Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nachttrein met fietsplaatsen naar Zwitserland - Forum Wereldfietser

Nachttrein met fietsplaatsen naar Zwitserland

Hoera!
12 december keert hij weer terug: de nachttrein van Amsterdam naar Bazel en Zürich.
Nog belangrijker is: in deze trein is ruimte voor fietsen!
Leuke aansluitingen richting Italië. Heb je de Frontlijnfietsroute door Noord-Frankrijk naar Bazel gedaan, dan hoef je nog maar een trein terug te nemen naar Nederland.
De kaartjesverkoop is inmiddels gestart. Je kunt zes maanden voor je reis boeken. Zorg dus dat je er tijdig bij bent voor het hoogseizoen volgend jaar zomer. Fietsplaatsen kunnen snel uitverkocht. Verder geldt: hoe eerder je boekt, des te meer kans op een voordeliger tarief.
Zie hier het persbericht van NS

Persbericht NS-International
Nachttrein Zürich start op 12 december 2021
13 oktober 2021
De dagelijkse nachttreinverbinding tussen Amsterdam en Zürich start op 12 december 2021. De Nightjet Zürich, zoals de nachttrein heet, vertrekt dagelijks aan het begin van de avond vanuit Amsterdam, Utrecht en Arnhem via het Rhein-Ruhrgebied naar Basel en Zürich. In omgekeerde richting arriveert vanaf dan elke ochtend een nachttrein vanuit Zürich in Nederland. De nachttrein naar Zürich is de tweede verbinding die NS toevoegt aan het Europese nachttreinennetwerk.

De trein bestaat uit veertien rijtuigen: twee slaaprijtuigen met bedden, vier couchette rijtuigen en acht zitrijtuigen. In het laagseizoen bestaat de trein uit dertien rijtuigen. Tot aan Frankfurt rijdt een NS-locomotief voor de rijtuigen. Collega’s van NS werken tot aan Keulen of Frankfurt op deze nachttrein.

Marjan Rintel, president-directeur NS: “Na de terugkeer van de nachttrein naar Wenen is Nederland sinds mei dit jaar weer verbonden met het nachttreinennetwerk in Europa. De nachttrein is een klimaatvriendelijke en geliefde manier van internationaal treinreizen. Met de nachttrein naar Zürich voegen we wederom een rechtstreekse verbinding naar een Europese stad toe aan onze dienstregeling.”

De ticketverkoop* is vandaag gestart via onder andere nsinternational.nl. Deze zijn 6 maanden vooruit te boeken. De tickets zijn beschikbaar vanaf 38 euro voor een zitplaats, vanaf 50 euro voor een ligplaats en de slaapplaatsen zijn te boeken vanaf 90 euro. Elke slaapcoupe beschikt over een eigen wasgelegenheid (wastafel met koud en warm water). Zoals gebruikelijk bij de Nightjet is ontbijt inbegrepen bij de lig- en slaapplaatsen. Ook is er plek voor een aantal fietsen op de trein.

Dienstregeling
De trein vertrekt elke avond om 20.30 uur vanaf Amsterdam Centraal en komt de volgende ochtend om 08.05 uur aan in Zürich. Onderweg stopt de trein in de nachtelijke uren op:

Amsterdam Centraal (20.30)
Utrecht Centraal (21.00)
Arnhem (21.52)
Oberhausen (22.53)
Duisburg (23.02)
Düsseldorf (23.17)
Keulen (23.45)
Bonn (00.12)
Koblenz (00.47)
Mainz (01.40
Frankfurt luchthaven (02.06)
Frankfurt (02.25)
Mannheim (03.31)
Karlsruhe (04.01)
Baden (04.25)
Offenburg (04.49)
Freiburg (05.27)
Basel Bad (06.11)
Basel SBB (06.20)
Zürich (08.05)
In de omgekeerde richting arriveert om 09.14 uur elke ochtend de Nightjet in Amsterdam. Zürich en Basel zijn populaire bestemmingen voor zowel vrijetijd als zakelijke reizen. Reizigers naar Zürich moeten nu nog overstappen in bijvoorbeeld Hannover of Frankfurt. Vanaf Basel en Zürich reis je straks ook gemakkelijk door naar verdere bestemmingen in Zwitserland en Italië. Reizigers kunnen met deze nachttrein ook meereizen tot aan bijvoorbeeld het Rhein-Ruhrgebied.
Oh Geweldig!! en heb je ook zulk goed nieuws over een treinverbinding vanuit Antwerpen of Brussel?
Die directe verbinding bestond vroeger en is tot mijn enorme spijt afgeschaft waardoor we eindeloos moeten overstappen...
nicolevelo schreef:
wo 13 okt, 2021 19:00
Oh Geweldig!! en heb je ook zulk goed nieuws over een treinverbinding vanuit Antwerpen of Brussel?
Die directe verbinding bestond vroeger en is tot mijn enorme spijt afgeschaft waardoor we eindeloos moeten overstappen...
Helaas weet ik niets over plannen voor een nachttrein België-Zwitserland.
wel fijn, maar als NS schrijft "Ook is er plek voor een aantal fietsen op de trein."word ik al direct zenuwachtig. Via website geen mogelijkheid tot reserveren van fiets. geen aantallen plaatsen, nix. Sta je daar in de avond in Zurich met een gereserveerde slaaplek....
Je boekt je reis dan ook beter via www.fiets-mee.nl die kunnen dat beter voor je regelen dan dat je dat zelf in veel gevallen kan, (net als vroeger de treinreiswinkel dat deed)
Even wat meer informatie.
Er kunnen per trein 11 fietsen mee. Alle fietsplaatsen bevinden zich verdeeld over 3 zitrijtuigen. De slaaprijtuigen bevinden zich naast de zitrijtuigen. De couchetterijtuigen zit daar weer naast. Je kan slaap-of couchette rijtuigen boeken en fietsen reserveren, maar de fietsen staan dan dus niet in hetzelfde rijtuig als men slaapt. Het is een lange trein met 14 rijtuigen .Als je dus kiest voor couchette, kan je fiets op een flinke afstand staan.
bert sitters schreef:
do 14 okt, 2021 16:34
Als je dus kiest voor couchette, kan je fiets op een flinke afstand staan.
Wat dat betreft herleven de oude tijden dan weer helemaal, al kan ik me herinneren dat de trein naar Wenen een apart fietsrijtuig had. Dus als je vroeg boekt heb je kans dat je niet een heel eind hoeft te sjouwen met de tassen. (of opstappen in Amsterdam natuurlijk, dan heb je tijd zat.)
_Peter_ schreef:
do 14 okt, 2021 22:56
bert sitters schreef:
do 14 okt, 2021 16:34
Als je dus kiest voor couchette, kan je fiets op een flinke afstand staan.
Wat dat betreft herleven de oude tijden dan weer helemaal, al kan ik me herinneren dat de trein naar Wenen een apart fietsrijtuig had. Dus als je vroeg boekt heb je kans dat je niet een heel eind hoeft te sjouwen met de tassen. (of opstappen in Amsterdam natuurlijk, dan heb je tijd zat.)
En je moet bij je boeking duidelijk aangeven dat je een fietsplaats wenst zo dicht mogelijk bij je slaapplaats.
...waarmee de Nightjet tevens een incentive geeft om zonder voortassen en kantotassen te rijden, wat een verstandige keuze is als je in en rondom de Alpen gaat rijden. Win/win dus. 😀

Goed trouwens dat deze trein naar Basel en Zürich weer gaat rijden. Ik heb daar lang
(ca. 15 jaar) geleden een paar keer gebruik van gemaakt. Ik werd wel de hele nacht wakker van in- en uitstappende reizigers op tussenliggende stations en het lawaai op sommige stukken spoor. Maar dat nam ik op de koop toe. Ook was voor mij (1m89) het bed te kort. Dat vond ik niet echt prettig. Zijn die bedden inmiddels wat langer?
willem.m schreef:
vr 15 okt, 2021 07:58
Zijn die bedden inmiddels wat langer?
Ik denk omdat de treinen niet net als auto's die steeds breder worden dat de bedden nog steeds (ook voor mij) te kort zijn, in een stoel slapen heb ik 1 keer gedaan, dat was helemaal geen succes, en in het fietsrijtuig slapen mocht helaas niet.
Tja, als je aan het uiteinde van het spectrum zit qua gemiddelde maten, mag je verwachten dat de wereld niet aan je is aangepast. :wink:
Ik zal mijn vraag duidelijker formuleren:
Hoe lang (in cm) zijn de bedden in de slaapcoupe's van de Nightjet waarover Bert heeft gepost?

By the way: check deze NPO podcast van vandaag over de romantiek van de nachttrein: https://open.spotify.com/episode/2n1DvG ... =copy-link
nicolevelo schreef:
vr 15 okt, 2021 13:11
Tja, als je aan het uiteinde van het spectrum zit qua gemiddelde maten, mag je verwachten dat de wereld niet aan je is aangepast. :wink:
Het is wel jammer dat de autoindustrie onder het mom van veiligheid voor vooral de inzittenden wel steeds bredere voertuigen is gaan maken, de wegen zijn daar alleen niet op aangepast, net als dat treinen door het bestaande railnetwerk niet breder zijn geworden.
Pas in 2023 komen er nieuwe rijtuigen dus tot die tijd zullen we het nog met de bekende korte bedden moeten doen, ik zie bij Nightjet nergens ook maar een melding van de lengte, ik weet wel dat je boven net iets meer ruimte hebt maar echt veel meer is het niet.
In de lig- en slaaprijtuigen kan er na Bonn (0:14 uur) niet meer worden ingestapt, en kan er worden uitgestapt vanaf Offenburg (4:49 uur). Dus geen dan hinder van in- en uitstappende passagiers.
Ik neem aan dat langere mensen ook niet comfortabel zitten in een stoel van Ryanair.
Als de informatie op deze website (https://www.seat61.com/trains-and-routes/nightjet.htm) klopt, dan zijn dit de afmetingen:

"Beds are 190cm x 75cm (approx 6'3" x 2'6"), but pillow or toes can project into a 2.5cm (1") gap either end between bed & wall, so no problem for anyone up to 6'5"."

6'5 inch is 1m96, dus met mijn 1m89 deed ik blijkbaar iets verkeerd... Gelukkig zal ik krimpen naarmate ik ouder word. 🤭 En hopelijk zal het nieuwe materieel iets meer ruimte bieden, dus nog even geduld voordat het hele plaatje klopt.

Wat betreft het in- en uitstappen heb je dan 4,5 uur rust. Met goede oordopjes in is dat wel te overzien. (Overigens kon ik in de Flix nachtbus naar Dresden verrassend goed slapen, dus als je je verwachtingen naar beneden bijstelt, dan valt het blijkbaar allemaal best mee.)

Het zou mooi zijn als reizigers op dit forum hun ervaringen met de Nightjet (en andere vervoermiddelen) blijven delen, zodat we weten of de beschrijvingen op websites overeenkomen met de ervaren werkelijkheid.
Seat61 was ik even vergeten op vagonweb ( https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... =&rok=2021 ) staan wel foto's en plattegronden van de gebruikte rijtuigen maar niet de afmetingen. (Je kan er nog veel meer vinden trouwens) De trein van Amsterdam naar Zürich staat er overigens nog niet tussen.
Als ik met mijn 1.92 op mijn buik ga liggen tik ik de 2.20 overigens wel aan, dus lekker uitrekken zit er (voorlopig) nog niet in.
@Bert, nog een reden waarom ik niet van vliegen houdt (te weinig beenruimte)
Wat meer details bij NS:
Nightjettreinen zonder fietsrijtuig
Op de meeste Nightjet-treinen is geen fietsrijtuig, ook niet op de Nightjet Wenen / Innsbruck vanuit Nederland. Naar verwachting zijn er per april 2022 wel fietsrijtuigen vanuit Nederland beschikbaar.
[...]

Nightjettreinen met fietsrijtuig
Op Nightjet Amsterdam - Basel SBB / Zürich HB is plaats om fietsen mee te nemen. In 3 rijtuigen zijn fietsplaatsen; In rijtuig 174 (2 plaatsen), rijtuig 173 (2 plaatsen), rijtuig 172 (7 plaatsen).
Op een aantal Nightjet-treinen op de trajecten Duitsland - Zwitserland /Oostenrijk is wel een fietsrijtuig aanwezig. Hierin kunnen 6 fietsen geplaatst worden. Het gaat om de volgende Nightjettreinen:
NJ 490 / NJ 491 (Wenen - Linz - Hannover - Hamburg v.v.)
NK 40420 / NJ 40491 (Innsbruck - München - Hamburg v.v.)
NJ 466 / NJ 467 (Wenen - Zürich v.v.)
De fiets mag maximaal 185 cm lang zijn
Voor een fietsplaats op Nightjet is een fietsticket met reservering nodig. Een fietsticket inclusief reservering kost € 12.

Speciale fietsen zoals tandem, driewieler of ligfiets zijn niet toegestaan.
Voor bv handbikes voor reizigers met een beperking gelden andere voorwaarden, lees meer in ÖBB Nightjet » Reizen met een beperking.

Hoe nu verder
Een fietsticket met reservering voor het fietsrijtuig is nog niet online te boeken, het is wel verkrijgbaar bij:
Service Center NS International: +31 (0)30 - 23 000 23 (24/7 geopend)
NS International balie
Reisagenten

https://support.nsinternational.com/app ... _id/12357/
En die "reisagenten" is in de praktijk dus bv. www.fiets-mee.nl
Voor de Nachttreinen van Hamburg via Hannover naar Wenen en Innsbruck Kun je met de fiets de IC van Amsterdam richting Berlijn nemen en in Hannover Hbf overstappen.
beste nicole velo, ik ben heel blij met je bericht:
Tja, als je aan het uiteinde van het spectrum zit qua gemiddelde maten, mag je verwachten dat de wereld niet aan je is aangepast. :wink:
ik zit met m'n bmi onder het gemiddelde! joepie! ik ben een ervaring rijker! (het scheelt maar 0,08, maar toch :wink: )

qua passen in een bed: vergeet de maat van het kussen niet. het steekt iets boven je hoofd uit...
zo'n couchette-bed komt bij mij tot twee-derde van m'n onderbenen en de enkeltjes kunnen bij zo'n bed niet over de rand :lol:

m'n ervaring met couchette is dat je op de heenreis nièt (hyper, wakker) en op de terugreis (moe!) wél slaapt.
willem.m schreef:
vr 15 okt, 2021 07:58
Ook was voor mij (1m89) het bed te kort.
Volgens mijn paspoort ben ik ook 1m89. In de good old CityNightLine zat er een kritisch verschil tussen het benedenbed (net wel comfortabel) en het bovenbed (net niet comfortabel). Je kon indertijd nog een voorkeur voor een bed opgeven...

Overigens zal het mij qua prijs nog even benieuwen. In het verleden was het voor de NightJet Hannover - Wenen niet mogelijk om het goedkoopste tarief in combinatie met een fietsplaats te boeken.