als alternatief naar Nice zou je trouwens ook nog via Zwitserland kunnen, met de nightjet naar Zürich en dan via Italië of via Lyon naar Nice. Wordt al met al wel een lange trip, maar dan ben je wel binnen 24 uur van Utrecht in Nice. En als ik het goed zag kan je dan ook je fiets meenemen zonder deze speciaal te moeten verpakken.

En na enig zoekwerk zie ik ook dat er sinds mei dit jaar weer een nachttrein rijdt tussen Parijs en Nice, dat wordt ook een mooie optie als je fiets mee mag in de Thalys.
bert sitters schreef:
ma 01 nov, 2021 15:59
Hendaye
Ook naar Hendaye gaat vanaf december 2021 schijnbaar weer een nachttrein rijden volgens https://www.seat61.com/trains-and-route ... e-nuit.htm
Er is inmiddels een ICE richting Zwitserland die fietsen meeneemt.
Vertrek je 's ochtends vroeg om 7u07 in Utrecht (ik heb gezocht op komende zaterdag) dan kun je om 19u23 in Chur zijn of zelfs om 21u40 in Milaan.Niet slecht voor een late najaarsrit ;).
Ivo Miesen schreef:
ma 01 nov, 2021 20:18
Er is inmiddels een ICE richting Zwitserland die fietsen meeneemt.
Vertrek je 's ochtends vroeg om 7u07 in Utrecht (ik heb gezocht op komende zaterdag) dan kun je om 19u23 in Chur zijn of zelfs om 21u40 in Milaan.Niet slecht voor een late najaarsrit ;).
Niet bij NS International boeken want dan schrik je je te pletter. Als je bij DB kijkt en dan vanaf Emmerich of Düsseldorf zijn de tickets soms bespottelijk goedkoop, voor een paar tientjes in één dag helemaal naar Chur. of Chiasso. Tips over zulke voordelige tickets vind je bij The Man in Seat 61. Veel plezier in de tarievenjungle!
En ondertussen is het misschien ook de moeite waard te denken aan een Rinko versie van je fiets. Anders dan bij S&S koppelingen hoef je voor Rinko het frame niet door te zagen. Met een beetje geknutsel moeten veel bestaande fietsen prima om te bouwen zijn, zeker als je al een Ahead balhoofd hebt.
Zie bijvoorbeeld hier: https://www.renehersecycles.com/how-sma ... 3%20inches.
Een overzicht van alle plekken die bereikbaar zijn met de fiets op de trein, vind je op de gespecialiseerde sites:

Bereikbare steden op een kaart van Europa + tijdsduur en reisweg vind je op:
www.fiets-mee.nl/reistips/

Belangrijke verbindingen per land vanuit Nederland vind je op:
www.metdetreinnaarhetbuitenland.nl/met- ... einreizen/

Ook bij Treinreiswinkel staat nog nuttige info, al weet ik niet of alles up-to-date is aangezien ze dit niet meer aanbieden:
www.treinreiswinkel.nl/trein-en-fiets
ThomasG schreef:
ma 01 nov, 2021 16:32
En na enig zoekwerk zie ik ook dat er sinds mei dit jaar weer een nachttrein rijdt tussen Parijs en Nice, dat wordt ook een mooie optie als je fiets mee mag in de Thalys.
Volgens Fiets-Mee is dit de huidige reistijd vanuit Nederland. Je brengt de nacht door (hopelijk slapend) in de nachttrein Parijs-Marseille-Nice:
De snelste reis van Amsterdam naar Nice duurt 23:46 uur.
De snelste reis van Amsterdam naar Marseille duurt 20:53 uur.
https://www.fiets-mee.nl/provence/
Inderdaad vanaf december 2022 zal dit sneller moeten kunnen doordat de Thalys mogelijk wordt in plaats van de TER tussen Rijsel (Lille) en Parijs.
Het kan nu ook al sneller overdag voor wie start vanuit Brussel, via de TGV Nancy-Avignon-Marseille-Nice:
De snelste reis van Brussel naar Nice duurt 17:04 uur.
De snelste reis van Brussel naar Avignon duurt 13:35 uur.
https://www.fiets-mee.nl/provence/
ThomasG schreef:
ma 01 nov, 2021 16:32
Ook naar Hendaye gaat vanaf december 2021 schijnbaar weer een nachttrein rijden volgens https://www.seat61.com/trains-and-route ... e-nuit.htm
De nieuwe nachttrein vanaf december 2021 vanaf Parijs rijdt enkel tot Tarbes-Lourdes.
In de maanden juli en augustus wordt hij wel verlengd tot Hendaye (dus ook bruikbaar richting Spanje).
https://www.la-croix.com/Economie/Train ... 1201179384
peter de rijk schreef:
di 02 nov, 2021 09:56
Ivo Miesen schreef:
ma 01 nov, 2021 20:18
Er is inmiddels een ICE richting Zwitserland die fietsen meeneemt.
Vertrek je 's ochtends vroeg om 7u07 in Utrecht (ik heb gezocht op komende zaterdag) dan kun je om 19u23 in Chur zijn of zelfs om 21u40 in Milaan.Niet slecht voor een late najaarsrit ;).
Niet bij NS International boeken want dan schrik je je te pletter. Als je bij DB kijkt en dan vanaf Emmerich of Düsseldorf zijn de tickets soms bespottelijk goedkoop, voor een paar tientjes in één dag helemaal naar Chur. of Chiasso. Tips over zulke voordelige tickets vind je bij The Man in Seat 61. Veel plezier in de tarievenjungle!
Een tijdje van te voren de grens over fietsen en bij een Duits station met loketten kopen, dat is ouderwets maar helaas op dit moment nog altijd het beste bji de DB.
Deze foto heb ik maandag 25 juli j.l. genomen op Gare de Lille-Flandres in Frankrijk.
Die stoere man draagt twee speciale hoezen voor fietsen, waarvan het voorwiel eraf is genomen en die naast de fiets is gelegd. Hij en zijn vrouw stonden op het punt om per TGV naar Marseille te vertrekken.
Ik kan niet zien wat voor merk (BUDS?) die hoezen zijn, maar misschien een idee voor jullie?

DSC03364.jpg
Leuk te lezen dat er meer mogelijk is dan je denkt met de trein en een beetje tijd 👍

Als je even andersom denkt, niet zo ver mogelijk en/of snel mogelijk. Maar goedkoopste en langzaam. Kun je bv een NRW ticket kopen. Kun je voor iets meer dan 30,- hele dag door Nord Rhein Westfalen in lokale treinen reizen. Ticket kun je gewoon bij de grensstations kopen uit het automaat. (Iig Arnhem en Venlo.) Kom je toch relaxed tot net voor Koblenz, of in de Eifel, Sauerland en nog geen dag fietsen van de Harz. Om maar iets te noemen.

NB Nu zijn de prijzen in Duitsland nog veel lager.