Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe ver kan je met de trein - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe ver kan je met de trein

Volgens mij geeft de app/ site van DB nog steeds de meeste trein+ fiets opties.
Tussen 11 juni en 10 augustus, warme, drukke zomermaanden, ook op de perrons en in de treinen, kon ik mijn 9 Interrail-reisdagen gebruiken met bepakte Koga Signature voor 4 treintenfietstrips in 6 landen, (Polen, DL, Italie, Zwitserland, Denemarken, NL en door Frankrijk), gebruikmakend van 62 treinen, die stopten of vertrokken uit 26 plaatsen met een totale treinreistijd van 5 hele dagen, 17 uur en 39 minuten en 90% (90!!!) Co2 besparing.
Aldus de statistiek op mijn Eurailpas die na 2,5 jaar wachten in juni gewoon geactiveerd moest, zomervakantiedrukte op de koop toe, ook op de campings!
Het reserveren van de fiets was een administratief en logistiek probleem, dat ik inventief en onverschrokken moest oplossen op sommige trajecten.

Je kan heel goed, heel ver met fiets en trein, Poppink, ik neem alleen nooit meer deze maanden, of Duitsland DB nu 9 e biljet heeft of niet. WEL handig voorkorte stukjes. Als pensionada heb je de ruimte doorgaans om in rustiger tijden te fietstenttreinreizen. Ik had wel elke ochtend op 1 na een droog tentje in te pakken. Heerlijk!
Uit eigen ervaring (net terug) Amsterdam-Brussel-Valence-Girona/Gerona (-Barcelona)

Verpakking
Racefiets (60 cm frame) met Tubus achterdrager verpakt in een door vriendin zelf gemaakte variant op de BUDS (zie viewtopic.php?f=27&t=36683&hilit=hoe+ver#p426038) fietshoes. Materiaalkosten ca. 40 euro.
Voor- én achterwiel los en met riempjes aan weerszijden van frame vastgemaakt. Stuur bij de voorbouw los en met riempjes aan bovenbuis van frame vastgemaakt. Zadelpen uit frame en ook met riempjes aan frame vastgemaakt. Pedalen losgehaald.
Zó een compact pakket dat binnen de Thalys/SNCF/Renfe eisen van ca. 130 bij 90 cm valt.

Bagagerek in Thalys/TGV/AVE
Die afmeting is niet zomaar verzonnen, het grote bagagerek tussen de compartimenten van de TGV en Thalys is maar ca. 135 cm lang. Die van de AVE naar Barcelona leek me zelfs nog wat krapper. Langer dan 130 cm past dus domweg niet. In de hoogte van het pakket (=diepte van het bagagerek) zit er wel iets speling, maar dan schuurt iedereen in de doorgang tegen je fiets aan.
Vaak zit er aan 1 kant van een wagon een wat kleiner bagagerek (waar geen fiets in past), en aan de andere kant een grotere. Even opletten bij instappen, dat voorkomt dat je met je pakket door de hele wagon moet slepen.
De dikte van het pakket maakt weinig uit. Was bij mij 20 cm, maar meer past ook.
De bagagerekken hebben 3 "etages". Handig om je fiets in de hoogste te leggen, dan heb je de minste kans dat iemand er pardoes een koffer bovenop legt...
(Nb. ik reisde 1e klasse; dat scheelt mogelijk in de beschikbare bagageruimte; zelfde ruimte voor minder passagiers)

Verbinding
Om 6.28u IC Direct van Amsterdam naar Brussel-Zuid/Midi (A 09.16u)
Daar een uur overstaptijd (v. 10.17u) naar Valence TGV (A 14.46u). Die TGV heeft zijn start in Brussel-Zuid, dus alle tijd bij instappen. Nog tijd voor ochtendkoffie op het foodcourt in Brussel dus.
In Valence TGV overstap op zelfde perron op de AVE naar Barcelona-Sants. Sowieso een heel simpel//overzichtelijk station.
V 15.15u. Geen hogesnelheid op een groot deel van het Zuid-Franse traject, pas na de Spaanse grens weer hoge snelheid.
Stops in Figueras, Girona (A 18:51, mijn eindpunt) en Barcelona-Sants (A 19.32).

En nog verder?
In Barcelona heb je zelfs nog aansluitmogelijkheid (half uur overstap) naar Zaragoza/Madrid.Dan moet wel alles meezitten.
In mijn schema had ik in Valence nog een terugvaloptie op een latere trein naar Girona/Barcelona.

Alternatieven/verbeterpunten
Zoals eerder aangegeven is het handig om op het beginpunt van een trein in te stappen, dan kun je even "verkennen" aan welke kant van een wagon het grote bagagerek zit. In mijn geval was een overstap op Lyon Part Dieu (i.p.v. Valence TGV) mogelijk handiger geweest. Al vraagt dat in Lyon mogelijk een wissel van perrons. En Lyon-Part Dieu is omdat er ook lokale treinen stoppen wat drukker dan Valence TGV.

I.p.v de IC Direct naar Brussel is de Thalys vanuit Amsterdam naar Marne-La Vallee (EuroDisney) een kwartier later ook nog een optie. Dan moet je daar echter in 3 minuten tijd instappen. En je moet daar anderhalf uur overstaptijd doorbrengen.

En terug?
Gevlogen, vanaf Valencia
Ik geef hier de link https://www.fiets-mee.nl/ die @DriesO in het forum plaatste.